Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-20, 14:05
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaQen
Fan också, tyckte att det var en mycket bra funktion

Det var ju galet bra, nu måste man köpa begagnat istället och spara en hundring mot att köpa nytt. Vilket man ändå gör genom att köpa från nätet :/

Hade vart awsume att spela gratis med en polare och dessutom utan honom. Folk fattar inte vad dom går miste om
Citera
2013-06-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexbox
Dude, det var lite ironi över det. Om du kollar mina 50+ inlägg i tråden så upptäcker du att jag är en av de mer insatta i ämnet.

Btw, orkade inte läsa längre än första meningen... Kanske senare
Det gick mig nog förbi isåfall. Jag har väl läst lite för många seriösa svar i den stilen antar jag, det hela exploderade rätt fort under natten.

Det kan jag förstå, det blev bra mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Merparten var dessutom riktat mot artikeln i sig, och inte dig.

Microsoft hade kunnat göra den här konsollen riktigt bra. Istället har det skitit sig rätt rejält.
Senast redigerad av entvå3 2013-06-20 kl. 14:23.
Citera
2013-06-20, 17:28
Medlem
sexboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av entvå3
Det gick mig nog förbi isåfall. Jag har väl läst lite för många seriösa svar i den stilen antar jag, det hela exploderade rätt fort under natten.

Det kan jag förstå, det blev bra mycket längre än vad jag hade tänkt mig. Merparten var dessutom riktat mot artikeln i sig, och inte dig.

Microsoft hade kunnat göra den här konsollen riktigt bra. Istället har det skitit sig rätt rejält.

Det är lugnt, även om du har fel

Det fanns visserligen många nackdelar men de få fördelar som fanns vägde ändå tyngre för mig. Synd att fler inte insåg det..
Citera
2013-06-20, 18:08
Medlem
Även om de ändrar nu, förbehåller de sig inte rätten att ändra tillbaka senare?
Så man inte köper ett xb1 och sen är allt som innan detta avslöjandet.
Citera
2013-06-20, 18:14
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kp1984
Även om de ändrar nu, förbehåller de sig inte rätten att ändra tillbaka senare?
Så man inte köper ett xb1 och sen är allt som innan detta avslöjandet.
Självklart kommer det att stå någonting i deras EULA om att de förbehåller sig rätten att ändra fritt som de vill, men jag tror inte ens att microsoft är så korkade. Förhoppningsvis har de lärt sig sin läxa nu och väntar åtminstone till nästa generation innan de försöker sig på någonting liknande.

Det ska väl för protokollets skull nämnas att även sony naturligtvis kommer att använda sig av en sådan klausul.
Citera
2013-06-20, 18:27
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FHCDanne
Jo det gör de http://news.xbox.com/2013/06/update
Fan det här var riktigt dåliga nyheter, får hoppas på att Microsoft går tillbaka till den proprietära totalitarismen så att ingen vill ha Xbone.
Citera
2013-06-20, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fan det här var riktigt dåliga nyheter, får hoppas på att Microsoft går tillbaka till den proprietära totalitarismen så att ingen vill ha Xbone.

Ja, för det absolut bästa för konsolmarknaden är om Sony äger hela marknaden. Vad gör konkurrens för nytta egentligen? Hade det inte varit för konkurrensen med Sony och det faktum att de inte körde på samma spår som Microsoft så hade vi fått den DRM vi alla uppenbarligen ville ha.
Ibland undrar jag vad folk tänker med, på riktigt.
Citera
2013-06-20, 19:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naforce
Ja, för det absolut bästa för konsolmarknaden är om Sony äger hela marknaden.
Självklart inte. Jag ogillar överhuvudtaget att Sony kom in i TV-spelsbranschen och förstörde allt (minns när jag redan på 1990-talet brukade reta alla mainstreamböghoror som köpte PlayStation). På grund av Sony åkte Sega ut ur bilden, och sedan kom Microsoft. Mellan Sony och Microsoft är dock Sony att föredra alla dagar i veckan. Det bästa hade varit om Microsoft och Nintendo båda åkte ut, och Sega gjorde en ordentlig comeback i konsolbranschen. Skall det vara konkurrens inom TV-spelshårdvara bör det vara mellan Sony och Sega. Det hade varit en ny guldålder i TV-spelsindustrin.

Nintendo har i det stora hela spelat ut sin roll nu och de gjorde visserligen en stark comeback rent försäljningsmässigt med Wii, men de har länge bevisat att de inte är att räkna med då Nintendo är ett teknologifientligt företag som länge vägrat utrusta deras konsoler med den kraftigaste, bästa och modernaste hårdvaran (hur lång tid tog det t.ex. för Nintendo att börja med optiska skivor? De gjorde aldrig det på deras bärbara konsoler).

Citat:
Vad gör konkurrens för nytta egentligen?
Konkurrens är bra, speciellt för oss vanliga dödliga konsumenter. Men Microsoft är tillsammans med Apple ett av de mest ökända konkurrensfientliga företagen som finns. Det blir inte mer konkurrens av att Microsoft är med i leken, snarare tvärtom.

"Microsoft A History of Anticompetitive Behavior and Consumer Harm": http://www.ecis.eu/documents/Finalversion_Consumerchoicepaper.pdf

Du får ju motivera din anti-logik hur det skulle bli bättre för oss konsumenter med det mest konkurrensfientliga företaget i planeten? Tror du att PRISMboxen bara var ett random oavsiktligt hjärnsläpp eller snarare en djupt rotad ideologisk tradition hos Microsoft? Så länge Microsoft är med i leken finns risken att Microsoft förr eller senare etablerar ett hårdvarumonopol och kontrollerar marknaden, och då kan du räkna med att Microsoft kommer implementera deras totalitära copyrightkapitalism-DRM skit.

Om något så hade det ju varit underbart om Microsoft verkligen gick hela vägen med deras konsumentfientliga skitmetoder och alla bara bojkottade dem, och Microsoft floppade hårt, så att andra företag lär sig en läxa av Microsoft's dyra förlust.

Citat:
Hade det inte varit för konkurrensen med Sony och det faktum att de inte körde på samma spår som Microsoft så hade vi fått den DRM vi alla uppenbarligen ville ha.
Ibland undrar jag vad folk tänker med, på riktigt.
Jag tänker bara 10 steg före dig. Det bästa hade varit om Microsoft åkte ut ur leken, som sagt. Microsoft har bara temporärt backat för tillfället då de har vikit sig för populär opinion. Men Microsoft kommer igen förr eller senare att försöka implementera den här DRM-skiten. DRM finns redan för övrigt i PS360, men det är en mildare variant än steroid-DRM som Microsoft försökte med.

Nåja, vi hardcore gamers får hoppas på att Microsoft har skadat deras rykte ordentligt och att folk genomskådar Microsoft en gång för alla den här gången och inte förlåter Microsoft så enkelt. Om inte det så får vi hoppas på att folk har tillräckligt bra smak att de inte går och köper en enorm skitkonsol med dåligt namnval och underlägsen hårdvara till dyrare pris.
Senast redigerad av EliasAlucard 2013-06-20 kl. 19:26.
Citera
2013-06-20, 19:33
Medlem
Citat:
Självklart inte. Jag ogillar överhuvudtaget att Sony kom in i TV-spelsbranschen och förstörde allt (minns när jag redan på 1990-talet brukade reta alla mainstreamböghoror som köpte PlayStation). På grund av Sony åkte Sega ut ur bilden, och sedan kom Microsoft. Mellan Sony och Microsoft är dock Sony att föredra alla dagar i veckan. Det bästa hade varit om Microsoft och Nintendo båda åkte ut, och Sega gjorde en ordentlig comeback i konsolbranschen. Skall det vara konkurrens inom TV-spelshårdvara bör det vara mellan Sony och Sega. Det hade varit en ny guldålder i TV-spelsindustrin.

Nintendo har i det stora hela spelat ut sin roll nu och de gjorde visserligen en stark comeback rent försäljningsmässigt med Wii, men de har länge bevisat att de inte är att räkna med då Nintendo är ett teknologifientligt företag som länge vägrat utrusta deras konsoler med den kraftigaste, bästa och modernaste hårdvaran (hur lång tid tog det t.ex. för Nintendo att börja med optiska skivor? De gjorde aldrig det på deras bärbara konsoler).

Konkurrens är bra, speciellt för oss vanliga dödliga konsumenter. Men Microsoft är tillsammans med Apple ett av de mest ökända konkurrensfientliga företagen som finns. Det blir inte mer konkurrens av att Microsoft är med i leken, snarare tvärtom.

"Microsoft A History of Anticompetitive Behavior and Consumer Harm": http://www.ecis.eu/documents/Finalversion_Consumerchoicepaper.pdf

Du får ju motivera din anti-logik hur det skulle bli bättre för oss konsumenter med det mest konkurrensfientliga företaget i planeten? Tror du att PRISMboxen bara var ett random oavsiktligt hjärnsläpp eller snarare en djupt rotad ideologisk tradition hos Microsoft?

Jag tänker bara 10 steg före dig. Det bästa hade varit om Microsoft åkte ut ur leken, som sagt. Microsoft har bara temporärt backat för tillfället då de har vikit sig för populär opinion. Men Microsoft kommer att försöka igen förr eller senare att implementera den här DRM-skiten. DRM finns redan för övrigt i PS360, men det är i en mildare variant än steroid-DRM som Microsoft försökte med.

Nåja, vi hardcore gamers får hoppas på att Microsoft har skadat deras rykte ordentligt och att folk genomskådar Microsoft nu och inte förlåter Microsoft så enkelt. Om inte det så får vi hoppas på att folk har tillräckligt bra smak att de inte går och köper en enorm skitkonsol med dåligt namnval och underlägsen hårdvara till dyrare pris.

Som du säkert förstod var jag sarkastisk. Alltså, det du skrev nu jämfört med din förra post är som skillnaden på en pojk före puberteten och en den man han blir efter. Jag hade hoppats att dina 10k posts inte alla var lika dåliga som din förra, denna post var ju riktigt bra så jag behöver nog inte oroa mig för det mer

Jag känner att det är viktigt att nämna att både Sony och Microsoft (numer) inte har påtvingad DRM från sina nya konsoler i sig, dock hindrar de inte publishers från att ha det på sina spel. De motverkar alltså inte DRM, jag har fått uppfattningen av att många tror att Sony är "änglar" i denna diskussion och vill bara förtydliga att så inte är fallet. De har bara dragit stora pluspoäng jämfört med Microsofts stenhårda DRM!

Vad menas med PRISMboxen? Jag har svårt att bemöta den frågan då jag inte vet vad du pratar om.

Om Microsoft inte hade varit med i leken hade onekligen alla gamers skaffat sig en PS4, då det inte finns några andra alternativ. Detta hade gett Sony makten att göra precis vad de vill. Vill de implementera Microsoft-DRM i PS5 så kan de göra det, vad är alternativet för oss konsumenter? Hoppas att någon ny (SEGA) pluppar upp och är konkurrenskraftiga vad det gäller både utbud av spel och investering i plattformen? Jag tycker att det är lite väl optimistiskt, men det kanske bara är jag det.

Din sista mening känns lite oseriös i sammanhanget. Namnet är väl inte så dåligt? One - EN lösning för ditt vardagsrum, makes sense i min hjärna åtminstone. Underlägsen hårdvara i teoretisk teraflops, yes, men vet du hur GDDR5 står sig mot DDR3 + SRAM? Vet du hur väl molnet kommer hjälpa Xbox One? Vet du hur mycket "värde" kinect2 adderar till konsolen? Med tanke på din kommentar antar jag att du vet detta, om du har möjlighet skulle jag uppskatta en delning av den kunskapen, I'm eager to know!
Citera
2013-06-20, 19:57
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Som du säkert förstod var jag sarkastisk. Alltså, det du skrev nu jämfört med din förra post är som skillnaden på en pojk före puberteten och en den man han blir efter. Jag hade hoppats att dina 10k posts inte alla var lika dåliga som din förra, denna post var ju riktigt bra så jag behöver nog inte oroa mig för det mer
Okej

Citat:
Jag känner att det är viktigt att nämna att både Sony och Microsoft (numer) inte har påtvingad DRM från sina nya konsoler i sig, dock hindrar de inte publishers från att ha det på sina spel. De motverkar alltså inte DRM, jag har fått uppfattningen av att många tror att Sony är "änglar" i denna diskussion och vill bara förtydliga att så inte är fallet. De har bara dragit stora pluspoäng jämfört med Microsofts stenhårda DRM!
Klart Sony inte är änglar, men rent generellt har Sony för det mesta spelat sina kort rätt. Sony har historiskt gjort ett par mindre tabbar, men det enda Microsoft gör är tabbar.

Citat:
Vad menas med PRISMboxen? Jag har svårt att bemöta den frågan då jag inte vet vad du pratar om.
Hur kan du ha missat det? Nu har Microsoft visserligen backat på två punkter i deras PRISMbox setup (att inte kunna spela spel utan att connecta 1 gång om dygnet och att inte kunna sälja spel fritt), men man måste tydligen fortfarande ha igång Kinectskiten hela tiden?

Hur som helst:

http://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%28surveillance_program%29

^^ Xbone är vän av amerikansk ordning.

Citat:
Om Microsoft inte hade varit med i leken hade onekligen alla gamers skaffat sig en PS4, då det inte finns några andra alternativ. Detta hade gett Sony makten att göra precis vad de vill. Vill de implementera Microsoft-DRM i PS5 så kan de göra det, vad är alternativet för oss konsumenter?
Om Microsoft inte hade varit med i leken, då kanske Dreamcast hade överlevt. Visserligen slutade Sega att tillverka Dreamcast före Microsoft släppte Xbox, men många väntade nog hellre på Xbox istället för att köpa en Dreamcast.

Hur som helst så föredrar jag Sony vs Nintendo än Sony vs Nintendo vs Microsoft. Det hade gått bättre för Nintendo om Microsoft inte var med i leken.

Citat:
Hoppas att någon ny (SEGA) pluppar upp och är konkurrenskraftiga vad det gäller både utbud av spel och investering i plattformen? Jag tycker att det är lite väl optimistiskt, men det kanske bara är jag det.
Inte alls speciellt optimistiskt, det är bara en tidsfråga. Valve har ju deras Steambox på gång bland annat (den skall tydligen köras på Linux, kommer nog bli ett intressant alternativ om Valve fixar hårdvaran rätt; just nu har PS4 grymt bra hårdvara), och Nvidia skall också ge sig in leken med deras nya Shieldprojekt.

Citat:
Din sista mening känns lite oseriös i sammanhanget. Namnet är väl inte så dåligt? One - EN lösning för ditt vardagsrum, makes sense i min hjärna åtminstone.
Det är dock inte vad folk associerar Xbone med, utan man tolkar det ganska naturligt som första Xbox (alltså 2001 konsolen). För en tredje version av en serie är det bara ologiskt/dumt att döpa den till "one". Överhuvudtaget var "360" ett dumt och mindervärdeskomplexnamn (man ville inte framstå som mindre än PS3 med "Xbox 2"), och Xbox One var ju om något ännu dummare.

Citat:
Underlägsen hårdvara i teoretisk teraflops, yes, men vet du hur GDDR5 står sig mot DDR3 + SRAM? Vet du hur väl molnet kommer hjälpa Xbox One? Vet du hur mycket "värde" kinect2 adderar till konsolen? Med tanke på din kommentar antar jag att du vet detta, om du har möjlighet skulle jag uppskatta en delning av den kunskapen, I'm eager to know!
Har mycket svårt att se hur DDR3+SRAM skulle vara bättre än GDDR5 RAM. En hel del av Xbone's RAM minne kommer ju även gå till Windows, som är en resource hog. Det är inte bara RAM det är frågan om, grafikkortet i Xbone är underlägset PS4:s GPU, och jag har för mig att även Xbone APU:n är sämre (mindre kärnor eller något, minns inte riktigt). Som om inte det vore nog, på senaste E3 lät Microsoft vanligt folk spela Xbox One spel på en vanlig PC-burk (HP-dator) med Nvidia GPU och Windows 7, hehe. Snacka om att skämma ut sig själva.

Kinnect skiter jag i ärligt talat, det är för mainstreamfolk som inte kan spela TV-spel, precis som Wii Remote. Riktiga hardcore gamers använder traditionell handkontroll som kräver skicklighet, tajming, prestation, snabbhet och fingerfärdighet.

Precis som Appleprodukter kommer Xbox One fungera som ett IQ-test: man är en iGnorant iDiot om man köper Xbone, med eller utan DRM.

Edit:

Bara en sådan sak som att Sony nu kräver betalt för att man skall få spela på PlayStation Network är ju ett Microsoftpåfund. Hade Microsoft inte "visat vägen" då hade Sony inte börjat med de här judefasonerna.
Senast redigerad av EliasAlucard 2013-06-20 kl. 20:13.
Citera
2013-06-20, 20:21
Medlem
Citat:
Okej

Klart Sony inte är änglar, men rent generellt har Sony för det mesta spelat sina kort rätt. Sony har historiskt gjort ett par mindre tabbar, men det enda Microsoft gör är tabbar.

Därför borde inte Sony ha 95% av marknaden heller. Just saying, låt en tredje part (vi räknar bort Nintendo antar jag) ta sig in på marknaden innan vi slopar enda konkurrenten.

Citat:
Hur kan du ha missat det? Nu har Microsoft visserligen backat på två punkter i deras PRISMbox setup (att inte kunna spela spel utan att connecta 1 gång om dygnet och att inte kunna sälja spel fritt), men man måste tydligen fortfarande ha igång Kinectskiten hela tiden?

Hur som helst:

http://en.wikipedia.org/wiki/PRISM_%28surveillance_program%29

^^ Xbone är vän av amerikansk ordning.

Jojo, det vet jag om, jag visste inte att PRISMbox var slang för Xbox One. Man var tvungen att connecta 1 gång om dygnet för att validera sina spel pga DRM, även om de kanske ville förlänga den perioden så blir man inte av med den i DRM-användningen. Kinect måste inte vara igång hela tiden, däremot måste den vara inkopplad. Microsoft hävdar att det skall gå att stänga av både ljud- och bildinspelningen på den, men att den måste vara inkopplad till systemet. För övrigt skall det väl gå finfint att stoppa den i en tät låda med ett allt för litet hål för sladden, så är den både blind och döv, om man nu är livrädd för att bli spionerad på. Dessutom behöver Xbox One bara gå online en enda gång nu, så allt spioneri blir ju meningslöst om den inte kan dela med sig av informationen. Vi springer runt med mobiltelefoner med HD-kamera, konstant 3G och bra ljudupptagning men ingen gråter över det.

Citat:
Om Microsoft inte hade varit med i leken, då kanske Sega Dreamcast hade överlevt. Visserligen slutade Sega att tillverka Dreamcast före Microsoft släppte Xbox, men många väntade nog hellre på Xbox istället för att köpa en Dreamcast.

Hur som helst så föredrar jag Sony vs Nintendo än Sony vs Nintendo vs Microsoft. Det hade gått bättre för Nintendo om Microsoft inte var med i leken.

Nintendo slåss inte alls om samma kunder, de har ju mer eller mindre gett upp på en viss typ av gamers. De har nästan aldrig gjort det, Nintendo har gått sin egna väg och Sony/Microsoft en annan redan från början imo!

Citat:
Inte alls speciellt optimistiskt, det är bara en tidsfråga. Valve har ju deras Steambox på gång bland annat (den skall tydligen köras på Linux, kommer nog bli ett intressant alternativ om Valve fixar hårdvaran rätt; just nu har PS4 grymt bra hårdvara).

Steam Box är väl mer av en liten pc du kan koppla in i TVn än en konsol? Är ju inte ett låst system och låter dig göra i princip vad du vill med den om jag förstått den rätt, så den kommer snarare bredda Steams användningsområden iom TV-nyttjandet än konkurrera med Sony om FIFA-spelare.

Citat:
Det är dock inte vad folk associerar Xbone med, utan man tolkar det ganska naturligt som första Xbox (alltså 2001 konsolen). För en tredje version av en serie är det bara ologiskt/dumt att döpa den som "one". Överhuvudtaget var "360" ett dumt och mindervärdeskomplexnamn (man ville inte framstå som mindre än PS3 med "Xbox 2"), och Xbox One var ju om något ännu dummare.

Må så vara. Xbox, Xbox 360 och Xbox One heter de för mig, dock säger jag bara "Xbox" och det är självklart vilken jag menar i talspråk åtminstone. Är det officiellt att de hade mindervärdeskomplex eller är det någon teori från omvärlden? Lustigt om det stämmer Om det nu stämmer har de fått sig en riktig FB-dase eftersom de frångick helt och gick ner till en enkel etta, hela tre mindre än nya PS!

Citat:
Har mycket svårt att se hur DDR3+SRAM skulle vara bättre än GDDR5 RAM. En hel del av Xbone's RAM minne kommer ju även gå till Windows, som är en resource hog. Det är inte bara RAM det är frågan om, grafikkortet i Xbone är underlägset PS4:s GPU, och jag har för mig att även Xbone APU:n är sämre (mindre kärnor eller något, minns inte riktigt). Som om inte det vore nog, på senaste E3 lät Microsoft vanligt folk spela Xbox One spel på en vanlig PC-burk (HP-dator) med Nvidia GPU och Windows 7, hehe. Snacka om att skämma ut sig själva.

GDDR5 har högre bandbredd än DDR3, dock även högre latens. GDDR5 är optimerat för grafikkort, DDR3 för cpu. Hur SRAM kommer spela in återstår att se, jag tycker dock inte vi skall uttala oss om det förrän det närmar sig release och vi har fått se bra mycket mer. Angående Xbox Ones 5GB och PS4s 7GB ledigt RAM-minne hoppas jag innerligt att båda skall klara av att spela allt finfint ett bra tag framöver. De har båda en AMD Jaguar 8-core CPU. Jag antar att Xbox One inte var spelklar till E3 och de därför emulerade upplevelsen på Windows 7, det är pinsamt om de påstod att det spelades på Xbox One vilket jag antar att de gjorde.

Citat:
Kinnect skiter jag i ärligt talat, det är för mainstreamfolk som inte kan spela TV-spel, precis som Wiimoten. Riktiga hardcore gamers använder traditionell handkontroll som kräver skicklighet, tajming, prestation, snabbhet och fingerfärdighet.

Här bevisar du dock att du inte vet vad den nya kinecten kan göra. Du behöver inte sitta och vifta för att använda den, den kan läsa av din puls när du spelar skräckspel i mörkret och hjälpa spelet skrämma dig mer om utvecklarna vill utnyttja den till det. Den ser vem som har vilken kontroll och ser till att rätt spelare ingame har rätt profil och spelare irl. Den är även grym att ha för partyspel Om man skall tro någon skräckfilm (minns inte vilken) så ser den även spöken i mörkret, det är ju trevligt..
Citera
2013-06-20, 22:05
Medlem
Bruunkens avatar
Jag har inte hängt med alls i diskussionerna angående detta ämne. Vad är fördelarna med respektive konsol, något som verkar bättre än det andra eller är det som det oftast är att dom trognaste Xbox spelarna respektive Playstation freaksen kommer fortsätta med den konsol dom alltid har använt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in