2007-05-10, 12:23
Bannlyst
Är det inte ganska uppenbart att han har problem med sin kvinna?

Jag har aldrig analyserat texten innan. Känns inte som det behövs.
Opeth är fan såjävla innihelvetes bra!
Citera
2007-05-10, 20:21
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag tror själva grejen med det där - och alla låttexter för den delen - att du inte bör bli skriven på näsan vad det handlar om. Då förlorar låten sin lockelse.

Agreed. Jag menar att låtarna betyder olika saker beroende på vem som lyssnar på dem och när. För mig personligen spelar innehållet i låten ingen roll - det är ändå en av världens absolut bästa låtar i min värld. Är dock ingen textanalytiker heller och Åkerfeldt skulle kunna sjunga om sin gamla moster och ändå framstå som ett geni i mina öron...
Citera
2007-05-17, 19:47
Medlem
Visionaires avatar
Peter Lindgren lämnar Opeth

Opeth genomgår ett tungt medlemsbyte nu när Peter Lindgren lämnar skutan och Fredrik Åkesson (tidigare Arch Enemy, Krux) tar över.

Från hemsidan www.opeth.com:
The reason behind this is that I feel that I simply have lost some of the enthusiasm and inspiration needed to participate in a band that has grown from a few guys playing the music we love to a world-wide industry. The love of music has always been, and still is, our motive, but I personally have lost something along the way. The massive amount of touring has taken its toll.

Turnerandet sliter och personligen anser jag att han gör rätt när han lämnar in för en annan kraft istället för att hänga kvar och inte känna för det på riktigt. Vad betyder detta för Opeth?
Citera
2007-05-17, 19:55
Medlem
krijgenics avatar
Riktigt trist. Peter var en stor del av Opeth! Hoppas han finner den ro han letar efter.
Citera
2007-05-17, 20:30
Medlem
Suicide Nations avatar
Värst vad Opeth har bytat medlemmar på sistone... Bara Åkerfeldt som vart med från början nu.. Fast ja, det är väl trots allt han som ligger bakom själva konceptet med bandet.. Så än tänker jag inte ge upp dom =)
Citera
2007-05-17, 21:09
Medlem
Visionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Värst vad Opeth har bytat medlemmar på sistone... Bara Åkerfeldt som vart med från början nu.. Fast ja, det är väl trots allt han som ligger bakom själva konceptet med bandet.. Så än tänker jag inte ge upp dom =)

Är nog böjd att hålla med. Så länge Åkerfeldt håller i kommer nog Opeth att vara my cup of tea.

Den här Fredrik Åkesson är inte någon kändis i mitt läger. Kan man förvänta sig något alldeles extra eller kommer han att vara en andreman som vilken som helst? Åkerfeldt själv menar på hemsidan att han anser Åkesson vara en av de topp tre gitarristerna i Sverige. Borde väl borga för något, eller?
Citera
2007-05-17, 21:40
Medlem
KSEs avatar
Hoppade Fredrik av Arch Enemy nu för Opeth eller isåfall, vad har han gjort under tiden ?
Citera
2007-05-17, 21:59
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSE
Hoppade Fredrik av Arch Enemy nu för Opeth eller isåfall, vad har han gjort under tiden ?

Fredrik blev ersatt av Christoper igen i Mars om jag inte missminner mig. Tror inte Fredrik har gjort något undertiden.
Citera
2007-05-18, 10:22
Medlem
ollebulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
Vad betyder detta för Opeth?

Inte så mycket förutom att Mikael förlorar en kollega som varit med från början. Det är ju Mikael som skriver all musik och jag har alltid tyckt att Peter är lite "stel" i sitt gitarrspel, jämför bara deras solon så hör man att Mikaels är mer "groovy" och nyanserade än Peters. Den proggiga riktningen som Opeth rör sig mot (härligt) kräver att alla musiker har lite feeling och det tycker inte jag att Peter hade. Den nya snubben har jag aldrig hört, men Mikael är ju ingen dumskalle direkt och jag tror att han har lite speciella önskelmål om nya medlemmars musiksmak och spelstil, så han är säkert inte en tråkig dödsmetallare.
Citera
2007-05-18, 13:02
Medlem
Forever Winters avatar
Fredrik är en duktig gitarrist och har spelat på hög nivå länge nu. Han kanske inte är så känd för den generella hårdrocksdiggaren. Hans bakgrund är väldigt bred (Talisman, Krux, Arch Enemy).
Han var väldigt trevlig och snäll, närmast ödmjuk i Talisman. Hoppas att det har hållt i sig.
Citera
2007-05-18, 13:57
Medlem
Zumas avatar
Jag tycker Opeth kan lägga ner nu, senaste plattan var inte särskilt bra och man borde sluta innan man hamnar i metaldiket.
Citera
2007-05-18, 14:33
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Jag tycker Opeth kan lägga ner nu, senaste plattan var inte särskilt bra och man borde sluta innan man hamnar i metaldiket.

Hädelse! Ghost Reveries var ju utan tvekan en sjukt bra och intressant platta, både för att vara Opeth och för modern hårdrock överlag.. Jag håller verkligen inte med dig angående att dom bör lägga av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in