2011-08-22, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Det du skrev var detta:

Som du sedan följde upp med detta:

Så vem försöker du lura?

Fegskit
Undermänniska: du kom med en gissning, eller hur? Jag frågade om du kunde bevisa att ditt påstående skulle vara sant, men det kunde du tydligen inte. Sen kom jag med en gissning och du har fortfarande inte bevisat att ditt påstående skulle vara sant.
Citera
2011-08-22, 16:44
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Undermänniska: du kom med en gissning, eller hur? Jag frågade om du kunde bevisa att ditt påstående skulle vara sant, men det kunde du tydligen inte. Sen kom jag med en gissning och du har fortfarande inte bevisat att ditt påstående skulle vara sant.
tack äntligen.
Att inte gissa är inte en gissning. Det finns inga belägg för att det finns någon sanning i det bibeln tar upp. Att folk såg gud komma ner och berätta för dom hur det gick till är i sin tur en gissning. Du skjuter bara gissningarna framför dig med en sådan metod. Vi bygger våra modeller efter tillgänglig information, vetenskapligt. Och eftersom vi bygger dom på information/belägg, är de inte gissningar. Det är du som har bevisbördan ang. ditt påstående, att de som skrev det som kreationisterna tror, hade belägg (som inte vi kan se idag).

Jag tackar ödmjukast för att du anser mig vara ett under.
Senast redigerad av wooten 2011-08-22 kl. 16:48.
Citera
2011-08-22, 17:17
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ja men nu var ju inte det där svaret på min fråga. Och vad några kristna dårar gjort och inte gjort förr i tiden har ingenting med mig att göra och det är inte något jag vill associeras med heller.

Men stanna upp ett tag och fundera, du tycker att "dessa" kristna var dårar som trodde att jorden var platt. Men du står ju och nekar till evolutionsteorin, det är samma sak. Bara att det finns så många fler bevis för evolutionsteorin än vad de finns för att jorden är rund.
Evolutionsteorin är den mest observerbara teori som finns, det finns hur mycket bevis för den som helst.

Sedan gör du samma misstag som alla andra kreationister, du använder dig av makroevolutionen. Att ingen sett det hänt, är det konstigt eller? En människa är 50cm när den föds, när den är 18 är den 180cm. Enligt dina resonemang kan det inte vara samma person, eftersom vi har inte observerat att en person har gått från 50cm till 180cm på en gång.

Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Ni som kritiserar evolution har oftast missförstått hur evolutionen funkar, ta tex mikro evolution som många kreationister inte tror på:
Makroevolution är ett bevis för evolutionen. Om du läser på ordentligt om evolution så kommer du förstå att Makroevolution inte kan observeras eftersom det är mikroevolution som pågått under flera hundra tusen eller miljoner år.

Kreationister tror att eftersom det finns många arter i dagsläget som under miljoner, flera hundra tusen år har under den tiden utvecklats så borde vi eftersom de är så många arter bevittnat några sådana "mellangångar", ju fler arter desto större chans att vara med vid det ögonblick när den nya mellanformen föds. Men grejen är att det funkar inte så.

Förändringarna är så små(ofast, finns större mutationer) att man inte märker mycket över oftast många många generationer. En viss fågel som vi ser idag är en "mellanform", allt som lever är idag är en mellanform. Om några hundra tusen år har alla små mutationer lett till att den lilla fågeln inte kan para sig med dagens variant av denna fågel.
Vi kan låtsas att en dag föder fågeln en liten unge som har en längre halls(mutation), vi säger ju inte då att den är en ny art, utan tänker mer "oj, den där "Asusus Ikalaous fågeln" hade en längre hals en sina syskon. Fågeln med mutationen fick mycket lättare att få mat genom att nå ner längre in i hål i marken när det fanns dåligt med mat ovanpå marken. Vilket gjorde att han överlevde bättre och parade sig med fler. Avkomman fick längre halsar och stannade kvar på samma ställe eftersom de kom åt maten, de som inte hade långa halsar klarade inte sig eller så flydde de till ett annat ställe där det fanns mat.
Efter 500 000 år så hade fågeln med lång hals fått ett annat tarmsystem pga att den föda den åt krävde en annan typ av matsmältning, genom det naturliga urvalet så klarade sig den fågeln som fått en mutation i tarmsystemet bättre. Denna fågel hade även blivit ännu större och fått en annan form på näbben. Denna fågeln efter alla förändringar var en helt ny art mot den fågel som flydde för 500 000 år sedan för att den inte hade en tillräckligt lång hals.

Och så funkar det, eftersom det tar så många generationer för en art att bli en art som inte kan para sig med en annan. Vi kommer bara se och uppfatta "den där hade längre hals, sprang snabbare pga längre ben varianten", vi ser hela tiden små utvecklingar. Om man vet det så är det ju jättelätt att förstå hur evolutionen funkar.

Vi har bevisen med dna, fossil, radiometrisk datering och vi kan observera evolutionen.
Med dina resonemang kan inte mord lösas, eftersom dna och andra spår inte bevisar det. Polisen observerade ju inte mordet.

Om ödlorna i artikeln i länken nedanför kunde förändras så mycket på bara en sådan kort tid, tänk dig då på hur mycket som kan hända på några miljoner år.
Enligt ditt resonemang så måste alltså levande varelser har en gräns för utveckling, helt plötsligt kan dom inte utvecklas mer. Det kan inte bli några mer mutationer mm, eftersom då kan dom ju bli så annorlunda att det räknas som en ny art. Men det är så det funkar.

http://www.scitechexplained.com/2010...om-pod-mrcaru/
Citera
2011-08-24, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Har du någonting i hela världen som tyder på att Bibeln inte vore skriven av vanliga människor?
Här har du en sak som tyder på att Bibeln eller i alla fall Moseböckerna inte är skrivna av människor:
Citat:
Did you know that a Jewish Rabbi in Prague discovered if from the beginning of the book of Genesis you skip 50 letters and 50 more, and 50 more letters that the word "Torah" was spelled out. Additionally, it is also spelled out beginning from the books of Exodus, Numbers, and Deuteronomy.

Did you know that in the Torah (Old Testament) every 666th letter spells out the phrase "Satan the accuser". This happens exactly 7 times.

Did you know in Genesis 1:17, the surface written Word talks about God creating light. Yacov Rambsel, a Messianic Jewish Pastor (reference his book: The Genesis Factor) found that beneath this, that every 94th character spells out the following phrase: "Lighthouse speed conceived". Also, in that same area of text, the Bible Codes reveal: "186,282", which is the exact speed of light per second.
http://www.bibleprobe.com/biblecode.htm
I första Moseboken, 50 bokstäver, andra 50, tredje 7, fjärde 50 och femte 50 men börjar i femte versen istället:
Kod:
Genesis    Exodus    Leviticus   Numbers   Deuteronomy
 TORH       TORH       YHWH        HROT       HROT
 --->       --->                   <---       <---
Angående sannolikheten att detta bara är ett sammanträffande:
Citat:
Professor Michaelson continues:

"At this point, a skeptical reader would exclaim that the whole system is nothing but a coincidence... 'I'm sure,' this skeptic would continue, 'you would be able to find such words and systems in any book.'"

In his article, Codes in the Torah, professor Michaelson addresses in detail the mathematical probability of these Torah codes and concludes that "the probability of such a coincidence is about one in three million!"
http://www.bereanpublishers.com/Apol...rah_secret.htm
Hur stor är då inte sannolikheten att det också bara är ett sammanträffande att var 666e bokstav stavar ut 'Satan anklagaren' och det sju gånger? Skulle människor lägga ner tid på att få till det såhär?

Här står det om hur det i Första Moseboken ska finnas inkodat relaterade namn, händelser och datum på händelser i framtiden vilket skulle bevisa att författaren inte är mänsklig:
http://www.av1611.org/genesis.html
Citat:
"The capacity to embed so many, meaningfully related, randomly selected word-pairs in a body of text with a coherent surface meaning is stupendously beyond the intellectual capacity of ANY HUMAN BEING or group of people, however brilliant, and equally beyond the capacity of ANY CONCEIVABLE COMPUTING DEVICE." ("Divine Authorship?", Biblical Review, October 1995, p.31)

Så så självklart att Bibeln bara är sagor påhittade av människor är det definitivt inte...

---
Citat:
In the "Suffering Servant" passage of Isaiah 53 where we read:

"He was wounded for our transgressions, he was bruised for our iniquities: the chastisement of our peace was upon him; and with his stripes we are healed"

---Yacov Rambsel found: Every 12th Letter in Hebrew spells "JESUS IS MY NAME"
http://www.bibleprobe.com/jesuscode.htm
Senast redigerad av ztlaa 2011-08-24 kl. 14:34.
Citera
2011-08-24, 13:51
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztlaa
Här har du en sak som tyder på att Bibeln eller i alla fall Moseböckerna inte är skrivna av människor:
I första Moseboken, 50 bokstäver, andra 50, tredje 7, fjärde 50 och femte 50 men börjar i femte versen istället:
Kod:
Hur stor är då inte sannolikheten att det också bara är ett sammanträffande att var 666e bokstav stavar ut 'Satan anklagaren' och det sju gånger? Skulle människor lägga ner tid på att få till det såhär?

Här står det om hur det i Första Moseboken ska finnas inkodat relaterade namn, händelser och datum på händelser i framtiden vilket skulle bevisa att författaren inte är mänsklig:
Så så självklart att Bibeln bara är sagor påhittade av människor är det definitivt inte...

Det är sjukt enkelt att göra det själv och det har gjorts tidigare av människor.
Citera
2011-08-24, 15:18
Medlem
Herjarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztlaa
Kod:

---
http://www.bibleprobe.com/jesuscode.htm

Är det precis som uträkningen att Jesus var en och tar man bort 1 bokstav ur bibeln så är det lika många bokstäver som i namnet Jesus?
Citera
2011-08-24, 16:29
Medlem
Kommendantens avatar
Bibelkoden tog Penn & Teller upp i ett avsnitt Bullshit. Med samma metod som bibelkodarna använde såg man att Vanilla Ice samlade texter varnade för 11 september. Och att regeringens 11 septemberrapport "efterspådde" Vanilla Ice uppgång och fall.
Sen.. finns det nån "profetia" som bibelkodarna hittat som dom upptäckt innan händelsen skett?
Citera
2011-09-05, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag tackar ödmjukast för att du anser mig vara ett under.
Med undermänniska så syftar jag på en människa som inte känner till livets högre värden; dvs en som befinner sig på samma plattform som en gris och en porrstjärna. Majoriteten av människor i världen idag är undermänniskor, och det är inte något som jag hittat på, utan det är den välkända satsen som säger så...
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Skitsnack.
Skitsnack som vanligt, alltså.

För det första så förnekar jag inte evolutionsteorin, jag är bara kritisk till den. Och för det andra så har jag sett att ni ateistiska dårar har samma slags uppfattningar överallt och hela tiden.

Du skrev: "Evolutionsteorin är den mest observerbara teori som finns, det finns hur mycket bevis för den som helst."

Jag skriver: Om det nu finns hur mycket bevis som helst för evolutionsteorin så kan väl du eller någon forskare eller vem fan som helst bevisa satsen som evolutionsteorin grundar sig på?

Och det är just min kritik mot evolutionsteorin: nämligen att satsen som evolutionsteorin grundar sig på (dvs. att precis alla arter här på jorden har ett gemensamt ursprung och att människan utvecklats från en apliknande art) inte kan visas vara sann.

Det spelar ingen roll om man med hjälp av DNA-teknik kan visa att evolutionsteorin är hundra procent giltig. Omvägar gäller inte. Evolutionsteorin är sann så länge grundsatsen som den grundar sig på är sann. Och det är min slutgiltiga åsikt.
Citera
2011-09-05, 19:13
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Med undermänniska så syftar jag på en människa som inte känner till livets högre värden; dvs en som befinner sig på samma plattform som en gris och en porrstjärna. Majoriteten av människor i världen idag är undermänniskor, och det är inte något som jag hittat på, utan det är den välkända satsen som säger så...

Skitsnack som vanligt, alltså.

För det första så förnekar jag inte evolutionsteorin, jag är bara kritisk till den. Och för det andra så har jag sett att ni ateistiska dårar har samma slags uppfattningar överallt och hela tiden.

Du skrev: "Evolutionsteorin är den mest observerbara teori som finns, det finns hur mycket bevis för den som helst."

Jag skriver: Om det nu finns hur mycket bevis som helst för evolutionsteorin så kan väl du eller någon forskare eller vem fan som helst bevisa satsen som evolutionsteorin grundar sig på?

Och det är just min kritik mot evolutionsteorin: nämligen att satsen som evolutionsteorin grundar sig på (dvs. att precis alla arter här på jorden har ett gemensamt ursprung och att människan utvecklats från en apliknande art) inte kan visas vara sann.

Det spelar ingen roll om man med hjälp av DNA-teknik kan visa att evolutionsteorin är hundra procent giltig. Omvägar gäller inte. Evolutionsteorin är sann så länge grundsatsen som den grundar sig på är sann. Och det är min slutgiltiga åsikt.
Den gemensamma apförfadern:

Sahelanthropus tchadensis (aka Toumaï): https://www.flashback.org/t757518

http://3.bp.blogspot.com/-o7Fj-Jwdn_...on-t-shirt.jpg

Evolution finns det bara bevis efter bevis för. Evolutionsteorin däremot (vilket inte är riktigt samma sak) arbetar vetenskapsmännen fortfarande med och finslipar, men de flesta större pusselbitar är på plats. Det som vetenskapen fortfarande arbetar på är en annan relaterad gren inom biologi: abiogenes.

Det finns för övrigt inga bevis för någon religionsgud och det är helt ologiskt att tro på gudar oavsett om det är kristendom, hinduism, islam, judendom, asatro, eller någon annan gud.

Evolutionsteorin är endast en vetenskaplig modell som förklarar evolution. De enda som inte accepterar evolutionsteorin som den bästa förklaringsmodellen för vårt biologiska ursprung, är religiösa människor som tror att den vetenskapliga forskningen är en konspiration av något slag. Religiösa typer har inte förstått eller vill inte förstå hur den vetenskapliga metoden fungerar, eftersom det är nödvändigt för deras tro på x eller y religionsgud att vara ignorant i sakfrågan.

"Satsen" för evolutionsteorin är helt sann. Alla levande organismer på den här planeten härstammar från en gemensam källa.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Co...simplified.svg
Senast redigerad av EliasAlucard 2011-09-05 kl. 19:15.
Citera
2011-09-05, 20:48
Medlem
kmers avatar
Citat:
Vilken märklig grundsats du har hittat på. Det är inte den grundsats som evolutionsteorin vilar på (och det är dessutom två satser du skriver). Båda satserna går också att bevisa. Den andra (att människan utvecklats från en apliknande art) är den enklaste, eftersom vi kan se det (och vi är en "apliknande" art). Den första är iofs inte så mycket svårare att bevisa eftersom just detta går att bevisa med DNA-teknik. Men om det "inte spelar någon roll" att beviset faktiskt finns så är du kanske inte så intresserad av beviset trots allt? Vad är det för typ av bevis du vill ha?
Citera
2011-09-05, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Den gemensamma apförfadern:

Sahelanthropus tchadensis (aka Toumaï): https://www.flashback.org/t757518

http://3.bp.blogspot.com/-o7Fj-Jwdn_...on-t-shirt.jpg

Evolution finns det bara bevis efter bevis för. Evolutionsteorin däremot (vilket inte är riktigt samma sak) arbetar vetenskapsmännen fortfarande med och finslipar, men de flesta större pusselbitar är på plats. Det som vetenskapen fortfarande arbetar på är en annan relaterad gren inom biologi: abiogenes.
Ja, men all form av bevis räknas ibland inte som bevis.

Exempel.

Satsen "Min mor är min mor, och jag är hennes son." kan bara bevisas av min mor och någon annan som med egna ögon såg min mor födda mig. Om mor min säger: "Här är din far.", så måste jag godta det eftersom just i den här frågan så är hon den största auktoriteten.

Du kan experimentera hur mycket du vill med DNA och annat och komma med olika versioner om vem min far är, men det är ändå min mor som är den stora beviskällan och den stora auktoriteten i frågan. Moderns version måste alltså godtas som riktig bevis.

Förstår du nu vad jag är ute efter?
Citat:
Det finns för övrigt inga bevis för någon religionsgud och det är helt ologiskt att tro på gudar oavsett om det är kristendom, hinduism, islam, judendom, asatro, eller någon annan gud.
Tvärtom: det är helt ologiskt att inte tro på någon Gud. När man inte ens kan ha kontroll över sin egen kropp, som vissa anser att de äger den, så ifrågasätter man ändå en stor auktoritets existens. Är det inte lite övermod här?

Dessutom så kan ni inte bevisa att Gud inte finns.
Citat:
Evolutionsteorin är endast en vetenskaplig modell som förklarar evolution. De enda som inte accepterar evolutionsteorin som den bästa förklaringsmodellen för vårt biologiska ursprung, är religiösa människor som tror att den vetenskapliga forskningen är en konspiration av något slag. Religiösa typer har inte förstått eller vill inte förstå hur den vetenskapliga metoden fungerar, eftersom det är nödvändigt för deras tro på x eller y religionsgud att vara ignorant i sakfrågan.

"Satsen" för evolutionsteorin är helt sann. Alla levande organismer på den här planeten härstammar från en gemensam källa.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Co...simplified.svg
Religiös eller inte; evolutionsteorin är inte helt ofelbar då den kommer från människor, och människor är , som jag nämnde tidigare, helt felbara. Fulla av brister.
Citera
2011-09-05, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Vilken märklig grundsats du har hittat på. Det är inte den grundsats som evolutionsteorin vilar på (och det är dessutom två satser du skriver). Båda satserna går också att bevisa. Den andra (att människan utvecklats från en apliknande art) är den enklaste, eftersom vi kan se det (och vi är en "apliknande" art). Den första är iofs inte så mycket svårare att bevisa eftersom just detta går att bevisa med DNA-teknik. Men om det "inte spelar någon roll" att beviset faktiskt finns så är du kanske inte så intresserad av beviset trots allt? Vad är det för typ av bevis du vill ha?
Ok, vad säger evolutionsteorin då? Vad är teorins grundsats, om du skulle berätta kortfattat?
Jag vill faktiskt veta då jag inte har så stor kunskap om biologin. Att olika levande organismer anpassar sig efter miljöförändringar kan ju vem som helst acceptera och förstå.

Men att precis alla organismer eller arter skulle ha blivit till från en enda cell och att från en apliknande art skulle människan utvecklats, är dock inte så självklart för alla.

"Den andra (att människan utvecklats från en apliknande art) är den enklaste, eftersom vi kan se det (och vi är en "apliknande" art)."

Bara för att en del "apor" skulle ha samma kroppsstruktur som människor betyder ju inte direkt människorna skulle ha utvecklats från " de aporna". Varför gäller inte det omvända?

Och kan man visa att vi utvecklats från en apliknande art?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in