2012-01-09, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Innan jag väljer att bemöta ditt inlägg bör du ha lite bakgrundsfakta eftersom du inte verkar vara vidare upplyst på området. Vi kan inleda med ett händelseförlopp:
Jag är tillräckligt upplyst för att inte behöva sitta och copy+paste på wikipedia.
Du ger heller inte ger någon analys till de inklistrade materialet vilket minskar trovärdigheten för dina inlägg ännu mer. Vi kan bemöta rapporternas innehåll visst, men kom inte med inklistrat material från wikipedia.

Citat:
Som du kan se har Iran under de senaste åren blivit allt mer tystlåtna och hemliga med sitt kärntekniska program. Flera bevis tyder på att Iran har för avsikt att skaffa kärnvapen.
Nej du presenterade då rakt inget bevis för kärnvapen, vad du gjorde var att kopiera från wikipedia. Presentera nu det "flera bevis" som du säger finns.

Citat:
IAEA har bett om att få ta större del av Irans utveckling på området, men Iran har svarat med att måla in sig ännu längre in i ett hörn. Iran har ingen anledning att skaffa kärnvapen. Att de söker utjämna maktbalansen genom MAD är ingen giltig anledning och strider direkt mot NPT (Nuclear Non-Proliferation Treaty). Ha detta i åtanke när du läser följande.

Iran följer förliggande avtal.
Som jag sa tidigare handlar detta inte om kärnvapen utan att USA vill störta staten. Som sagt var Irakkriget planerat flera månader innan och det spelade ingen roll om vapeninspektörerna hade hittat vapen i Irak eller inte, Irak hade ändå blivit invaderat. För att inte tala om att vapeninspektörerna ibland agerade som spioner på iraks konventionella arsenal, tex var de hade sina missiler placerade.

Ditt utlägg om MAD var bara ogenomtänkt.
Citera
2012-01-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Detta är ju dock lite abstrakt, och det finns absolut en dubbelmoral då man låter Israel skaffa kärnvapen. Israel som kärnvapenmakt bör ju dock ses mot bakgrund av de invasionskrig deras grannar förde mot dem upprepade gånger under sen efterkrigstid.
Nu använder du dubbelmoral igen.
Vilka invasionskrig har deras grannar fört upprepade gånger?

Citat:
USA försåg således Israel med en livlina, mest i avskräckande syfte snarare än att de faktiskt ska använde dem.
USA var annars starkt emot israeliska kärnvapen, den acceptans som nu råder började snarare på 70 talet, vilket var samma årtionde Israel tänkte tillämpa sina kärnvapen mot Egypten.

Citat:
Det har inte skett någon attack mot Iran så vitt jag kan erinra mig? Om det blir så nu kommer det bero på att Iran kastar första stenen så att säga. USA har inget intresse i att invadera Iran förutom att de inte vill se ett Iran med kärnvapen.

USA och Israel har gett Iran flera casus belli.

1. Oljembargo och utökade sanktioner
2. Krigshot
3. Kärnvapenhot

Diverse som eventuellt kan vara casus belli: stuxnet, flera mord på personell inom kärntekniska programmet, USAs stöd till mek, spiondrönaren som kraschade, diverse bombningar osv.

Citat:
I ditt tankeexperiment så framstår det som att Kina skulle godtyckligt förklara krig mot vissa länder som inte finner sig i att vara Kinas slavar? Ett exempel som knappast kan liknas vid den situation vi har för handen.
Så du accepterar inte att Kina kan komma att attackera vem man vill för att gynna deras intressen? Exemplet är exakt densamma för vilket krig som än initieras.

land x hotar y pga intresset 1.

Citat:
Så klart Irans eventuella anskaffande av kärnvapen skulle rubba maktbalansen i området. Det är ju just därför många länder är oroliga över utvecklingen. Jag tror bland annat Saudiarabien på andra sidan sundet skulle blir riktigt upprörda om det visade sig att Iran hade kärnvapen, och då vill så klart Saudiarabien ha det. Iran som kärnvapenmakt skulle föranleda en ond spiral av upprustning i området, något som alla sansade länder vill undvika.
Du glömmer medvetet bort att sprialen redan har börjat med israeliska kärnvapen. Men du kräver väl heller inte att Israel behöver anta icke spridningsavtalet och gör det just lättare för "spiralen" att leva vidare?

Citat:
Arabs say as soon as Israel announces it has nuclear weapons, they will walk away from the Nonproliferation Treaty.
http://www.haaretz.com/news/arab-lea...apons-1.240728

Intressant att du anser att Saudi arabien (som enligt i början av 2000-talet troligen experimenterade med kärnvapen utan någon kritik) och Israel i regionen har rätt till dessa vapen. Eller är du för sanktioner och krigshot mot dessa länder också? För att få en kärnvapenfri region, som jag stöder, måste man självklart utöva påtryckningar på de stater som idag har de här vapnen.

Citat:
On Iran's potential nuclear weapons status, results show another dramatic shift in public opinion. While the results vary from country to country, the weighted average across the six countries is telling: in 2009, only 29% of those polled said that Iran's acquisition of nuclear weapons would be "positive" for the Middle East; in 2010, 57% of those polled indicate that such an outcome would be "positive" for the Middle East.
http://www.brookings.edu/reports/201...l_telhami.aspx

Citat:
Husseins fall var i största del självförvållad, om än under föresatsen att de hade/kanske hade kärnvapen. Detta påverkar inte Irans förehavanden nämnvärt, utan ger dem snarare större manövreringsutrymme med sitt program av nukleär karaktär; USA vill knappast upprepa samma misstag igen!
Nej det var lögner, man sa att man hade bevis på Irak. Som sagt, Bush planerade Irakinvasionen långt före invasionen blev till. Det spelade som sagt ingen roll om vapeninspektörerna inte hittade något. Irakkriget var ett olagligt krig förövrigt.
Senast redigerad av Ankan23 2012-01-09 kl. 03:36.
Citera
2012-01-13, 01:10
Medlem
TKD_1337s avatar
Indien säger mer eller mindre "fuck off" till USA:

Citat:
NEW DELHI, Jan 12 (Reuters) - India will keep doing business with Tehran and sees no reason to seek a waiver from the United States that would protect buyers of Iranian oil from a fresh round of sanctions, a senior Indian cabinet minister said on Thursday.

"Why should we seek waiver from the U.S.? We have done business with Iran earlier and will continue to do business," the minister, who has knowledge of the matter but did not want to be named as the issue is confidential, told Reuters.

--- The minister's comments echo industry sources who told Reuters on Wednesday New Delhi may not seek a waiver from the sanctions, as the government appeared to believe the 120-day exemption would not offer a lasting solution.

Other major buyers of Iranian crude such as Japan and South Korea do intend to secure such waivers.

--- New U.S. laws, authorised on Dec. 31, make it even tougher for financial institutions to deal with Iran's central bank, the main clearing house for the country's oil payments.

The laws allow waivers to firms in countries that significantly reduce dealings with Iran, or at any time when it is either in the U.S. national interest or necessary for energy market stability.

http://af.reuters.com/article/commod...8CC3ZM20120112

Helt rätt av indierna. Sanktionerna mot Irans oljeindustri förvärrar bara situationen. USA och deras allierade borde satsa mer på diplomati. Det går att lösa konflikten men är bl.a. USA redo?

Citat:
TEHRAN — Iranian President Mahmoud Ahmadinejad on Tuesday reiterated Tehran's readiness to "immediately" stop production of low enriched uranium of 20 percent, provided world powers give it the nuclear material.

"If they give us the 20 percent (enriched) fuel, we will immediately halt 20 percent (enrichment)," Ahamdinejad said in an interview aired live on Iranian state-run television repeating his comments to the New York Times when he was in New York to attend the UN General Assembly in late September.

http://www.google.com/hostednews/afp...18cc8c43a2.c11

Iran är fortsatt öppna till samtal: http://www.aljazeera.com/news/middle...329014165.html.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-01-13 kl. 01:20.
Citera
2012-01-21, 03:58
Medlem
Har alltid önskat ett stort fett krig, men det kommer inte. Varför inte? Fattar verkligen inte varför USA och Isralel väntar. För mig är allt tillåtet. Atombomber, ja ! Bomba skiten ur hela landet och bygg upp det på nytt igen! Det är vad jag tycker.
Citera
2012-01-21, 05:42
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joensu
Har alltid önskat ett stort fett krig, men det kommer inte. Varför inte? Fattar verkligen inte varför USA och Isralel väntar. För mig är allt tillåtet. Atombomber, ja ! Bomba skiten ur hela landet och bygg upp det på nytt igen! Det är vad jag tycker.
Lite svårt att bygga upp ett land efter man har radioaktiverat det kanske.
Citera
2012-01-21, 10:21
Medlem
Citat:
Det märks att Sveriges neutralitet har gjort många svenskar till idioter.
Varför ska vi atombomba vår egen planet? Hatar du ditt liv så mycket att du vill utplåna jorden?
Jag hoppas att USA sticker hem och isolerar sig från resten av världen.
Citera
2012-01-21, 10:48
Medlem
QEX13s avatar
Iran framstår som fantastiskt svaga när de inte svarar på alla provokationer. Känns som om Usa och Israel kan göra vad dem vill och Iran sitter bara som en blyg liten mes och accepterar läget.
Citera
2012-01-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Iran framstår som fantastiskt svaga när de inte svarar på alla provokationer. Känns som om Usa och Israel kan göra vad dem vill och Iran sitter bara som en blyg liten mes och accepterar läget.

De vet ju vad de har att förlora. Miljontals av sin medborgares liv. Till skillnad från USA och Israel så skiter tydligen inte Iran i sådana saker.

Rätt patetiskt att en teokrati beter sig bättre än dessa så kallade civiliserade demokratier.
Citera
2012-01-21, 13:34
Medlem
Whiros avatar
Citat:

Ärligt talat. Inser du hur jävla illa det skulle bli i världen om det skulle bli ett stort fett krig. Atombomber ? och bomba skiten för att sen bygga upp.

Du behöver nog läsa på lite innan du slänger ur dig den här typen av idiotiska inlägg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4rnvapen

och du tycker kanske att folk ska drabbas såhär ?

http://imageshack.us/photo/my-images/339/hirosr.jpg/
Citera
2012-01-21, 13:35
Medlem
base-hunters avatar
alla svenska judesvin, som vill att usa attackerar iran, titta på det här!!http://www.youtube.com/watch?v=K94rO...feature=relmfu

svenskar är världens äckligaste och fegaste folk, det ni äckliga svin är kända för i världen är att ni drog ner byxorna och böjde er ner för Hitler!!
Citera
2012-01-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Bra är väl det? Eller du kanske vill se ett krig?
Citera
2012-01-21, 16:04
Medlem
Whiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av base-hunter
alla svenska judesvin, som vill att usa attackerar iran, titta på det här!!http://www.youtube.com/watch?v=K94rO...feature=relmfu

svenskar är världens äckligaste och fegaste folk, det ni äckliga svin är kända för i världen är att ni drog ner byxorna och böjde er ner för Hitler!!

Du måste ju komma från iran/irak. Kan inte tänka mig något annat ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in