Fy fan vad dåligt
Dexter - serien som fick filmer att framstå som dåliga, serien där dialogen var välskriven och där skådespelarna briljerar. Nu i klass med Navi CSI, Jordan Rättsläkare eller annan risig kriminaldrama.
Det var förmodligen det sista avsnittet av Dexter jag tittade på. När LaQuerta spontant uptäckte blodet på Quinns skor skämdes jag. När Deb lät Lumen och Dexter bara gå utan att ens titta bakom skynket (vilket jag för övrigt nominerar till den sämsta plotdevicen någonsin) ville jag dö.
Inte nog med att handligen bara varit en patetisk rehash av gamla säsonger har alla skådespelare, inklusive den käre Michael C. Hall gjort en katastrofalt dålig insats i säsong 5.
Hur någon ens kan titta på Jennifer Carpenter utan att se rakt igenom henne och se hur en liten tjej bara skriker ut repliker är för mig en gåta. Att hon och Hall är gifta var det absolut värsta som kunde hända.
Fotot har varit kasst, trodde att Showtime iaf hade råd att köpa in ordentliga kameror som kan filma mörka scener, något de uppenbarligen inte har med tanke på den här screenshoten från HD-rippen från några avsnitt sen:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/hdrip_hahaha.png
Det finns dock två stora punkter som väger över alla dessa andra saker. Julia Stiles och slarvet.
Jag trodde att Stiles var en bra skådespelerska, ingenting kunde vara mer falskt, varenda replik hon klämt ur sig har varit enormt forcerad. Uppenbarligen blev pressen lite för stor när hon skulle axla manteln från bra prestationer som Jimmy Smith (S3) och John Lithgow (S4). Att Hall inte lyckades förmedla några som helst känslor till Stiles hjälpte inte heller. Carpenter stod väl och såg sur ut bakom kameran I guess..
I föregående säsonger (med undantag!) har Dexter varit en nogrann mördare, planerat, städat osv. Nu skär han upp folk höger och vänster utan någon som helst kontroll. Det är inte speciellt trovärdigt att Dexter kommer undan med hundratals bevis bakom sig när andra åker dit på att ha nyst på brottsplatsen.
Det finns mer,
Kommer någon ihåg den kassa subploten med mördaren som ritualmördade folk? Nej tänkte väl det.
Vad hände egentligen mellan Quinn och Deb? I ena sekunden säger hon "dra åt helvete ditt jävla as" och i nästa diskuterar dom som vanligt ett brottsfall. Troligt, troligt!
Batistas och LaGuertas kärleksliv är ungefär lika levande som påvens.
Julia Stiles som springer omkring och visar upp för folk när hon blir våldtagen nästan till döds på video i sin mobil kändes inte heller helt trovärdigt.
Någon som vet var man kan tanka Navi CSI? Är nämligen lite sugen på en serie som faktiskt gör anspråk på realism.
Trams!
Edit: Fixade bildlänk