2014-03-25, 23:19
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Därför att ingen ny information tillkommit. Där har du skillnaden mellan mikro- och makroevolution.

Ingen ny information? En näbb som inte funnits tidigare finns nu. Hur är det inte ny "information"?

Citat:
Även fel i instruktionerna kan bli nånting positivt. Titta bara på skalbaggarna i Madeira. Dom muterades och kunde inte flyga längre. Detta ledde till att dom klarade livhanken eftersom dom inte blåste ner i havet och blev fågelmat. Om du tror att detta hjälper dig i promenaden från molekyl till människa får du gärna tro det.

Varför definiera förändringarna som "fel i instruktionerna"? Dessa förändringar har förbättrat fitness för organismen; varför inte kalla det rättningar i instruktionerna?
Citera
2014-03-26, 03:07
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Därför att ingen ny information tillkommit. Där har du skillnaden mellan mikro- och makroevolution.

Även fel i instruktionerna kan bli nånting positivt. Titta bara på skalbaggarna i Madeira. Dom muterades och kunde inte flyga längre. Detta ledde till att dom klarade livhanken eftersom dom inte blåste ner i havet och blev fågelmat. Om du tror att detta hjälper dig i promenaden från molekyl till människa får du gärna tro det.

Är det där skon klämmer? tanken att människan inte skulle vara skapad till guds avbild utan ha utvecklats från andra livsformer.

Snälla berätta exakt vad som är så stötande med detta?
Citera
2014-03-26, 03:38
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ingen ny information? En näbb som inte funnits tidigare finns nu. Hur är det inte ny "information"?

Varför definiera förändringarna som "fel i instruktionerna"? Dessa förändringar har förbättrat fitness för organismen; varför inte kalla det rättningar i instruktionerna?
Vi såg exakt samma sak hos ödlorna http://www.sciencedaily.com/releases...0417112433.htm utanför Italien där dom anpassade sig dramatiskt väldigt snabbt. Inte ens den mest hjärntvättade evolutionisten vågar ju påstå att detta är ett resultat av mutationer och naturligt urval. Verklig evolution har nämligen inte med det att göra. Dylika förändringar finns alltså redan programmerat i dnat och sker i en handvändning. Även förändringarna hos finkarna sker inom en extremt kort tidperiod.

Sen har vi ju exempel på mutationer som gett upphov till nått positivt, som darwins skalbaggar eller varför inte firrarna som simmade in i nattsvarta grottor och blev av med ögonen. Firrar utan ögon överlever nämligen bättre där än dom med ögon eftersom dom med ögon får skador i ögonen när dom simmar in i sten och således blir föremål för skadliga bakterier och dödliga infektioner. Men tänk efter, hur hjälper detta att bli av med något er i eran promenad från molekyl till människa? Om molekyler ska bli människor måste raka motsatsen inträffa, dvs nya strukturer egenskaper och organ, inte förstörda sådana.
Senast redigerad av menpalla 2014-03-26 kl. 03:55.
Citera
2014-03-26, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2

Några frågor som kommer ge klarhet:

1) Hur är det med orsaken till att t ex isbjörnen har vit och varm päls?
2) Vilken roll har mutationer spelat?
3) Vilken roll har det naturliga urvalet spelat?
4) Har det naturliga urvalet kunnat styra uppkomsten av den information som kodar för vit och varm päls?
5) Har det naturliga urvalet på något indirekt sätt kunnat styra uppkomsten av informationen som kodar för vit och varm päls?
6) Förklara i så fall hur detta gått till?
7) Om man zoomar ut och ser på hela bilden över en lång tid... Är den grundläggande orsaken till att isbjörnar har vit och varm päls p g a att mutationer råkat orsaka uppkomsten av denna information som kodar för detta?
8) Eller om man zoomar ut och ser på hela bilden över en lång tid... Är den grundläggandeorsaken till att isbjörnar har vit och varm päls p g a det naturliga urvalet, d v s kylan?

stebe2

Du använder en del vaga ord som kommer att röra till det, men låt oss göra ett försök.

1) detta beror på en kombination av två faktorer. Den första är att isbjörnarnas förfäder har levt i en miljö där en tjockare och vitare päls skulle göra det möjligt för dem att erövra en annars outnyttjad ekologisk nisch. Den andra orsaken är att det i denna björnpopulation vid någon tidpunkt uppstått de nödvändiga mutationerna för att pälsen skulle kunna få just detta fenotypiska uttryck.

BÅDA dessa faktorer har alltså varit nödvändiga.

2. Mutationerna har gjort pälsen tjockare och vitare

3. Det naturliga urvalet har gjort att dessa mutationer gynnats och spridits i populationen

4-6. Oklart vad som avses med att "styra uppkomsten av informationen". Vad menas med "styra" och vad menas med "information"? Miljön kan förstås i allmänhet inte direkt orsaka en specifik mutation. Däremot så kan den "styra" utvecklingen i den mening att arter som lever i en viss miljö tenderar att ackumulera mutationer som gör dem bättre anpassade till den specifika ekologiska nischen. Att isbjörnar har tjock, vit päls får väl anses som högst förutsägbart, och är därmed per definition inte en slump. Jag vet inte om du godtar detta som en "styrning" eller om du använder ordet i någon annan mening.

7-8. Varför vill du sätta dessa två i motsatsförhållande när det är så uppenbart att BÅDA är nödvändiga för att kunna ge en adekvat förklaring? Det är som att fråga om den grundläggande orsaken till att en eld kan uppstå är gnistan eller det brännbara materialet. Som kreationist borde du väl inte ha svårt att känna igen ett oreducerbart komplext system när du ser det?
Senast redigerad av rosebud 2014-03-26 kl. 05:23.
Citera
2014-03-26, 07:41
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Citera det specifika stycke där du får denna uppfattning

Är du med på att kylan är ett selektionstryck?

Sedan säger du att selektionstrycket resulterar i informationen 111111111.

Förklara i så fall varför du inte menade att selektiontrycket resulterade i informationen 111111111?

stebe2
Citera
2014-03-26, 07:56
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Sluta strutsa! Har vi sagt det du hävdar att vi hävdar? Visa inlägg eller be oss om ursäkt!

Jag har inte tid att gå igenom några tusen inlägg för att ge belägg för mitt påstående om er uppfattning.

Jag har ju fortfarande uppfattningen att ni menar att det naturliga urvalet på något sätt kan styra att information uppkommer som kodar för vit och varm päls.

Det bästa vore ju att vi var överens om att det naturliga urvalet inte kan styra på något sätt vilken information som uppkommer utan endast kan påverka spridningen.

Snabbare vore ju om du svarar på denna fråga:

Menar du att det naturliga urvalet på något sätt kan styra vilken information som uppkommer som t ex information som kodar för vit och varm päls hos isbjörnar? Indirekt eller direkt?

stebe2
Citera
2014-03-26, 08:04
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Är du med på att kylan är ett selektionstryck?
Fan är detta för dum fråga?

Citat:
Sedan säger du att selektionstrycket resulterar i informationen 111111111.
Eftersom inte mutationerna själva kan förklara resultatet så måste det ju vara något annat som göra att strängen ser ut som den gör. Den enda faktorn som är kvar är, you guessed it, urvalet.

Citat:
Förklara i så fall varför du inte menade att selektiontrycket resulterade i informationen 111111111?

stebe2
Det står ju klart och tydligt vad selektionstryckets roll är i exemplet. Vad är problemet?
Citera
2014-03-26, 08:10
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Stebe: off topic kanske, men det vore för övrigt snyggt om du kunde ge Pad och de andra den ursäkt de ber om (alternativt påvisa hur det var rimligt av dig att missuppfatta deras formuleringar så pass grovt som du gjorde.)

Jag tror inte att du har för avsikt att provocera eller reta upp någon men ibland blir du så passionerad i din egen argumentation att du tenderar att polarisera även hur du registrerar och representerar åsikterna från dina meningsmotståndare. Det blir lite svartvitt, helt enkelt. Detta gäller för övrigt inte bara dig utan är något vi kanske alla gör oss skyldiga till ibland.

Jag tycker debatten här är som bäst när vi skjuter in oss på de argument den andra parten faktiskt använder (via citat etc) och inte egna förvridna karikatyrer av dem. Och detta gäller som sagt oss alla.

Självklart är mina påståenden menade att provocera. Men varför detta blev så hett är ju märkligt.
Jag försöker dra deras argument och uppfattning till sin spets, förtydliga och polarisera.

Jag står ju fortfarande för att jag uppfattat det som att de menar att det naturliga urvalet åtminstone indirekt styr utvecklingen och alltså uppkomsten och förändringen av informationen som kodar för de olika egenskaperna.

I princip menar dom att det är det naturliga urvalet eller kylan som är orsaken till att isbjörnen har vit och varm päls. D v s kylan har orsakat att mutationerna har råkat orsaka uppkomsten av den information som kodar för vit och varm päls.

Jag tror ju att det naturliga urvalet spökar lite i bakgrunden hos dig också.

Det ligger ju så djupt indoktrinerat i själen, även hos mig faktiskt. Det är ju först de sista 5-10 åren som detta missförstånd kring urvalets roll blivit så uppenbart för mig.

stebe2
Citera
2014-03-26, 08:14
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Med andra ord så medger du att du påstår saker du inte har fog för. Lite då och då går du loss och bygger en halmgubbe med skylten Lamarck framför och påstår att andra debattörer skulle dyrka den. Detta trots att vi varit EXTREMT tydliga med att vi aldrig påstått att en viss miljö kan beställa in specifika mutationer från någon slags meny. Den här gången gjorde du precis samma sak, och då känner jag faktiskt att det är slut med tramset. Leta upp belägg för att jag skulle ha sagt detta, eller be om ursäkt. Hur jävla svårt kan det vara?

Eller tycker du inte att någon som påstår saker om andra debattörer ska kunna backa upp sina påståenden med källor och belägg? Nu vet jag att belägg inte är kreationisternas paradgren, men det här är ju löjligt.

Lägg fram belägg eller be om ursäkt. Gör du ingetdera är du bara en ryggradslös lögnare. Ditt val.

Hur ska jag kunna ljuga om detta är vad jag tror att er uppfattning är.

Jag har ju fortfarande uppfattningen att ni menar att det naturliga urvalet på något sätt kan styra att information uppkommer som kodar för vit och varm päls.

Stämmer detta eller inte?

stebe2
Citera
2014-03-26, 08:22
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Fan är detta för dum fråga?

Eftersom inte mutationerna själva kan förklara resultatet så måste det ju vara något annat som göra att strängen ser ut som den gör. Den enda faktorn som är kvar är, you guessed it, urvalet.

Det står ju klart och tydligt vad selektionstryckets roll är i exemplet. Vad är problemet?

Förstår du nu varför jag menar att du egentligen påstår att kylan (urvalet) har styrt att mutationerna orsakat uppkomsten av information som kodar för vit och varm päls?

stebe2
Citera
2014-03-26, 08:32
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
1. Den vita pälsen beror troligen på att miljön är snövit (man syns mindre) Varm päls pga att det är kallt
2. Mutationer har förändrat baser i DNA och gett upphov till variation av alleluttryck.
3. Det naturliga urvalet har selekterar FÖR alla mutationer som ger varmare päls pga att det är kallt. Det har också selekterat för vitare päls pga att en vit björn har lättare att närma sig sitt byte osedd än en brun i ett snövitt landskap.
4. Nej
5. Ja, genom att hela tiden se till att en mutation som ger varmare päls behålls, så kommer man i framtida steg utgå från en population som har en något varmare päls än den föregående. (allelförändring över tid mot tjockare päls)
6. se 5
7. Mutationer är nödvändigt för att någon förändring ska kunna ske, Men att den just gick mot tjockare och vitare päls beror på urvalet. Se kommentarer i tidigare punkter.
8. Ja, (kylan och vitt landskap) utan denna selektion skulle vi inte få en varmare päls pga att mutationerna sker slumpmässigt.

Tack för bra svar. Vi är i stort ense.

Jag skulle dock vilja att du funderade en gång till och värderade vilken av fråga 7 eller 8 som är den grundläggande orsaken.

stebe2
Citera
2014-03-26, 08:41
Medlem
Citat:
Självklart är mina påståenden menade att provocera. Men varför detta blev så hett är ju märkligt.
Jag försöker dra deras argument och uppfattning till sin spets, förtydliga och polarisera.

Jag står ju fortfarande för att jag uppfattat det som att de menar att det naturliga urvalet åtminstone indirekt styr utvecklingen och alltså uppkomsten och förändringen av informationen som kodar för de olika egenskaperna.

I princip menar dom att det är det naturliga urvalet eller kylan som är orsaken till att isbjörnen har vit och varm päls. D v s kylan har orsakat att mutationerna har råkat orsaka uppkomsten av den information som kodar för vit och varm päls.

Jag tror ju att det naturliga urvalet spökar lite i bakgrunden hos dig också.

Det ligger ju så djupt indoktrinerat i själen, även hos mig faktiskt. Det är ju först de sista 5-10 åren som detta missförstånd kring urvalets roll blivit så uppenbart för mig.

stebe2

Att påstå att någon anser något de uppenbarligen inte anser är inte att förtydliga, det är att vilseleda. Hur du sedan kan likställa begreppen "indirekt styra utvecklingen" och "styra uppkomsten av informationen" går i mitt tycke enbart att beskriva som en logisk kortslutning.

Ett exempel (som inte ska tolkas som en fullständig modell för hur evolutionen fungerar i alla hänseenden):

En (slumpvis) vibrerande mobiltelefon ligger på en svagt sluttande bordskiva. Mobiltelefonen glider sakta, sakta nedför bordet och landar på golvet.

Kan man i detta fall någorlunda korrekt säga att bordets lutning indirekt "styrt" eller guidat mobiltelefonens färdriktning? Om man anser det, betyder det också i så fall att man per automatik även anser att bordets lutning kontrollerar eller "styr" mobiltelefonens inbyggda vibrator?

Enligt samma resonemang, är den möjligt att anse att det naturliga urvalet, mer eller mindre kraftigt, kan påverka vilken riktning evolutionen tar? ...utan att för den skull nödvändigtvis anse att det naturliga urvalet påverkar vilka mutationer som sker?
Senast redigerad av rosebud 2014-03-26 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in