2017-05-16, 21:35
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Då kan jag ge dig ett hett tips.

Hoppa av tråden

Det har jag gjort för längesedan också, men eftersom rättegången har startat hade jag önskat att kunna göra ett nytt försök.
Citera
2017-05-16, 22:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
En annan besvärande omständighet för vittnet är telefontrafiken. Den omöjliggör att han kan ha befunnit sig i Kalamark vid tiden för den påstådda avvärjningsresan. Då ska vittnet ha försökt övertyga Linna att inte begå brottet – genom en bilresa till brödernas gård kvällen innan mordet. Men enligt åklagaren har resan helt enkelt ägt rum senare på kvällen.

– Ja det fanns gott om tid att göra den, säger Jens Göransson.
http://nsd.se/nyheter/aklagaren-forsvarar-huvudvittnet-nm4547470.aspx

Den här nye åklagaren Jens Göransson verkar precis som den förre vara inställd på att till varje pris sätta dit Kaj Linna. Han verkar inte heller dra sig för att i efterhand modifiera vittnesuppgifter så att de passar bättre in i åtalet. Den förre åklagaren Mikael Lundquist menade ju att den vita bilen som vittnet hade sett egentligen var röd (som Linnas bil). När analysen av telefontrafiken visar att den påstådda avvärjningsresan inte kan ha ägt rum, då väljer Jens Göransson helt enkelt att senarelägga resan för att få historien att gå ihop.
Citera
2017-05-16, 22:51
Medlem
Draifoss avatar
Kaj Linnas syster är inte heller imponerad av den nye åklagaren. Ingen som har länk till FUP?

Citat:
Nu är hon lättad över att han beviljats resning och att rättegången nu äntligen blivit av, men samtidigt lätt irriterad över att åklagaren, som hon ser det, inte utrett fallet fullständigt.

– Han hade ju en unik möjlighet att kontrollera och klarlägga allt som inte gjordes ordentligt i den förra utredningen, men jag tycker inte att han har gjort det, säger hon.

I de nya förhör som hållits av Grova brott-poliserna i Umeå, fastnar hon särskilt för två andra kringresande säljare, far och son, som fanns i närheten av Kalamark vid tiden för mordet.

– Det finns tre bevis mot mördaren – den vita bilen på parkeringen vid Kalahatten på mordkvällen, skoavtrycken vid brödernas "lånade" och dumpade bil och fingeravtrycken på den fiskekortslåda som fanns i brödernas hus och som länsades på sitt innehåll – allt det stämmer in på dem, säger hon och nämner bland annat att ett av skoavtrycken beräknats vara av storlek 48, alltså en betydligt större man än brodern som har 43 i skostorlek:

– Och så fingeravtrycket då, har man jämfört det med den stora pappan jag pratar om här, han som mycket väl kunnat ha 48 på skorna? säger hon.
http://kuriren.nu/nyheter/systern-har-aldrig-tvivlat-pa-kaj-linna-nm4547551.aspx
Citera
2017-05-16, 23:02
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Där tänker du fel. Alla resurser riktades av någon anledning uteslutande in på att försöka koppla just Kaj Linna till brottet, och lik förbannat har man inte kunnat hitta minsta bevis. Tvärtom pekar allt i utredningen åt annat håll. Jag skulle nog säga att man med sina stora ansträngningar, och helt oavsiktligt, har lyckats visa att det är ytterst osannolikt att Linna skulle ha något med saken att göra.

För det första har du ju fel, Kaj Linna var ju inte den person som först blev misstänkt, det var ju en annan man från kretsen. Har du verkligen glömt bort det?

Eftersom spåren pekade väldigt starkt mot honom är det knappast anmärkningsvärt att man lade alla utredningsresurser på att försöka binda honom till mordet och det grova rånet. Det lyckades också väldigt bra eftersom domen höll i 13 år.

Vad är det i utredningen som du menar pekar åt annat håll, är det exempelvis det tidigare oidentifierade DNA-spåret du talar om? För det sägs ju komma från ambulanspersonal. Är det ett exempel på ett objektivt icke-bevis som talar till Kaj Linnas fördel menar du?
Citera
2017-05-16, 23:06
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Kaj Linnas syster är inte heller imponerad av den nye åklagaren. Ingen som har länk till FUP?

Att Kaj Linnas syster inte skulle vara imponerad av den nye åklagaren och bevisningen var det väl ingen som trodde heller, eller?

Hon tar <tre bevis mot mördaren> som exempel. Den vita bilen, skoavtrycken och fingeravtrycken.

För någon månad sedan hade hon kunnat ta till ett fjärde bevis också: det då oidentifierade DNA-spåret. Men till slut identifierades ju detta. Där tappade hon ett argument, något som du också gjorde.
Citera
2017-05-16, 23:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Här har 'farbror_barbro' fel. Det är flera här i tråden som har ställt sig frågande till uppgifterna om att gärningsmannen skall ha klättrat in genom gluggen. Ett exempel här:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Klassisk Draifos att inte bemöta uppgifter ur FUP som styrker att GM faktiskt tog sig in via dasstaket och genom gluggen. Men det är jobbigt att läsa en massa text förstås. Att försvaret inte bestrider detta utan har med resonemang om glugg-passagen i resnigsansökan spelar heller ingen roll för de dokumenten har han förmodligen inte heller läst.

Också klassisk Draifos att helt ignorera fakta som inte passar hans tes och glatt hävda att grannen EL hittat på alltihop. Utan stöd över huvudtaget. Sorgligt.
Citera
2017-05-16, 23:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Skulle kanske kunna vara så enkelt att man på ett av ställena missat att ta hänsyn till tidszonen, dvs UTC vs UTC+1 ?
Tveksam till det. Jag har inte samtalslistan framför mig, men den är väl helt angiven i UTC + 2 (svensk sommartid)?

Feltryck talar allt för såvitt jag kan se.
Citera
2017-05-16, 23:11
Medlem
Draifoss avatar
Desperata äreräddningsförsök från "åklagarsidan" i kväll.
Nog måste man väl ifrågasätta åklagarnas agerande här?
Citera
2017-05-16, 23:11
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Den här nye åklagaren Jens Göransson verkar precis som den förre vara inställd på att till varje pris sätta dit Kaj Linna.

Han ska ju ha kommit fram till att bevisningen räcker för att Kaj Linna ska fällas igen, därför är det ganska logiskt att han till varje pris är inställd på att sätta dit Kaj Linna igen. Det hade ju varit mycket anmärkningsvärt om han kommit fram till att bevisningen inte räcker för att Kaj Linna ska fällas igen men ändå till varje pris ställt in sig på att sätta dit Kaj Linna igen.

Citat:
När analysen av telefontrafiken visar att den påstådda avvärjningsresan inte kan ha ägt rum, då väljer Jens Göransson helt enkelt att senarelägga resan för att få historien att gå ihop.

Kan det uteslutas att den så kallade avvärjningsresan ägde rum senare än vad man först trodde? Det skulle ju kunna få historien att gå ihop.
Citera
2017-05-16, 23:16
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Desperata äreräddningsförsök från "åklagarsidan" i kväll.
Nog måste man väl ifrågasätta åklagarnas agerande här?

Det kanske går att ifrågasätta åklagarnas agerande här men jag skulle vilja fråga dig varför du skrev att polisen <uteslutande> riktat in sig på att försöka binda Kaj Linna till brottet? Varför blev en annan man först anhållen om det var Kaj Linna man försökte binda till mordet och det grova rånet? Visste polisen ens vem Kaj Linna var när den förste anhölls? Vad betyder ordet <uteslutande> för dig?
Citera
2017-05-16, 23:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Har han? Kan du belägga det? Seså, upp till bevis! Förklara också mina punkter ang. Nils detaljminnesförlust i polisförhör 4 dygn efter mordet men remarkabla återhämtning i rätten 6+ månader senare, hans närvaro i Aborrträsk -inte Långträsk- 01 på natten efter mordet, hans kännedom om vad som hänt i Kalamark redan innan medier hade rapporterat om det, osv.
Du har tydligen missat podden Spår och intervjuerna efteråt som Nils bjudit på, bl.a. till försvarets expert Jan Ohlsson som föredrogs idag.

Du missade också helt poängen med dina vilda svingar:
Om Nils är inblandad i rånmordet fast tillsammans med annan GM än Linna, är det då inte oerhört märkligt att han deltar i intervjuer och program som hjälper Linna att få resning?
Citera
2017-05-16, 23:20
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/vittnet-jag-far-pengar-av-linna-om-han-frias/
Varför tar karln upp det i rättegången då, Nils blir knappast mer trovärdig av detta (vilket iofs är bra enligt mig).

Varför skulle åklagaren låta en viktig omständighet passera förbi utan att säga vad han tror om den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in