Citat:
Ursprungligen postat av Fina Gubben
jag skulle kunna säga detsamma, du utgår ifrån att alla är intresserade av tekniken bara för att du själv är det. Historien har visat att 3D inte är så hett, men vi får väl helt enkelt lita på dig.
Historien har visat att stereoskopisk 3D med filterglasögon i cyan/rött inte har varit så hett av uppenbara anledningar: Extrem missfärgning av bild, klumpigheten i glasögon och en undermålig 3D-effekt. Om AS3D levererar en lika skarp 3D-upplevelse som IMAX 3D på biograferna, så är samtliga anledningar eliminerade till varför filter-3D aldrig blev popuärt. Du behöver inte lita på mig alls, jag har till skillnad från dig inte uttalat mig om framtiden för 3D-teknik, jag har bara påpekat att den håller på att växa, hur och varför (med exempel).
Citat:
Vart står det skrivet att kundens förväntningar motsvarar just dom villkoren? Men till saken, kan du visa dina uträkningar på hur stor efterfrågan är.
Vad förväntar du dig när du köper en hamburgare? Att du blir serverad kroppkakor? Vad förväntar du dig av 3D-spel? Att det ska vara i 2D? Knack-knack. Jag har inte gjort några "uträkningar" på hur stor efterfrågan är, jag
utgår ifrån att den är stor när företagen gör storsatsningar och kritikerna/kunderna hittills har älskat upplevelsen av 3D-film (se Avatar med feedback). Det har jag ju redan nämnt. Jag har själv sett flera filmer i IMAX 3D och tycker att upplevelsen har varit klockren båda gånger, med minus för glasögonen.
Citat:
3D har funnits tidigare. Att man nu har ett annat sätt att komma åt tekniken betyder inte att det kommer slå stort. Nvidias variant har funnits på marknaden i över ett år, men inte heller den har lyckats. Vilka spel är det som står på lager? Vad kommer det innebära i slutändan? Att personerna som redan köpt spelet köper om spelet för att uppleva det i 3D
Sakta i backarna, varför skulle man "köpa om" spelet? Allt som borde behövas är en vanlig uppdatering eller inbyggd funktion som ger en det valbara alternativet att stänga av/sätta på 3Dn, som i Invincible Tiger eller Batman. Spel som redan finns och förväntas få 3D är ju exempelvis Gears of War, Burnout Paradise, Batman (har redan), Motorstorm, Wipeout HD, Gran Turismo 5 Prologue, Avatar, Invincible Tiger (har redan), m.fl.. SONY förväntas ha ca 25 spel som stödjer i 3D inför 2010 och 35-50 spel för 2011,
Killzone 3 inräknat - jag vet inte hur det är med MS men de verkar ju hålla rask takt med Sony. Alternativet att kunna klicka bort 3D-effekten kommer även vara inbyggt i W960 och troligtvis till och med 3DS . Vi kan utgå ifrån att 3D kommer att vara gratis och valbart - som den för övrigt har varit under alla tidigare iterationer av 3D-spel.
Citat:
Du erkänner alltså att kvaliteten påverkar försäljning, vilket i sin tur betyder att dålig försäljning lika med dålig kvalitet.
Inte "dålig kvalitet";
fel kvalitet för sin målgrupp.
Citat:
För övrigt är det du beskriver kvalitén kunden upplever, det finns fler olika sorters kvaliteter, men det vet du säkert redan.
Kvalitet är ett subjektivt begrepp men vad man normalt menar inom kvalitet är just kundens förväntningar, önskemål och krav - detta är samlingsdefinitionen. Jag har tagit en kurs i ämnet så jag vet vad jag snackar om men du kan vara så god och läsa igenom ISO 9000 om du är intresserad av detaljer, samt de delartiklar som går in på djupet. Eller klicka dig ut på Wikipedia.
Men eftersom du redan är övertygad om att den allmänna definitionen av kvalitet inte räknas
trots att du har hållit med om den i tidigare inlägg, övertygad om att 3D inte har någon efterfrågan
trots att det har blivit extremt kritikerrosat och storsatsat på av företag inom alla möjliga branscher världen över, övertygad om att tekniken kommer att floppa därför att filter-3D aldrig blommade upp
trots att det är helt och hållet annan teknik, övertygad om att produkter kommer sluta använda tekniken efter 2010 med 3DS och W960
trots att efterfrågan som påpekats redan existerar - ja, varför diskuterar du ens?