2007-05-18, 14:34
Medlem
Zumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Hädelse! Ghost Reveries var ju utan tvekan en sjukt bra och intressant platta, både för att vara Opeth och för modern hårdrock överlag.. Jag håller verkligen inte med dig angående att dom bör lägga av.

Morningrise är och förblir den bästa Opethplattan
Citera
2007-10-17, 18:34
Medlem
Opeth - The Roundhouse Tapes

Ett av världens bästa band Opeth släpper den 5 November dubbelplattan The Roundhouse Tapes. Albumet är en liveinspelning från Camden Roundhouse i London 2006.

Låtlista CD1

01: When
02: Ghost Of Perdition
03: Under The Weeping Moon
04: Bleak
05: Face Of Melinda
06: Night and the Silent Water

Låtlista CD2

01: Windowpane
02: Blackwater Park
03: Demon of the Fall

Som synes så är det en fantastisk låtlista som presenteras med Blackwater Park som största guldkorn. Så, det är bara att lägga upp stålarna och köpa!
Citera
2007-10-17, 19:14
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amethyst
Ett av världens bästa band Opeth släpper den 5 November dubbelplattan The Roundhouse Tapes. Albumet är en liveinspelning från Camden Roundhouse i London 2006.

Låtlista CD1

01: When
02: Ghost Of Perdition
03: Under The Weeping Moon
04: Bleak
05: Face Of Melinda
06: Night and the Silent Water

Låtlista CD2

01: Windowpane
02: Blackwater Park
03: Demon of the Fall

Som synes så är det en fantastisk låtlista som presenteras med Blackwater Park som största guldkorn. Så, det är bara att lägga upp stålarna och köpa!

DVD'n kommer i början av 2008, den väntar jag på. Synd bara att inte Lopez lirar, men Axenrot är inte fy skam han heller.

Blackwater Park måste upplevas live IRL, den som var med i Stockholm hösten 2005 vet vad jag snackar om.
Citera
2007-10-17, 19:25
Medlem
ollebulls avatar
Ska givetvis köpa den när den kommer. Både cd:n och dvd:n. Drog hem en promo jag hittade någonstans. Förutom beep-ljudet varannan minut var ljudet helt ok. Jag blev dock lite besviken på Ghost Of Perdition. Kändes lite hafsig, spelades lite för fort och ingen direkt feeling. De andra låtarna var jävligt grymma, speciellt Face Of Melinda. Sedan tycker jag kanske att Åkerfeldt ska sluta försöka vara "rolig", det håller inte riktigt, bandpresentationen är nästan lite pinsam.
Citera
2007-10-17, 20:01
Medlem
Enrödtråds avatar
Tack för tipset, det blir väl att köpa cd´n
Citera
2007-10-17, 20:16
Medlem
Zumas avatar
Vilka är kvar av originalmedlemmarna nu, ingen va? Förutom åkerfeldt då..
Citera
2007-10-17, 21:15
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuma
Vilka är kvar av originalmedlemmarna nu, ingen va? Förutom åkerfeldt då..

Jodå, basisten, och om man vill räkna Per Wiberg eller vad han heter som originalmedlem så är han med också. Fast jag håller med, det är synd att både Lindgren och Lopez slutat, de var "Opeth" för mig, utöver Åkerfeldt förstås.
Citera
2007-10-17, 21:22
Medlem
Ophes avatar
Egentligen så är det bara Åkerfeldt som är enda orginalmedlemmen kvar. Mendez kom ju inte in förens 96-97 något sånt.
Btw, det låter faktiskt ganska annorlunda med Axe på trummorna.
Citera
2007-10-17, 21:31
Medlem
Macgarvers avatar
Sitter just och avnjuter The Moor. Liveskivan är nog inte något jag kommer köpa dock. Jag är oroad för Opeths framtid.

Vad tror ni kommer vi få njuta av fler mästerverk? Lopez kom tillbaka
Citera
2007-10-18, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Ska givetvis köpa den när den kommer. Både cd:n och dvd:n. Drog hem en promo jag hittade någonstans. Förutom beep-ljudet varannan minut var ljudet helt ok. Jag blev dock lite besviken på Ghost Of Perdition. Kändes lite hafsig, spelades lite för fort och ingen direkt feeling. De andra låtarna var jävligt grymma, speciellt Face Of Melinda. Sedan tycker jag kanske att Åkerfeldt ska sluta försöka vara "rolig", det håller inte riktigt, bandpresentationen är nästan lite pinsam.

Mm, det känns ofta väldigt stelt även om jag tycker presentatinen av Per Wiberg i 'Lamentations'-DVD:n var rätt skön: "He is, what we in Sweden call synthkille" ..Men så är ju Opeth inte heller någon liveshow utan de går i princip ut i sina slitna t-shirts och drar av låtarna. All heder åt det dock.

Håller med om att Lopez saknas något fruktansvärt. Förutom Micke så var han enligt mig Opeths viktigaste medlem..
Citera
2007-10-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Sitter just och avnjuter The Moor. Liveskivan är nog inte något jag kommer köpa dock. Jag är oroad för Opeths framtid.

Vad tror ni kommer vi få njuta av fler mästerverk? Lopez kom tillbaka

Å andra sidan är ju Opeth i princip Åkerfeldts band och det är ju han som har skrivit majoriteten av musiken och texterna så en viss briljans bör ju finnas kvar även om som sagt den bästa tiden kanske redan har passerat..
Citera
2008-02-17, 23:55
Medlem
nollans avatar
Den stora tråden om Opeth

Äntligen kommer Opeth med nytt material.

Har just lyssnat igenom liveskivan "The Roundhouse Tapes" flertalet varv för att få upp mersmaken på en ny skiva. Såg just till min förtjusning detta inlägg på www.opeth.com
Citat:
"Watershed" is the name of Opeth´s 9th studio observation. The album has just been mixed and mastered by Jens Bogren with M. Åkerfeldt. The album consist of 7 songs and the titles are as follows:

1. Coil
2. Heir Apparent
3. The Lotus Eater
4. Burden
5. Porcelain Heart
6. Hessian Peel
7. Hex Omega

All the songs have been written by M. Åkerfeldt apart from "Porcelain Heart" which was co-written with Fredrik Åkesson. One additonal track, "Derelict Herds" has also been recorded and this was written by Mikael Åkerfeldt and Per Wiberg. On top of this, 3 cover songs has been recorded. "Bridge of sighs" from Robin Trower´s 1974 Lp with the same title, "Den ständiga resan" (sung in Swedish) by Marie Fredriksson as well as the classic Alice in Chains song, "Would?".

The album was recorded at Fascination street studios during November 1 and December 13. Some addtional recordings were done between January 3rd and 7th. Produced by Jens Bogren and Mikael Åkerfeldt and Opeth.

Says Mikael Åkerfeldt: "I´ve worked so hard with these songs for quite some time now, I´ve listened to 'em a zillion times. I don't hate them just yet! The album sounds great sonically and I think I can hear us evolving as the record plays on. It is taking us somewhere musically and I don't know where. It's very exciting to say the least! I can't remember having enjoyed a recording this much ever before."

The cover was (as usual) designed by Travis Smith in co-operation with Åkerfeldt. Release date is yet to be confirmed but Roadrunner worldwide will have it out sometime in the Springtime of this year.
Alltså, någon gång under våren kan vi förhoppningsvis avnjuta denna läckerbit.

Så, gott folk, vad har vi för förväntningar på nya skivan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in