Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-05, 19:33
  #1
Medlem
Tjenare, jag har lite problem att komma på hur jag ska gå till väga med denna uppgift..

1. Anta att du vill ha en så stor bit som möjligt. vilken bit väljer du då i följande fall?
a) En pizza med diametern 30 cm delad så här:

Alla 3 bitarna är 10 cm långa. (lite dålig bild men det ska visa längden)

Hur beräknar jag detta ?


http://img63.imageshack.us/i/namnlsx.png/

Tack på förhand.
__________________
Senast redigerad av hoppet23 2010-01-05 kl. 20:09.
Citera
2010-01-05, 19:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppet23
Tjenare, jag har lite problem att komma på hur jag ska gå till väga med denna uppgift..

1. Anta att du vill ha en så stor bit som möjligt. vilken bit väljer du då i följande fall?

a) En pizza med diametern 30 cm delad så här:

alla 3 bitarna är 10 cm långa. (lite dålig bild men det ska visa längden)

http://img63.imageshack.us/i/namnlsx.png/

Tack på förhand.

Tänk enhetscirkeln.. Tänk polära koordinater..

Var länge sen jag läste matte D, men antar att det var i den kursen det användes..
Citera
2010-01-05, 19:45
  #3
Avstängd
Den i mitten?
Citera
2010-01-05, 19:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knoot
Den i mitten?

ja, den i mitten förstår jag med att det är. Men jag ska beräkna dom och visa att det är den.
Citera
2010-01-05, 19:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Tänk enhetscirkeln.. Tänk polära koordinater..

Var länge sen jag läste matte D, men antar att det var i den kursen det användes..


ja jag har använt den, men grejen är att jag kan ju få ut halva cirkeln lätt men hur gör jag om jag ska få ut varje del:S?..
Citera
2010-01-05, 20:13
  #6
Medlem
Filuren89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppet23
Tjenare, jag har lite problem att komma på hur jag ska gå till väga med denna uppgift..

1. Anta att du vill ha en så stor bit som möjligt. vilken bit väljer du då i följande fall?
a) En pizza med diametern 30 cm delad så här:

Alla 3 bitarna är 10 cm långa. (lite dålig bild men det ska visa längden)

Hur beräknar jag detta ?


http://img63.imageshack.us/i/namnlsx.png/

Tack på förhand.


Svaret: 3*10 = 30, 30*PI=~90 --> Störst bit är den i mitten
Några frågor på det?
Citera
2010-01-05, 20:14
  #7
Medlem
Känner att det är rätt trivialt. Du behöver ju inte ens räkna ut arean på dem.
Skulle göra nåt i stil med:
Betrakta halva cirkeln, notera att radien är 15 och att om den inre delen av halvcirkeln är större än 2x den yttre så är den biten i mitten störst.
Om du sen drar en linje... svårt att förklara utan bild... vinkelrät mot/genom linjen som delar de olika bitarna så att den går från halvcikelns diameter och 5cm förbi linjen. Om du drar en likadan linje "där nere" och sedan drar en linje som binder ihop linjerna får du 2 rektanglar. Det är nu trivialt att den till vänster är större. Om du sedan skriver in resten av ytterbiten till cirkeln i en rektangel så är det också trivialt att den är mindre än de andra... vilket bevisar att den i mitten är störst.

Hmmm blev lite sludrigt men postar ändå
Citera
2010-01-05, 20:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qupys
Känner att det är rätt trivialt. Du behöver ju inte ens räkna ut arean på dem.
Skulle göra nåt i stil med:
Betrakta halva cirkeln, notera att radien är 15 och att om den inre delen av halvcirkeln är större än 2x den yttre så är den biten i mitten störst.
Om du sen drar en linje... svårt att förklara utan bild... vinkelrät mot/genom linjen som delar de olika bitarna så att den går från halvcikelns diameter och 5cm förbi linjen. Om du drar en likadan linje "där nere" och sedan drar en linje som binder ihop linjerna får du 2 rektanglar. Det är nu trivialt att den till vänster är större. Om du sedan skriver in resten av ytterbiten till cirkeln i en rektangel så är det också trivialt att den är mindre än de andra... vilket bevisar att den i mitten är störst.

Hmmm blev lite sludrigt men postar ändå



jag tror jag förstår, jag var inne på något likande.. tack

Men en fråga till, på fråga b så är det att sidorna på cirkeln är 12,5 cm.
Alltså, vänsta delen:12,5 cm - Mitten:10 cm - Högra: 12,5.
Den förstår jag inte, blir fel när jag räknar, någon idé?
Citera
2010-01-05, 20:28
  #9
Moderator
Pentyls avatar
Enhetscirkeln + pythagoras sats.
Dela den på samma sätt på höjden, så tror jag du kommer att kläcka några fina idéer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback