2010-01-08, 11:39
Medlem
Brales avatar
Du har missförstått vad jag sa.
Citera
2010-01-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
1. Har du hört talas om fractional reserve banking? Det tillåter en bank att låna ut MER än den har, dvs 9 gånger mer om kapitaltäckningskvoten är 9.
FRB innebär att banken lånar ut en större del av sina likvida medel. Mycket enkelt förklarat, om man har 1000kr i sedlar på banken så lånar banken ut 700 kr med ränta. Det problem som kan uppstå är om insättaren vill ha sina 1000 innan låntagaren betalat igen minst alla 700. Låntagaren i sin tur betalar tillbaks 700 kr över en tid plus en ränta på säg 25kr. Om inga friktioner uppstår kommer banken alltså att ha i slutänden ha 1000kr + utlåningsränta - inlåningsränta. Ingenstans har pengar skapats ur tomma luften

Citat:
2. Banken lånar VISST ut pengar från ingenstans, medans du betalar tillbaka med RIKTIGA pengar som du tjänat. Betalar du inte så tar dom något från dig av värde igen. Ditt hus eller vad man nu har som säkerhet.
Se ovan, pengarna skapas inte i tomma luften. I alla ordnade ekonomier är det ett politiskt beslut att införa mer pengar i det monetära systemet. SKulle bankerna skapa pengar ur tomma intet skulle vi omedelbart få en fullständigt rasande inflation och ingen ekonomi skulle överleva mer än någon månad.

Citat:
3. Att alla tar ur pengar samtidigt kallas för run on the bank, eller bankrun förkortat. Detta hände bland annat Northern Rock i England och detta visar det korrupta systemet med fractional reserve banking och är en banks största svaghet.
Det är inget korrupt med det, det är en nödvändighet för att kunna ha affärsdrivande banker. Givetvis med en viss inbyggd risk men den är förhållandevis mycket liten. Ett alternativet är medlemsbanker som inte ger ränta på inlånade pengar och inte tar in ränta på utlånade pengar. Eller ännu värre, ett statligt banksystem där medborgaren måste förvara sina pengar om vederbörande inte vill ha dom hemma i madrassen, sen är det upp till statens godhet om man ger någon inlåningsränta. Sådana system brukar ofta kollapsa på ett spektakulärt sätt i samband med att politisk oro uppstår, vilket det gör eftersom bara totalitära regimer utnyttjar den metoden.
Citera
2010-01-08, 14:05
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:
Du har missförstått vad jag sa.

missförstod discord dig också? Isf var du väääldigt otydlig. Kanske dags att sluta skriva som en 6-åring med grava motoriska störningar och förklara vad du försökte säga?
Citera
2010-01-08, 15:18
Medlem
Brales avatar
Discord märkte du att jag delade upp mina svar i 3 delar? Altså säger du det som jag redan har sagt.

När man lånar pengar av banken i form av krediter så skriver dom in pengarna i datorn och vips så har man pengar på kontot. Dom pengarna fanns inte där från början.

Och eftersom du är så smart så kanske du kan förklara varför 97% av alla pengar i omlopp endast finns i bankernas datasystem, resten i kontanter. Samt att 99% av alla pengar skapas genom kreditutlåning.
Senast redigerad av Brale 2010-01-08 kl. 15:20.
Citera
2010-01-08, 15:54
Medlem
Citat:
När man lånar pengar av banken i form av krediter så skriver dom in pengarna i datorn och vips så har man pengar på kontot. Dom pengarna fanns inte där från början.
Nej, pengarna som förs över till mitt konto kommer från bankens inlåningskonto. Dom kommer inte från ingenstans.

Citat:
Och eftersom du är så smart så kanske du kan förklara varför 97% av alla pengar i omlopp endast finns i bankernas datasystem, resten i kontanter. Samt att 99% av alla pengar skapas genom kreditutlåning.
Det är en helt annan fråga, det beror på att utrymmet i ekonomin ökar vilket är en prerekvisit för att vi ska ha en fungerande ekonomi. Det är potentiellt problematiskt och omgärdas därför av strikta statsreglerade lagar och regler i syfte att behålla stabiliteten i ekonomin.

Men du som har "genomskådat" systemet har givetvis ett bättre alternativ att presentera?
Citera
2010-01-08, 19:36
Medlem
Brales avatar
Mitt alternativ är att man återinför guldmyntfoten, alternativt att man trycker pengar utan riksbanken, för jag ANTAR att den fungerar på samma sätt som FED i USA. Då är den en onödig mellanhand som endast gynnar den som har kontrollen över den. Och om man ska titta på hur FEDen ägs så är inte staten med i spelet.

Riksbanken är för övrigt "självständig" och ingen kontrollerar den något nämnvärt förutom riksdagens finansutskott.

Dock har ingen insyn över vad som sägs i BiS exempelvis och det styr en stor del av dess verksamhet och internationella affärer.
Citera
2010-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Mitt alternativ är att man återinför guldmyntfoten,
Då får du allt förklara varför det skulle avhjälpa problemet.

Citat:
alternativt att man trycker pengar utan riksbanken, för jag ANTAR att den fungerar på samma sätt som FED i USA.
Varför inte ta reda på hur den fungerar egentligen? www.riksbanken.se kan vara en början.

Citat:
Och om man ska titta på hur FEDen ägs så är inte staten med i spelet.
Förutom att staten stiftar lagarna som FED måste följa. Och Board of Governors som är en statlig myndighet.

Citat:
Riksbanken är för övrigt "självständig" och ingen kontrollerar den något nämnvärt förutom riksdagens finansutskott.
Riksbanken är en myndighet under riksdagen precis som alla andra myndigheter.

Börjar du förstå att du inbillar dig saker utifrån okunskap?
Citera
2010-01-08, 20:04
Medlem
Jag har mycket svårt att se konspirationen?
Handeln tjänar pengar på att kontanterna försvinner! Det finns således ett ekonomiskt incitament till ett kontantlöst samhälle!
Ekonomiska incitament är oerhört kraftfulla saker, oerhört svårt att stoppa ens om man vill!
Så varför skulle man då vilja ha kontanter? När man förlorar på detta?

Som bonus gör man det svårare för kriminella att råna samt att hantera kriminella pengar plus att det blir svårare med svartjobb!
Alla tjänar ingen förlorar, var finns konspirationen?
Senast redigerad av Lars365 2010-01-08 kl. 20:07.
Citera
2010-01-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Mycket enkelt förklarat, om man har 1000kr i sedlar på banken så lånar banken ut 700 kr med ränta.
Fast det är inte så det fungerar i verkligheten.
Om du sätter in 1000 kr kan banken med dina pengar som säkerhet låna ut 10,000 kr till någon annan.
Mao 9000 kr har skapats ur tomma intet!

Ett annat exempel, om banken har 0 kr kan Jämtlands kommun med dessa 0 kr som säkerhet låna 1,000,000,000 kr.
Så, Mao 1,000,000,000 kr har skapats ur tomma intet!

I teorin skulle Jämtlands kommun lika gärna ha kunnat öppna sin egen bank och låna ut hur mycket pengar som helst till sig själva.
Dock är detta inte lagligt... och en satans jävla tur är väl det !
Senast redigerad av Lars365 2010-01-08 kl. 20:14.
Citera
2010-01-08, 20:22
Medlem
Brales avatar
Lars, Jag förklarade på sida 1 vad jag menar är konspirationen. Dvs enkelt sagt att staten kommer ha för mycket insyn och kontroll över alla "pengar" och transaktioner. Intrång på vår integritet helt enkelt. Varför får man inte sätta upp kameror överallt? samma sak.

Discord, om du hade följt Ron Paul, Peter Schiff osv så hade du förstått varför. Guld är en begränsare som gör att du inte kan trycka mer sedlar än vad man har guld i reserv. Men tar man bort guldstandarden så är det fritt fram att trycka pengar till oändlighet, så USA gör just nu.

Deras stat ger ut statsobligationer -> Fed köper dessa, trycker pengarna -> Staten betalar ränta för detta

Så alla pengar dom trycker är med skuld i sig.

Rekomenderar dessa dokumentärer i denna frågan

Money Banking and the Federal Reserve
Money Masters
Money as Debt 1 och 2
Monopoly Men
The Capitalist Conspiracy
In Debt We Trust
Senast redigerad av Brale 2010-01-08 kl. 20:27.
Citera
2010-01-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Om du sätter in 1000 kr kan banken med dina pengar som säkerhet låna ut 10,000 kr till någon annan.
Mao 9000 kr har skapats ur tomma intet!
Nu har jag inte koll på de exakta siffrorna men om banken har 1000kr i likvida medel får dom låna ut omkring 900kr. Du har inte förstått alls hur det här fungerar.
Citera
2010-01-08, 20:54
Medlem
Citat:
Discord, om du hade följt Ron Paul, Peter Schiff osv så hade du förstått varför. Guld är en begränsare som gör att du inte kan trycka mer sedlar än vad man har guld i reserv. Men tar man bort guldstandarden så är det fritt fram att trycka pengar till oändlighet, så USA gör just nu.
Du ahr återigen inte förstått hur saker och ting hänger ihop. Guldstandarden är alls ingen garanti för att minska inflationen, snarare blir det svårare att försöka motverka recession i ekonomin. Dessutom finns det inte nog med guld i världen för att upprätthålla ens den amerikanska ekonomin.

Du får göra den hemläxa bättre innnan du har något att komma med på det här området, och ett vänligt tips är att inte hänga upp sig på gamla dammig gubbar som söker egen vinning i sitt politiska arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in