2010-02-07, 20:32
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
Ja något måste alltid ha funnits, och hur kom det till? Lika svår fråga som att det alltid har funnits en skapare.
För det första så förstår du uppenbarligen inte begreppet "alltid". Vårt universum har alltid funnits eftersom tiden är specifik och unik för varje universum, tiden uppstod (i detta universum) samtidigt som universum uppstod - universum har alltså funnits all tid. För det andra (om vi bortser från det och tänker oss en obruten kronologi av universa som "alltid") så kan det inte ha "kommit till" om det alltid har funnits. Om det fanns "från början" så kom det inte till över huvud taget - det fanns bara. Och om det fanns "från början" så fanns det antagligen ingen början.

Vad som dock inte rimligen kan ha funnits "från början" är gud. Eftersom allt komplext vi känner till kräver tid att utvecklas. Hur menar du att en så komplex varelse som gud ska ha uppstått? Och vad menar du när du säger att han "alltid" har funnits? Det är ganska oklart, så du får nog fundera lite på det.
Citera
2010-02-07, 22:50
Medlem
sualos avatar
Hejsan
Jag lånar tråden och går lite OT, det verkar ju finnas gott om folk här som har koll på biologi och en fråga har gjort mig nyfiken.

Havslevande djur påstås ha lämnat havet och blivit någon slags amfibie i jakt på föda. Det påståendet implicerar att det vid den tiden redan fanns biologiskt liv ovanför ytan, växter rimligtvis? Vad för slags biologiska livsformer existerade vid den här tiden ovanför ytan? Om det var växter hur såg de ut, var de stora som träd eller bara alger vid strandremsan? När lämnade biologiskt liv havet första gången och hur lång tid tror man att det tog från det till att djur sökte sig upp ur ytan?

När man läst om evolutionen i skolan så har det att alltid stått att livet lämnade havet när djur började kravla upp mot stränderna, men det bör ju enligt mitt resonemang ovan ha varit så att biologiskt liv redan måste funnits ovan ytan.

Och bara för att undvika eventuella missförstånd, jag är ingen motståndare till evolutions-teorin och skriver alltså inte detta inlägg som något fånigt bevis mot den.
Citera
2010-02-07, 23:16
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sualo
Hejsan
Jag lånar tråden och går lite OT, det verkar ju finnas gott om folk här som har koll på biologi och en fråga har gjort mig nyfiken.

Havslevande djur påstås ha lämnat havet och blivit någon slags amfibie i jakt på föda. Det påståendet implicerar att det vid den tiden redan fanns biologiskt liv ovanför ytan, växter rimligtvis? Vad för slags biologiska livsformer existerade vid den här tiden ovanför ytan? Om det var växter hur såg de ut, var de stora som träd eller bara alger vid strandremsan? När lämnade biologiskt liv havet första gången och hur lång tid tror man att det tog från det till att djur sökte sig upp ur ytan?

När man läst om evolutionen i skolan så har det att alltid stått att livet lämnade havet när djur började kravla upp mot stränderna, men det bör ju enligt mitt resonemang ovan ha varit så att biologiskt liv redan måste funnits ovan ytan.

Och bara för att undvika eventuella missförstånd, jag är ingen motståndare till evolutions-teorin och skriver alltså inte detta inlägg som något fånigt bevis mot den.

Ja, egentligen borde tråden döpas om till generella frågor av den här typen om just oklarheter om evolutionsteorin. Jag ska föreslå det för Hamilkar.

Kan inte ge ett exakt svar på frågan men vad jag minns var ormbunksväxter de första att på allvar populera jorden, de har en s.k kärlsträng och ett inre stöd som gjorde att de kunde bli enorma.

Men som alltid när det gäller evolutionära resonemang så händer saker mycket, mycket långsamt. Liv lämnade inte en vacker dag haven utan det var en lång successiv process och de första djuren som började lämna haven gjorde det inte bara huxflux utan det skedde mycket successivt. Ännu idag lever många djur mellan hav och land.
Citera
2010-02-07, 23:18
Medlem
kmers avatar
Citat:
Hejsan

Ja, växter tog sig upp på land tidigare än de djur som blev amfibier (och sedermera reptiler och däggdjur). Bland de tidigaste växterna fanns ormbunkar exempelvis. Men även insekter, eller i varje fall insektsliknande djur, hade också tagit sig upp på land tidigare. Så det fanns liv på land redan innan våra förfäder kravlade upp på stranden
Citera
2010-02-07, 23:21
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Så det fanns liv på land redan innan våra förfäder kravlade upp på stranden

Vilka är våra förfäder menar du?
Citera
2010-02-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt

http://www.netpagz.com/bryce/sistinechapel/CreationofAdam.jpg
Citera
2010-02-07, 23:52
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Inte insekter i alla fall Snarare den typ av lobfenade fiskar som utvecklades till amfibier och sedermera till reptiler och däggdjur. Och innan dessa kravlade upp på land fanns det alltså annat liv där redan.
Citera
2010-02-08, 06:35
Medlem
sualos avatar
Citat:
Inte insekter i alla fall Snarare den typ av lobfenade fiskar som utvecklades till amfibier och sedermera till reptiler och däggdjur. Och innan dessa kravlade upp på land fanns det alltså annat liv där redan.

Intressant. Det fanns alltså redan djur när vissa fiskar började söka sig mot stränderna. Vet man hur det gick till när dessa kom upp ur vattnet?
Citera
2010-02-08, 10:33
Medlem
sosolows avatar
Citat:
För det första så förstår du uppenbarligen inte begreppet "alltid". Vårt universum har alltid funnits eftersom tiden är specifik och unik för varje universum, tiden uppstod (i detta universum) samtidigt som universum uppstod - universum har alltså funnits all tid. För det andra (om vi bortser från det och tänker oss en obruten kronologi av universa som "alltid") så kan det inte ha "kommit till" om det alltid har funnits. Om det fanns "från början" så kom det inte till över huvud taget - det fanns bara. Och om det fanns "från början" så fanns det antagligen ingen början.

Vad som dock inte rimligen kan ha funnits "från början" är gud. Eftersom allt komplext vi känner till kräver tid att utvecklas. Hur menar du att en så komplex varelse som gud ska ha uppstått? Och vad menar du när du säger att han "alltid" har funnits? Det är ganska oklart, så du får nog fundera lite på det.

För att krångla till det ännu mer kan vi tänka oss att "tid" faktiskt är relativt. 2 separata händelser på 2 olika platser i vårt universum kan även fast dom händer samtidigt uppfattas som om dom händer vid olika "tidpunkter" beroende på VAR man är, eftersom ljuset från händelserna måste färdas igenom rum innan vi "ser" det.

Min poäng är: Det går att ställa hur många frågor man vill, om universums uppkomst och hur det fungerar, tror ni verkligen att vi ens är i NÄRHETEN av att förstå allting runt omkring oss ännu?
-Nej, förmodligen inte. Att säga att någon "gud" skapade allting är REN och SKÄR lathet, det är att helt och hållet GE UPP försöken att lära sig någonting om sin omgivning.

"Den vise vet att den ingenting vet"
Citera
2010-02-08, 11:13
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:

Ja, det har du rätt i.
Citera
2010-02-08, 11:45
Medlem
kmers avatar
Citat:
Intressant. Det fanns alltså redan djur när vissa fiskar började söka sig mot stränderna. Vet man hur det gick till när dessa kom upp ur vattnet?
När vilka kom upp ur vattnet? Fiskarna? Ja, det vet man ungefär. Det skedde för mellan 350 och 400 miljoner år sedan och började med att fiskar kravlade runt på grunt vatten, i floddeltan och liknande, och de började så småningom kravla upp mer och mer på land. Det finns fiskar idag som håller på med samma sak ungefär, lungfiskar, ålar, slamkrypare etc. så det är inte så svårt att föreställa sig hur det gick till.
Citera
2010-02-08, 11:55
Medlem
sualos avatar
Citat:
När vilka kom upp ur vattnet? Fiskarna? Ja, det vet man ungefär. Det skedde för mellan 350 och 400 miljoner år sedan och började med att fiskar kravlade runt på grunt vatten, i floddeltan och liknande, och de började så småningom kravla upp mer och mer på land. Det finns fiskar idag som håller på med samma sak ungefär, lungfiskar, ålar, slamkrypare etc. så det är inte så svårt att föreställa sig hur det gick till.

Nä jag tänkte väl mest på insekterna. Ursäkta för att jag uttryckte mig slarvigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in