2014-11-30, 17:53
Medlem
PS4 vs. Xbox One Native Resolutions and Framerates

http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS...and_Framerates
Citera
2014-12-02, 15:35
Medlem
Ergodics avatar

Om ni missat mina första inlägg så köpte jag X1 av bland annat dessa anledningar:

Att det inte finns något en PS4 kan göra som inte X1 kan göra.
Mycket av de som inte finns på PS4 använder jag mig flitigt av.
Smite, älskar moba-spel och älskar Smite.
Microsoft har mer cash vilket vi vet vad det resulterar i.
Kontrollen, svampar som inte går sönder.

Jag ljuger inte om PS4, PS4 är bra. men inte mer än så.. Om försäljningen fortsätter i samma riktning som den senaste månaden så kommer X1 inom bara några månader sålt mer en PS4 och det är ett faktum.

Bois, vill man bara ha en spelkonsol spelar det egentligen ingen roll vilken man köper men vill man ha mer än så är X1 en självklarhet. Spelupplevelsen är i grund och botten densamma men att hävda att PS4 är bättre än X1 är bara naivt för det enda PS4 har är att ett fåtal spel har högre upplösning. Om dessa spel borde ha det med tanke på fps-drops låter jag vara osagt. Återigen, Microsoft is cash och om Microsoft känner sig hotade av sony så får X1 mer exklusiva titlar och PS4 färre spel. Vore jag er så skulle jag hoppas att det fortsätter går bra för X1.

Mer belägg på att det ligger något i det jag säger:
https://www.gamereactor.se/nyheter/2...torbritannien/

http://www.gamereactor.se/nyheter/20...+Friday+i+USA/
Senast redigerad av Ergodic 2014-12-02 kl. 15:38.
Citera
2014-12-02, 16:33
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergodic

Om ni missat mina första inlägg så köpte jag X1 av bland annat dessa anledningar:

Jag ljuger inte om PS4, PS4 är bra. men inte mer än så.. Om försäljningen fortsätter i samma riktning som den senaste månaden så kommer X1 inom bara några månader sålt mer en PS4 och det är ett faktum.

Bois, vill man bara ha en spelkonsol spelar det egentligen ingen roll vilken man köper men vill man ha mer än så är X1 en självklarhet. Spelupplevelsen är i grund och botten densamma men att hävda att PS4 är bättre än X1 är bara naivt för det enda PS4 har är att ett fåtal spel har högre upplösning. Om dessa spel borde ha det med tanke på fps-drops låter jag vara osagt. Återigen, Microsoft is cash och om Microsoft känner sig hotade av sony så får X1 mer exklusiva titlar och PS4 färre spel. Vore jag er så skulle jag hoppas att det fortsätter går bra för X1.

Problemet med ms cash är att de använder dem för att köpa tidsexklusivt material, Sony har egna studios. X1 kan inte spela vissa spel i 1080p där PS4 kan, det är i sig ett bevis på att X1 inte klarar av saker PS4 klarar av.
Att X0 är stort i USA är det väl ingen som blir förvånad över? MS har alltid varit starka där och ser man på amerikanska tv-sändningar så är det betydligt fler X0 reklamer än PS4.
Redan förra generationen hade MS mer pengar att spendera än Sony, men lik förbannat så är det bara HALO, Gears of War och Forza som jag kan komma ihåg var exklusiva (jag har då inte räknat med de spel man kan spela på PC). Detta kan man då jämföra med:
Uncharted, TLoU, God of War, Heavy Rain, Demon Souls (inte uppföljaren dock), Infamous och jag har säkerligen missat något.
Vad får dig att tro att MS skulle lägga ner pengar på riktig exklusivitet när de bara kan se till att få spelen släppta först på sin konsol? Hur kommer det att stå sig mot Naughty Dog och Santa Monica studios spel?
Hade MS varit smarta förra generationen hade de sett till att köpa Mass Effect IPt av bioware, nu gjorde de inte det och spelet förblev således inte exklusivt till Xbox/PC.
Citera
2014-12-02, 16:37
Medlem
Citat:

Skulle PS4 spelen ha exakt samma detaljnivå/upplösning som X1 versionerna skulle PS4 versionerna garanterat kunna hålla en högre stabil fps än X1 versionerna. Försäljning/vem som vinner i slutändan vet ingen av oss, men att PS4 versionerna av olika spel kommer generellt sett hålla en högre grafisk kvalitet är fakta. Och nej, ps4 är inte svår att utveckla till, snarare lättare än X1 vilket också diskuterats på diverse siter som t.ex. gamereactor som du länkar.

Och btw, det har sålts fler ps3 än xbox360....
Citera
2014-12-02, 18:55
Medlem
Ergodics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Problemet med ms cash är att de använder dem för att köpa tidsexklusivt material, Sony har egna studios. X1 kan inte spela vissa spel i 1080p där PS4 kan, det är i sig ett bevis på att X1 inte klarar av saker PS4 klarar av.
Att X0 är stort i USA är det väl ingen som blir förvånad över? MS har alltid varit starka där och ser man på amerikanska tv-sändningar så är det betydligt fler X0 reklamer än PS4.
Redan förra generationen hade MS mer pengar att spendera än Sony, men lik förbannat så är det bara HALO, Gears of War och Forza som jag kan komma ihåg var exklusiva (jag har då inte räknat med de spel man kan spela på PC). Detta kan man då jämföra med:
Uncharted, TLoU, God of War, Heavy Rain, Demon Souls (inte uppföljaren dock), Infamous och jag har säkerligen missat något.
Vad får dig att tro att MS skulle lägga ner pengar på riktig exklusivitet när de bara kan se till att få spelen släppta först på sin konsol? Hur kommer det att stå sig mot Naughty Dog och Santa Monica studios spel?
Hade MS varit smarta förra generationen hade de sett till att köpa Mass Effect IPt av bioware, nu gjorde de inte det och spelet förblev således inte exklusivt till Xbox/PC.

Du tror: "Xbox one kan inte spela vissa spel i 1080p".
Jag tror: "Microsoft prioriterar fps före upplösning".
Jag väljer: "Att slippa fps drops".

Självklart hade Microsoft mer pengar förra generationen. Du vet, dom har alltid haft mer pengar än Sony så jag är inte förvånad haha.. Att börja jämföra exklusiva spel är dock imbecillt då det är subjektivt. Vad som får mig att tro att dom skulle köpa "riktig exklusivitet"(exklusiva spel utan tidsbegränsing antar jag att du menar)?, frågan är vad får dig att tro att jag tror det? Jag sa att om Microsoft skulle känna sig hotade så har dom cashen och göra det. Oavsett vilka licenser och dylikt du rabblar upp så kommer dom se till att få vad du kallar "riktig exklusivitet". Har man lite entreprenör känsla förstår man det.

Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Skulle PS4 spelen ha exakt samma detaljnivå/upplösning som X1 versionerna skulle PS4 versionerna garanterat kunna hålla en högre stabil fps än X1 versionerna. Försäljning/vem som vinner i slutändan vet ingen av oss, men att PS4 versionerna av olika spel kommer generellt sett hålla en högre grafisk kvalitet är fakta. Och nej, ps4 är inte svår att utveckla till, snarare lättare än X1 vilket också diskuterats på diverse siter som t.ex. gamereactor som du länkar.

Och btw, det har sålts fler ps3 än xbox360....

Kommer vara detaljrikare? svar ja
Kommer ha högre fps? svar nej
Varför? X1 har högre fps även om det är samma upplösning på båda konsolerna.

Du kanske har rätt, har bara hittat gamla källor och vet inte vilken du refererar ifrån, enligt sv och eng wikipedia har 360 sålt mest, men vart ouppdaterad några månader..

Känns som dags att signa ut då det är mycket upprepningar. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag håller fast vid X1 tills det kommer ett spel till PS4 jag bara måste ha. Jag ser inte ner på PS4 om någon missförstått mig, men X1 har så måååånga funktioner jag värdesätter ijämförelse med PS4 och då är X1 helt klart bäst enligt mig. Bryr man sig mycket om upplösning och inte störs av fps drops ja då är ju självklart PS4 bäst.
Citera
2014-12-02, 19:09
Medlem
B-Dawks avatar
Citat:

Självklart hade Microsoft mer pengar förra generationen. Du vet, dom har alltid haft mer pengar än Sony så jag är inte förvånad haha.. Att börja jämföra exklusiva spel är dock imbecillt då det är subjektivt. Vad som får mig att tro att dom skulle köpa "riktig exklusivitet"(exklusiva spel utan tidsbegränsing antar jag att du menar)?, frågan är vad får dig att tro att jag tror det? Jag sa att om Microsoft skulle känna sig hotade så har dom cashen och göra det. Oavsett vilka licenser och dylikt du rabblar upp så kommer dom se till att få vad du kallar "riktig exklusivitet". Har man lite entreprenör känsla förstår man det.

Du kanske har rätt, har bara hittat gamla källor och vet inte vilken du refererar ifrån, enligt sv och eng wikipedia har 360 sålt mest, men vart ouppdaterad några månader..

Känns som dags att signa ut då det är mycket upprepningar. Vi får se hur det utvecklar sig. Jag håller fast vid X1 tills det kommer ett spel till PS4 jag bara måste ha. Jag ser inte ner på PS4 om någon missförstått mig, men X1 har så måååånga funktioner jag värdesätter ijämförelse med PS4 och då är X1 helt klart bäst enligt mig. Bryr man sig mycket om upplösning och inte störs av fps drops ja då är ju självklart PS4 bäst.

Har du själv spelat på en PS4? Jag märker nämligen inte av så många fps drops som du skriver om här. Bara en del i GTA, men det lider ju även XBOne av.
Citera
2014-12-02, 20:13
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

Vad då tror? http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS...and_Framerates länken har postats tidigare och det är med hjälp av den som jag påstår att PS4 klarar av 1080p där inte X1 gör det.

Ja det är mycket riktigt så att jag med riktig exklusivitet menar att man faktiskt ser till att den egna konsolen är den enda man kan spela spelet på. För att sälja konsoler behöver man spel, om de ända spel man kan erbjuda finns till konkurrentens konsol med sämre upplösning så säger det sig själv att man måste se till att få ut exklusiva bra titlar. Vägrar man titta bakåt så ska man fan i mig inte spå in i framtiden heller.

Ang. vilken konsol av 360 och PS3 som sålde mest (PS3)http://www.techradar.com/news/gaming...le-war-1196215
Citat:
Don't believe me? Here, have some numbers. Mattrick & co's box of tricks has sold 78.84 million units worldwide so far. Kutaragi's mean machine has sold 80.29 and counting.
Vidare kan man även läsa om hur detta ändå var lite smått overkligt då PS3 släpptes långt efter X1 och dessutom till ett betydligt högre pris. En av de saker som nämns ang. att PS3 till slut sålde fler spel är just de exklusiva titlarna, ser man till 2013 så var det rätt pinsamt rent av.
Citat:
Sony's first-party releases this year alone include Naughty Dog's award-winning, critically beloved The Last Of Us, David Cage's ambitious and technically impressive Beyond: Two Souls, and Sony Santa Monica's gorgeous God of War: Ascension. They're just the big-hitters in a 13-strong lineup that also includes the likes of Puppeteer and a new Sly Cooper.

What exclusives have 360 owners had to console themselves with (apologies for the excellent pun) this year? Literally three games: Gears Of War: Judgement, State Of Decay and a re-release of Fable.
Senast redigerad av soulreaper 2014-12-02 kl. 20:31.
Citera
2014-12-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Vad då tror? http://www.ign.com/wikis/xbox-one/PS...and_Framerates länken har postats tidigare och det är med hjälp av den som jag påstår att PS4 klarar av 1080p där inte X1 gör det.

Listan visar ju vara "target fps" - inte verklig FPS.

Det har ju kommit spel som har en högre upplösning på PS4 än på X1 men även lägre FPS.

T ex senaste Dragon Age.

Körs i 1080p på PS4 - target framerate 30fps.
Körs i 900p på X1 - target framerate 30fps.

Dock så klarar PS4 inte av den högre upplösningen utan drabbas oftare av FPS-drop jämfört med X1 som rullar på i 30 fps i princip hela tiden.

Bilden är alltså något bättre på PS4 men samtidigt så dippar FPS:en mycket mer på PS4.

Personligen stör jag mig mer på FPS-dips då dessa stör spelupplevelsen mer. För att se skillnad på 900p och 1080p så måste man sitta med bägge spelen uppe samtidigt och jämföra och är egentligen inget som stör när man väl spelar.
Citera
2014-12-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det har ju kommit spel som har en högre upplösning på PS4 än på X1 men även lägre FPS.

T ex senaste Dragon Age.

Dock så klarar PS4 inte av den högre upplösningen utan drabbas oftare av FPS-drop jämfört med X1 som rullar på i 30 fps i princip hela tiden.

Bilden är alltså något bättre på PS4 men samtidigt så dippar FPS:en mycket mer på PS4.

Personligen stör jag mig mer på FPS-dips då dessa stör spelupplevelsen mer. För att se skillnad på 900p och 1080p så måste man sitta med bägge spelen uppe samtidigt och jämföra och är egentligen inget som stör när man väl spelar.

Dock är det ju inte bara upplösningen som är högre på ps4 versionen.
Från DF angående t.ex Tesselation: "We noted a number of situations in which detail was greater on PS4, suggesting higher settings on Sonys console."

Även i deras "verdict": "If you don't mind minor framerate dips and feel image quality is most important, it's easy to recommend the ps4 version"
Citera
2014-12-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrAg00nEn
Även i deras "verdict": "If you don't mind minor framerate dips and feel image quality is most important, it's easy to recommend the ps4 version"

Ta hela citatet:

Citat:
If you don't mind minor frame-rate dips and feel that image quality is most important, it's easy to recommend the PS4 version. However, those looking for the most stable experience should instead opt for the Xbox One version.

Deras slutsats verkar vara - om du vill ha snyggast möjliga bild så ska du välja PS4. Om du vill ha en stabil framerate så ska du välja Xbox One.

De verkar också anse att framerate-dipsen är märkbara.

Citat:
Unfortunately, the higher resolution on PS4 comes with a catch in the form of noticeable performance dips during strenuous sequences.
Citera
2014-12-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ta hela citatet:

Deras slutsats verkar vara - om du vill ha snyggast möjliga bild så ska du välja PS4. Om du vill ha en stabil framerate så ska du välja Xbox One.

De verkar också anse att framerate-dipsen är märkbara.

Nu var orsaken till att jag inte tog med hela citatet eftersom du nämnde att enda skillnaden var upplösningen och jag ville få med endast den informationen som säger mot ditt påstående.

Att där är frame-drops vet vi alla om, dock inte endast pga högre upplösning.

Så Ps4 versionen har högre upplösning, samt högre grafik settings, dock med minor noticable frame drops.
Citera
2014-12-04, 12:55
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

T ex senaste Dragon Age.

Nu får du nog ta på dig glasögonen och läsa vad som skrevs. Ergodic påstod att jag trodde att vissa spel inte klarade av 1080p på X0 men att det gjorde det på PS4. Länken jag postade visade tydligt att där PS4 har 1080p har inte alltid X0 detta. Det var detta påstående jag ifrågasatte. Hur mycket framedrops som det rör sig om har jag ingen aning om då jag inte spelat på någon av konsolerna än så länge, vad jag däremot vet är att upplösningen i vissa fall är högre på PS4 än på X0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in