2013-11-06, 17:14
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vi kanske inte ska dra allt för stora växlar på Cod Ghosts då det verkar vara dåligt programmerat.

http://www.forbes.com/sites/davidthi...ghosts-on-ps4/

Flera siter har märkt problem med FPS:en för PS4.

Xbox 360 - 60 fps utan märkbara dippar.
PS3 - märkbara FPS-dippar.
PS4 - märkbara FPS-dippar.

Polygon:

Joystick:

Ouch!

Återstår att se hur Xbox one sköter fps. Men jag misstänkte att ps4 skulle få problem. Så stor skillnad mellan konsolerna, som många vill få det att se ut som, tror jag inte det blir. Kan du inte ens få upp det i 1080p på Xbox one så är det i mitt tycke osannolikt att det skulle flyta på perfekt på ps4

För min del är fps viktigare än om det är 1080p eller inte. Men alla har sin egen åsikt i den frågan
Citera
2013-11-06, 17:49
Medlem
Det är lite lustigt hur en del sajter (och forumanvändare) som förut varit snabba att påpeka när Xbox 360 haft en fördel på 2-3 FPS eller 80 linjer i upplösning jämfört med PS3 och sagt att Xbox-versionen är överlägsen nu hävdar att skillnaden mellan 1080 och 720 "inte spelar någon roll".

Xbox-one versionen av ett spel som CoD: Ghosts körs alltså inte ens i halva upplösningen jämfört med Ps4-versionen.

Det är möjligt att Ghosts flyter aningen sämre på PS4 - vi vet inte eftersom Microsoft inte vill att versionerna ska jämföras i recensionerna - men PS4 "skyfflar" omkring över dubbelt så många pixlar.

Om även ett spel som Assassins Creed visar sig ha lägre upplösning på Xbox One så kan man nog slå fast att den är betydligt svagare då flera stora utvecklare med helt olika spelmotorer alla måste välja att köra sina spel i lägre upplösning.
Citera
2013-11-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Det är lite lustigt hur en del sajter (och forumanvändare) som förut varit snabba att påpeka när Xbox 360 haft en fördel på 2-3 FPS eller 80 linjer i upplösning jämfört med PS3 och sagt att Xbox-versionen är överlägsen nu hävdar att skillnaden mellan 1080 och 720 "inte spelar någon roll".

Xbox-one versionen av ett spel som CoD: Ghosts körs alltså inte ens i halva upplösningen jämfört med Ps4-versionen.

Det är möjligt att Ghosts flyter aningen sämre på PS4 - vi vet inte eftersom Microsoft inte vill att versionerna ska jämföras i recensionerna - men PS4 "skyfflar" omkring över dubbelt så många pixlar.

Om även ett spel som Assassins Creed visar sig ha lägre upplösning på Xbox One så kan man nog slå fast att den är betydligt svagare då flera stora utvecklare med helt olika spelmotorer alla måste välja att köra sina spel i lägre upplösning.

Skillnaden i denna generation (PS3 och Xbox 360) är att man såg skillnaden med blotta ögat.

Tar vi Cod-serien som exempel så såg det bättre ut på Xbox 360 och frameraten var jämnare/högre på Xbox 360.

Nästa generation så är skillnaden inte så stor visuellt. Då allt ändå skalas upp till 1080p med kapabla upscalers så är det svårt att ens se skillnad på 720p uppskalat till 1080p och 1080p om man inte trycker ansiktet mot 50-tummaren.

720p uppskalat till 1080p är helt enkelt tillräckligt bra när man sitter i soffan med 2-3 meter fram till 50-tummaren. Det man kommer märka av mer är FPS-dippar.
Citera
2013-11-06, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Återstår att se hur Xbox one sköter fps. Men jag misstänkte att ps4 skulle få problem. Så stor skillnad mellan konsolerna, som många vill få det att se ut som, tror jag inte det blir. Kan du inte ens få upp det i 1080p på Xbox one så är det i mitt tycke osannolikt att det skulle flyta på perfekt på ps4

För min del är fps viktigare än om det är 1080p eller inte. Men alla har sin egen åsikt i den frågan

Xbox One skulle förmodligen ha ännu större problem vid 1080p native men jag tror Xbox One klarar av 720p bättre än vad PS4 klarar av 1080p.

Skillnaden är som sagt inte så stora.
Citera
2013-11-06, 19:36
Medlem
Citat:
Nästa generation så är skillnaden inte så stor visuellt. Då allt ändå skalas upp till 1080p med kapabla upscalers så är det svårt att ens se skillnad på 720p uppskalat till 1080p och 1080p om man inte trycker ansiktet mot 50-tummaren.

720p uppskalat till 1080p är helt enkelt tillräckligt bra när man sitter i soffan med 2-3 meter fram till 50-tummaren. Det man kommer märka av mer är FPS-dippar.

Även PS3 och Xbox 360 skalade upp allt till 1080.

Ta fram en detaljerad bild i 1080p. Låt oss ponera att du tar ett foto av en dagstidning så att det precis går att läsa vad det står i 1080p.

Ta sedan bort över hälften av pixlarna och gör en 720p-bild av den. Du kommer inte kunna läsa vad det står längre.

Oavsett hur bra uppskalning du använder så kommer du inte att kunna skala upp bilden igen och få tillbaka den detaljrikedom som försvunnit. Även i uppskalad 1080p så kommer texten i bilden att vara oläslig.
Citera
2013-11-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringo Lam
Även PS3 och Xbox 360 skalade upp allt till 1080.

Ta fram en detaljerad bild i 1080p. Låt oss ponera att du tar ett foto av en dagstidning så att det precis går att läsa vad det står i 1080p.

Ta sedan bort över hälften av pixlarna och gör en 720p-bild av den. Du kommer inte kunna läsa vad det står längre.

Oavsett hur bra uppskalning du använder så kommer du inte att kunna skala upp bilden igen och få tillbaka den detaljrikedom som försvunnit. Även i uppskalad 1080p så kommer texten i bilden att vara oläslig.

Intressant, btw någon som vet om man skulle kunna importera PS4 ifrån USA och sen spela i Sverige och vad det får för konsekvenser osv. Ska dit i Vinter nämligen och det är ju väldigt mycket billigare där.
Sen om inte PS4 skulle gå att köpa där då är ju nästa fråga.. kommer man kunna spela spel man köpt i USA på ett PS4 man köpt i Sverige?
Citera
2013-11-06, 20:43
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Xbox One skulle förmodligen ha ännu större problem vid 1080p native men jag tror Xbox One klarar av 720p bättre än vad PS4 klarar av 1080p.

Skillnaden är som sagt inte så stora.

Ja det håller jag med om, den skulle inte klara 1080p alls, helt rätt. Jag ska rätta mig lite och säga att jag menade såhär

Kan dom inte ens få upp Xbox one versionen i 900p......

Kan det vara så att ms haft ett finger med i spelet och medvetet valt 720p för att det kommer se vassare ut med 720p och 60 stabila? Jag börjar nästan tror så.

12 november tror jag det var som gametrailers.com ( och förmodligen alla andra) får börja kabla ut Xbox one bilder

Kollar vi på bf4 så har dom ju valt att bara köra 900p på ps4 och där ser ps4 versionen något bättre ut rent visuellt. Vet inte hur fps är.
Kan det vara så att infinity ward tagit sig lite vatten över huvudet med 1080p? Jag tror i alla fall att vi kommer få se fler spel som är väldigt intensiva och actionfyllda, även till ps4 framöver som inte körs i 1080p native. Om några år när utvecklarna lärt sig konsolerna så tror jag på fler 1080p spel.
Senast redigerad av sexbox 2013-11-06 kl. 20:51.
Citera
2013-11-06, 20:50
Medlem
Citat:
Vi kanske inte ska dra allt för stora växlar på Cod Ghosts då det verkar vara dåligt programmerat.

http://www.forbes.com/sites/davidthi...ghosts-on-ps4/

Flera siter har märkt problem med FPS:en för PS4.

Xbox 360 - 60 fps utan märkbara dippar.
PS3 - märkbara FPS-dippar.
PS4 - märkbara FPS-dippar.

Polygon:

Joystick:

Ouch!
COD verkar skit rakt igenom, även PC-folk har problem med FPS-drops och stutter. En GIF från TotalBiscuit, som sitter på Titans i SLI. Han totalsågar spelet för övrigt.

Inte ens Xbox One klarar sig undan drops enligt Jeremy Conrad, ex IGN-editor, trots lägre upplösning än PS4.
Citat:
Xbox One version of Call of Duty: Ghosts suffers from nasty frame rate issue, according to Jeremy Conrad.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Conrad @ManaByte
People say 720p isn't a big deal compared to 1080p, but a FPS drop from 60 to 50 is reason to not buy it (PS the 720p game has worse drops)
Den 12e går tydligen NDA'n för Ghost ut, se vad som sägs då.
Citera
2013-11-06, 20:54
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
COD verkar skit rakt igenom, även PC-folk har problem med FPS-drops och stutter. En GIF från TotalBiscuit, som sitter på Titans i SLI. Han totalsågar spelet för övrigt.

Inte ens Xbox One klarar sig undan drops enligt Jeremy Conrad, ex IGN-editor, trots lägre upplösning än PS4.

Den 12e går tydligen NDA'n för Ghost ut, se vad som sägs då.

Det sista är intressant och bådar inte gott. Fattar inte hur ign kan ge spelet 8.8( tror jag det var)
Citera
2013-11-06, 21:11
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Det sista är intressant och bådar inte gott. Fattar inte hur ign kan ge spelet 8.8( tror jag det var)
ign är inte de som har mest trovärdighet när det gäller spel, jag utgår från att de är mer eller mindre köpta.

Givetvis kan man inte gå efter enskilda spel när man skall dömma konsollens prestanda utan man måste titta på helheten. Helheten för xbone är 720p och samma grafik som ps4 har i 1080p, det är betydligt sämre än vad jag förutspådde sett till GPU prestandan, det verkar som om ESRAM minnet och den klena minnesbandbredden inte var en lyckad kombination då det behövs mycket arbete för att komma upp i acceptabel prestanda, ifall ett spel optimeras för båda konsollerna bör inte ps4 ha en fördel större än 40%(inte 125%) men jag kan ha fel.
Senast redigerad av adolf512 2013-11-06 kl. 21:15.
Citera
2013-11-06, 22:25
Medlem
Laserslynans avatar
Tänkte köpa antingen xbox one eller playstation 4 och några spel åt syrrans unge när han fyller, vilken av dom båda tror ni en 12åring blir mest glad av att få? Vill inte gärna stå där som ett fån med fel maskin inhandlad.
Senast redigerad av Laserslynan 2013-11-06 kl. 22:28.
Citera
2013-11-06, 22:27
Medlem
Theberzerkers avatar
Kul att Wii U fått en enorm boost i antalet sålda konsoler och spel på sistone. Det har varit trögt ett bra tag men för tillfället så säljer konsolen mer än dubbelt så mycket än ps3, xbox 360 och PSP, sammanlagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in