2011-10-22, 19:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av SkitAnonym
Vad tycker kreationisterna att man ska göra när en teori har blivit bevisad? Det är fortfarande en teori.

Låt oss säga att jag kommer på en teori om att det är hundar som har flyttat upp månen på sin plats. Låt oss kalla den Hundteorin.

Jag bevisar den sedan. Får den ett nytt namn då? Kan den inte längre heta Hundteorin?

Vad ska den heta då?

För att göra det ännu enklare så kan vi låtsas att jag utreder ett mord. Jag har en teori om att Kalle dödade flickan. Jag kallar den Kalleteorin. 1 vecka senare får jag mitt bevis. Videobevis, fingeravtryck, erkännande, DNA, m.m.

Kalleteorin visade sig vara rätt. Får den inte längre heta Kalleteorin då? Vad blir det nya namnet?
Hundreligionen?
Citera
2011-10-23, 15:17
Medlem
Carlstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Alla överlever inte pga det inte kunde anpassa sig, däremot kan du ju fråga dig varför människor i nästan hela världen har spår av neandertalaren i sitt dna men inte ursprungsbefolkningen i Afrika?
http://www.theistic-evolution.com/hominids2_big.jpg

Ja det är intressant men det som intresserar mig mest är varför dagens människa är den "djurart" som har utvecklat hjärnkapaciteten så väsentligt mycket mer än andra, samtidigt som det inte finns fler "aparter" som ligger i närheten av oss. Det är något som inte stämmer i teorierna om att vi är f.d apor eftersom det logiskt sett skulle finnas fler talande aparter än människan isåfall.

Citat:
Carlstad, MaymuneN, Kerub, Rosinda och alla andra evolutionsförnerkare i detta forum, ni som går emot 99% av alla vetenskapsmän i världen och säger att evolutionen ej är sann måste ju sitta på någon fantastisk information.
Jag är inte 100 % evolutionsförnekare, däremot ser jag stora frågetecken i denna teori som du och andra helt förbiser. Men detta ämne ska egentligen föras mellan etablerade forskare och oss kristna för att det ska bli riktigt intressant.

Mvh C.
Senast redigerad av Carlstad 2011-10-23 kl. 15:22.
Citera
2011-10-23, 20:31
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlstad
Jag är inte 100 % evolutionsförnekare, däremot ser jag stora frågetecken i denna teori som du och andra helt förbiser. Men detta ämne ska egentligen föras mellan etablerade forskare och oss kristna för att det ska bli riktigt intressant.
Av nyfikenhet, vad är det för frågetecken du ser? Kan du beskriva eller berätta exakt vad det är i teorin som inte går ihop? För jag har hört flera evolutionsförnekare säga detta, att teorin tydligen skulle vara full med hål, men sällan vill de utveckla och de få gånger de gör detta så har det varit något som antingen evolution förklarar alldeles utmärkt eller så hade det inte med evolution att göra i huvudtaget. Jag är nyfiken på vilken kategori som du hamnar i eller om du faktiskt kan klara av att bryta detta mönster.
Citera
2011-10-23, 21:37
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ja det är intressant men det som intresserar mig mest är varför dagens människa är den "djurart" som har utvecklat hjärnkapaciteten så väsentligt mycket mer än andra, samtidigt som det inte finns fler "aparter" som ligger i närheten av oss. Det är något som inte stämmer i teorierna om att vi är f.d apor eftersom det logiskt sett skulle finnas fler talande aparter än människan isåfall.

För att de andra i släktet homo inte lyckades överleva, om du läser på lite så bör du veta att vi gått igenom en istid, torka mm genom homo-släktets resa. Homo Sapiens var de som lyckades anpassa sig bäst och överlevde. Varför är det så svårt att förstå?

Däremot bör du kolla intelligensen hos Bonobo:
http://www.youtube.com/watch?v=a8nDJaH-fVE

Dessa apor visar empati och har en moral som andra djur saknar...

Du bör ju också lära dig mer om delfiner:
http://www.youtube.com/watch?v=jz3sQsTE5tA

De kan tänka abstrakt, förstå människospråk, onanerar, har ett avancerat språk...

Varför bara gå på intelligens? Varför är det bara två ödlor i världen som är giftiga, varför är det bara geparden som kan springa i 110 km/h?

Citat:

Mvh C.

Om du lägger fram bevis för en enda svag länk/fel i evolutionsteorin kommer du få nobel priset. Det vore varje vetenskapsmans dröm att göra det, ingen har lyckas med det.
Berätta vad som är frågetäckena

Mvh
Citera
2011-10-23, 22:11
Medlem
loaDss avatar
Citat:
Däremot bör du kolla intelligensen hos Bonobo:
http://www.youtube.com/watch?v=a8nDJaH-fVE

Dessa apor visar empati och har en moral som andra djur saknar...

Bonobon var jävligt cool faktiskt.
Citera
2011-10-23, 22:58
Medlem
kmers avatar
Citat:
Varför skulle det "logiskt sett" finnas fler apor som kan tala? Det har funnits, men vi har utkonkurrerat dem. Vilket, logiskt sett, är mer sannolikt än att de skulle leva sida vid sida med oss just nu - med tanke på hur evolutionen fungerar.
Citat:
Nej, diskussionen bör föras mellan etablerade forskare. Punkt. Kristna har inte ett dyft med biologiforskning att göra (och varför just kristna? varför inte muslimer, zoroastrier och asatroende?). Men det skulle vara intressant att höra vilka frågetecken det är du ser (som inte beror på din bristande förståelse för evolutionen alltså)?
Citera
2011-10-26, 16:18
Medlem
yulbrynners avatar
Evolution mellan raser utesluter ändå inte en intelligent designer. Vilket alla "vetenskapsmän" påstår.
Citera
2011-10-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yulbrynner
Evolution mellan raser utesluter ändå inte en intelligent designer. Vilket alla "vetenskapsmän" påstår.
Nja, vem har påstått det? Jag skulle vilja hävda att det är kreationister som hävdar det, vilket medför att rationella människor hävdar det pga. de rådande premisserna.

Sen är det visserligen tämligen korkat att prata om en intelligent designer eftersom absolut ingenting över huvud taget pekar på att någon sådan skulle finnas/funnits.
Citera
2011-10-26, 16:56
Medlem
yulbrynners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Sen är det visserligen tämligen korkat att prata om en intelligent designer eftersom absolut ingenting över huvud taget pekar på att någon sådan skulle finnas/funnits.

Du tror att all geometri, all symmetri, naturens fantastiska system, alla kosmiska och fysiska lagar som fungerar perfekt är skapade av slumpen?

Finns hur mycket som helst som tyder på det, vilket ungefär 90% av jordens befolkning också har förstått. (att det finns en skapare)
Senast redigerad av yulbrynner 2011-10-26 kl. 16:58.
Citera
2011-10-26, 17:01
Medlem
cephs avatar
Citat:
Du tror att all geometri, all symmetri, naturens fantastiska system, alla kosmiska och fysiska lagar som fungerar perfekt är skapade av slumpen?

Ge mer specifika exempel på dessa fantastiska saker du menar kräver en intelligent skapare...
Citera
2011-10-26, 17:22
Medlem
Citat:

Finns hur mycket som helst som tyder på det, vilket ungefär 90% av jordens befolkning också har förstått. (att det finns en skapare)
Du gör det klassiska misstaget foliehattar alltid gör. Nämligen följande: "Jag förstår inte, därför utgår jag från att det är ett spöke/utomjording/Gud/skapare som är förklaringen." Om en förklaring saknas så är det INTE ett bevis för en Gud/ödleinomjordingar/spindelmannnen/HAARP. Än mindre; om en ynka person inte ser någon förklaring så är det absolut inte ett bevis för flygande spaghettimonstret, änglar, demoner eller talande äpplen (eller vad du nu tror på).
Citera
2011-10-26, 17:29
Medlem
Nanings avatar
Citat:

Vem har någonsin påstått att något av det där är skapat av slumpen? Vem har för övrigt påstått att de fysiska lagarna någonsin har skapats?

De fysiska lagarna är anledningen till all geometri, symmetri osv. Det är tack vare de rådande fysiska lagarna som olika djurarter har tvingats utvecklas som de faktiskt har gjort. Giraffer skulle tex inte ha lång hals ifall gravitationen var tillräckligt kraftig för att all mat skulle falla till marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in