2014-03-25, 21:05
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Inte i mitt exempel heller. För att du lättare ska förstå, låt 1'or vara de som ger en fördel i varma klimat och 0'or de som ger fördel i kalla klimat.

Nej. Jag har inte fastställt något mål. Jag har endast fastställt ett selektionstryck. Ta en slumpmässig sträng, tillsätt ett selektionstryck och låt den mutera. Resultatet kommer inte vara slumpmässigt.

Den förklarar hur urvalet indirekt kan styra.

Har jag påstått något annat? Nej.

Du måste försöka förstå hur genetisk information fungerar.

Du tänker lamarckistiskt.

Vägen till 1111111111 är inte genom att lägga till en 1a i taget. Vägen till 1111111111 kanske är att 0000010000 är fördelaktigast i första generationen 1000010010 i nästa och 1000000010 i nästa o s v. Det finns ingen automatisk linjär stegring av utvecklingen för funktionen hos t ex ett protein eller ett system.

stebe2
Citera
2014-03-25, 21:11
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Du måste försöka förstå hur genetisk information fungerar.

Du tänker lamarckistiskt.

Vägen till 1111111111 är inte genom att lägga till en 1a i taget. Vägen till 1111111111 kanske är att 0000010000 är fördelaktigast i första generationen 1000010010 i nästa och 1000000010 i nästa o s v. Det finns ingen automatisk linjär stegring av utvecklingen för funktionen hos t ex ett protein eller ett system.

stebe2
Eftersom du inte bemötte mitt inlägg utan istället skrev ngt irrelevant istället så antar jag att du håller med mig.
Citera
2014-03-25, 21:11
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
OM det hade varit så att det fanns en "ur" variation av finkar, med vissa egenskaper som sedan korsas till nya så hade vi kunnat se detta i DNA. Nu ser det inte ut så. Utan det ser ut som att variationen har växt till i populationen över tid. Två saker har skett. Det har blivit ökad variation över tid. Det har blivit förändring av allelfrekvensen av flera olika grupper av individer, som har selekterats för olika varianter.
Hur du än försöker ljuga ihop verkligheten så är inte variation i storlek på en näbb exempel på evolution. Om däremot kräldjur med nos blir fågel och får näbb t ex, det vore evolution. Men det har ju bara hänt i fantasin hos somliga evolutionister.
Citat:
duplikation
Mutationer orsakar förlust av information oavsett om det sker i en duplicerad gen eller inte. Tänk dig att du tar två kopior av en instruktionsbok, ena är intakt, men i den andra har det smugit sig in ett eller flera fel. Frågan var informationen i instruktionsboken uppstod kvarstår.
Citera
2014-03-25, 21:16
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Du gjorde påståenden. Du frågade inte. Varför skulle det behövas följdfrågor, du har påstått saker om mig som saknar grund. Tänker du fega ur och inte backa upp det med källor?

Du vet precis vad jag har skrivit tidigare, och det är INTE vad du påstod nu. Det är förvisso upp till dig själv om du vill vara en sådan individ utan ryggrad som först påstår saker och sen inte ens har nog med hyfs för att be om ursäkt när du inte kan backa upp det med något.

Bollen är din, från staketet tror jag att det syns ganska tydligt hur du beter dig.

Genom att svara på frågorna får vi ju svar på om mina påståenden stämmer eller inte.

Jag kanske har missuppfattat.

Jag har uppfattat att du menar att det naturliga urvalet kan styra utvecklingen. Åtminstone indirekt.

Om detta stämmer eller om jag missuppfattat dig så är det ju fritt fram att klargöra detta.

Från staketet verkar det nog snarare mystiskt att du inte vill reda ut detta.

Eller ska jag be om ursäkt först och sedan när du svarar på frågorna så visar det sig att jag hade rätt i mitt påstående. Då får jag ju krångla och ta tillbaka min ursäkt.

Seså, svara nu på frågorna så kan du få min ursäkt efteråt om det jag påstod inte stämmer med din syn på det naturliga urvalet möjlighet att styra utvecklingen.

stebe2
Citera
2014-03-25, 21:17
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Vet du ens vad halmgubbe betyder? Mitt exempel var endast till att påvisa hur det naturliga urvalet indirekt kan styra. Inget snack om någon information.
Nej du frågade vad specificerad komplex information var.
Citera
2014-03-25, 21:21
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Nej du frågade vad specificerad komplex information var.
Jag vet vad CSI är för något. Jag ville bara veta huruvida det var denna definition stebe använde sig av. Och vadå nej? Kommer du inte ihåg vilket inlägg du citerade? Det hade inget med det att göra.
Citera
2014-03-25, 21:29
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Eftersom du inte bemötte mitt inlägg utan istället skrev ngt irrelevant istället så antar jag att du håller med mig.

Det du egentligen säger är att själva kylan gör så att det uppkommer information som kodar för vit och varm päls.

Nu påstod jag något. Och tanken är att du skall ge respons på om detta stämmer eller inte och förklara varför. Det vore smidigt om du kunde svara utan att du måste utkräva en ursäkt från mig innan du förklarar varför det jag påstått inte stämmer.

stebe2
Citera
2014-03-25, 21:33
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Hur du än försöker ljuga ihop verkligheten så är inte variation i storlek på en näbb exempel på evolution. Om däremot kräldjur med nos blir fågel och får näbb t ex, det vore evolution. Men det har ju bara hänt i fantasin hos somliga evolutionister.

Nej, det är en halmdocka som ID-anhängare/kreationister drömt ihop. Varför skulle inte en förändrad näbb vara exempel på evolution? Ordet betyder utveckling.

Citat:
Mutationer orsakar förlust av information oavsett om det sker i en duplicerad gen eller inte. Tänk dig att du tar två kopior av en instruktionsbok, ena är intakt, men i den andra har det smugit sig in ett eller flera fel. Frågan var informationen i instruktionsboken uppstod kvarstår.

Återigen med att förändringar alltid innebär "fel". Inser du att miljöer förändras, och att det som är "rätt" vid en tidpunkt eller plats kan vara "fel" eller sämre anpassat vid en annan? Det finns ingen (statisk) instruktionsbok.
Citera
2014-03-25, 21:34
Medlem
Citat:
Vi kan ta det direkt.

Vi är troligen om jag minns rätt överens om det mesta. Men sen är det ju så svårt att släppa taget om det sista halmstråt. Men jag hoppas ju på att polletter skall trilla ner och att man till slut inser vilken roll och möjlighet att påverka som det naturliga urvalet har i verkligheten.

Några frågor som kommer ge klarhet:

1) Hur är det med orsaken till att t ex isbjörnen har vit och varm päls?
2) Vilken roll har mutationer spelat?
3) Vilken roll har det naturliga urvalet spelat?
4) Har det naturliga urvalet kunnat styra uppkomsten av den information som kodar för vit och varm päls?
5) Har det naturliga urvalet på något indirekt sätt kunnat styra uppkomsten av informationen som kodar för vit och varm päls?
6) Förklara i så fall hur detta gått till?
7) Om man zoomar ut och ser på hela bilden över en lång tid... Är den grundläggande orsaken till att isbjörnar har vit och varm päls p g a att mutationer råkat orsaka uppkomsten av denna information som kodar för detta?
8) Eller om man zoomar ut och ser på hela bilden över en lång tid... Är den grundläggandeorsaken till att isbjörnar har vit och varm päls p g a det naturliga urvalet, d v s kylan?

stebe2

1. Den vita pälsen beror troligen på att miljön är snövit (man syns mindre) Varm päls pga att det är kallt
2. Mutationer har förändrat baser i DNA och gett upphov till variation av alleluttryck.
3. Det naturliga urvalet har selekterar FÖR alla mutationer som ger varmare päls pga att det är kallt. Det har också selekterat för vitare päls pga att en vit björn har lättare att närma sig sitt byte osedd än en brun i ett snövitt landskap.
4. Nej
5. Ja, genom att hela tiden se till att en mutation som ger varmare päls behålls, så kommer man i framtida steg utgå från en population som har en något varmare päls än den föregående. (allelförändring över tid mot tjockare päls)
6. se 5
7. Mutationer är nödvändigt för att någon förändring ska kunna ske, Men att den just gick mot tjockare och vitare päls beror på urvalet. Se kommentarer i tidigare punkter.
8. Ja, (kylan och vitt landskap) utan denna selektion skulle vi inte få en varmare päls pga att mutationerna sker slumpmässigt.
Citera
2014-03-25, 21:41
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Det du egentligen säger är att själva kylan gör så att det uppkommer information som kodar för vit och varm päls.
Citera det specifika stycke där du får denna uppfattning
Citera
2014-03-25, 22:13
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Nej, det är en halmdocka som ID-anhängare/kreationister drömt ihop. Varför skulle inte en förändrad näbb vara exempel på evolution? Ordet betyder utveckling.
Därför att ingen ny information tillkommit. Där har du skillnaden mellan mikro- och makroevolution.
Citat:
Återigen med att förändringar alltid innebär "fel". Inser du att miljöer förändras, och att det som är "rätt" vid en tidpunkt eller plats kan vara "fel" eller sämre anpassat vid en annan? Det finns ingen (statisk) instruktionsbok.
Även fel i instruktionerna kan bli nånting positivt. Titta bara på skalbaggarna i Madeira. Dom muterades och kunde inte flyga längre. Detta ledde till att dom klarade livhanken eftersom dom inte blåste ner i havet och blev fågelmat. Om du tror att detta hjälper dig i promenaden från molekyl till människa får du gärna tro det.
Citera
2014-03-25, 22:46
Medlem
Pads avatar
Citat:
Genom att svara på frågorna får vi ju svar på om mina påståenden stämmer eller inte.

Med andra ord så medger du att du påstår saker du inte har fog för. Lite då och då går du loss och bygger en halmgubbe med skylten Lamarck framför och påstår att andra debattörer skulle dyrka den. Detta trots att vi varit EXTREMT tydliga med att vi aldrig påstått att en viss miljö kan beställa in specifika mutationer från någon slags meny. Den här gången gjorde du precis samma sak, och då känner jag faktiskt att det är slut med tramset. Leta upp belägg för att jag skulle ha sagt detta, eller be om ursäkt. Hur jävla svårt kan det vara?

Eller tycker du inte att någon som påstår saker om andra debattörer ska kunna backa upp sina påståenden med källor och belägg? Nu vet jag att belägg inte är kreationisternas paradgren, men det här är ju löjligt.

Lägg fram belägg eller be om ursäkt. Gör du ingetdera är du bara en ryggradslös lögnare. Ditt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in