Citat:
Jag antar att du rekommenderade boken till mig, jag har boken hemma, men lyckades bara skumma igenom den snabbt och stannade här och där och lyssnade till vissa av hans argument.
Ursprungligen postat av tobyx
Håller med om att ibland blir lite för mycket antireligiös, men jag menar att han ska läsa lite dawkins eftersom han mycket bra på att förklara hur evolution fungerar. Även om den boken är inriktad på att krossa tanken på en gud så tas det ändå upp några bra faktum för evolution och det hjälper att förstå att gud skapade världen inte är en enklare och mer logisk förklaring på varför naturen är som den är....menade helt enklet att han skulle läsa den i utbildningssyfte
Ett argument jag minns (i hans bok: Illusionen om Gud) var att om Gud fanns så borde kungen i england varit vid väldigt god hälsa då många människor bad för honom. Detta är komplett nonsens, för det första så måste både folket och kungen FÖRTJÄNA att vara vid god hälsa, och om de lämnar sin Gud ,vilket de gjorde ganska snabbt efter den protestantiska reformationen (som nation, självfallet fanns det en spillra trogna kvar som Gud bevarade)
Felet med människor är att de litar för mycket på sin egen förmåga att resonera. Jag ser mig själv som en kruka som en krukmakare skapat. Ska jag säga som kruka till min krukmakare att min krukmakare skulle gjort annorlunda?
Romans 1:22
"Professing themselves to be wise, they became fools"
I Corinthians 1:19-20
"For it is written, I will destroy the wisdom of the wise, and will bring to nothing the understanding of the prudent. Where is the wise? where is the scribe? where is the disputer of this world? hath not God made foolish the wisdom of this world?"
Den sista meningen i det sista stycket poppar upp särskilt i mitt sinne när jag diskuterar Evolutionsteori.
I Timothy 6:20
"O Timothy, keep that which is committed to thy trust, avoiding profane and vain babblings, and oppositions of science falsely so called."
De flesta har ingen aning om hur precis bibeln är.
Människor kommer tro på VAD SOM HELST så länge de inte behöver tro på bibeln.
För vilka valmöjligheter finns det egentligen om Evolution är en stor lögn (vilket sunt förnuft, logik, och avsaknaden på faktiska bevis avslöjar)
Återigen, jag satte inte tråden i ett vetenskapligt område för att prata religion (vilket jag ändå gjort, men endast för att avfärda Dawkins nonsens), jag vill veta hur han kan anses vara en av vetenskapens största män, HELT UTAN BEVIS ELLER GRUNDER FÖR SIN FANTASI (TEORI).