2010-07-12, 15:02
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Jag tror att det var du som tolkade fel och inte jag. Mitt inlägg berörde ämnet och topic "Slopandet av kontanter i samhället - En konspiration?" och var inte menat att verka stötande(?)

Nej, jag tolkade inte h*ns inlägg som att h*n vill utrota alla pizzerior som finns utan gav h*n ett annat exempel därav grejen med tvn för att ge h*n perspektiv. Var antar jag att du är för ett kontantlöst samhälle? Sedan att du klagar på att jag inte håller mig koncist måste väl vara det näst skummaste efter det att du inte ens bemöter ett skvatt av det jag diskuterar utan bara drar felaktiga slutsatser och bygger grund för skitsnack samt off-topic. Var vänlig diskutera ämnet annars så behöver du inte bemöda dig med att svara och inte jag heller.

Du skrev ju för fan "Vill du ärligt talat ha bort alla pizzerior för att vissa av dem skattefifflar lite". Du lägger ord i munnen på folk och sedan saboterar du diskussionen genom att förneka att du gör helt uppenbara antydningar. Men för att vara koncis, var exakt i mitt första tvåraders inlägg la jag "krokben för mig själv"?
Citera
2010-07-13, 05:11
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunt_Grunt
Du skrev ju för fan "Vill du ärligt talat ha bort alla pizzerior för att vissa av dem skattefifflar lite". Du lägger ord i munnen på folk och sedan saboterar du diskussionen genom att förneka att du gör helt uppenbara antydningar. Men för att vara koncis, var exakt i mitt första tvåraders inlägg la jag "krokben för mig själv"?

H*n svarade ju på detta och du vet ju vad h*n skrev. Det gav ett litet intryck av att han inte hade haft något emot att ta bort pizzerior och kanske ha bort kontanter, därför antog jag det en smula men om du måste veta så reagerade jag egentligen på att någon miljon inte är mycket pengar om man tänker på hur mycket som fifflas bort på annat håll. Jag lägger ogärna ord i munnen på folk så därför placerade jag ett frågetecken i slutet av min (av dig) så kallade uppenbara antydning. Pizzerior och andra småfifflande verksamheter i Sverige är knappast något ekonomiskt hot, därför uttryckte jag mig också som jag gjorde nedan;

Citat:
ser du inte hur det tänket sätter krokben för sig självt?

Med "det tänket" så menar jag att ha ett kontantfritt samhälle för att få bukt med exempelvis pizzerior, notera att jag skrev "det tänket" och inte "ditt tänk". Jag antog inte heller att du var för ett kontantlöst samhälle. Och saboterar diskussionen? Du har ju fan knappt berört ämnet vilket jag försöker göra istället för att leka Jag-Är-Bäst.
Citera
2010-07-13, 10:22
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:

H*n svarade ju på detta och du vet ju vad h*n skrev. Det gav ett litet intryck av att han inte hade haft något emot att ta bort pizzerior och kanske ha bort kontanter, därför antog jag det en smula men om du måste veta så reagerade jag egentligen på att någon miljon inte är mycket pengar om man tänker på hur mycket som fifflas bort på annat håll. Jag lägger ogärna ord i munnen på folk så därför placerade jag ett frågetecken i slutet av min (av dig) så kallade uppenbara antydning. Pizzerior och andra småfifflande verksamheter i Sverige är knappast något ekonomiskt hot, därför uttryckte jag mig också som jag gjorde nedan;

Med "det tänket" så menar jag att ha ett kontantfritt samhälle för att få bukt med exempelvis pizzerior, notera att jag skrev "det tänket" och inte "ditt tänk". Jag antog inte heller att du var för ett kontantlöst samhälle. Och saboterar diskussionen? Du har ju fan knappt berört ämnet vilket jag försöker göra istället för att leka Jag-Är-Bäst.

Ingen har påstått att en miljon är mycket för samhället, däremot gjordes den korrekta antydan att en miljon per skattefifflande pizzeria och år i slutändan blir jävligt mycket. Att du placerar frågetecken efter dina helt absurda frågor gör inte din "argumentation" mindre absurd.

Sen har du ännu inte förklarat hur mina två korta meningar sätter krokben för sig självt, dvs innehåller en självmotsägelse. Att du inte anser att miljarder i förskingrade pengar är ett stort problem innebär alltså inte att mina argument har en självmotsägelse.
Citera
2010-07-13, 14:07
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ingen har påstått att en miljon är mycket för samhället, däremot gjordes den korrekta antydan att en miljon per skattefifflande pizzeria och år i slutändan blir jävligt mycket. Att du placerar frågetecken efter dina helt absurda frågor gör inte din "argumentation" mindre absurd.

Sen har du ännu inte förklarat hur mina två korta meningar sätter krokben för sig självt, dvs innehåller en självmotsägelse. Att du inte anser att miljarder i förskingrade pengar är ett stort problem innebär alltså inte att mina argument har en självmotsägelse.

Nu tror jag inte att skatteproblemet med mindre butiker och restauranger är så stort som det utmålas här. Skulle det dessutom handla om miljarbelopp så skulle branschen haft skatteverkets fokus för länge sedan. Huvudanledningen till att mindre butiker och restauranger tar ut den extra avgiften för kortköp är för att kostnaderna att ha kortsystem långt överstiger kontanthanteringen för dessa aktörer. Både kunden och butiken betalar banken och kortutgivaren för att använda systemet. Klart man inte vill ha ytterligare en jävla mellanhand, det säger ju sig självt..
Citera
2010-07-13, 14:19
Medlem
Grunt_Grunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashflash
Nu tror jag inte att skatteproblemet med mindre butiker och restauranger är så stort som det utmålas här. Skulle det dessutom handla om miljarbelopp så skulle branschen haft skatteverkets fokus för länge sedan. Huvudanledningen till att mindre butiker och restauranger tar ut den extra avgiften för kortköp är för att kostnaderna att ha kortsystem långt överstiger kontanthanteringen för dessa aktörer. Både kunden och butiken betalar banken och kortutgivaren för att använda systemet. Klart man inte vill ha ytterligare en jävla mellanhand, det säger ju sig självt..

vem fan har sagt något om kortavgiften?
Citera
2010-07-13, 15:21
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
vem fan har sagt något om kortavgiften?

Jag, då kortavgifter är en anledning till höjda priser och kortutrustning inte på något sätt garanterar att skattefifflet skulle minska. Jag argumenterar egentligen ett tidigare citat av dig nämnligen det nästa. Förlåt för det.

Citat:
Problemet är att det finns tusentals sådana affärer som kostar pengar. Sen är det just de skattefifflande affärerna som kommer lida av ett kontaktfritt samhälle.

Visst skulle det bli en aning svårare att skattefiffla men att det går att skatteplanera (fiffla jävligt fiffigt) ala exempel ABBA-style har vi ju sett förut. Är vi beredda att tvinga med lag de mindre butikerna och restaurangerna att köpa/hyra utrustning för att de överhuvudtaget ska få bedriva handel? Hur ska vi göra med torghandel och i förlängningen privat handel? När vi ändå förlorar så mycket skatt (huh), ska vi inte införa en handelsskatt på begagnat mellan privatpersoner också?

Citat:
Ursprungligen postat av andorra
Vill vi ha pizzerior och småbutiker kvar(med vettiga priser), så ska vi inte propagera för ett kontantfritt samhälle.

Slopandet av kontanter innebär att många mindre aktörer blir tvugna att höja sina priser för att betala den extra aktören(aktörerna). Jag propagerar inte på något sätt överhuvudtaget bankernas lösning på betalningar. CASH IS KING!
Citera
2010-07-14, 03:02
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:

Vet du ens var du vill komma? I mitt inlägg skriver jag ju också att en lösning vore att sänka skatten istället för att införa exempelvis ett kontantlöst samhälle vilket denna tråd handlar om, vad är det som är så absurdt?

Citat:

Om du läser mitt förra inlägg igen så ser du förhoppningsvis att jag svarade på det, om inte så.. ja. Kan du försöka föra diskussionen framåt nu inom ämnet istället för att diskutera gamla inlägg?
Citera
2010-07-28, 13:57
Medlem
hashflashs avatar
"Avgift vid kortköp förbjuds"
http://www.e24.se/pengar24/din-ekono...ds_2202971.e24

Citat:
För handlarna själva kommer kortköpen att kosta även i framtiden. Enligt Svensk Handel ligger bankernas avgifter på 1–3 kronor vid köp med bankkort kopplade direkt till ett konto. Vid köp med kreditkort läggs det på ytterligare 1,5–3 procent på köpesumman.
Citat:
Idag tar bankerna bara ut avgifter för korthanteringen trots att den är betydligt billigare än kontanthanteringen.
Citat:
Som det ser ut idag är det konsumenterna som får betala.
Jahapp, då fick bankerna ytterligare en lag igenom till deras fördel. Att Mats Odell ser detta som ett sätt att få bankerna att redovisa kostnaderna för betalsystemet är ju helt befängt. Sätt lag på bankerna att istället redovisa dessa grundläggande betalsystem.

Var kan man finna statistik över antal kortköp i sverige per dag? Mina sök-skills verkar inte vara nog.
Citera
2010-08-11, 13:07
Medlem
SLOBs avatar
Inlägg raderat för utredning om det är brott mot regel 1.01 Annonsering inte tillåten.

/mod
Citera
2010-08-12, 12:00
Medlem
hashflashs avatar
Märkligt att användaren inte förklarade idén utan att annonsera! Var den så kass att den inte håller för granskning? Nåja, stöter ni på nåt skit i stil med detta så vet ni:

Informationen som delgavs i det raderade meddelandet, innehöll en medlems- eller föreningsbaserad lösning på betalningar med kort.

Idén som presenterades gick ut på att försöka fasa ut kostnaderna vid kortköp. Erbjuda handlare en billigare kortläsare och sänka avgiften vid kortköp med cirka 1/4 från det lägsta priset sett (bankerna tar som sagt 1-3kr per köp). Till oklarheten var affärsidén bakom (inget man vill flasha med direkt). Man vill å ena sidan sänka avgifterna men ändå rulla verksamheten på samma avgifter (fast mindre). Samma skit helt enkelt. Ingen tillräckligt långsiktig lösning enligt mig.

En av de inneboende problemen med korthandeln är bedrägerierna. Andra är hur flexibiliteten med att kunna utbyta kontanter ansikte mot ansikte ska bibehållas. Alltså privatperson till privatperson spontant. Bankerna har fortfarande ganska mycket att lobba igenom i lagstiftning innan detta kan bli möjlighet. Exakt vad, är svårt att sätta fingret på, kanske innefattar den en rörelse emot att bryta ner marknaderna där kontanter används mest?
Citera
2015-08-31, 14:54
Medlem
Herzs avatar
Bumpar tråden. Ämnet börjar bli mer aktuellt.

http://www.globalresearch.ca/financi...-banks/5472522

Enligt en artikel i FT (Financial Times) så har eliten verkligen tappat masken då de öppet säger att ett kontantlöst samhälle kommer ge centralbankerna mer "makt".

Citat:
“The existence of cash — a bearer instrument with a zero interest rate — limits central banks’ ability to stimulate a depressed economy. The worry is that people will change their deposits for cash if a central bank moves rates into negative territory,” states the article.

Det är kommunismens fader Karl Marx som uppfann centralbanken. I en kommunistisk värld är det centralbanker som kontrollerar, riggar och styr världsekonomin. Västvärldens apatiska befolkning har väldigt godtroget accepterar samhällets lögner att centralbanker behövs för att ha en frisk ekonomi och att det är "demokratiskt" och är bra för den "fria marknaden". Det är totala lögner. Centralbanker är ett kommunistiskt verktyg som är till för att styra över världsekonomin och manipulera den till elitens vinning. En riktig fri marknad har inga kontrollerande mekanismer utan sköter sig själv genom enkla marknadsekonomiska principer. Det här är ett falskt argument som tjänar bara de rikaste människorna på planeten. De försöker lura oss att tro att de försöker hjälpa oss.

Citat:
Abolishing cash would also give governments more power to lift taxes directly from people’s bank accounts, the author argues, noting how “Value added tax, for example, could be automatically levied — and reimbursed — in real time on transactions between liable bank accounts.”

Ännu mer kommunistiska, totalitära och orwelliska vibbar. Det här är ett argument för att hålla skattepolitiken i schack. Skatten vi betalar går direkt till eliten då centralbankerna ägs av de största privata bankerna i respektive land. De går rätt i Plutokratins ficka men ändå bestämmer de ekonomin självständigt från staten! Kommunisterna har visat sig vara enormt sluga, listiga som en räv och dolda som ett svart hål. De suger åt sig hela samhällets välfärd utan att någon lägger märke till det.

Citat:
The writer also calls for punishing people who use cash by making users “pay for the privilege of anonymity” so they will, “remain affected by monetary policy.” Dated bank notes would lose their value over time, while people would also be charged by banks for swapping electronic reserves for physical cash and vice versa.

Avsaknad av anonymitet är en av grundprinciperna för en totalitär stat. Staten står över individen och gör det den tror är bäst för dig. Anonymitet, privat ägo är grundläggande rättigheter som staten inte ska blanda sig i.

Kontentan av allt är att det kontantlösa samhället utnyttjas inte av praktiska skäl som vår media vill lura oss att tro. Utan att tjäna elitens verkliga intressen för ökad kontroll över deras egna ekonomiska apparat som de kört ner i halsen och tvingat på oss. All kontroll är till för att säkerställa deras totala och ofelbara finansiella dominans över ett helt folk.
Citera
2015-11-22, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Det är kommunismens fader Karl Marx som uppfann centralbanken. I en kommunistisk värld är det centralbanker som kontrollerar, riggar och styr världsekonomin. Västvärldens apatiska befolkning har väldigt godtroget accepterar samhällets lögner att centralbanker behövs för att ha en frisk ekonomi och att det är "demokratiskt" och är bra för den "fria marknaden". Det är totala lögner. Centralbanker är ett kommunistiskt verktyg som är till för att styra över världsekonomin och manipulera den till elitens vinning. En riktig fri marknad har inga kontrollerande mekanismer utan sköter sig själv genom enkla marknadsekonomiska principer. Det här är ett falskt argument som tjänar bara de rikaste människorna på planeten. De försöker lura oss att tro att de försöker hjälpa oss.

Jag vet ej om Marx "uppfann" centralbanken ? I många länder var det respektive kungamakt som upprätthöll värdet och respekten för landets valuta. Om man går tillbaka till tiden för amerikanska revolutionen, frihetskriget osv så fanns det massor av olika valutor i USA, det var rena vilda västern, anarkin, bland bankerna och en marknadsivrares våta dröm. Massor av kapital försvann där och somliga vart helt utfattiga av bank konkurserna, - Jag tror inte vi vill ha tillbaks den tiden, eller hur ? Även om den kan tänkas vara lockande ? Lincoln införde ju Federal Reserve och dollarn som betalningsmedel, för att stävja anarkin som rådde. Detta var väl före Marx va ?

Redan Gustav Vasa klagade över kostnaden att hantera Riksdalern, med allt vad det innebar. Men då var det Konungen och Statens ansvar att värna om respekten och värdet av den Svenska valutan Riksdalern.

Jag tycker att det är så fortfarande, vi har inte röstat bort Staten ännu eller infört anarki, eller hur ? Därför ska vi som medborgare kräva att Staten tar sitt ansvar när det gäller kontanterna, eller hur ? Likaså kan vi begära att eftersom många transaktioner sker med bankkort, Staten ska på något sätt ta ansvar för korthanteringen och kortavgifterna.

Förr fanns det ju inte på kartan att man inte kunde betala en räkning på Posten med bara enkronor, inte gnällde de om det, eller hur ? Det var inte ens några avgifter alls för att betala räkningar. Därför skulle kortavgifterna vara 0 kronor och Staten stå för den regleringen, eller hur ?

Vad ska man annars ha en stat till ?

Rånrisk - pyttsan ? Rånarna väljer ju bara andra värden eller värdeföremål, eller hur ? Rånrisken finns ju alltid kvar - kriminella hör till de mest uppfinningsrika av människosläktet, och hittar ju nya vägar hela tiden ?

Hur ska man lära barn att använda pengar om de inte har några kontanter ? Att lära sig att räkna är viktigt och enklare om de får hantera riktiga pengar, eller hur ? Ett kort är ju så abstrakt för ett barn, att risken är att de får alltför svårt att förstå vad saker kostar ?

Hur ska man betala på småloppisar, bakluckeloppisar och dylikt ? En kort terminal kostar ju ockerpriser ? Dessutom bör man ha ett org-nr/F-skatt eller hur ?

Nej hela tanken med bankkorten är att vi lägger all hantering i händerna på storkoncernerna VISA/MASTERCARD, utom vår (Statens) kontroll, Staten står inte längre som garant för Kronans värde och respekt.

Annars när det gäller kommunistisk ekonomisk hantering som i det forna Sovjet var något helt bisarrt, perverst system, i stora delar helt obegripligt för en icke-nationalekonomiskt skolad människa som jag. Med troligen ett helt bisarrt budgetsystem med massor av hemliga budgetar, som ryska dockor inuti varandra, som förmodligen bara var ett slags verktyg för att kontinuerligt skapa lögner i bibliska proportioner.

Det är ju lustigt med kommunistvalutorna att de var ju inte listade ute på Världsmarknaden, så de led hela tiden brist på Västvaluta, tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in