2012-12-28, 20:47
Medlem
Pads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
http://davidpratt.info/twilight1.htm#t1

Du skojar nu va?

När det gäller sådana händelser, hur många fall av avslöjade fuskare finns det? Svar: Massor

Hur många konformerade riktiga fall finns det? Svar: Noll
Citera
2012-12-28, 22:57
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
jag bara tänkte att eftersom det sker materialisationer av UFOn, virgin mary, aliens, angel hair, spöken, mothman, vättar osv, och på 1800-talet fanns det några medium (som Eva Carrière) som kunde materialisera människor och saker: http://davidpratt.info/twilight1.htm#t1

så det är nog på det sättet som livsformer materialiserades från astrala världar i den kambriska explosionen, men det tog miljoner år, eftersom de skapades av kvasi-medvetna instinktiva andevarelser.

sen enligt mytologier är jorden 2 miljarder år gammal, så den kambriska explosionen varade bara 36 miljoner år.

http://davidpratt.info/twilight1.htm#t1

Aha. Jo, världen kryllar ju av dokumenterade fall där människor lyckats trolla fram saker. Väldokumenterade fall. Mängder.
Citera
2012-12-29, 20:08
Medlem
Pads avatar
Citat:
sen enligt mytologier är jorden 2 miljarder år gammal, så den kambriska explosionen varade bara 36 miljoner år.

Enligt vilka mytologier då och vad har du för skäl att tro att just dessa skulle vara korrekta?

Och hur tänker du om alla andra mätmetoder som oberoende av varandra ringat in jordens ålder och olika stadier vid olika tidpunkter?

Överhuvud taget tycker jag att det är märkligt hur du presenterar lösa rykten som om de vore fakta?
Citera
2012-12-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Hur många konformerade riktiga fall finns det? Svar: Noll
Det finns exempelvis Eva Carrière.

Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Enligt vilka mytologier då och vad har du för skäl att tro att just dessa skulle vara korrekta?

Och hur tänker du om alla andra mätmetoder som oberoende av varandra ringat in jordens ålder och olika stadier vid olika tidpunkter?

Överhuvud taget tycker jag att det är märkligt hur du presenterar lösa rykten som om de vore fakta?
Enligt Hinduism så är jorden 2 miljarder år gammal: http://davidpratt.info/age.htm
"Has radiometric dating rendered the theosophical age of the earth invalid, and exposed the Brotherhood of Adepts as a bunch of amateurs? Only if we accept the key assumptions on which the method is based – namely, that radioactive decay began as soon as the earth formed, and that decay rates have remained absolutely constant throughout the earth’s history."
Vetenskapsmän som studerade världen i tusentals år innan oss kom fram till siffran 2 miljarder år, så jag tror att den är mer rätt, eftersom modern vetenskap har bara studerat jordens ålder i ett par hundra år.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-29 kl. 20:46.
Citera
2012-12-29, 21:32
Medlem
dannievegass avatar
Citat:

Enligt Hinduism så är jorden 2 miljarder år gammal: http://davidpratt.info/age.htm
"Has radiometric dating rendered the theosophical age of the earth invalid, and exposed the Brotherhood of Adepts as a bunch of amateurs? Only if we accept the key assumptions on which the method is based – namely, that radioactive decay began as soon as the earth formed, and that decay rates have remained absolutely constant throughout the earth’s history."
Vetenskapsmän som studerade världen i tusentals år innan oss kom fram till siffran 2 miljarder år, så jag tror att den är mer rätt, eftersom modern vetenskap har bara studerat jordens ålder i ett par hundra år.

Var det samma "vetenskapsmän" som sa att jorden går under 21-12-2012 ??
Citera
2012-12-29, 23:04
Medlem
Pads avatar
Citat:

Nu pratade jag om folk som kunnat uppvisa sina krafter under kontrollerade experiment. En snabb googling ger inte några som helst bevis för att hon skulle varit genuin, tvärtom verkar hon ha varit ganska ifrågasatt och det har nämnts bilder där man sett linor fastsatta vid hennes kropp för att kunna fejka ectoplasma.

Jag har som sagt ingen tidigare koll på denna person, men det är å andra sidan inte jag som har bevisbördan, så känn dig fri att när som helst lägga fram riktig hållbar bevisning för att hon skulle haft genuina paranormala krafter (då menar jag alltså inte allsköns anekdoter från personer i närheten utan riktiga bevis).

Citat:

Man kan väl säga att vetenskapsmän som ägnar en relativt kort bit tid åt ämnen har väl kanske slagit religionen på fingrarna ganska många gånger. VARFÖR skall jag bry mig ett smack hur länge hinduismen tror att jorden eller universum funnits? Utan konkreta belägg är det bara fria fantasier.

Vetenskapsmän använder för övrigt ett antal olika metoder för att åldersbestämma saker, radioaktivt sönderfall är bara en av dem. Varför snöar ni alltid in på just den, forskare VET redan när vilka metoder är osäkra, det är därför det är så bra att man kan använda flera, och när de visar samma resultat så har man rätt så stark evidens.

Så här långt har du verkligen bara påstått en massa som du sen inte kunnat backa upp med ett endaste dugg. Men hey, överraska mig närsomhelst med lite källkritik.
Citera
2012-12-30, 05:25
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
kan du ge ett exempel så omvärderar jag min ståndpunkt direkt, det här är klart en av dom viktigaste meningskiljaktigheterna, om du vill att nån ska tro på din saga så måste du göra mycket bättre ifrån dig här..
Har jag redan gjort. Antar att du inte läser peer-review artiklarna som jag länkar till.

Ytterligare en; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16709189.

Citat:
helt riktigt, men det bevisar inte evolutionen för fem öre, eftersom organismen har blivit av med funktioner på kuppen och totalt sett försvagats
Mutationer kan som sagt både addera och subtrahera. Huruvida organismen är försvagad i en annan miljö är irrelevant. Vad som är relevant är organismens aktuella förmåga att överleva i dess nuvarande miljö. Att en organism förlorar förmågan att andas under vatten till förmån för någon annan funktion då miljön kräver detta är en försvagning enligt dig?

Citat:
jag använder den strikta definitionen av begreppet information, föreslagna av bl a Werner Gitt, samt det som bl a William Dembski kallar för specifik komplexitet. båda dessa begrepp är synnerligen relevanta, för att inte säga avgörande, för evolutionsteorin.
På vilket sätt är de avgörande och relevanta tycker du? Ingen av dem används av informationsteoretiker. Den ena är baserad på obevisade postulat och question-begging som konstigt nog beskrivs som teorem utan att vara matematiskt härledda och den andra är grundad på en felaktig applicering av NFL-teoremen; då teoremen inte berör resultatet av olika algoritmer på specifika fitness-landskap, samt skiljer sig det verkliga fitness-landskapet från det som teoremet berör, dvs. irrelevant för evolutionsteorin. Strikta säger du. Pseudo-definitioner säger jag och resten av informationsteoretikerna.

Citat:
när du pratar om genduplicering så uppstår ingen ny information, lika lite som att ny information skulle uppstå om man på ett tryckeri av misstag duplicerar ett kapitel i en bok. samma information två gånger tillför inte något nytt, tråkigt nog. Men mutationer är förlust av information, även om den sker i en duplicerad gen.
En duplikation av en sträng x av symboler kan öka informationsinnehållet enligt algoritmisk informationsteori. Dock var det inte det själva duplikations-processen per se som mitt exempel refererade till. Vad mitt exempel refererade till var att mutationer på den nya genen, som definieras som redundant enligt informationsteorin tillför tidigare icke-existerande information till genomet, vilket kan resultera i nya funktioner. Exemplet som jag gav adderar t.ex. 2820 bitar av information till genomet. Pad gav annars en bra liknelse.

Citat:
Dina historier får en att inse hur långt evolutionister är beredda att gå för att hålla fast vid sin hopplösa teori. Statistiska analyser motsäger dessutom scenariot. Om evolutionisterna har rätt beträffande genduplicering borde det nämligen finnas ett samband mellan komplexa organismer och antalet gener. Men människan har 25 000 gener medan ris har 50 000. vidare finns bakterier som har 25 gånger mer DNA än den mänskliga cellen osv osv. Bevisen för att genduplicering är en evolutionär process som utvecklat allt liv från primitiva till mer komplexa varelser bygger mer på förmodanden och obevisbara antaganden än på empiriska och experimentella grunder.
En non-sequitur. Att det uppstår en genduplikation eller en genomduplikation innebär inte att dess kopia kommer erhålla positiva mutationer och ges till uttryck. Att vissa mindre komplexa organismer innehaver ett större antal gener än mer komplexa organismer är snarare ett problem för de som hävdar att hela genomet innehaver nödvändiga funktioner och inte består av skräp-DNA.

Citat:
din vän john mackay utrycker det fint ang peer review artiklarhttp://askjohnmackay.com/questions/a...ieve-creation/

situationen liknas fint vid sd:s situation i medierna där dom ständigt nekats publicering av reklam och artiklar, det har ingenting med sanningshalten att göra utan bara att göra med vilka dårar som sitter där uppe och bestämmer. Situationen har förändrats på senare tid och jag tror det kommer göra det för intelligent design också i takt med att fler och fler människor börjar vakna och inte bara blint accepterar en stor lögn.
Just d. Blir lite svårt för kreationister när deras argument granskas av utomstående som faktiskt innehaver en relevant vetenskaplig utbildning.
Citera
2012-12-30, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannievegas
Var det samma "vetenskapsmän" som sa att jorden går under 21-12-2012 ??
Det finns inga människor i forntiden som har sagt det, bara några tokstollar i modern tid.

Men däremot har de sagt att det blir en kataklysm om ungefär 16000 år, som kommer göra att delar av Europa sjunker under havet, på samma sätt som den sista delen av Atlantis sjönk i Atlanten för 11500 år sedan. Siffran verkar korrespondera till vad modern vetenskap kallar den förra 'istiden'. Det orsakas bland annat av långsamma förändringar i jordens lutning och rotation.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-30 kl. 08:29.
Citera
2012-12-31, 20:20
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Det finns inga människor i forntiden som har sagt det, bara några tokstollar i modern tid.

Men däremot har de sagt att det blir en kataklysm om ungefär 16000 år, som kommer göra att delar av Europa sjunker under havet, på samma sätt som den sista delen av Atlantis sjönk i Atlanten för 11500 år sedan. Siffran verkar korrespondera till vad modern vetenskap kallar den förra 'istiden'. Det orsakas bland annat av långsamma förändringar i jordens lutning och rotation.

Ok. Hört talas om Mayaindianerna?

Har du varit inne på Blizzard.com WoW-wiki och läst det?
Citera
2012-12-31, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannievegas
Ok. Hört talas om Mayaindianerna?

Har du varit inne på Blizzard.com WoW-wiki och läst det?
Mayaindianerna sa aldrig att jorden ska gå under 2012-12-21. Det var bara en period i deras kalender som tog slut vid den tidpunkten, men vissa new age stollar i deras okunskap missuppfattade det, och trodde att jorden går under eller att något speciellt skulle hända den tidpunkten.
"Misinterpretation of the Mesoamerican Long Count calendar was the basis for a popular belief that a cataclysm would take place on December 21, 2012. December 21, 2012 was simply the day that the calendar went to the next b'ak'tun, at Long Count 13.0.0.0.0. The date on which the calendar will go to the next piktun (a complete series of 20 b'ak'tuns), at Long Count 1.0.0.0.0.0, will be on October 13, 4772."

http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar#Long_Count
Och angående pole shift kataklysm teorin, så läste jag det här: http://davidpratt.info/pole3.htm

Spel som WoW tar ofta lite inspiration från mytologi, vilket är varför mytologi/religioner kan påminna om fantasy spel eller filmer, för de som inte är pålästa i mytologi.
Senast redigerad av elsydeon 2012-12-31 kl. 23:00.
Citera
2012-12-31, 23:18
Medlem
dannievegass avatar
Citat:
Mayaindianerna sa aldrig att jorden ska gå under 2012-12-21. Det var bara en period i deras kalender som tog slut vid den tidpunkten, men vissa new age stollar i deras okunskap missuppfattade det, och trodde att jorden går under eller att något speciellt skulle hända den tidpunkten.
"Misinterpretation of the Mesoamerican Long Count calendar was the basis for a popular belief that a cataclysm would take place on December 21, 2012. December 21, 2012 was simply the day that the calendar went to the next b'ak'tun, at Long Count 13.0.0.0.0. The date on which the calendar will go to the next piktun (a complete series of 20 b'ak'tuns), at Long Count 1.0.0.0.0.0, will be on October 13, 4772."

http://en.wikipedia.org/wiki/Maya_calendar#Long_Count
Och angående pole shift kataklysm teorin, så läste jag det här: http://davidpratt.info/pole3.htm

Jag var ironisk och uttryckte mig estetiskt.

Tycker det är ointressant att läsa eftersom teosofi är en pseudolära precis som alla andra religioner.
Tror du har sett för mycket på kymatica och esoteric agenda.

Spel som WoW tar ofta lite inspiration från mytologi, vilket är varför mytologi/religioner kan påminna om fantasy spel eller filmer, för de som inte är pålästa i mytologi.

Jag var ironisk och uttryckte mig estetiskt.

Tycker det är ointressant att läsa eftersom teosofi är en pseudolära precis som alla andra religioner.
Tror du har sett för mycket på kymatica och esoteric agenda.
Citera
2013-01-01, 03:55
Medlem
Ostrobothnias avatar
Såg att Tiktaalik var uppe några sidor tillbaka i tråden angående förutspåelser, det är ett intressant fossilfynd i mitt tycke. Men de fina transitionen från havs till landsgående "fiskar" har väl förlorat lite av sin glans efter att man hittade fotspår som tyder på välutvecklad landgång redan ett 10tal miljoner år före kedjan Tiktaalik synes tillhöra tar dessa steg.

Förespråkare av ID vill väl få detta till ett fynd som omkullkastar hela evolutions therumet, vilket förstås är överdrivet, det var ju dock inget fynd man förutspått direkt. Men vad säger tråddeltagarna om fyndet?

http://news.discovery.com/animals/te...ks-poland.html
http://news.nationalgeographic.com/n...-walking-land/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in