2010-07-12, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenGodeDoktorn
Jag kan redan nu säga dig att det där aldrig kommer att ske därför att det är praktiskt onödigt och oönskvärt. Det kommer nya TV-modeller och numera även nya konsollmodeller på löpande band, företagen skulle inte vilja ödsla energi på att hålla två sammanfogade produkter kompatibla när de lika gärna kan släppa dessa separat (som Sony). De skulle behöva utveckla ny kundtjänst och troligtvis behöva höja priset på produkten för att ha råd med tillverkningen, någonting som bevisligen inte är uppskattat av kundbasen. Tänk om man vill köpa en TV utan konsoll, eller konsollen utan TV? Ska de säljas både inbyggt och separat?

Om konsolldelen i TVn går sönder så skulle du vara utan TV när den lämnas på lagning. Om TVn går sönder sitter du utan konsoll. Du kan inte välja att behålla konsollen ifall du skulle vilja uppgradera till en bättre TV, eller behålla TVn om du vill uppgradera till en bättre konsoll. Merkostnaderna blir enorma. Och så vidare. För övrigt ligger exakt all kraft i konsollen, TVn är endast ett titthål. Hur du kan hävda att den är "viktigare" än konsollen är för mig absurt när du lika gärna kan spela PS360-spel på en svartvit kub från 30-talet.

Varför fascineras du så av en TV med inbyggd konsoll? Du sparar som mest någon kubikdiameter utrymme i vardagsrummet.

Du ställer först frågor som blir omöjliga att svara på, jag kan inte svara hur Sony bygger upp sina kundtjänster, de har ett antal. Jag antar att du är medveten om att de tillverkar mer än konsoler och tv, de håller även på med musik och mycket annat, nu har jag inte kollat men jag är helt säker på att de inte samkör alla kundtjänster, på samma sätt som jag är säker på att Samsung inte samkör sina.

Däremot tror jag fullt och fast på att Sony kommer förr eller senare trycka in sina konsoler i tv apparater, varför inte? Det handlar bara om att krympa tekniken. Tror nog även att Samsung sneglar på hur Apple tjänar pengar på två saker när det kommer till deras iphones/ipods. Det är inga småpengar vi snackar om utan rejäla saker.

Redan idag byggs internet kompatibilitet in i tvn, hårdiskar byggs in osv, vad är problemet att trycka in en hel konsol? När vi snackar om konsol teknologi då går kostnaderna nedåt, flashminnen, microhårdiskar osv, priserna pressas nedåt. Varför inte trycka in den funktionaliteten i tvn? Redan i början av 90 talet snackade man en hel del om att tvn och internet kommer bli ett, 20 år senare håller detta att besannas. Steget till att all underhållning sätts in i var mans tv är inte långt borta.

Upplever att du till stor del ser det hela från ett fanboy perspektiv, men skulle någon erbjuda ett nintendo i varje såld Samsung tv då skulle nog Nintendo bli intresserade.

Däremot tror jag inte detta händer imorgon, tar nog några år.

Angående priser så lär de nog stiga en del när vi pratar om nästa ämne.

Citat:

Min förklaring var att det finns flera olika sätt - närmare bestämt tre olika, men än så länge endast två som passar för skärmar på marknaden - och att dessa är standard. Samsung och Sony använder samma metoder för att uppnå 3D-effekten i sina TV-apparater, det kan du själv googla dig fram till, om tekniken sedan skiljer sig spelar ingen roll. Det har ingen inverkan på hur utvecklarna eller filmskaparna behöver förhålla sig till sina produkter, hur de implementerar 3D är och förblir en standardiserad process.

Jag har själv testat Samsungs skärm på Elgiganten och läst många artiklar om Sonys skärmar. Båda använder den shutterteknik som jag beskrev i föregående inlägg. Shutterglasögon med behörande 3D har funnits genom hela 00-talet och är alltså långt ifrån en ofärdig teknik. En logisk följdfråga till vad du skriver är dock varför något företag borde satsa på en skräddarsydd lösning när det skulle inkräkta på den inkomst som hade genererats av en marknadstäckande lösning? Vem skulle tjäna på det? TV-apparaterna måste anpassas efter den standard som produkterna följer, inte tvärtom. På samma sätt som det inte finns olika HDTVs som utvecklare måste finna "lösningar" på.

Jag inväntar med spänning andra lösningar för att uppnå 3D-effekt i 3DTVs. Shoot.

Lite kul att du i den här tråden är så bergsäker på att just den teknik du beskriver är färdig och bestämd medan du i andra trådar är desto osäkrare. Du vet om 3 projekt jag skulle anta att det finns långt många fler.

Men samtidigt är jag man nog att inse att oavsett lösning handlar det bara om projektion och därför bör inte konsoler eller vad vi nu använder om 20 år kunna använda allt. Jag fastnade väl lite på blu-ray, hd-tv tänket.

Det här vänder jag mig dock emot.

En logisk följdfråga till vad du skriver är dock varför något företag borde satsa på en skräddarsydd lösning när det skulle inkräkta på den inkomst som hade genererats av en marknadstäckande lösning?

Svar:

VHS-Beta max.
blu-ray-HD
8 track-kassetband
osv.

När man tittar bakåt kan man säga att företag har satsat fel och att de borde från början ha tillverkat VHS istället för beta max, men när det väl stod där var de bergsäkra på beta max för de var bättre än VHS. Att detta skulle hända med 3d är inte allt för otroligt, redan idag har vi två olika glasögonlösningar på marknaden, tar du glasögonen från den ena tillverkaren kan du inte få 3d upplevelse hos den andre.
Citera
2010-07-12, 14:16
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flback
Upplever att du till stor del ser det hela från ett fanboy perspektiv, men skulle någon erbjuda ett nintendo i varje såld Samsung tv då skulle nog Nintendo bli intresserade.
Jag är extremt optimistisk till framtiden och teknologisk utveckling. Men det är skillnad på utveckling och praktisk anvnändning. Jag ser inget praktiskt värde i en TV med inbyggd konsoll, och problemen nämner jag i mitt föregående inlägg. Den enda fördelen jag ser med att ha TV med inbyggd konsoll är att man sparar utrymme. Ur alla andra aspekter är idéen opraktisk.

Däremot kan jag helhjärtat stödja din idé om vi snackar om multimedia. Så vitt jag vet finns det redan sådana TV-apparater som du beskriver, dvs med inbyggd multimediauppspelning, wifi, internet,. Men att sätta in en konsoll skulle antagligen pressa upp priset och dessutom begränsa friheten för köparen, som kanske vill ha en TV utan konsoll eller en konsoll utan att behöva betala för en TV på köpet. 20 år är för övrigt en väldigt lång tid. Jag själv är övertygad om att VR kommer att nå marknaden innan dess.

Skicka idéen till Samsung och se vad dom svarar.

Citat:
Lite kul att du i den här tråden är så bergsäker på att just den teknik du beskriver är färdig och bestämd medan du i andra trådar är desto osäkrare. Du vet om 3 projekt jag skulle anta att det finns långt många fler.
Det är inte "projekt", det är rådande teknik. Du blandar ihop tekniken med företagsmodellerna av produkterna som utnyttjar tekniken. En Nikon kamera fungerar likadant som en Sony kamera även om de båda har olika interface och skräddarsydd kompatibilitet. Båda tar SD-kort och filmrullar av standardiserat slag, precis som DVD-spelare tar DVD-skivor av standardiserat slag, HDTVs tar HD-uppspelning av standardiserat slag och 3DTVs kommer ta 3D-uppspelning av standardiserat slag.

Allt annat vore att skada sina egna intäkter. Olika 3DTV-modeller påverkar varken produkten (filmen, spelet) eller den rådande standarden i 3D-tillverkning. På samma sätt som att olika HDTVs inte påverkar HD-videofilmer eller olika CD-spelare påverkar vilken skiva som spelas i den eller hur den spelades in. Allt det här betyder är att du inte behöver oroa dig för att utvecklar kommer få problem att implementera 3D i spel, vilket i sig är en smal sak.
Citera
2010-07-14, 01:17
Medlem
Citat:
Däremot tror jag fullt och fast på att Sony kommer förr eller senare trycka in sina konsoler i tv apparater, varför inte?

En TV beräknas hålla 15-20 år. Vem fan vill ha en 15 år gammal spelkonsol intryckt i sin TV. Speciellt med tanke på att du tvingas betala extra för denna "förmån".
Citera
2010-07-14, 01:24
Medlem
Abughosts avatar
Om det kommer ut nytt Xbox, skiter jag i att köpa.
Jag kmr slänga mitt 360 i golvet.
Dator är bättre!
Citera
2010-07-14, 01:29
Medlem
Mx_1337s avatar
Varför börja spekulera om dessa konsoller när det inte ens är bekräftat att dom är påtänkta?
Citera
2010-07-14, 01:40
Medlem
DenGodeDoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Varför börja spekulera om dessa konsoller när det inte ens är bekräftat att dom är påtänkta?
Tja, varför spekulera om vad man ska göra imorgon när det fortfarande är idag?
Citera
2010-07-14, 01:42
Medlem
SeanBatemans avatar
Citat:
Tja, varför spekulera om vad man ska göra imorgon när det fortfarande är idag?

Du vet att med den inställningen hade vi fortfarande tyckt att en grotta med stengolv är helschysst att ligga på och att rå mammut är en riktig festmåltid.
Citera
2010-07-14, 01:51
Medlem
haiguises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanBateman
Du vet att med den inställningen hade vi fortfarande tyckt att en grotta med stengolv är helschysst att ligga på och att rå mammut är en riktig festmåltid.

Alltså.. Läs inlägget han citerade, läs hans inlägg igen, läs sedan ditt egna.
Du har grym läsförståelse måste jag säga.

OnT: Sjukt nyfiken på vad nintendo har i rockärmen inför nästa stationära konsol.. Vågar man hoppas på lite första inblickar i projektet vid E3 2011 kanske?
Citera
2010-07-14, 09:20
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Alltså.. Läs inlägget han citerade, läs hans inlägg igen, läs sedan ditt egna.
Du har grym läsförståelse måste jag säga.

OnT: Sjukt nyfiken på vad nintendo har i rockärmen inför nästa stationära konsol.. Vågar man hoppas på lite första inblickar i projektet vid E3 2011 kanske?
Skulle tippa på E3 2012, 11 lär gå åt till 3DS samt att de vill nog få Wiis försäljning att "klinga av" lite fint, de har några väldigt stora titlar riktade till målgruppen som köpt Wii i 2011 pipelinen.
Citera
2010-07-14, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337

Kom igen nu. Arbetet med PS4 påbörjades direkt när PS3 släpptes. En konsol är inget man slänger ihop på en kafferast.

Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
Skulle tippa på E3 2012, 11 lär gå åt till 3DS samt att de vill nog få Wiis försäljning att "klinga av" lite fint, de har några väldigt stora titlar riktade till målgruppen som köpt Wii i 2011 pipelinen.

Japp, mycket troligt. Och till det kan läggas att grafikchipet till både Xbox 720 och PS4 inte kommer att vara klart förrän 2012. Sen ska det testas osv, så julen 2013 kommer nog Sonys och Microsofts nästa skapelser. Vilket då passar bra då Wii 2 är tänkt att komma ut först eftersom Wii är klart svagast.

Vilka stora Wii titlar är på gång 2011? Jag fortsätter hoppas på Ice Climber i 3D. Fejk 3D alltså, så klart.
Citera
2010-07-14, 12:06
Medlem
Ett litet djurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av choclate
Kom igen nu. Arbetet med PS4 påbörjades direkt när PS3 släpptes. En konsol är inget man slänger ihop på en kafferast.

Japp, mycket troligt. Och till det kan läggas att grafikchipet till både Xbox 720 och PS4 inte kommer att vara klart förrän 2012. Sen ska det testas osv, så julen 2013 kommer nog Sonys och Microsofts nästa skapelser. Vilket då passar bra då Wii 2 är tänkt att komma ut först eftersom Wii är klart svagast.

Vilka stora Wii titlar är på gång 2011? Jag fortsätter hoppas på Ice Climber i 3D. Fejk 3D alltså, så klart.
1. Källa? Första gången jag hört om detta!
2. Är väl Zelda och Kirby som är de stora, sen lär ju Wii Relax komma med den dära Vitality Sensor mojängen.
Citera
2010-07-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ett litet djur
1. Källa? Första gången jag hört om detta!

När har du hört att GPUn ska komma ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in