2011-04-19, 00:27
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Har du lite svårt att förstå hur jag menar?
Du säger att alla delar utvecklas från sina enklaste beståndsdelar parallellt, men varför utvecklas då dom enklaste bestånsdelarna då? Och vad är syftet, när cellerna inte har en aning vad det i slutänden ska bli. Förstår du nu hur jag menar?

När skall du svara på denna fråga -Boris- har ställt?

"Så, en gång till. Varför tar laryngalnerven en sådan omväg? Din förklaring att den måste vara kopplad till hjärtat håller inte. Det förklarar inte omvägen."

-Boris- har ställt den så många gånger nu ändå undviker du den envist. Det är fler som är nyfikna och inte bara -Boris-.
Citera
2011-04-19, 05:58
Medlem
Citat:
Menar du att en led utvecklar alla benbitar blodkärl senor nervtrådar, och allt som behövs för att en led ska kunna fungera, att allt detta utvecklas samtidigt, då blir det ju ändå mer slump, kan ni förstå det?

Med samma resonemang. Tror du att det moderna samhallet kan ha uppstatt? Det maste givetvis funnits fardigutvecklat redan fran borjan! Allting bara hanger ihop. Vi behover lastbilar for att transportera mat, traktorer till att skorda, fabriker till att bygga maskiner, maskiner till att pumpa olja och olja till att driva allting. Tar du bort en bit faller allt samman! Ser du inte att allt ar sammankopplat och darfor maste ha uppstatt fardigt pa en gang!?!

For att inte tala om datorer. Vet du att datorer ar sa extremt komplicerade och svara att tillverka att det kravs datorer for att tillverka dem! Men hur har de da kunnat uppsta!?!?!

For att vara lite mer serios. Allting borjar med enkla saker, allteftersom de blir mer komplicerade blir de beroende av andra saker som utvecklats gemensamt. Samma sak i naturen.

Citat:
Och hur skulle ett mellanting mellan kräldjurslungor och fågellungor kunna ge en överlevnadsfördel. Varje mellanting måste rimligen fungera sämre än begynnelse- eller slutstadiet i denna utvecklingskedja.

Varfor maste det det??? Varfor skulle inte nagot mellan en kraldjurslunga och en fagellunga vara battre an en kraldjurslunga??? Och bara for att tillagga - det finns inget slutstadie i en utvecklingskedja, allt ar mellanformer till nagor annat (om inte linjen dor ut) - aven vi manniskor! Vissa mellanformer ar mer langlivade an andra, men de ar likval mellanformer.
Citera
2011-04-19, 09:02
Medlem
Citat:
Har du lite svårt att förstå hur jag menar?
Du säger att alla delar utvecklas från sina enklaste beståndsdelar parallellt, men varför utvecklas då dom enklaste bestånsdelarna då? Och vad är syftet, när cellerna inte har en aning vad det i slutänden ska bli. Förstår du nu hur jag menar?

De enklaste beståndsdelarna har en annan funktion från början. Innerörats ben var en gång en del av käken. Våra lemmar var en gång fenor. De första lungorna var bara en separerad del av magsäcken där det svaldes ner luft. Och jag undrar vad det är för mental spärr du har som gör att du kan missa hundratals förklaringar där folk förklarar grundläggande evolution. Cellerna ska inte bli något alls i slutändan då de inte har ett mål, de bara är där och blir utsatta för prövning av miljön!
Det finns gott om celler i en fiskfena t.ex. och en lungfisk med starkare fenor klarar sig bättre kring stranden för att fånga insekter som andra rovdjur inte når åt. Den har ett middagsbord dukat och kommer föröka sig mycket mer än de fiskar som inte kan ta vara på detta. Och varje förändring som förstärker detta övertag sparas, allt som försvagar dör ut. Ibland förstärks benen lite, ibland musklerna, och ibland ändras någon faktor som förstorar hela lemmen. Att fenornas ben inte växer ihop för mycket förhindras av att det försämrar rörligheten, men en del ben växer ihop eller växer på andras bekostnad då det gynnar styrkan mer. Muskler och muskelfästen anpassar sig också under årmiljonerna. De individer med större brosklager kring benens kontaktytor klarar starkare konstruktioner och högre belastning osv.

Läs hela denna korta lilla sidan jag googlade fram är du snäll:
http://scienceblogs.com/pharyngula/2007/10/what_evolution_predicts.php
Det blir oläsbart om man kör det genom google translate åt dig så försök förstå den iaf.

Förstår du nu?

Och IGEN! Laryngalnerven?
Citera
2011-04-19, 09:41
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Ni pratar förbi varandra... du verkar inte alls tala om "recurrent laryngeal nerve" (RLN) som de andra talar om utan om vagusnerven. RLN förgrenas ut från vagusnerven.

Vagusnerven förser bland annat hjärtat osv med nervimpulser (som du påpekat).
RLNs specifika funktion är att förse struphuvudet med nervimpulser.

Problemet är dock, som många andra har påpekat, att RLN förgrenas från vagus redan uppe vid halsen. Men istället för att då ta vägen direkt till struphuvudet, som är en relativt kort sträcka, så tar den en fin omväg ner förbi hjärtat (där RLN inte har några kopplingar utan det är Vagus som håller i showen där) och upp igen till struphuvudet.

Kreationistiska källor tar dock tillfället i akt att använda denna begreppsförvirringen till sin fördel och ljuger för dig med ambitionen att täcka över detta ganska pinsamma exempel på ointelligent design.

korsspindeln, svara på frågan!
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men nu när vi ändå pratar om giraffer: kan du svara på varför giraffens laryngalnerv går från hjärnan, ner genom hela halsen, tar en sväng igenom aortabågen och sedan går upp igen hela vägen till struphuvudet. En onödig sväng som gör den flera meter längre än den skulle behöva vara (om den var intelligent designad). Ett tips: evolutionen förklarar exakt varför det är så. "Gud ville ha det så" förklarar det inte. Men du kan ju ge det ett försök? (Och kom ihåg: om du inte vet svaret så betyder det att allt du tror på måste vara fel - enligt ditt sätt att resonera.)

Och när du ändå svarar på den, kan du ta och läsa hela texten i länken nedan och svara på mina sju frågor i den:
https://www.flashback.org/sp30086021
Citera
2011-04-19, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Boris-
De enklaste beståndsdelarna har en annan funktion från början. Innerörats ben var en gång en del av käken. Våra lemmar var en gång fenor. De första lungorna var bara en separerad del av magsäcken där det svaldes ner luft. Och jag undrar vad det är för mental spärr du har som gör att du kan missa hundratals förklaringar där folk förklarar grundläggande evolution. Cellerna ska inte bli något alls i slutändan då de inte har ett mål, de bara är där och blir utsatta för prövning av miljön!
Det finns gott om celler i en fiskfena t.ex. och en lungfisk med starkare fenor klarar sig bättre kring stranden för att fånga insekter som andra rovdjur inte når åt. Den har ett middagsbord dukat och kommer föröka sig mycket mer än de fiskar som inte kan ta vara på detta. Och varje förändring som förstärker detta övertag sparas, allt som försvagar dör ut. Ibland förstärks benen lite, ibland musklerna, och ibland ändras någon faktor som förstorar hela lemmen. Att fenornas ben inte växer ihop för mycket förhindras av att det försämrar rörligheten, men en del ben växer ihop eller växer på andras bekostnad då det gynnar styrkan mer. Muskler och muskelfästen anpassar sig också under årmiljonerna. De individer med större brosklager kring benens kontaktytor klarar starkare konstruktioner och högre belastning osv.

Läs hela denna korta lilla sidan jag googlade fram är du snäll:
http://scienceblogs.com/pharyngula/2007/10/what_evolution_predicts.php
Det blir oläsbart om man kör det genom google translate åt dig så försök förstå den iaf.

Förstår du nu?

Och IGEN! Laryngalnerven?
Du säger att de enklaste beståndsdelarna har en annan funktion från början, så du menar att nervtrådar muskler senor blodådror röda och vita blodkroppar hade en annan funktion tidigare, ett önsketänkande från en evolutionist.
Citera
2011-04-19, 10:39
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du säger att de enklaste beståndsdelarna har en annan funktion från början, så du menar att nervtrådar muskler senor blodådror röda och vita blodkroppar hade en annan funktion tidigare, ett önsketänkande från en evolutionist.
Evolution har ingen riktning. Det är en biologisk grundlag. Nervtrådar, blodkroppar etc. har helt enkelt muterats fram någon gång i tiden och sedan visat sig ha positiva effekter för organismens överlevnad, och därav selekterats vidare i genpoolen. Det finns även arter som saknar t.ex. muskelsenor, svampar bland annat. Dessa har visat sig vara överlevnadskraftiga av helt andra skäl, och helt enkelt därför att heterotrofiska djur inte ätit lika mycket svampar som de ätit andra djur (och för den delen växter).

Vita blodkroppar har gynnat immunförsvaret, de individer som inte hade vita blodkroppar överlevde helt enkelt inte lika länge. Svårare än så är det inte.
Citera
2011-04-19, 10:45
Medlem
Citat:
Halmdocka igen? Du hoppar totalt över allt jag sagt och hittar på någon annan betydelse av det jag sagt, vidare undviker du att svara på frågor. Du är nog den mest oärliga person jag någonsin diskuterat med på nätet. Alternativt så är du inte särskilt begåvad som inte förstår vad som sägs.
Med enkel beståndsdel menades fortfarande hela delar, som ben, muskler med mera. Det är alltså utvecklingen av ett ben ur en fena på den nivån jag förklarat och om du läst en endaste mening skulle du sett detta. Ska vi prata om enskilda celltypers uppkomst så är det ett helt annat kapitel.

Blodkroppar, nervtrådar och allt det uppstod för hundratals miljoner år sedan, det är inget som uppfunnits från början för varje kroppsdel. När ett ben har uppkommit har det gått till genom att en fenas, blodkärl, skelettdelar och muskler sakta ändrat form efter sina förhållanden.

Alltså, när en led har uppstått så har det inte gått till som du påstår att vi säger, att delarna uppstått del för del, eller samtidigt heller för den delen. Utan överlag har de sakta formats fram ur redan befintliga delar, ibland växer även något nytt fram, men det är långsamt under processens gång.

Och du, LARYNGALNERVEN!
Senast redigerad av -Boris- 2011-04-19 kl. 10:48.
Citera
2011-04-19, 12:11
Medlem
Citat:
Halmdocka igen? Du hoppar totalt över allt jag sagt och hittar på någon annan betydelse av det jag sagt, vidare undviker du att svara på frågor. Du är nog den mest oärliga person jag någonsin diskuterat med på nätet. Alternativt så är du inte särskilt begåvad som inte förstår vad som sägs.
Med enkel beståndsdel menades fortfarande hela delar, som ben, muskler med mera. Det är alltså utvecklingen av ett ben ur en fena på den nivån jag förklarat och om du läst en endaste mening skulle du sett detta. Ska vi prata om enskilda celltypers uppkomst så är det ett helt annat kapitel.

Blodkroppar, nervtrådar och allt det uppstod för hundratals miljoner år sedan, det är inget som uppfunnits från början för varje kroppsdel. När ett ben har uppkommit har det gått till genom att en fenas, blodkärl, skelettdelar och muskler sakta ändrat form efter sina förhållanden.

Alltså, när en led har uppstått så har det inte gått till som du påstår att vi säger, att delarna uppstått del för del, eller samtidigt heller för den delen. Utan överlag har de sakta formats fram ur redan befintliga delar, ibland växer även något nytt fram, men det är långsamt under processens gång.

Och du, LARYNGALNERVEN!
Ska vi koncentrera oss på muskler då, vad har muskler utvecklats ifrån? Och laryngalnerven har vi gått igenom, den är inkopplad i flera organ på den väg den tar, så omvägen blir till nytta.
Citera
2011-04-19, 12:21
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Och laryngalnerven har vi gått igenom, den är inkopplad i flera organ på den väg den tar, så omvägen blir till nytta.
Jag tror du missade mitt senaste inlägg till dig. Eller du bemödade dig inte att bemöta det i alla fall.

https://www.flashback.org/sp30077069
Citera
2011-04-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ska vi koncentrera oss på muskler då, vad har muskler utvecklats ifrån? Och laryngalnerven har vi gått igenom, den är inkopplad i flera organ på den väg den tar, så omvägen blir till nytta.

Så vi glömmer helt bort ämnet med lemmar och knäleder då? Var det för obekvämt att diskutera det då din version om evolutionsteorin falskförklarades? Var inte frågan hur en kroppsdel utvecklades?
När det kommer till hur och när individuella celltyper skapats så är det svårt att se i fossil. Inte minst när vi talar om över en halv miljard år gamla fossil. Det fanns inte heller skelett eller större djur så vi har inte samma rikliga mängd fossil att tillgå under den perioden. Samtidigt är inte säkert det finns nu levande varelser som har något som är tillräckligt närbesläktat med dessa celler utan att ha utvecklats för mycket. Klart är dock att de första muskelcellerna uppstod innan den kambriska explosionen. Men exakt hur har vi ännu inte helt klart för oss. Därför så säger jag inte att vi vet. Bara religiösa säger sig ha sådana svar innan de undersökt saken. Detta är inte heller ett problem för evolutionsteorin då det inte finns några specifika belägg mot att det skulle ha skett, samtidigt kan man inte begära att man ska kunna se spår mikroskopiska händelser som skedde för nära en miljard år sedan.

Angående Laryngalnerven. SVARA RAKT OCH UNDVIK INTE GENOM ATT SPELA DUM!
Jag har förklarat varför din förklaring inte fungerar. En järnväg mellan Lund och Malmö dras inte effektivast genom Umeå, man kan koppla in Umeå efter Lund. Men det är dålig design när man tvingas åka 40 timmar genom Sverige när man bara ska några mil mellan två grannstäder. Förstår du inte det?

Titta på dessa två:
http://bildr.no/view/867484
http://bildr.no/view/867489

Ser du varför den inte behöver göra en böj? Och nu är jag ändå snäll och ignorerar det faktum att du inte var helt med på hur kopplingen med hjärtat egentligen såg ut och att folk redan tillrättavisat dig i vad laryngalnerven egentligen är kopplad till och hur.
Citera
2011-04-19, 17:08
Medlem
Citat:
Så vi glömmer helt bort ämnet med lemmar och knäleder då? Var det för obekvämt att diskutera det då din version om evolutionsteorin falskförklarades? Var inte frågan hur en kroppsdel utvecklades?
När det kommer till hur och när individuella celltyper skapats så är det svårt att se i fossil. Inte minst när vi talar om över en halv miljard år gamla fossil. Det fanns inte heller skelett eller större djur så vi har inte samma rikliga mängd fossil att tillgå under den perioden. Samtidigt är inte säkert det finns nu levande varelser som har något som är tillräckligt närbesläktat med dessa celler utan att ha utvecklats för mycket. Klart är dock att de första muskelcellerna uppstod innan den kambriska explosionen. Men exakt hur har vi ännu inte helt klart för oss. Därför så säger jag inte att vi vet. Bara religiösa säger sig ha sådana svar innan de undersökt saken. Detta är inte heller ett problem för evolutionsteorin då det inte finns några specifika belägg mot att det skulle ha skett, samtidigt kan man inte begära att man ska kunna se spår mikroskopiska händelser som skedde för nära en miljard år sedan.

Angående Laryngalnerven. SVARA RAKT OCH UNDVIK INTE GENOM ATT SPELA DUM!
Jag har förklarat varför din förklaring inte fungerar. En järnväg mellan Lund och Malmö dras inte effektivast genom Umeå, man kan koppla in Umeå efter Lund. Men det är dålig design när man tvingas åka 40 timmar genom Sverige när man bara ska några mil mellan två grannstäder. Förstår du inte det?

Titta på dessa två:
http://bildr.no/view/867484
http://bildr.no/view/867489

Ser du varför den inte behöver göra en böj? Och nu är jag ändå snäll och ignorerar det faktum att du inte var helt med på hur kopplingen med hjärtat egentligen såg ut och att folk redan tillrättavisat dig i vad laryngalnerven egentligen är kopplad till och hur.
Hur det än är med den där nerven så verkar det ju fungera bra i allfall. Och om man tänker på sig själv hur otroligt bra nerverna fungerar, man kan känna på en gång en liten myra som kryper upp på foten, man kan känna när det är dax att gå på toa, man kan känna sköna känslor när man nuddar den kärastes hud.
Och ni tittar er blinda på en nerv som har tagit för lång väg på giraffen, och du kan inte jämföra en väg i sverige som tar 40 timmar, hur mycket längre tid tror du nervimpulsen tar ända nerifrån foten, än vad det tar från halsen på en giraff? Och många forskare håller dessutom inte med Dawkind
att det där stämmer, det verkar ju vara väldigt mycket förgreningar på den där nerven, som inte stämmer med din teckning.
Och du har inget svar på hur musklerna utvecklades, ska vi ta nerverna hur dom utvecklades nu?
Citera
2011-04-19, 18:28
Medlem
Sama-10s avatar
Citat:
Och du har inget svar på hur musklerna utvecklades, ska vi ta nerverna hur dom utvecklades nu?

Ett hett tips är att hitta på något annat att attackera; hur nervsystemet rent evolutionärt uppstått är definitivt väldigt välunderbyggt, det blir minst sagt svårt att få det till att ha blivit skapat från scratch i alla dess former. Inte för att det blir mycket enklare med något annat, men tja, nervsystemet är hursomhelst långt ifrån en bra måltavla. Har någon tagit upp T3SS ännu månne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in