2017-09-09, 11:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Om ovanstående stämmer måste alltså Hjortarna kopplads ihop med "Nils" eller Kaj. Är fingeravtrycket deras är de såklart högintressanta men kopplingen måste göras.
Nja, jag förstår inte riktigt vad man skulle kunna uppnå med att koppla ihop olika personer med varandra. I slutändan måste det väl ändå handla om att kunna binda någon av dem till brottet med den bevisning som finns: fingeravtrycket, skospåren och vittnesmålen om den vita bilen. Lyckas man med det så kan man väl sedan i och för sig spekulera kring vilka kopplingar som kan finnas mellan gärningsmannen och andra inblandade.

Att inte kolla upp vems fingeravtrycket är (om det nu stämmer att man inte har gjort det) uppfattar jag som ett uttryck för en skrämmande inkompetens, alternativt en direkt ovilja att klara upp brottet.
Senast redigerad av Draifos 2017-09-09 kl. 11:26.
Citera
2017-09-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Nej det är fel ! 》Magnus Wiklund har fortfarande kvar sina misstankar mot Kaj. Håkan Abrahamsson har fortfarande kvar sina misstankar mot Kaj. Ingrid Elisabet Enberg är mycket säker fortfarande att Kaj var inblandad i KalaMarksMordet och att han gjorde inbrottet i Konsum Arjeplog med hjälp av Magnus Wiklund och Kaj hade själv berättat för Ingrid Elisabeth Enberg om många av sina tidigare då begångna brott. En kvinna från England som då var bekant med Kaj , hon berättade bland annat om att Kaj livnärde sig på bostadsinbrott under sin vistelse i England. Fyra stycken privat personer lurade han på 24.000 kronor via sitt då bedrivna VGI-nätverk och sedan stack han bara i väg efter det att han stängt ned nätverket. Ingrid Elisabeth Enberg fick till och med besök av två av dessa personer , som då hade berättat för Ingrid Elisabeth Enberg att Kaj hade lurat av dom 24.000 kronor och dom frågade då Ingrid Elisabeth Enberg var dom kunde få tag på honom för att försöka få tillbaka sina pengar.
Det finns betydligt värre saker att berätta om beträffande våran gode och ärlige Kaj Linna. Magnus Wiklunds' Fader Erland Lundberg är fortfarande än i dag övertygad om att Kaj är den rätta gärningsmannen , men som sagt vad , jag kommer inte att dra några förhastade slutsatser för än jag har mer kött på benen , men att Kaj Linna inte skulle vara inblandad i KalaMarksMordet , det är som om hela världen plötsligt skulle rasa samman utan någon egentlig orsak. Ps. Jens Göransson är okså i dag fortfarande mycket säker på att Kaj var och är den rätta gärningsmannen , men att just de bevis som fanns var för svaga. Jens Göransson säger okså att det finns ingen tvivel om att både Jan Olssons och hans kompanjon Peter Karlssons historia var påhittad och att den tyvärr okså gick hem under den nya rättegången , men han säger vidare att vid minsta nya bevis , så finns det redan nu en ny åklagare som är beredd att resa målet på nytt av en speciell anledning som jag tyvärr inte kan tillkännagiva här på trådsidan , men vi driver hela tiden utredningen framåt i våran jakt på nya bevis och någon stans finns dom , någon stans ligger dom och gömmer sig , och man vet aldrig vilken sten man råkar att vända på nästa gång.

Wiklund har väl inte endast uttryckt misstankar mot Linna utan även att Linna skulle ha planerat denna stöt samt att när det hänt skulle ha sagt "sköt du ditt så sköter jag mitt".

Att kretsen kring Wiklund "misstänker Linna" tror jag beror på antingen att de litar på Wiklunds skrönor eller att de vill skylla bort egen inblandning.

För att skapa er en egen bild. Läs de inledande förhören i gamla FUP. Den så kallade avvärjningsresan nämns av Wiklund först i förhör nr 3. Flera veckor efter det första förhöret. Trovärdigt eller ej - läs själva och gör er en egen uppfattning.

Domaren i HovR var ganska tydlig med att Wiklund riskerar åtal för mened.

Vad gäller inbrottet i Konsum är Linna redan friad från det. Läs Hovrättsdomen.
Citera
2017-09-09, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawenforcement
Wiklund har väl inte endast uttryckt misstankar mot Linna utan även att Linna skulle ha planerat denna stöt samt att när det hänt skulle ha sagt "sköt du ditt så sköter jag mitt".

Att kretsen kring Wiklund "misstänker Linna" tror jag beror på antingen att de litar på Wiklunds skrönor eller att de vill skylla bort egen inblandning.

För att skapa er en egen bild. Läs de inledande förhören i gamla FUP. Den så kallade avvärjningsresan nämns av Wiklund först i förhör nr 3. Flera veckor efter det första förhöret. Trovärdigt eller ej - läs själva och gör er en egen uppfattning.

》Hej Lawenforcement 》》Allting som du beskrivit här ovan sett , är fullständigt korrekt.
Obs ! Vad jag ménar , är nu följande sagt , att Magnus Wiklund just i dagsläget fortfárande hár kvár sina misstankar riktade mót Kaj Johannes Linna/Engström , och det betýder vidare sagt att , Magnus Wiklund i dagsläget inte vill ändra sina tidigare uppgifter som han en gång lämnade till Poliserna under År 2004. Men en sák stör mig otróligt mycket beträffande Magnus Wiklund , och det är att , så fort man vill ta upp den så kallade Av-värjnings-résan med honom , så suckar han túngt och säger , -- "måste vi ta upp den där skiten alltså , typ så alltså" Obs ! det är Magnus Wiklunds' sätt att prata , han använder sig väldigt ofta av ord som =
-- " Ja men ! alltså , alltså týp så alltså" Obs ! Jag ställde en fråga till Magnus Wiklund som löd på följande sätt , -- Varför lägger du héla tiden skúlden på Kaj Johannes/Linna för det då gällande mórdet på Ólov Róger Lindberg ?
Så här svárade Magnus Wiklund -- " Ja men alltså ! skall du okså ha krocked stopp i tappen alltså" , (Magnus Wiklund) menar i förståndet. Magnus Wiklund sáde -- "Alltså det vár bára han , alltså han som gjórde det , finns ingen annan , alltså Kaj , typ ingen annan". Jag har okså frågat Magnus Wiklund beträffande en av hans' då före detta flickvänner och då relatérat till den så kallade Av-värjnings-résan som då skulle ha ägt rum Tisdágen den 13/4 År 2004.

Beträffande den frågan , då ställd till Magnus Wiklund , så kom han med ett högst egendomligt påstående , där han blandade in både sin syster Éva Tåqvist och sin Fáder Érland Lundberg. Obs ! jag skall berätta för dig sénare framåt vad Magnus Wiklund då berättade för mig.

The JokerMan.
Murder-Investigator of the case of KálaMark.
Citera
2017-09-09, 17:36
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:

Magnus påstod också att kaj sagt att han gjort en "UC" på bröderna
Citera
2017-09-09, 18:18
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Klockan 》03:03 》postade jag ett mycket långt inlägg med fortsättningen till mitt då gjorda tidigare inlägg här ovan sett (09/09 2017) och då gällande det uppkopplade samtalet på RågrindsVägen i Öjebyn Tisdagen den 13/4 År 2004 som gjordes klockan (20:20:36). Hur många av er medlemmar fick chansen att läsa detta inlägget innan det av någon mycket egendomlig anledning raderades ifrån trådSidan ?

The JokerMan.

Jag såg meddelandet
Telefonringninge var till Håkan A och pågick bara några sekunder
Citera
2017-09-09, 18:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
att Kaj Linna inte skulle vara inblandad i KalaMarksMordet , det är som om hela världen plötsligt skulle rasa samman utan någon egentlig orsak.
Här låter det nästan som om du har en religiös övertygelse om Linnas skuld.
Citat:
Obs ! Jag ställde en fråga till Magnus Wiklund som löd på följande sätt , -- Varför lägger du héla tiden skúlden på Kaj Johannes/Linna för det då gällande mórdet på Ólov Róger Lindberg ?
Så här svárade Magnus Wiklund -- " Ja men alltså ! skall du okså ha krocked stopp i tappen alltså" , (Magnus Wiklund) menar i förståndet. Magnus Wiklund sáde -- "Alltså det vár bára han , alltså han som gjórde det , finns ingen annan , alltså Kaj , typ ingen annan".
Det är alltså på denne mans märkliga utpekande, och på ingenting annat, som din fasta övertygelse om Linnas inblandning grundar sig. Stämmer det?

Citat:
Jens Göransson är okså i dag fortfarande mycket säker på att Kaj var och är den rätta gärningsmannen , men att just de bevis som fanns var för svaga.
Den där åklagaren måste det ju vara något allvarligt fel på, eller också ljuger han. De bevis som finns här pekar ju i själva verket bort från Kaj Linna.
Senast redigerad av Draifos 2017-09-09 kl. 18:57.
Citera
2017-09-09, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Magnus påstod också att kaj sagt att han gjort en "UC" på bröderna

Trovärdigheten om påståendet om en beställd UC hade varit lätt att kontrollera då dels denna upplysning registreras hos kreditupplysningsföretaget samt att Lindbergs hade fått en kopia av upplysningen. Då också med uppgift om vem som beställt upplysningen.
Senast redigerad av Lawenforcement 2017-09-09 kl. 19:10.
Citera
2017-09-09, 19:29
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:
Trovärdigheten om påståendet om en beställd UC hade varit lätt att kontrollera då dels denna upplysning registreras hos kreditupplysningsföretaget samt att Lindbergs hade fått en kopia av upplysningen. Då också med uppgift om vem som beställt upplysningen.

Jo, men som jag uppfattar det enligt Magnus beskrivning att Kaj inte gjort en riktig UC hos upplysningscentralen utan han att han kallar besöket hos bröderna för en "UC"
Citera
2017-09-09, 21:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att ta ett liv

En aprilkväll 2004 sker ett brutalt rånmord på en enslig gård i den lilla byn Kalamark i Norrbotten. Polisens misstankar riktas snabbt mot 41-årige Kaj Linna, en försäljare som tidigare gjort affärer med offren. Efter att Kaj Linna gripits på flykt i Wales döms han mot sitt nekande till livstids fängelse.

Ett drygt år efter domen får kriminalreportern Stefan Lisinski genom ett tips upp ögonen för fallet. Ju fler stenar han lyfter på, desto märkligare verkar det hela. Stämmer det verkligen att Kaj Linna har begått mordet? Och om han är oskyldig, hur ska man då kunna bevisa det?

Att ta ett liv är ett svindlande reportage i bästa true crime-anda. En berättelse om undermåligt polisarbete, fartblinda åklagare och hur en journalists envisa arbete bidrog till att en oskyldig man friades efter 13 år bakom galler.

I och med Kaj Linnas frikännande väcks också den verkligt brännande frågan: Vem är den riktige mördaren?
http://www.bokus.com/bok/9789188671011/att-ta-ett-liv/

Nu kommer alltså den första boken om Kalamarksmordet ut. Har för mig att det stod 10/9 någonstans, och i så fall är det ju i morgon. Är det någon som har hört när dokumentärfilmen förväntas vara klar?
Citera
2017-09-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Jo, men som jag uppfattar det enligt Magnus beskrivning att Kaj inte gjort en riktig UC hos upplysningscentralen utan han att han kallar besöket hos bröderna för en "UC"

Hej Gratis-121 》》》Det är hélt korrekt det som du nu tidigare i kväll lät framföra här óvan sett inom den gråa CitátRutan😏👍 Magnus Wiklund hár aldrig påstått att Kaj Johannes Linna/Engström , och just då , vid det aktúella tillfället , skulle haft telefón-kontakt direkt med Upplysnings-Centrálen = UC. Däremot hade Magnus Wiklund berättat om , att Kaj Johannes Linna/Engström , så kallad av honom [Magnus] för en UC. , gjort den direkt på bröderna Lindbergs' Hemmans-Ägor i KálaMark 30. , då Kaj Johannes Linna/Engström skulle ha gömt sig bákom LaduGårds-anläggningens' ena vägg för att i smyg kunna hålla utkik på bröderna Lindbergs' MánGårdsByggnad , och enligt min bedömning som tidigare har befunnit mig på platsen , är utsikten bakom själva LaduGårds-anläggningens' ena vägg mycket bra över héla MánGårdsByggnaden. Kaj Johannes Linna/Engström har brúkat sig bland annat av två olika uttryck , och det ena är "Checka" och "Checka av" och "UC" och Magnus Wiklund hár týdligt och klárt förklárat vad Kaj Johannes Linna/Engström ménade med "UC" och Magnus Wiklund hár förklarat att UC. då stod i betýdelsen (Use Checking) och i betýdelsen att (Använda Kontróll) = kontrolléra något eller någon. Kaj Johannes Linna/Engström hár brúkat sig av många egendomlig ord och ménings-uttryckanden som jag kommer att ta upp här på trådSidan framöver , när det kommer att bli aktuellt att skriva om detta för mig i samband med vissa andra saker som just berör Herr: Kaj Johannes Linna/Engström.

The JokerMan.
Murder-Investigator of the case of KálaMark.
Citera
2017-09-09, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
http://www.bokus.com/bok/9789188671011/att-ta-ett-liv/

Nu kommer alltså den första boken om Kalamarksmordet ut. Har för mig att det stod 10/9 någonstans, och i så fall är det ju i morgon. Är det någon som har hört när dokumentärfilmen förväntas vara klar?

Varför skall man luta sig tillbaka i en bekväm fåtölj för att sedan läsa Stéfan Lisinskis' struntpratande ur en skriven bok ifrån hans' egen tankevärld ? ? ?

KálaMarksMordet skall lösas utan hjälp av Stéfan Lisinskis' bok-innehåll.
Citera
2017-09-09, 22:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Kaj Johannes Linna/Engström har brúkat sig bland annat av två olika uttryck , och det ena är "Checka" och "Checka av" och "UC" och Magnus Wiklund hár týdligt och klárt förklárat vad Kaj Johannes Linna/Engström ménade med "UC" och Magnus Wiklund hár förklarat att UC. då stod i betýdelsen (Use Checking) och i betýdelsen att (Använda Kontróll) = kontrolléra något eller någon.
Enligt sägnen skulle ett av "indicierna" mot Kaj Linna vara att han hade begärt en kreditupplysning på bröderna Lindberg, i syfte att bedöma om det var värt att göra en "kupp". Nuförtiden finns det väl flera aktörer på den här marknaden, men vid tiden för Kalamarksmordet var alltså kreditupplysning synonymt med UC (Upplysningscentralen):
https://www.uc.se/hjalp--kontakt/kreditupplysning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in