Citat:
Ursprungligen postat av
Klas1981
Jag vet inget om Jens Göransson men med tanke på fallets storlek i media och med tanke på resningen av högsta domstolen så verkar det väldigt konstigt om åklagaren ska försöka få Kaj fälld "bara" på vittnesmålet och lite avlyssningar igen?
Jag tror att nått annat ligger bakom det här "spektaklet"
Vad tror ni?
Problemet från början var ju att man bara hade "Nils" påståenden, och det var ju för lite att gå till åtal på. Därför byggde den tidigare åklagaren upp ett luftslott med en massa påhittad stödbevisning. Till slut blev den här illusoriska "indiciekedjan" så stark att den blev självgående, och även om man nu avfärdar "Nils" vittnesmål helt så står man där med det monster till åtal man har skapat.
Om Jens Göransson skulle backa nu, och lägga ner åtalet, så vore det som att medge att det här aldrig skulle ha gått till åtal ens 2004. Då blir det åklagarna som får stå där med Svarte-Petter.
Åklagarna försöker därför lämpa över ansvaret på hovrätten nu. Hovrätten får alltså den pinsamma uppgiften att frikänna Kaj Linna på i princip samma bevisning som förra gången räckte till att ställa det "utom rimligt tvivel" att han var skyldig.
Observera att jag bara spekulerar nu, men någon förklaring måste det ju finnas.