Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-19, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Du får gärna presentera en källa på detta.

...och fanerozoikum är inte "lager av fossil" utan en geologisk eon från kambrium till nutid. Det bådar inte gott när du slänger ur dig sådana floskler.

Vilka 50 dateringsmetoder menar du, vad mätte man och hur mycket lägre åldrar var resultatet... och ja, vetenskapliga källor är bra också.

Vilken "grundläggande obalans" syftar du på och på vilket sätt är dessa inte kända och hanterade i dagen applicering av metoden?

Det finns rigoröst framtagna kalibreringskurvor som är framtagna och verifierade med hjälp av andra metoder (ej radiometrisk datering) för att utesluta kända felkällor.Länk 1 & Länk 2. Reservoareffekten och andra detekterade felkällor är välkända, dokumenterade och tas i beaktning när man använder metoden.

Förstår du vad det innebär att kol-14 har en halveringstid på ~5,730 år? Förstår du att det i princip inte finns något av isotopen kvar att detektera efter 60.000 år? Förstår du att det är fullständigt meningslöst att försöka ogiltigförklara mätmetoder som använder isotoper med halveringstider på HUNDRATUSENTALS år med kol-14 metoden...

Du och denna "Mats Molen" missbrukar en fullständigt giltig mätmetod (kol-14) genom att försöka applicera den på saker den överhuvudtaget inte är kapabel att säga något om.

Visa ens en enda seriös vetenskaplig studie som använder kol-14 för att datera jordens ålder.
Nej jag skrev fel om kol14, det är klart att dom inte kan mäta jordens ålder med kol 14.
Men dom andra mätmetoderna måste ju stämma med kol14, så långt tillbaks som 50 tusen år, och det gör det inte, om vi ska tro dom kreationistiska undersökningarna.
Citera
2010-12-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Nej jag skrev fel om kol14, det är klart att dom inte kan mäta jordens ålder med kol 14.
Men dom andra mätmetoderna måste ju stämma med kol14, så långt tillbaks som 50 tusen år, och det gör det inte, om vi ska tro dom kreationistiska undersökningarna.

Jovisst, men eftersom de kreationistiska undersökningarna endast kan uppnås genom selektivt urval (dvs bedrägeri), påvisat ogiltig metodik och vägran att uppge källor så är det inte ett argument.
För att det ska vara vetenskap måste det vara möjligt att upprepa resultaten oberoende av förutbestämda åsikter eller punktvalda mätdata.
Citera
2010-12-19, 21:42
Medlem
wootens avatar
Citat:
Nej inte om man ska tro på kol 14s mätmetoder, då blir det bara högst 60 tusen år.
Ok, så du är med på att jorden är åtminstone 60000 år, betydligt äldre än vaf bibeln gör gällande?
Citera
2010-12-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ok, så du är med på att jorden är åtminstone 60000 år, betydligt äldre än vaf bibeln gör gällande?
Vet ej hur gammal jorden är. Men jag funderar på dom stora dagbrotten av brunkol i tyskland. Hur kan kolet ligga så grunt, när det sägs att det bildades för mellan 320milj-280milj år sedan. Det borde väl ligga väldigt djupt ner då i så fall? Och man kan inte se att torv håller på att bildas till brunkol, som vissa experter menar att det skulle ha gått till så.
Citera
2010-12-19, 22:14
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vet ej hur gammal jorden är. Men jag funderar på dom stora dagbrotten av brunkol i tyskland. Hur kan kolet ligga så grunt, när det sägs att det bildades för mellan 320milj-280milj år sedan. Det borde väl ligga väldigt djupt ner då i så fall? Och man kan inte se att torv håller på att bildas till brunkol, som vissa experter menar att det skulle ha gått till så.
Ska försöka mig på din logik här. Hur långt ner under marken borde dessa ligga om de bildades för 320-280 milj. år sedan?
Citera
2010-12-19, 22:17
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Bibeln anger inte någon exakt ålder på jorden.
Citera
2010-12-19, 22:21
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Bibeln anger inte någon exakt ålder på jorden.

Enligt teologer i Usa är väl ändå jorden 6000 år.
Citera
2010-12-19, 22:28
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Hur kan du lita mer på kreationistiska undersökningar? Kreationisterna har inte presenterat ett enda bevis på att evolutionen inte är fakta! Det kan du inte säga emot!
Forskarna som bevisat gravitationsteorin, evolutionsteorin mm... litar du inte på.

Jag läste i någon tråd på detta forum att om man nekar till evolutionsläran som fakta så nekar man till en rad av andra biologiska katagorier?!, Kan ha varit Kmer, Insignificunt eller någon annan postare som skrev, ni får gärna rätta mig och fylla i mer om det eftersom jag tyckte det var ett riktigt bra argument/bevis.
Citera
2010-12-19, 22:32
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsantest
Enligt teologer i Usa är väl ändå jorden 6000 år.
Det är mycket möjligt, men det förändrar inte vad bibeln säger.
Citera
2010-12-19, 22:38
Medlem
wootens avatar
Citat:
Man kan räkna ut när adam och eva levde mha bibeln. Om bibeln inte gör anspråk på jordens ålder, vad är då problemet med de vetenskapliga resultatet på 4.54 miljarder år?
Citera
2010-12-19, 22:39
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Bibeln säger också att noaks ark är sann, att folk blev flera hundra år gamla, person lever i en fiskmage...
Citera
2010-12-19, 22:43
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Man kan räkna ut när adam och eva levde mha bibeln. Om bibeln inte gör anspråk på jordens ålder, vad är då problemet med de vetenskapliga resultatet på 4.54 miljarder år?
Kollar man på det hebreiska ord som används så betyder det mycket mer än 24 timmar. Att det trycks så hårt på 24 timmar har jag ingen aning om. Vad jag vet har inte bibeln något emot 4.54 miljarder år.

Citat:
יום

1. day, time, year
a. day (as opposed to night)
b. day (24 hour period)
1. as defined by evening and morning in Genesis 1
2. as a division of time 1b
c. a working day, a day's journey
d. days, lifetime (pl.)
e. time, period (general)
f. year
g. temporal references