Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-01-06, 16:29
  #1
Medlem
Brales avatar
Jag är iallafall övertygad om att detta inte propageras stenhårt som det görs idag, för att det är så smidigt och bra för folket.

Jag ser detta som en enorm kränkning av vår frihet då alla pengar i samhället kan övervakas och kontrolleras genom att alla "pengar" enbart blir siffror i bankernas datasystem.

Vilket för oss till frågan hur bankerna kan använda detta för sin egen gynnings skull.

Människan har alltid i historien köpslagit med varandra och fått betalt med något fysiskt man kan ta i handen. Vare sig det är snäckskal, djurpälsar, snidade träbitar, guldmynt ja alla möjliga former av betalningsmedel. Men nu propageras det något enormt för en slopad kontanthantering, dom små lapparna som påtalar sambandet med kontanthantering och rånrisk samt att dom föredrar kortbetalning finns i var och vartannat postkontor, bankkontor, livsmedelbutik.

Men ska vi människor nu bryta denna uråldriga trend och enbart arbeta för några siffror på en dataskärm? Hur riskerar detta att kränka vår integritet och frihet exempelvis? Vad tror ni mer om detta.

Jag är iallafall starkt bekymrad över denna utvecklingen.
Citera
2010-01-06, 17:30
  #2
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
...

Ett kontantlöst samhälle innebär att myndigheter har full kontroll på ekonomin. Ekonomiskt fifflande kommer att försvinna, om inte helt så kommer det att minska dramatiskt. Allting kommer att finnas registrerat, vart man har varit och hur mycket det har kostat, hur mycket jag tjänar och vilka jag har betalat pengar till osv och det måste ju ligga i varje myndighets intresse att få kontroll på. Så visst håller jag med dig!
__________________
Senast redigerad av miloudot 2010-01-06 kl. 17:32.
Citera
2010-01-06, 19:52
  #3
Medlem
andorras avatar
Vill vi ha pizzerior och småbutiker kvar(med vettiga priser), så ska vi inte propagera för ett kontantfritt samhälle. Om det av ngn anledning skulle bli siffror på en burk, så tror jag att byteshandel av alla dess former kommer bli mer vanliga. Sen skulle vi förmodligen börja handla med andra valutor, guld och silver. Många skulle tycka det var bekvämt, och forsätta använda sina kort, vilket de ändå gör redan nu.
Citera
2010-01-06, 21:11
  #4
Medlem
Brales avatar
Men nu menar jag hur detta kan användas mot vår frihet och integritet.

Debunking The Arguments For A Cash-less Society by Brale

Fördelen:
- Smidigt
- Slipper rån (gynnar endast bankerna själva samt försäkringsbolag)
- Slipper dyr kontanthantering, dvs mindre personal behövs såsom kassörer, väktare mm och mindre utgifter för bankerna (gynnar endast bankerna själva)
- Inget undgår beskattning/kontroll (gynnar endast bankerna/staten själva)

Nackdelen (som jag ser det):
- Kränker vår frihet att inneha pengar bortom statens/finansiella institutioners kontroll.
- Kränker vår integritet av den anledningen att allt vi tjänar och alla överföringar vi gör kan kontrolleras/beskattas.
- Öppnar för missbruk utav bankerna genom att mängden "pengar" i omlopp kan manipuleras för egna syften.
- Vad pengar är måste omdefinieras.
- Vidareutvecklingen på slopandet av guldmyntfoten som barriär för inflation.
- Förstadie för betalning via microchip inopererade i armen.
- Öppnar för risker att dom digitala pengarna kan suddas ut då en person hamnar i onåd hoss staten, dvs direkt förtryck av Orwelliskt stuk.
__________________
Senast redigerad av Brale 2010-01-06 kl. 21:20.
Citera
2010-01-06, 21:13
  #5
Medlem
Brales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
och det måste ju ligga i varje myndighets intresse att få kontroll på.

Vad som är i myndighetens intresse är oftast inte medborgarnas intresse tyvärr, enligt mig.

Dags för dig att analysera amerikansk inrikespolitik så du ser den stora bilden.
Citera
2010-01-06, 21:50
  #6
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
Jag ser detta som en enorm kränkning av vår frihet då alla pengar i samhället kan övervakas och kontrolleras genom att alla "pengar" enbart blir siffror i bankernas datasystem.


Jag delar din inställning!
Problemet är att vi lever i ett samhälle fyllt till bredden av en massa människor som redan från vaggan tagits om hand av pappa staten, de tror att staten alltid är välgörare och vill deras bästa i alla lägen, hur skall dessa övertygas att misstro detta kränkande kontroll system?
Vi som tagit del av vad historien kan lära oss, vet ju mycket väl att när man ger upp för mycket av förutsättningarna för det som ger utrymme till personlig frihet, så brukar det oftast sluta med att dessa samhällen istället blir till ett offer för totalitära system och tankesätt.
Att skapa ett kontantlöst samhälle blir ju ett alldeles utmärkt sätt för de korrupta och hederslösa politikerna, att hålla koll på befolkningen/boskapshorden, så att alla rättar sig i ledet och följer den nya världsordningens vilja. Kan vi som värderar den personliga friheten mer än den falska trygghet som staten ger, hitta på nya förutsättningar för att leva ett någorlunda fritt liv, eller kommer det återigen att krävas ett stort mänskligt lidande innan människor får upp ögonen om vad som sker"freedom is a road seldom traveled by the multitude"
Frederick Douglass
Citera
2010-01-06, 22:02
  #7
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
Vad som är i myndighetens intresse är oftast inte medborgarnas intresse tyvärr, enligt mig.

Dags för dig att analysera amerikansk inrikespolitik så du ser den stora bilden.

Nej, myndigheterna bryr sig inte ett dugg i vad jag tycker och det har jag aldrig menat heller. Jag förstår inte riktigt hur du tolkade mitt inlägg?

Inga kontanter = myndigheter får mer kontroll på ekonomin = mindre ekonomiskt fiffel = mindre frihet. Inga pengar som finns i ett kontantlöst samhälle går ju att gömma.
Citera
2010-01-06, 23:05
  #8
Medlem
Nämnde det i en annan tråd, men upprepar det här. Det kontantlösa samhället befinner sig väldigt långt bort. Det finns ingen politisk vilja att genomdriva det, inte ens bankerna som har mest att tjäna på det driver på en sådan utveckling. Den enkla anledningen är att kontanter fyller en viktig uppgift i samhället och ekonomin som ingen är intresserad av att avveckla.

Skulle ett avskaffande komma till stånd så skulle, precis som nämnts tidigare här i tråden, alternativa betalningsformer uppstå tämligen omedelbart.

Detta förtar dock inte att en stor del av kontanthanteringen idag inte är nödvändig och inbjuder till onödiga risker. Men det är inget som inte kan hanteras dels genom uppmuntran till utökad korthandel och säkrare penningtransporter. Det senare är alls ingen omöjlighet om man ser på våra nära grannländer, en springande punkt i frågan har varit värdetransportbolagens ovilja till investeringar och lagstiftarnas senkommenhet att genom lagstifta tvinga fram vissa förändringar.
Citera
2010-01-06, 23:06
  #9
Medlem
Brales avatar
Bra sagt där Pannlampa!

Milodout, aha ok jag feltolkade ditt inlägg, trodde du var positiv till myndigheternas kontroll av våra pengar.

"It is well that the people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning."
- Henry Ford

http://www.barefootsworld.net/banking-fed-quotes.html
__________________
Senast redigerad av Brale 2010-01-06 kl. 23:10.
Citera
2010-01-06, 23:15
  #10
Medlem
Brales avatar
Discord, det enda som håller kvar denna utveckling i min mening är andra länder som inte kör med digitala pengar och restaurangbranschen. Kolla bara hur det är på bussar nuförtiden, man ska betala med telefonen osv.

Kontanter slopas mer och mer vart man än köper varor och tjänster och folket går som vanligt på svepskälen.
__________________
Senast redigerad av Brale 2010-01-06 kl. 23:26.
Citera
2010-01-06, 23:25
  #11
Medlem
Brales avatar
Oroliga föräldrar chippar sina barn

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...ticle31942.ece

VeriChip:

Bli inte av med ditt barn, chippa dom
Gör det smidigare att betala i butik, chippa dig själv
Så du inte blir kidnappad, chippa dig

(*men vi kommer även kunna lokalisera dig dygnet runt över hela världen)

"Det här scenariot är inte så långt borta, om företaget ADS, Applied Digital Solutions, får bestämma. Deras produkt VeriChip har funnits i ett par år, och är ett implantat, stort som ett riskorn. Tekniken är densamma som länge använts för att märka boskap och produkter.."

Hahah.. någon som ser det ironiska.


"Men i ADS framtidsvision ingår hela system med chip som injiceras på människor, med skannrar, dörrpassage och elektroniska betalningar. Chip som sänder aktivt, ihopkopplade med GPS-systemet och ger möjlighet att spåra människor. Hela tiden."
__________________
Senast redigerad av Brale 2010-01-06 kl. 23:40.
Citera
2010-01-07, 00:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brale
Discord, det enda som håller kvar denna utveckling i min mening är andra länder som inte kör med digitala pengar och restaurangbranschen. Kolla bara hur det är på bussar nuförtiden, man ska betala med telefonen osv.

Kontanter slopas mer och mer vart man än köper varor och tjänster och folket går som vanligt på svepskälen.
Det du ser som svepskäl är givetvis inte det. Jag upprepar, det finns ingen politisk vilja ej heller någon vilja från de stora penninghanterarna att avskaffa kontanterna. Se hur stor del av handeln som sker med kontanter och vilken betydelse det har för ekonomin. Långt ifrån all den handeln låter sig överföras till ett effektivt och säkert kontantlöst förfarande.

Som lök på laxen finns det ingen politisk vilja att ha detaljkontroll över medborgarna, i vart fall inte i det här landet. Framför allt så skulle man inte ha någon som helst nytta av i stort sett all information som man kan samla in enligt det du föredrar. Alltså skulle det vara ett utmärkt sätt att kasta bort pengar på ingenting.

edit: Bör nog dessutom tillägga att jag utgår från Svenska förhållanden.
__________________
Senast redigerad av discord 2010-01-07 kl. 00:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback