Citat:
Ursprungligen postat av
korsspindeln
Nu vill vi nog ha lite mer fakta och inte en massa onödigt skriv diaree. Du skrev att (t.ex. mutationer, gemensamt DNA, släktträd och egenskaper från tidigare arter) och fynd (fossil) som ger starkt stöd för evolutionsteorin.
Vill gärna veta vad det är för fynd och släktträd med hjälp av DNA du tänker på.
• Evolutionsteorin förutsäger att någonting förändras och att detta sedan ärvs. Vi vet idag att det handlar om DNA som muterar och ärvs.
• Vi har DNA gemensamt med andra arter. Även fiskar.
• Med släktträd menar jag att vi kan gruppera in olika arter i grupper. Om man gräver ju jorden ser man att denna gren mer och mer liknar en gemensam förfader, till den utsträckningen att det inte längre går att avgöra om de tillhör den ena subgrenen eller den andra, utan verkar till synes ha förgrenats till en och samma art.
• Med egenskaper från tidigare arter menar jag att vi t.ex. utvecklar en svans i fosterstadiet, och att vissa människor fortfarande kan få svansar.
• Med fossil menar jag dels det jag skrev om släktträdet, men också bland annat fossil visar att arter kan växa och utvecklas på bekostnad av andra.
Det finns fler belägg, om du är intresserad?