Citat:
Ursprungligen postat av 444054
Enligt "min" psykiater, så kan kombinationen Venlafaxin + Voxra vara livsfarlig. Han tycker att Voxra/Zyban skrivs ut alldeles för lättvindligt, eftersom den interagerar med så väldigt många mediciner, ibland livsfarliga tydligen...
På vilket sätt skulle det vara livsfarligt? Jag har läst i en studie att kompinationen kan höja halten av blodplasma:
"Although not metabolized by CYP2D6, bupropion inhibits
CYP2D6 and therefore might increase plasma levels of coprescribed,
2D6-metabolized medications, such as SSRIs and
venlafaxine. One pharmacokinetic study (Kennedy et al 2002)
demonstrated this interaction with venlafaxine but not with the
two SSRIs (fluoxetine and paroxetine) studied. Regardless, care
should be taken when co-administering bupropion with any
medication that is metabolized by CYP2D6."
Hur som helst käkar jag Voxra sedan två veckor tillbaka i kombination med Cymbalta. Anledningen till att jag började med Voxra var att Cymbalta gav mig erektionsproblem när jag gick upp i min dagliga dos från 30 mg till 60 mg.
Efter att ha läst (i ovan nämnda studie bla) om att bupropion kan lindra sexuell dysfunktion inducerad av SSRI eller SNRI (och även sexuell dysfunktion inducerat av andra faktorer) bad jag min läkare om att få pröva kombinerad behandling. '
Nu äter jag 300 mg Voxra samt 60 mg Cymbalta om dagen och mår jävligt bra faktiskt. Har mer energi nu och känner mig gladare och mer viril jämfört med då jag enbart åt cymbalta. Jag har även lättare nu att bli sexuellt upphetsad men erektionsproblemen har inte försvunnit helt. Jag funderar därför på att succesivt minska den dagliga dosen cymbalta till 30 mg om dagen.