2006-08-18, 14:41
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcv
Sno inte mitt ämne!
haha oj sorry man. Mitt amne ar lite mer specifikt..
och fnuske, tack, ska kolla upp dem.
Citera
2006-08-18, 14:47
Medlem
fnuskes avatar
Porcupine Tree är förövrigt Steven Wilsons band. Det var han som producerade Opeth - Damnation och även Blackwater Park, därav den smått identiska ljudbilden.

Några till band som kan vara intressanta men som jag inte rekommenderar lika varmt som de ovan:

IQ "Dark Matter" har iallafall rytmer, jag stör mig mest på sången
Karmakanic Det är lite för gay för mig men jag har svårt att värja mig emot den frikyrkliga spralligheten i "Where Earth meets the Sky" från "Wheel of Life" skivan
Camel 70-tals prog, stor inspirationskälla för Opeth, således kan det vara värt att lyssna in sig på, "Moonmadness" och "Breathless" är gulliga skivor
Riverside Lite för slött för undertecknat men de har definitivt sina positiva sidor
Citera
2006-08-18, 14:52
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnuske
Porcupine Tree är förövrigt Steven Wilsons band. Det var han som producerade Opeth - Damnation och även Blackwater Park, därav den smått identiska ljudbilden.

Ahh ok. Vilket album ar bast da? som passar bast in pa mina krav?
Citera
2006-08-18, 15:10
Medlem
fnuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Ahh ok. Vilket album ar bast da? som passar bast in pa mina krav?

Skrev ju ovan, "In Absentia", lyssna bara på "The Creator Has A Mastertape" så har du sväng så det räcker och blir över. Annars är väl skivan "Stupid Dream" en som dyker upp på mångas favoritlista. Jag föredrar dock den mer kommersiellt gångbara "In Absentia".
Citera
2006-08-18, 15:26
Medlem
RedXs avatar
Porcupine Tree är ruskigt bra, om än lite ojämna. "The Sound of Muzak" och "Heartattack in a Lay By" är gudomliga låtar.

"In Absentia" och "Deadwing" är deras bästa skivor enligt min mening.
Citera
2006-08-18, 18:10
Medlem
Enhörnings avatar
Det är ju inte bara Damnation som innehåller lugna Opeth låtar. Testa låtarna: Benighted, Face of Melinda, A Fair Judgement, For Absent Friends, Credence och Still Day Beneath the Sun.

Bandet Katatonia är ju polers med Opeth, de gör ju annorlunda musik men kan ju vara värt att kolla in.

Annars varför inte hoppa på Nick Drake, Elliot Smith, Leonard Cohen (låten the Partisan!) osv om det är akustisk musik man gillar? Singer songwriter/folk genren är enorm
Citera
2006-08-18, 18:47
Medlem
RedXs avatar
Förresten; om "Damnation" med Opeth är något man gillar kan "12:5" med Pain of Salvation kanske vara något. Det är visserligen en liveskiva, men den är så pass bra mixad (och musikerna så spelskickliga) att det låter precis som ett studioalbum.
Citera
2007-05-08, 23:58
Medlem
Opeth - The Drapery Falls

Sitter här och funderar på vad The Drapery Falls handlar om? Har förstått att det är en väldigt betydelsefull låt för Åkerfeldt men jag har själv aldrig fått något grepp om den, även om jag tycker att det är en mycket bra låt!

Låten finns på Blackwater Park
Text:
Citat:
Please remedy my confusion
And thrust me back to the day
The silence of your seclusion
Brings night into all you say
Pull me down again
And guide me into pain
I'm counting nocturnal hours
Drowned visions in haunted sleep
Faint flickering of your powers
Leaks out to show what you keep
Pull me down again
And guide me into
There is failure inside
This test I can't persist
Kept back by the enigma
No criterias demanded here
Deadly patterns made my wreath
Prosperous in your ways
Pale ghost in the corner
Pouring a caress on your shoulder
Puzzled by shrewd innocence
Runs a thick tide beneath
Ushered into inner graves
Nails bleeding from the struggle
It is the end for the weak at heart
Always the same
A lullaby for the ones who've lost all
Reeling inside
My gleaming eye in your necklace reflects
Stare of primal regrets
You turn your back and you walk away
Never again
Spiralling to the ground below
Like Autumn leaves left in the wake to fade
away
Waking up to your sound again
And lapse into the ways of misery
Citera
2007-05-09, 01:45
Medlem
NoTruces avatar
Jag tror själva grejen med det där - och alla låttexter för den delen - att du inte bör bli skriven på näsan vad det handlar om. Då förlorar låten sin lockelse.
Citera
2007-05-09, 10:04
Medlem
miness avatar
en snubbe som är fast i ett förhållande där båda parter hatar varandra och sen drömmer att han dödar henne?
Citera
2007-05-10, 01:21
Medlem
äckligt bra skiva, äckligt bra band och groteskt bra låt. dock ingen susning om vad låten handlar om :/
Citera
2007-05-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ktr
äckligt bra skiva, äckligt bra band och groteskt bra låt. dock ingen susning om vad låten handlar om :/

Opeth är mitt absoluta favoritband! Trots det så är det ganska få låtar som man verkligen vet vad de handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in