2017-05-27, 13:38
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
Spamvarning!
Om någon ny nu önskar ta del av ett något mer nyanserat innehåll föreslår jag att ni också tar er tid och som exempel läser i den här tråden från sidan 431 till 452 en passage då den var läsbar och intressant, finns säkert fler.

För det förekommer som jag ser det nu en hysterisk? Spammning av tråden av ”Sommarsemestern” och ”farbror_barbro” vars syfte jag endast kan se är att begrava andras åsikter i ämnet och att låta sidorna rulla och få nytillkomna läsare att tröttna innan de ens börjat läsa, och för att "ta över" tråden igen?

För vad annat kan man kalla med start 10.17 till 11.07 den 27/5 sjutton poster många med andemeningen ”han är skyldig”?
Det skulle aldrig falla mig in att göra något motsvarande, men jag kommer att med jämna mellanrum påtala att det finns gott om åsikter som skiljer sig åt från deras och var man kan läsa dessa så "dränka försöket" i bästa fall inte fungerar.

Nu tror jag förstås att spam ansträngningen är ett tomt slag i luften, för om det nu varit en rättsskandal så här långt är det ingenting mot vad det blir om han inte blir frikänd, detta med en mer söndertrasade indiciekedjor, expertvittnen och en fortfarande fullständig avsaknad av teknisk bevisning.

Och i alla fall då under någon tid kommer ”våra” värdelösa media (DN undantaget och möjligen SR från värdelös) att skriva som livet hänger på det i efterskott för att visa att de trots allt varit ”på bollen”, och det kommer nu inga forum-posts här alls kunna påverka.

Som någon skrev tidigare, det är synd att man avskaffade tjänstemannaansvaret , och jag kan bara hålla med om att det var ett för Sverige värsta besluten någonsin som Palme fick igenom.

Om man väljer Norrbotten på SR kan man se något lite i ämnet Kalamark nu och då, sist en intervju med Linnas syster med ljud,
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=23931

Mina 5 öre.

Mina 5 öre: Varenda post citerar poster från Draifos, Diavlo osv. Mitt förslag är att de postarna slutar dränka tråden i ryggdunkande inlägg och istället svarar tillfredsställande på de frågor som ställts.

Fast det är lite dålig stil att dubbelposta, båda sidorna kunde använda "citera flera" knappen oftare.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det saknas helt enkelt substans i det du skriver. Det är bara ändlösa inlägg med dravel och insinuationer. Sedan är naturligtvis inte det allvarliga problemet här att 'farbror_barbro' och 'Sommarsemestern' trollar på Flashback och försöker misstänkliggöra Kaj Linna. Problemet är att en åklagare nu uttalar sig i media om att han är "övertygad om att Kaj Linna är mördaren", samtidigt som han inte kan redovisa en enda omständighet till stöd för sin påstådda uppfattning.
Varianter på det här inlägget har jag sett tiotals från dig, och där kan vi snacka om att sakna substans.

----

För att komma med någon substans själv frågar jag igen om någon läst och vill kommentera MV:s gamla kollegas och kk:s förhör? Hon påstår bland annat att MV sagt att han visste att pengarna redan var borta innan mordkvällen...
Senast redigerad av Smerch 2017-05-27 kl. 13:45.
Citera
2017-05-27, 13:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Borde inte all form av medhjälp vara preskriberat vid det här laget? Det var en fråga, inte ett påstående.
En amatör hoppar in för Sommarsemestern:
Grovt rån ger fängelse i 4-10 år.
Brott med straff längre än 8 år har en preskriptionstid på 15 år.
Jag antar att medhjälp till grovt rån räknas lika.

Medhjälp till mord kan inte gärna vara aktuellt, eftersom Nils inte var på plats enligt ÅKs gärningsbeskrivning..
Citera
2017-05-27, 14:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det saknas helt enkelt substans i det du skriver. Det är bara ändlösa inlägg med dravel och insinuationer. Sedan är naturligtvis inte det allvarliga problemet här att 'farbror_barbro' och 'Sommarsemestern' trollar på Flashback och försöker misstänkliggöra Kaj Linna. Problemet är att en åklagare nu uttalar sig i media om att han är "övertygad om att Kaj Linna är mördaren", samtidigt som han inte kan redovisa en enda omständighet till stöd för sin påstådda uppfattning.
Jag tar gärna en "substans-tävling" med dig, alla dar i veckan. Ditt problem är att du kombinerar grav dyslogik med ren lättja: du orkar helt enkelt inte läsa på. En diskussion med dig är därför lite som att boxas med en blind: du kan t.ex. chansa på att Nils ringer Linna 19:37 för att kolla om han har tfn på, men glömmer att kolla om Nils också ringer hem till Linna. Så faller ännu ett av dina argument. Om du inte var så otrevlig skulle jag kanske tycka synd om dig.

Sedan fortsätter du ditt eviga misstänkliggörande av alla som inte insett att Linna är 100% oskyldig, i synnerhet åklagarna. För en tänkande människa är det rätt givet att ÅK säger att Linna är skyldig; om han inte trodde det skulle han rimligen inte ödsla sin tid i rättsalen. Eller menar du att Jens Göransson har andra skäl till det?

Till sist har ÅK väl redovisat sina skäl och bevisning till varför Linna är skyldig. Bland denna finns de samtalslistor du skyr som pesten. ÅK redovisade detta redan dag 1, men du var kanske upptagen med att läsa intervjuer med Carita då. Snart är det upp till HR att säga vad de anser om bevisningen.
Citera
2017-05-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Här har vi det!

Kaj Linnas vita bil
Ett pojkvittne har sett en vit kombi vid Kalahattens parkering under mordkvällen. Detta antas vara mördarens bil. Kaj Linna hade en vit Audi. Men den var vid tillfället avställd på Örnäset i Luleå. Åklagaren har avfört Linnas bil ur utredningen eftersom den också hade så pass stora snömängder över sig då den hittades.

Skospåren i snön
De ursprungliga polisutredarna hade mätt upp fel skostorlek på skospåren i snön. Åklagarens uppfattning är nu att rätt skostorlek ska vara 43.

Fingeravtrycken
Ingen av de tre huvudpersonerna har matchat det mystiska fingeravtryck som hittades på en kontantlåda inne i brödernas gård.
Det har inte heller blivit någon träff på de inblandade i Långaredsmorden.
Även en annan person, som ska höras i rätten, har kontrollerats utan träff. Advokaten vill veta om denne mans sons fingeravtryck har kontrollerats - vilket inte är fallet.

Vad är det för son?

De två som åkte omkring i trakterna av Kalamark och sålde branssläckare. Far och son. Fadern är känd som aggressiv och brukar våldgästa folk i största allmänhet utan att någon vågar säga ifrån.
Citera
2017-05-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tolkar avsaknaden av substans i ditt svar som att du nu medger att Linna inte kunde veta att Nils sökt honom 19:37, vilket du tidigare hävdade. Det förklarar alltså inte Linnas samtal till Nils 23:14.

Gott så.

Det där kan jag slå hål på direkt. Så länge jag har haft mobiltelefon så har det fungerat såhär.

När telefonen varit avslagen eller saknat teckning och någon ringer till den får man ett sms ca en minut efter att telefonen blivit påslagen, i smset står det vilket nummer som sökt dig. Det tror jag att alla här i tråden känner igen.

Kan vi döda den diskussionen på det sättet och koncentrera oss på mer centrala saker?
Citera
2017-05-27, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nä åklagaren bestämmer inte om häktning. Det blir häktningsförhandling där tingsrätten ska godkänna häktning eller inte. Men han kanske visste att det inte skulle gå genom.

Ja jag vet inte vad jag ska tro. Om det var någon sorts taktik för att inte Nils ska behöva vittna under ed eller vad det var. För om jag förstått rätt behöver han inte vittna under ed denna gång (som att det spelat någon roll tidigare).

Det är detta jag blir så jävla arg över, som kuriren skriver:

I dag är en avgörande dag för hela rättegången. Huvudvittnet "Nils" har blivit kallad till vittnesförhör.

Det är hans trovärdighet som åtalet hänger på. Scenerna som utspelar sig i rätten i dag är det enda som rätten kommer att ta hänsyn till vid överläggningarna. Med andra ord är det mycket som står på spel i dag för båda parterna.

Alltså att hela karusellen bygger på enbart hans uppgifter. Som ändrar sig från dag till dag. Det är så sjukt.

Åklagaren försökte "baka in" Kaj Linna i häktesförhandlingen då han presenterade MV som medhjälpare till mord och grovt rån tillsammans med Kaj Linna, Hade han bara begärt MV häktad för medhjälp till mord och grovt rån utan ätt nämna Kaj Linna hade MV garanterat blivit häktad då är den enda som berättat detaljer kring händelserna innan de var offentliga redan 2004. Problemet för åklagaren hade då varit att Kaj hade krävt att bli frigiven samma dag som MV blivit häktad och det kunde inte gå för sig,
Citera
2017-05-27, 14:49
Medlem
arne99s avatar
=Mina kommentarer i quote'n i "bold+kursiv".==

Citat:
Mycket kan man säga om den här tråden och dess 5400+ inlägg, men att skulle vara dränkt i inlägg med innebörden att Linna är skyldig? Det krävs rätt selektiv läsning för att komma dit.

Vad gäller mina inlägg så är de till 90% eller mer rena bemötanden av påståenden eller hypoteser från skribenter som hävdar att Linna är felaktigt dömd, eller t.o.m. oskyldig. Menar du att den är tråden är fel forum för det?

Vidare tar jag mig friheten att läsa de dokument som blivit allmänt tillgängliga och sedan dra slutsatser därav. Menar du att det är att spamma tråden?

=Nej tråden är rätt forum såvitt jag kan bedöma, ifrågasätter antal poster/tid.==

Ett sådant dokument är samtalslistorna i FUP, i synnerhet Linnas mobilsamtal med mastdata (HD 5257-15b, s.202 (?)). Den enda listan tillsammans med Nils vittnesmål är tillräckligt för att helt övertyga mig om att Linna är inblandad i rånmordet i Kalamark. Har du läst samtalslistan i fråga? Vad är din slutsats?

=Jag har inte läst igenom samtalslistan som så, men väl många poster i ämnet gjorda av dig och andra. Men den springande punkten är med "de numera återfunna blå byxorna", "den nya informationen rörande trovärdigheten av huvudvittnet Nils", "expertvittnenas analyser" och " en fortfarande fullständig avsaknad av teknisk bevisning" så finns det helt enkelt inget "bortom allt rimligt tvivel" som kvarstår, och absolut inget du behåller någon fortsatt i fängelse för och är tillräckligt för att övertyga mig om att han inte utfört det.==

Till sist, på vilket sätt menar du att trådens läsare skall få relevant information genom en intervju med Linnas syster? Menar du att hon tillhandahåller ny eller opartisk information?

=Läs igen vad jag skrev, det är en hänvisning till lite allmän information om den nu pågående rättegången, vissa artiklar och ljudklipp är som jag ser det av intresse som intervjun med Jan Olsson. Jag skrev att det sista som just nu finns skrivet där är en intervju med Linnas syster som en information och lade ingen värdering i det.==

Citat:
Rättegången är inte slut än...

Var det idag eller morgon som Jan Olsson skulle berätta sagor om Långaredspolacker?
Det var också en del av resningsansökan, liksom teorin om en GM på skidor, en till fots. Vissa här inne kan kanske se fram mot Bayes teorem också!
Jag väntar fortfarande på svar på min fråga angående det i quote'n ovan om "sagor", och varför jag ska välja din åsikt över Kriminalkommissarie Jan Olsson slutsatser med flera gjorda tidigare och nu i uttalanden i rätten den 25/5?
De är gjorda av personer som i alla fall jag ser som trovärdiga men som du uppenbarligen anser berättar sagor.
Citera
2017-05-27, 15:03
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Det där kan jag slå hål på direkt. Så länge jag har haft mobiltelefon så har det fungerat såhär.

När telefonen varit avslagen eller saknat teckning och någon ringer till den får man ett sms ca en minut efter att telefonen blivit påslagen, i smset står det vilket nummer som sökt dig. Det tror jag att alla här i tråden känner igen.

Kan vi döda den diskussionen på det sättet och koncentrera oss på mer centrala saker?
Så fungerar ditt abbonemang.
Men Linna får inget sms kvällen den 14/4. Det framgår av samtalslistorna.

Dessutom har Linna aldrig hävdat att han ringer tillbaka till Nils för att han sett ett missat samtal. Tvärtom, hans första reaktion i förhören är att neka till att ha talat med någon överhuvudtaget.
Det sannolika är att Linna inte hade en aning om samtalsförsöket 19:37 förrän försvaret fick del av FUP innan TR.

Av större vikt är att ta död på dislussionen om att Nils ringer med flit 19:37 för att kolla om Linna har alibi. Den iden faller bl.a. på att Nils INTE ringer hem till Linna, fastän det var därifrån Linna ringde 18:01-18:12.
Citera
2017-05-27, 15:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne99
=Mina kommentarer i quote'n i "bold+kursiv".==

Jag väntar fortfarande på svar på min fråga angående det i quote'n ovan om "sagor", och varför jag ska välja din åsikt över Kriminalkommissarie Jan Olsson slutsatser med flera gjorda tidigare och nu i uttalanden i rätten den 25/5?
De är gjorda av personer som i alla fall jag ser som trovärdiga men som du uppenbarligen anser berättar sagor.
Mitt inlägg om sagor om Långaredspolacker var lite av en brandfackla i en slö tråd, men iden om dessa ÄR långsökt på gränsen till befängd. Jag skrev ett långt inlägg för något år sedan om den delen av resningsansökan, och även ett om likheten mellan Kalamark, Långared och ytterligare ett rånmord i Västerbotten. Äldre på landet, kassaskåp. tejp och våld mot huvudet är tyvärr ett vanligt m.o. Om du läser dokumentet i resningsansökan så ser du snabbt att det som starkt talar mot Långaredshypotesen sopas åt sidan: GM talade inte polska, det var bara en GM, GM
täckte över offret. Till sist har mig veterligen ingen placerat Långaredpolackerna i Sverige 7 år innan Långaredsmorden, än mindre i Pite-trakten.

Vad gäller Jan O så drar du ett auktoritetsargument. Det är svårt att bemöta i sak som du vet. Du skall inte "välja" mig över Jan O utan ta till dig argumenten. Alternativet vore att du möjde dig med Jan O, Anton Berg, Lisisnski och Linna själv, medan jag lade mig med Göranssons stämningsansökan som huvudkudde. Men det vore rätt trist, eller hur?

Du kan dock fundera över 'confirmation bias', dvs att mordutredare i ett fall kommer att vara överbenägna att se likheter med andra fall. Man ser det man vill se och bortser från annat.
Till sist kan du kolla vad Jan O tillförde i Lisa Holm-fallet där han också vittnade för försvaret. Ordet pinsamt är inte för elakt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-27 kl. 15:28.
Citera
2017-05-27, 15:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hittills
Åklagaren försökte "baka in" Kaj Linna i häktesförhandlingen då han presenterade MV som medhjälpare till mord och grovt rån tillsammans med Kaj Linna, Hade han bara begärt MV häktad för medhjälp till mord och grovt rån utan ätt nämna Kaj Linna hade MV garanterat blivit häktad då är den enda som berättat detaljer kring händelserna innan de var offentliga redan 2004. Problemet för åklagaren hade då varit att Kaj hade krävt att bli frigiven samma dag som MV blivit häktad och det kunde inte gå för sig,
Hur menar du att han skulle kunna begära Nils häktad för medhjälp utan huvud-GM?

Det finns ju ingen annan än Linna i utredningsmaterialet. Nils själv har ett mycket gott alibi så medhjälp är rimligen det enda alternativet. Menar du att ÅK skulle begärt Nils häktad för medhjälp utan namngiven huvud-GM?
Citera
2017-05-27, 17:19
Medlem
Citat:
Så fungerar ditt abbonemang.
Men Linna får inget sms kvällen den 14/4. Det framgår av samtalslistorna.

Dessutom har Linna aldrig hävdat att han ringer tillbaka till Nils för att han sett ett missat samtal. Tvärtom, hans första reaktion i förhören är att neka till att ha talat med någon överhuvudtaget.
Det sannolika är att Linna inte hade en aning om samtalsförsöket 19:37 förrän försvaret fick del av FUP innan TR.

Av större vikt är att ta död på dislussionen om att Nils ringer med flit 19:37 för att kolla om Linna har alibi. Den iden faller bl.a. på att Nils INTE ringer hem till Linna, fastän det var därifrån Linna ringde 18:01-18:12.

Du kan ha rätt, men jag tror att smset funkar lika från olika operatörer. Grejen är att det kommer i sms form men skickad inte som sms. Jag är rätt säker på att det funkar men det är bara spekulationer.

Har dock aldrig förstått varför det är så viktigt att "förstå" varför Linna ringer Nils just då. De ringer ju vara dra HELA tiden.
Citera
2017-05-27, 18:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om du inte var så otrevlig skulle jag kanske tycka synd om dig.
Det jag efterlyser är alltså vad åklagaren anser vara sakliga skäl för att misstänka att Kaj Linna är gärningsmannen. Det är fullt möjligt som du skriver att jag är otrevlig, och kanske är det också synd om mig, men detta kan i sig inte anses utgöra skäl att misstänka Kaj Linna för brottet.

Citat:
För en tänkande människa är det rätt givet att ÅK säger att Linna är skyldig; om han inte trodde det skulle han rimligen inte ödsla sin tid i rättsalen. Eller menar du att Jens Göransson har andra skäl till det?
Jag är lika oförstående som andra till vad Jens Göransson håller på med, men jag gissar att det kan handla om ett försök att mörka det pinsamma faktum att man så lättvindigt lät sig förföras av Nils saga om "Kaj Linna och dennes rånplaner". Det blev knappast bättre av att polis och åklagare sedan med tvivelaktiga metoder försökte förbättra och utveckla den här sagan för att det skulle hålla i rätten.

Citat:
Till sist har ÅK väl redovisat sina skäl och bevisning till varför Linna är skyldig.
Nej, det är just det han inte har. Problemet är alltså att åklagaren Jens Göransson nu uttalar sig i media om att han är "övertygad om att Kaj Linna är mördaren", samtidigt som han inte kan redovisa en enda omständighet som stöd för sin påstådda uppfattning. Länka gärna till någon begriplig sammanställning av dessa påstådda "indicier". Åklagarens alltså, inte dina egna.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-27 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in