2011-12-06, 19:02
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josination
Ja, mullåsnorna har sjunkit så långt att de använder sig civila flyg för sina ondskefulla ändamål. exempel:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-...vapensamarbete

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sto...ska-flygelever

Det problemet går dock inte att eliminera med sanktioner. Eller föreslår du också att Anticimex ska börja spränga hus istället för att sanera dem när de anlitas för att eliminera skadedjur?

MJ Rosenberg skriver i Jewish Journal om Irans civila flygplansindustri. Här är en del av hans text (läs hela ifall du vill få en bättre bild):

Citat:
Citat:
But that claim cannot be made for Brad Sherman’s latest AIPAC-inspired legislation, which would prevent the president from permitting the inspection and repair of U.S.-manufactured engines on Iranian civilian aircraft.

The planes in question were sold to the Iranians back in the 1970s (when the Shah was in power) and are now dangerously out of date. Current sanctions laws ban the sale of new planes and parts to Iran, but a humanitarian exception in the law permits repairs and the replacement of parts necessary to prevent civilian air crashes. It is that exception that Sherman is hell-bent on removing.

On March 16, President Obama informed Congress that he would use his authority under the law to allow Iran to repair fifteen General Motors engines used in civilian planes that were recently deemed a safety risk by the Federal Aviation Administration.

Sherman went ballistic, immediately firing off a letter to the president demanding that he not permit the planes to be repaired. He wrote:
There is no reason we should be helping the Iranians keep these planes in the air. ... Fixing these aircraft is in 180 degree opposition to our sanctions policy, which if properly implemented, would provide for Iran’s increased economic and political isolation.
--- Flying is already dangerous for Iranians, thanks to sanctions that have prevented upkeep of the civilian fleet. In the past decade more than a thousand people have been killed in civilian air crashes. The most recent occurred in January when a Boeing 727, first used in 1974, crashed with a loss of 77 civilian passengers, including children.

--- President Obama, who has supported tough sanctions on Iran, clearly prefers that innocents not die in the effort to punish the Iranian regime. No doubt he imagined that his decision to waive the ban on repairing the Iranian planes would not be controversial. Who, after all, wants to see innocent people killed?

But Sherman says that punishing innocent Iranians is precisely what the United States should do, writing: “Critics [of the sanctions] argued that these measures will hurt the Iranian people. Quite frankly, we need to do just that.”

It is in that spirit that he introduced — along with Reps. Ileana Ros-Lehtinen (R-FL), Ted Poe (R-TX), Carolyn Maloney (D-NY), Ed Royce (R-CA), Heath Shuler (D-NC) and Shelley Berkley (D-NV) — a bill to deter Obama from trying to prevent civilian air crashes in Iran.

Sherman’s bill is the ugliest expression yet of this country’s almost bizarre obsession with punishing the Iranian people along with its government. But it won’t be the last.

http://www.jewishjournal.com/opinion...raft_20111116/

http://www.govtrack.us/congress/bill.xpd?bill=h112-1905

Det är alltså uppenbart - i alla för mig och MJ Rosenberg - att det är civila som kommer drabbas värt. Vilket de gröna oppositionsledarna i Iran också har sagt:

Citat:
Mehdi Karroubi, the most outspoken and visible figure among the leaders of the opposition in Iran, is right to blame the US and Britain for their leading role in campaigning for toughened sanctions against Iran, which he described as "a gift to the Iranian regime".

--- Last week, Mir Hossein Mousavi and Karroubi co-authored a letter in which they tried to clarify the green movement's position on the new sanctions. They made it clear that they condemn the action, which, in their opinion, is disproportionately hitting the most vulnerable in the country.

http://www.guardian.co.uk/commentisf...iranian-regime

Citat:
Missnöjet var stor vid valet 09 (fakta), slogs brutalt ner av basij o hizbollah. Arabiska våren har fått diktatorer att falla, bashar e på tur, faller han så faller med stor sannolikhet mullåsnorna. Missnöjet lär knappast ha minskat med dessa förutsättningar, samt mätningar har gjorts som visar på att förtroendet för antarinejad o khamenei e lågt, precis som för bashar o nasrallah. Länkar till mätningarna har jag sett på fb tidigare i år. ska se om jag hittar de.

För det första så är ingår Nasrallah i en demokratiskt vald allians. Libaneserna kan med andra ord rösta bort Nasrallah vid nästa val om de vill.

Du får utveckla hur Bashars fall hänger ihop med det iranska prästerskapets. På vilket sätt kommer "mullåsorna" i Iran "med stor sannolikhet" falla om Bashar faller?

Citat:
Haha nån är grundlurad. Att "försöka" bli en del av samfundet o komma till förhandlingsbordet är ett sätt för mullåsnorna att tjäna tid. Över 32 år av förhandlingar har gått, har du sett någon framgång?
Är jag grundlurad för att jag tror att Iran vill bli en del av världssamfundet igen? På så sätt kan de, precis som jag skrev, få stopp på den diplomatiska krisen m.m. (sanktioner, sabotage och hot).

Vad exakt är det "mullåsnorna" vill tjäna tid till?

Citat:
Ja, de tjänar ju fantasibelopp på regimen.

Utveckla.

Citat:
När sheytan säger till dig att lita på honom, litar du på honom då?

Jag tycker Ahmadinejads lösning var acceptabel och rimlig. Hur ska vi annars lösa den diplomatiska krisen? Iran kommer inte att avbryta sitt kärntekniska program, det borde alla förstå. Däremot är Iran redo att minska anrikningsnivån från 20% till 3,5% om de får 20%-anrikat uran i utbyte.

Vore intressant att få ta del av din lösning. Fram med dem, vetja!

Citat:
Samma betydelse andra ord.

Nej, att hålla med en regimkritisk organisation är inte samma sak som att försvara regimen.

Citat:
Hur i helvete tror du att de blir bättre för befolkningen i Iran om sanktionerna blir lättare? Tror du att mullorna är så godhjärtade att de ger tbx till folket? Den där hemsidan jag länkande om deras rikedomar, varför använder de inte dessa pengar till välfärden?

Så fort sanktionerna lättas kommer mullåsnorna att suga åt sig vinsten av lättnaden o ge tillbaka så minimalt som möjligt till folket, för de är väl det som menas med dessa rader som du skrivit;

"deras inhemska politik är bedrövlig" är väl en redigering av ditt sista citat för att komma åt vad meningen betyder och det var det jag menade med inhemsk politik.

Passar helt enkelt inte in i din bild av sanktioner och regimens bedrövliga inhemska politik återigen.

Att det finns personer som stjäl pengar av staten och folket är ingenting som motsäger att folket kommer tjäna på lättnade sanktioner. Jobbmöjligheterna ökar (en väldigt viktig punkt), möjligheterna att resa och skicka pengar till sina anhöriga ökar, levnadsstandarden ökar o.s.v.

Dina tre sista stycken är fortfarande oklara. Utveckla. Jag kommer inte lägga ner en enda minut mer på att tolka de styckena då jag måste gå iväg att träna för att sedan hinna kolla Champions League.
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-06 kl. 19:24.
Citera
2011-12-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Här är inlägget du svarade på:
Jag skriver ju att jag hoppas och tror att maktvakuumet kan leda till stora, fredliga protester som kommer kunna avskaffa dagens regim, vilket är folkets önskan. Nu har jag både fetmarkerat och strukit under min poäng så förhoppningsvis slutar du vara blind och trög.

Jag har skrivit att regimen måste "avskaffa[s]" flera gånger under de senaste dagarna: https://www.flashback.org/sp34353631, https://www.flashback.org/sp34370856 och https://www.flashback.org/sp34372191. Du har svarat på dessa inlägg och inlägget jag skrev till Moffmeister så det är förvånansvärt att du inte kan se det jag faktiskt skriver...

Vad är det du inte förstår? Att avskaffa regimen är inte lika med att få bort velayate faqih systemet, men visst kan en ny regim avskaffa systemet, men man kan inte garantera att en ny regim gör det. khamenei gjorde inte det efter khomeini, han fortsatte bara att stärka sin makt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velayat-e_Faqih
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regim

Citat:
Det där får du faktiskt utveckla. På vilka sätt exakt ska man hjälpa och stöda oppositionen? Konkreta förslag, tack.

Erkänna oppositionen som den riktiga oppositionen mot mullorna, på så sätt öppnas en rad möjligheter för både folket och demokratiseringsgrupperna i Iran.
Man erkände rebellerna i Libyen eller hur? Samma sak kan man göra med Iran.

Citat:
Varför utgör inte de gröna en del av oppositionen? Vem är du för att tala om till de miljontals människor som röstade för de gröna och sedan protesterade mot Khamenei och Ahmadinejad, att de inte är en del av oppositionen?

Din idiot, de gröna är endast opposition inom regimen eftersom de accepterar grundlagen (velayate faqih systemet). En riktig opposition är ju emot velayate faqih systemet! Därför är de gröna inte en opposition i mina ögon.
Sen kan man diskutera om valet 09, samt om det verkligen var de gröna som anordnade demonstrationerna eller om de användes som ursäkt för folket att komma ut på gatorna o skrika "MARG BAR ASLE VELAYATE FAQIH!"

Citat:
Duger inte 9+ år med kampanjer, medverkan i TV och tidningar, lobbying m.m.? Som det är just nu tycker du att han inte kan representera amerikanska iranier eftersom att han kom hit till Sverige som fyraåring. Att han skapade NIAC år 2002, bor och verkar i USA och har som mål att främja amerikanska iraniers intressen duger som bekant inte för dig.

Du har själv sagt att en "amerikanskiranier (i teori) representerar den målgruppen bättre än en svenskiranier eftersom de är därifrån, inte titra" så det känns som ett dött lopp för Titra Parsi om vi ska utgå från din världssyn.

Kan du persiska? lyssna
http://www.youtube.com/watch?v=ZmOW9...endscreen&NR=1

läs
http://www.theatlantic.com/internati...or-iran/30133/
http://english.iranianlobby.com/page...bakhsh=JOURNAL
http://www.iranian.com/main/blog/ara...c-was-paid-cia

förövrigt så är han för de gröna, o vad sa jag om de gröna lite tidigare????

Citat:
Jag har börjat märka att iranier på Flashback har en tendens att börja svamla om andra saker. Oavsett vilken sida ni tillhör är ni alla likadana, såväl du som IR5. Är det en nationell sjukdom som på något sätt drabbar er iranier som kommer hit till Sverige? På vilket sätt är det relevant att tala om att Ahmadinejad förnekar att det finns politiska fångar i Iran när vi talar om att NIAC:s åsikter och synpunkter delas av majoriteten av amerikanska iranier?

Haha asso du är för skön, tror du att du har bevisat att niac:s åsikter o synpunkter delas av majoriteten av amerikanska iranier när du hänvisar till niac:s egna statements? Du har inte bevisat något för än du har presenterat en oberoende källa som backar upp det du säger.
Om du förstår varför antarinejad förnekar om att det finns politiska fångar i Iran bör du fatta varför niac förnekar att de är lobbyist för regimen för att det är samma princip.

Citat:
The minutes of a meeting of the NIAC Board in 2007 (discovered during the lawsuit) contains:

"Trita reviewed the membership trends: 1,034 (2005) increased to 1,307 in 2006 and 1,680 as of today - citing these figures as absolutely unacceptable".

A good number of these members did not even pay their membership fee. As these numbers were absolutely ridiculous for an organization that claims to represent a community of one million, the solution proposed by a board member was simply to lie to the public. A few lines later in the same minutes of that meeting we read:

"Alex felt it would not be deceitful to mention NIAC as being comprised of 25,000+ members when dealing with the media and other inquiries."

Alex Patico is the co-founder and a member of the Board of Directors of NIAC. Relatively speaking, Ahmadinejad was more accurate in representing his presidential election victory results in Iran.

Citat:
Även här känns det som ett dött lopp. NIAC som har motverkat regimen på alla möjliga sätt i nästan 10 år anser du vara skapade av regimen och lobbyister för regimen. För det var ju det du skrev. Det minns jag mycket väl:

Du har ännu chansen att dra tillbaks ditt horribla påstående.

Trivs du i din fantasivärld?
Vad har niac lyckats åstadkomma som är mot regimen??

Citat:
Återigen, NIAC har sagt så här om sanktioner i sig:

Det är endast "indiscriminate sanctions" som de vänder sig emot, inte mot regimkopplade personer, IRGC o.s.v.

Citat:
The script for Parsi and Safavi's message was similar, and based on two pillars”

1-Tagging IRGC a terrorist organization will cause turmoil in Iraq;

2-Tagging IRGC a terrorist organization will jeopardize US-Iran chance of improving relations.

Kanske inte har med sanktionerna att göra men väl värt att nämna!

Citat:
Gå tillbaks ditt skolbänken och läs på. Senator Mark Kirk från Illinois är personen som kom med författningstillägget (amendment):

Sen så behöver jag inte sen. Mark Kirks och rep. Brad Shermans uttalanden för att bilda min egen åsikt i den här frågan. För mig är det solklart att sanktionerna är till för att få regimen att byta väg genom att hoppas att missnöjet bland befolkningen växer så att de reser sig mot regimen. Vad är meningen med sanktionerna om inte detta, Josination?

http://news.antiwar.com/2011/11/17/s...-central-bank/
https://www.flashback.org/sp34370856

och/eller att försvaga regimen så att den inte kan finansiera deras terrorism, minska deras makt och inte bygga kärnvapen.
Om det är nån som behöver gå tillbaka till skolbänken så är det du för att du är inte bra på att läsa mellan raderna/analysera och vara källkritisk.

Citat:
Du har ju själv applåderat dessa sanktioner då "det är ju bra" eftersom att "missnöjet växer" och "regimen försvags". Detta skrev du här då jag kritiserade sanktionerna eftersom att de kommer leda till att risken att dö i flygplansolyckor kommer öka, vanliga människor och företag kommer få det svårare att handla med företag, jobb förloras i och med att oljeindustrin och bankindustrin utsätts för sanktioner, det blir svårare att resa, svårare att skicka pengar etc.

det är ju bra kommatecken missnöjet växer frågetecken regimen försvagas frågetecken frågetecken.
Det är inte så att jag skrev "jag tycker att det är bra med sanktioner". Min åsikt är att lösa problemet med den lösningen jag har lagt fram tidigare.
Senast redigerad av Josination 2011-12-07 kl. 14:46.
Citera
2011-12-07, 14:41
Medlem
Citat:
Det problemet går dock inte att eliminera med sanktioner. Eller föreslår du också att Anticimex ska börja spränga hus istället för att sanera dem när de anlitas för att eliminera skadedjur?

Okej mr "fram med lösningar" Hur ska man eliminiera dessa problem då? Det är lätt att avvisa förslag på lösningar än att komma på egna lösningar. O en motståndare i förklädnad avvisar lösningar och bryr sig inte det minsta om att komma på egna. Så för än du kommer på egna lösningar så ska du hålla käft.

Citat:
MJ Rosenberg skriver i Jewish Journal om Irans civila flygplansindustri. Här är en del av hans text (läs hela ifall du vill få en bättre bild):

Så länge han inte kommer med egna lösningar så är hans artikel rent skitsnack med hänvisningar till det jag skrev i stycket ovan.

Citat:
Det är alltså uppenbart - i alla för mig och MJ Rosenberg - att det är civila som kommer drabbas värt. Vilket de gröna oppositionsledarna i Iran också har sagt:

o du tror på mousavi o karroubi? De som lyder under samma grundlag som khamenei, antarinejad o co?

Citat:
För det första så är ingår Nasrallah i en demokratiskt vald allians. Libaneserna kan med andra ord rösta bort Nasrallah vid nästa val om de vill.

Det är väl en bra bit kvar tills dess? + libanon politik hör inte hemma här.

Citat:
Du får utveckla hur Bashars fall hänger ihop med det iranska prästerskapets. På vilket sätt kommer "mullåsorna" i Iran "med stor sannolikhet" falla om Bashar faller?

bashar o mullåsnorna är ju bästa vänner, tsm med hizbollah. Faller bashar så har inte Iran någon kompis kvar i regionen, så de står där ensamma utan hjälp.

Citat:
Är jag grundlurad för att jag tror att Iran vill bli en del av världssamfundet igen? På så sätt kan de, precis som jag skrev, få stopp på den diplomatiska krisen m.m. (sanktioner, sabotage och hot).

Ja, för du tror ju på allt sheytan säger. Du tror att det finns något gott gömt bakom allt ont hos mullorna.

Citat:
Vad exakt är det "mullåsnorna" vill tjäna tid till?

Bygga sina kärnvapen.

Citat:
Utveckla.

Ta Iran-Irak kriget som ett exempel, vem tjänade stora belopp på att tex sälja vapen till båda sidorna.
Läs detta:
https://www.flashback.org/sp34356415

Citat:
Jag tycker Ahmadinejads lösning var acceptabel och rimlig. Hur ska vi annars lösa den diplomatiska krisen? Iran kommer inte att avbryta sitt kärntekniska program, det borde alla förstå. Däremot är Iran redo att minska anrikningsnivån från 20% till 3,5% om de får 20%-anrikat uran i utbyte.

Du svarar inte på min fråga, vilket tyder på att du är knäckt, om inte, svara på detta: När sheytan säger till dig att lita på honom, litar du på honom då?

Citat:
Att det finns personer som stjäl pengar av staten och folket är ingenting som motsäger att folket kommer tjäna på lättnade sanktioner. Jobbmöjligheterna ökar (en väldigt viktig punkt), möjligheterna att resa och skicka pengar till sina anhöriga ökar, levnadsstandarden ökar o.s.v.

Dina tre sista stycken är fortfarande oklara. Utveckla. Jag kommer inte lägga ner en enda minut mer på att tolka de styckena då jag måste gå iväg att träna för att sedan hinna kolla Champions League.

I teori ja, men i praktik är det inte så pga mullornas onda natur.
Slutsats: även fast du erkänner att mullornas inhemska politik är bedrövlig så tror du att det finns en möjlighet att folket tjänar mer än mullorna på lättnade sanktioner. Intressant är att veta vad du baserar detta på.
Citera
2011-12-07, 16:14
Medlem
Citat:
Jag har börjat märka att iranier på Flashback har en tendens att börja svamla om andra saker. Oavsett vilken sida ni tillhör är ni alla likadana, såväl du som IR5. Är det en nationell sjukdom som på något sätt drabbar er iranier som kommer hit till Sverige? På vilket sätt är det relevant att tala om att Ahmadinejad förnekar att det finns politiska fångar i Iran när vi talar om att NIAC:s åsikter och synpunkter delas av majoriteten av amerikanska iranier?.

Nej jag svamlar inte om andra saker. En tydlig fråga; Varför ska Velayate Faqih bort? Att du sitter och diskuterar med en bache-mujahed med psykiska bekymmer och massa samlade komplex behöver du inte förskjuta på mig!

Velayate Faqih är ett system som är demokratiskt. Fantasidemokrati är en annan femma. Sen att Iranier svamlar om andra saker här på FB kan du skylla på den demokrati du lever i, jag bor inte i den där hålan. Dessa ungdomar såväl som vuxna, är inte här för att diskutera. Josination vet inte vad han/hon pratar om. Om jag ställer en fråga om Iran är dessa tvungna att slå upp det, vad är det du pratar om?

En seriös diskussion leder dig per automatik till att IRI är ett demokratiskt system med sina brister. Det är därför ingen vill ha en seriös diskussion om Iran. Sanktioner har ingenting med regimen att göra. USA vill 2 saker av Iran;

1) Acceptera Israel
2) Dra ner byxorna

Vad är det du försöker få ut här? Att USA vill befria bögar (som går runt på Tehrans parker)? Tror du verkligen att politik går ut på sånt trams?

Josination och resten har redan kommit överens med USA att ifall dessa får makten så drar de ner sina byxor och tom ger Iran till Israel. Om du verkligen är seriös i dina diskussioner håll dig till verkligheten!!!
Senast redigerad av IR5 2011-12-07 kl. 16:16.
Citera
2011-12-07, 16:14
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Att avskaffa regimen är inte lika med att få bort velayate faqih systemet, men visst kan en ny regim avskaffa systemet, men man kan inte garantera att en ny regim gör det. khamenei gjorde inte det efter khomeini, han fortsatte bara att stärka sin makt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Velayat-e_Faqih
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regim

Sluta spela dum, du vet mycket väl att jag talar om att avskaffa hela maktstrukturen. Det är därför jag talar om ett maktvakuum som kan leda till att dagens regim avskaffas. Dagens regim är inte bara Ahmadinejad och Khamenei, det är djupare än så och det vet du också.

Citat:
Erkänna oppositionen som den riktiga oppositionen mot mullorna, på så sätt öppnas en rad möjligheter för både folket och demokratiseringsgrupperna i Iran.
Man erkände rebellerna i Libyen eller hur? Samma sak kan man göra med Iran.

Hur kommer det hjälpa oppositionen? I Libyen var man tvungna att använda flygunderstöd och troligen specialtrupper i runt åtta månader. Det var inte erkännandet i sig som var det viktiga med andra ord.

Berätta mer om dessa "möjligheter för både folket och demokratiseringsgrupperna i Iran". Jag har väldigt svårt att se hur det skulle leda till några seriösa och konkreta förändringar i Iran.

Citat:
Din idiot, de gröna är endast opposition inom regimen eftersom de accepterar grundlagen (velayate faqih systemet). En riktig opposition är ju emot velayate faqih systemet! Därför är de gröna inte en opposition i mina ögon.
Sen kan man diskutera om valet 09, samt om det verkligen var de gröna som anordnade demonstrationerna eller om de användes som ursäkt för folket att komma ut på gatorna o skrika "MARG BAR ASLE VELAYATE FAQIH!"

Nu använder du ju din egen definition av "opposition" (se det jag fetmarkerat ovan). Du kan vända och vrida på det men Mousavi vill införa en rad stora förändringar: http://en.wikipedia.org/wiki/Mir-Hos...usavi#Platform.

De gröna var med och anordnade demonstrationerna. Dessutom så protesterade miljontals för de gröna, så det är ju uppenbart att man har ett stort stöd.

Citat:
Kan du persiska? lyssna
http://www.youtube.com/watch?v=ZmOW9...endscreen&NR=1

läs
http://www.theatlantic.com/internati...or-iran/30133/
http://www.iranian.com/main/blog/ara...c-was-paid-cia

förövrigt så är han för de gröna, o vad sa jag om de gröna lite tidigare????

Haha asso du är för skön, tror du att du har bevisat att niac:s åsikter o synpunkter delas av majoriteten av amerikanska iranier när du hänvisar till niac:s egna statements? Du har inte bevisat något för än du har presenterat en oberoende källa som backar upp det du säger.
Om du förstår varför antarinejad förnekar om att det finns politiska fångar i Iran bör du fatta varför niac förnekar att de är lobbyist för regimen för att det är samma princip.

Jag kan inte persiska, nej.

Om Titra Parsi är för de gröna är det upp till honom. Det är miljontals människor som Iran som gör det, inte gör det dessa människor mindre trovärdiga?

Dessutom missade du den här delen av det jag skrev:

Citat:
Citat:
Det får stå för dig om du tycker att det är en lögn. Själv ser jag det som mycket rimligt att iranier i USA är emot ett krig, opponerar sig mot kraftiga sanktioner, stöder mänskliga rättigher och diplomati precis som NIAC.

https://www.flashback.org/sp34386895

Kommentera det gärna.

Du hänvisar till http://english.iranianlobby.com. Vet du vem som driver den sidan? Seid Hassan Daioleslam. Han är medlem i MEK.

Citat:
Citat:
Seid Hassan Daioleslam has been identified by former members of the Iranian terrorist organization Mujahedin-e Khalq (MEK) as a member and operative of the organization. His sister and brother are high-ranking officials of the Mujahedin. They are currently in Camp Ashraf in Iraq, the base set up by Saddam Hussein for the MEK on Iraqi territory.

According to Mohammad Sobhani, a former member of the MEK, "Hassan Daioleslam, who is also considered as a member of the Mojahedin Khalq Organisation (Rajavi Cult) had been under harsh criticism for a long time by the cult leader Massoud Rajavi because he would not leave the USA and join the cult under the rule of Saddam Hussein in Iraq. But now, in the new circumstances in which the remnants of the Rajavi cult after the fall of Saddam Hussein find themselves in western countries, Hassan's social position and his ability to speak English has grabbed the attention of Rajavi."

Daioleslam has authored numerous articles with fictitious accusations against NIAC. The articles were originally published on Mujahedin websites in Persian and then on neo-conservative magazines and blogs in English.

http://www.niacouncil.org/site/PageS...ut_myths_facts

Citat:
Trivs du i din fantasivärld?
Vad har niac lyckats åstadkomma som är mot regimen??

Kanske inte har med sanktionerna att göra men väl värt att nämna!

Att inte ha lyckats med konkrekt är inte samma sak som att vara: 1) skapade av Irans regim, 2) syssla med lobbying för regimen.

Vad har Amnesty lyckats med när det gäller deras kritik mot avrättningar i Iran? Vad har regimkritiska organisationer i Iran som MEK-medlemmen Seid Hassan Daioleslam lyckats med (förutom att övertygat dig om att han och hans kritik är toppklass)? Har organisationer och andra typer av kritiker lyckats med något konkret när det gäller militärjuntan i Burma/Myanmar? Har kritiska länder och organisationer uppnåt något konkrekt gällande valfisket i Japan?

Jag kan fortsätta i flera dagar. Poängen är att bara för att man inte lyckas med sina mål och intressen (förövrigt är inte NIAC:s mål endast regimkritik utan man vill även främja amerikanska iraniers intressen på andra sätt) är man inte icke-trovärdiga.

Tog en titt på länken. Seid Hassan Daioleslam hänvisar till hit angående NIAC:s uttalanden: http://niac.convio.net/site/News2?pa...ews_iv_ctrl=-1 (augusti 2007).

Då ville NIAC inte se att USA stämplar IRGC som en "terroristorganisation" för att det kunde förvärra situationen i Irak, och för att stämplingen skulle försämra chanserna att få slut på den diplomatiska krisen (USA och Iran då skulle föra samtal för första gången på 28 år). Man vänder sig inte, och det är viktigt att påpeka, mot sanktioner mot IRGC i sig.

NIAC påpekade också att U.S. Treasury "is already engaged in an extensive campaign to dry up Iran's sources of finance". NIAC sade dessutom då att stämpeln av IRGC kommer göra en liten skillnad på denna kampanj och så här säger NIAC också "[n]or is the decision likely to have a decisive impact on the IRGC's shady business dealings".

Citat:
och/eller att försvaga regimen så att den inte kan finansiera deras terrorism, minska deras makt och inte bygga kärnvapen.
Om det är nån som behöver gå tillbaka till skolbänken så är det du för att du är inte bra på att läsa mellan raderna/analysera och vara källkritisk.

Ja, men till vilket pris är frågan. Sanktionerna drabbar civila på ett kraftigt och urskillningslöst sätt.

Du hade ingen kommentar angående vad sen. Mark Kirk hade sagt vad målet med sanktionerna var? Först bortförklarade du hans roll men jag visade att han har en stor roll i den nya sanktionskampanjen riktad mot Iran (samma sak om rep. Brad Sherman där du återigen hade fel).

Jag upprepar: vad är meningen med sanktionerna om inte detta, Josination?

Citat:
det är ju bra kommatecken missnöjet växer frågetecken regimen försvagas frågetecken frågetecken.
Det är inte så att jag skrev "jag tycker att det är bra med sanktioner". Min åsikt är att lösa problemet med den lösningen jag har lagt fram tidigare.

Sluta nu, du har flera gånger skyddat sanktionerna och kritiserat oss kritiker för att inte komma med egna lösningar.

Berätta mer om din lösning.
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-07 kl. 17:07.
Citera
2011-12-07, 16:43
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Okej mr "fram med lösningar" Hur ska man eliminiera dessa problem då? Det är lätt att avvisa förslag på lösningar än att komma på egna lösningar. O en motståndare i förklädnad avvisar lösningar och bryr sig inte det minsta om att komma på egna. Så för än du kommer på egna lösningar så ska du hålla käft.

Det är du och inte jag som kräver att alla kritiker ska fram med egna lösningar. Jag tycker att man bör satsa på den diplomati - sabotage, hot, sanktioner och liknande har inte fungerat på 30+ år nu.

Varför denna hysteri kring Iran? Det är inte för att USA, Storbritannien m.fl. bryr sig om mänskliga rättigheter. Annars hade de inte stött Bahrain, Saudiarabien, Israel, Saddam och Gaddafi ett långt tag, Iran under shahen o.s.v. För att inte nämna USA:s brutala historik när det kommer till mänskliga rättigheter.

Hade Iran följt t.ex. Saudiarabiens spår, d.v.s. vara tyst i sin kritik mot Israel och inte kritiserat USA ofta, hade Iran idag varit en del av världssamfundet.

Citat:
Så länge han inte kommer med egna lösningar så är hans artikel rent skitsnack med hänvisningar till det jag skrev i stycket ovan.

o du tror på mousavi o karroubi? De som lyder under samma grundlag som khamenei, antarinejad o co?[

Nu är vi där igen. MJ Rosenberg måste inte komma med egna lösningar. Han kan fortfarande kritisera den AIPAC-influerade kampanjen mot Irans civila flygplansindustri.

Ja, jag tror Mousavi och Karroubi har rätt i sin kritik mot sanktioerna. Kan det inte vara så att jag, MJ Rosenberg, Ahmadinejad, Mousavi, Karroubi, NIAC, flertalet länder och organisationer m.fl har rätt och du fel?

Citat:
Det är väl en bra bit kvar tills dess? + libanon politik hör inte hemma här.

bashar o mullåsnorna är ju bästa vänner, tsm med hizbollah. Faller bashar så har inte Iran någon kompis kvar i regionen, så de står där ensamma utan hjälp.

Jaha? Hizbollah har fortfarande rätt att sitta kvar i regeringen. Att det är "en bra dit kvar" (två år faktiskt) spelar ingen roll då valresultatet från år 2009 fortfarande aktuellt. Nu var det du och inte jag som nämnde Hizbollah, så du får vara beredd på att få motkritik.

Jag delar inte samma syn. Bashars fall kommer inte leda till det iranska prästerskapets fall.

Citat:
Citat:
Ja, för du tror ju på allt sheytan säger. Du tror att det finns något gott gömt bakom allt ont hos mullorna.

Bygga sina kärnvapen.

Nej, däremot tror jag att Iran vill bli en del av världssamfundet för att det gynnar dem.

Finns inget som visar att Iran bygger kärnvapen. Jag har förmodligen skrivit hundratals inlägg om den saken. Läs mitt senaste inlägg om detta: https://www.flashback.org/sp34299307.

Citat:
Ta Iran-Irak kriget som ett exempel, vem tjänade stora belopp på att tex sälja vapen till båda sidorna.
Läs detta:
https://www.flashback.org/sp34356415

Jag ser inte kopplingen. Om nu t.ex. USA och Storbritannien "tjänar ju fantasibelopp på regimen" som du skrivit och argumenterar för ovan, varför har dem då infört sanktioner mot Iran?

Citat:
Du svarar inte på min fråga, vilket tyder på att du är knäckt, om inte, svara på detta: När sheytan säger till dig att lita på honom, litar du på honom då?

Din fråga är inte relevant. Hur är det relevant att fråga om jag litar på "sheytan" (antar att det betyder "djävulen" men vem är djävulen exakt i det här fallet)? Dessutom diskuterade vi om Ahmadinejads förslag och så kontrar du med argumentet ovan.

Jag står fast vid vad jag skrev till dig då:

Citat:
Citat:

https://www.flashback.org/sp34386901

Citat:
I teori ja, men i praktik är det inte så pga mullornas onda natur.
Slutsats: även fast du erkänner att mullornas inhemska politik är bedrövlig så tror du att det finns en möjlighet att folket tjänar mer än mullorna på lättnade sanktioner. Intressant är att veta vad du baserar detta på.

Sanktioner mot Iran har funnits i över tre decennier nu. Jag ser inte att de lyckats få Iran att ändra väg. Ser du det? Dessutom har sanktioner mot Kuba och Irak visat sig vara meningslösa i att få ledarna att ändra väg. I Irak dog dessutom hundratals människor p.g.a sanktioner - kanske till och med 1,5 miljon människor: http://en.wikipedia.org/wiki/Iraq_sanctions.
Citera
2011-12-07, 17:34
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad som inte står med där är , Salahiyat! Att en president eller statsminister inte kan besluta om allt är en självklarhet, även i Sverige. Fredrik Reinfeldt kan inte bestämma om allt, nej och självfallet har Sverige kontrollerande enheter.

Tror du tex Ali Khamenei bestämmer eller beslutar om allt? Är det så du tänker? Så är det inte.. Vet du vad Salaah är? Salahiyat? Alla länder har liknande enheter som deltar i besluten. Ali Khamenei har också sina rådgivare, det finns en kontrollerande hand men det är inte en enda person.

Kan Fredrik Reinfeldt ge order till rättsväsendet? Kan han det? Kan han ge order till SÄPO?
Vem är det som styr liknande enheter? Vad som är Salah för ett land och ett lands långsiktiga intressen kan lätt försummas av den sittande regeringen. Ett feaktigt beslut kan leda till förödande konsekvenser i likhet med Khatami perioden!

Du väljer en president/statsminister som kan påverka din vardag, tex sänka skatter,bättre skolor, fler platser här och där , men aldrig landets långsiktiga intressen. Det finns inget land som har den sortens demokrati som du beskriver. Vad du har i Sverige kallas för medias makt, vet vilka som styr medier i Sverige? Har du hört talas om kontakter? Du tror kanske att Fredrik Reinfeldt styr Sverige men varken han eller folket är delaktiga, media gör jobbet.

Har du hört talas om något som kallas Novemberrevolutionen? Du ser aldrig nyckelpersonerna, men den som viskar i den andres öra förändrar mycket. soc mod soc mod soc mod soc mod och i slutändan är allt bara samma sak!

Ali Khameneis hund är mycket mer värd än den jävla hycklokratin du pratar om. Shahens Iran, tror du inte vi har sett sånt här? Det var demokrati då med, det fanns en parlament, så varför revolution? Om vi verkligen hade avsikten att ta emot viskningar kunde vi lika gärna behållit Shahen och hans liberala nationalism!

Citat:
Nej jag svamlar inte om andra saker. En tydlig fråga; Varför ska Velayate Faqih bort? Att du sitter och diskuterar med en bache-mujahed med psykiska bekymmer och massa samlade komplex behöver du inte förskjuta på mig!

Velayate Faqih är ett system som är demokratiskt. Fantasidemokrati är en annan femma. Sen att Iranier svamlar om andra saker här på FB kan du skylla på den demokrati du lever i, jag bor inte i den där hålan. Dessa ungdomar såväl som vuxna, är inte här för att diskutera. Josination vet inte vad han/hon pratar om. Om jag ställer en fråga om Iran är dessa tvungna att slå upp det, vad är det du pratar om?

En seriös diskussion leder dig per automatik till att IRI är ett demokratiskt system med sina brister. Det är därför ingen vill ha en seriös diskussion om Iran. Sanktioner har ingenting med regimen att göra. USA vill 2 saker av Iran;

1) Acceptera Israel
2) Dra ner byxorna

Vad är det du försöker få ut här? Att USA vill befria bögar (som går runt på Tehrans parker)? Tror du verkligen att politik går ut på sånt trams?

Josination och resten har redan kommit överens med USA att ifall dessa får makten så drar de ner sina byxor och tom ger Iran till Israel. Om du verkligen är seriös i dina diskussioner håll dig till verkligheten!!!

Jag svarar på inlägg i mån av intresse och tid. Din stamfrände Josination har med sina milslånga inlägg kombinerade med idiotiska argument och pre-pubertala påhopp tagit min tid. Nu ska du däremot få svar på dina inlägg. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Intressant att du jämför Iran med Sverige. Mer korrekt vore att jämföra Iran med t.ex. Chad och Ubeki-beki-beki-stan-stan. Nej, det är inte media som styr Sverige. Media influerar endast.

Khamenei har inte all makt men han och Guardian Council (väktarrådet) har störst makt:

Citat:
The system comprises several intricately connected governing bodies. The Leader of the Revolution (commonly called "Supreme Leader" in the US and the UK) is responsible for delineation and supervision of the general policies of the Islamic Republic of Iran.[185] The Supreme Leader is Commander-in-Chief of the armed forces, controls the military intelligence and security operations; and has sole power to declare war or peace.[185]

The heads of the judiciary, state radio and television networks, the commanders of the police and military forces and six of the twelve members of the Guardian Council are appointed by the Supreme Leader.[185] The Assembly of Experts elects and dismisses the Supreme Leader on the basis of qualifications and popular esteem.[186] The Assembly of Experts is responsible for supervising the Supreme Leader in the performance of legal duties.

After the Supreme Leader, the Constitution defines the President of Iran as the highest state authority.[185][187] The President is elected by universal suffrage for a term of four years and can only be re-elected for one term.[187] Presidential candidates must be approved by the Guardian Council prior to running in order to ensure their allegiance to the ideals of the Islamic revolution.[188]

--- The Guardian Council comprises twelve jurists including six appointed by the Supreme Leader. The others are elected by the Parliament from among the jurists nominated by the Head of the Judiciary.[193][194] The Council interprets the constitution and may veto Parliament. If a law is deemed incompatible with the constitution or Sharia (Islamic law), it is referred back to Parliament for revision.[187] In a controversial exercise of its authority, the Council has drawn upon a narrow interpretation of Iran's constitution to veto parliamentary candidates. The Expediency Council has the authority to mediate disputes between Parliament and the Guardian Council, and serves as an advisory body to the Supreme Leader, making it one of the most powerful governing bodies in the country.[195]

http://en.wikipedia.org/wiki/Iran#Go...t_and_politics

Islamic Republic of Iran (IRI) är inte "ett demokratiskt system med sina brister". Snarare en teokrati med en massa pseudoval som t.ex. parlamentsval och presidentval. Det är därför Iran ligger dåligt till i politiska och socioekonomiska rankningar som:

http://en.wikipedia.org/wiki/Freedom..._Press_(report)
http://en.wikipedia.org/wiki/Press_Freedom_Index
http://en.wikipedia.org/wiki/Corrupt...ceptions_Index
http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_r...public_of_Iran

Angående sanktionerna så tror jag inte att USA och övriga sanktionsivriga länder bryr sig om mänskliga rättigheter. Läs vad jag skrev om detta:

Citat:
Citat:
Varför denna hysteri kring Iran? Det är inte för att USA, Storbritannien m.fl. bryr sig om mänskliga rättigheter. Annars hade de inte stött Bahrain, Saudiarabien, Israel, Saddam och Gaddafi ett långt tag, Iran under shahen o.s.v. För att inte nämna USA:s brutala historik när det kommer till mänskliga rättigheter.

Hade Iran följt t.ex. Saudiarabiens spår, d.v.s. vara tyst i sin kritik mot Israel och inte kritiserat USA ofta, hade Iran idag varit en del av världssamfundet.

https://www.flashback.org/sp34403340
Citera
2011-12-07, 18:03
Medlem
Citat:
USA vill 2 saker av Iran;

1) Acceptera Israel
2) Dra ner byxorna

Det är värre än så min vän. USA har ett långt minne, och vissa saker är oförlåtliga.
Citera
2011-12-07, 21:38
Medlem
Citat:
Jag svarar på inlägg i mån av intresse och tid.

Bra..

Citat:
Nej, det är inte media som styr Sverige. Media influerar endast.

Nej i praktiken är det inte alls på det viset du beskriver. Media styr i Sverige, en maktfaktor som dessvärre inte kan försummas.

Konsum och ICA är ingenting jag jämför med Iran, och jag tycker verkligen synd om människor som gör det, eftersom det senare kommer att kosta de massa flygblijetter och extra last.

Citat:
Khamenei har inte all makt men han och Guardian Council (väktarrådet) har störst makt:

Makt har en definition TKD. Gaurdian Council är en del, sen har du The Expediency Discernment Council of the System (EDCS) , The Assembly of Experts (kontrollerar A Khamenei och kan avsätta honom, dessa är folkvalda), så som du tror är det inte, wikipedia skriver om grundlagarna, men det finns vidare förklaringar och en del detaljer.

Tex. Asl 110 i Irans grundlag som du åberopar.

The Leader of the Revolution (commonly called "Supreme Leader" in the US and the UK) is responsible for delineation and supervision of the general policies of the Islamic Republic of Iran.

Men det är inte hela sanningen, han och The Expediency Discernment Council of the System (EDCS) kommer överens, han gör inte det själv, i enlighet med Irans grundlag.

Krigstillstånd har en bakgrund, det är inte så att han vaknar upp en dag och ger anfalls order, det är massa processer innan och många är inblandade bla landets strategiska centraler. Men han är Farmandeye Kolle Ghova, så funkar det överallt.

Citat:
Islamic Republic of Iran (IRI) är inte "ett demokratiskt system med sina brister". Snarare en teokrati med en massa pseudoval som t.ex. parlamentsval och presidentval. Det är därför Iran ligger dåligt till i politiska och socioekonomiska rankningar som:

Så som man definierat det i västerländska källor. Men Iranier är Teokrater, inte i den bemärkelsen att folkets makt begränsas, utan mer som en representation av folkets värderingar. Iran var en teokrati även under Shahens tid, du kunde hitta följande meningar under Shahens Bild

Che farmane Yazdan che Farmane Shah

Att en del vi klämma fram en stor lögn om ett Iran där majoriteten är västerlänningar , det står jag emot. Sen ska jag tala om för dig att; saker och ting kan heta något, tex demokrati, men den ser inte ut på samma sätt överallt. Du kan inte begränsa demokrati, du kan inte säga att homosexuella måste bli accepterade för att det ska heta demokrati, nej, det är värderingar,kulturella riktlinjer som avgör det där, om du nu verkligen tror på folkets makt.

Att jag ska betala dig för att du ska skriva något om mig i tidningen är inte yttrandefrihet, det är bedrägeri. Att Bush betalar 400miljoner dollar till Iranier som har olika mediala kanaler för att framställa en revolution är inte en demokrati, det är mot allt mänsklighet står för. Ja den Iranska underrättelsetjänsten agerar just för att det inte är yttrandefrihet, det kallas bedrägeri.
Citera
2011-12-08, 01:58
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Bra..

Nej i praktiken är det inte alls på det viset du beskriver. Media styr i Sverige, en maktfaktor som dessvärre inte kan försummas.

Konsum och ICA är ingenting jag jämför med Iran, och jag tycker verkligen synd om människor som gör det, eftersom det senare kommer att kosta de massa flygblijetter och extra last.

Att media skulle styra Sverige får du givetvis komma med belägg för. Jag tar dig inte för dina ord. Tillsvidare anser jag att media endast influerar och att Sverige styrs genom folkvalda val. Det lär man sig i lågstadiet.

Jag nämnde i mitt förra inlägg din jämförelse mellan Iran och Sverige och jag anser fortfarande det var en konstig jämförelse. Även om du skulle få för dig att media styr Sverige kan du inte förneka att Sverige är tiotals decennier före Iran bl.a. teknologiskt. Samma sak om vi jämför samhället och ekonomin i respektive land (alla dessa punkter har en koppling till varandra).

Vad gäller mänskliga rättigheter så är det "mediestyrda" Sverige inte helt förvånansvärt i topp medan Iran, som du säger har "ett demokratiskt system med sina brister", ligger i botten.

Citat:
Makt har en definition TKD. Gaurdian Council är en del, sen har du The Expediency Discernment Council of the System (EDCS) , The Assembly of Experts (kontrollerar A Khamenei och kan avsätta honom, dessa är folkvalda), så som du tror är det inte, wikipedia skriver om grundlagarna, men det finns vidare förklaringar och en del detaljer.

Tex. Asl 110 i Irans grundlag som du åberopar.

The Leader of the Revolution (commonly called "Supreme Leader" in the US and the UK) is responsible for delineation and supervision of the general policies of the Islamic Republic of Iran.

Men det är inte hela sanningen, han och The Expediency Discernment Council of the System (EDCS) kommer överens, han gör inte det själv, i enlighet med Irans grundlag.

Krigstillstånd har en bakgrund, det är inte så att han vaknar upp en dag och ger anfalls order, det är massa processer innan och många är inblandade bla landets strategiska centraler. Men han är Farmandeye Kolle Ghova, så funkar det överallt.

Maktstrukturen i Iran är sannerligen komplex. Faktum är dock att Khameni i form av Supreme Leader och väktarrådet har störst makt. På pappret kan Assembly of Experts (Expertrådet) avsätta Khamenei men i verkligheten är Expertrådet ingenting annat än nickedockor.

Citat:
The assembly has never dismissed a sitting Supreme Leader, and as all of their meetings and notes are strictly confidential, the assembly has never been known to challenge or otherwise publicly oversee any of the Supreme Leader's decisions.[8]

The Experts are to review and consult among themselves concerning Islamic jurists possessing the qualifications of leadership. Constitutionally these criteria include "Islamic scholarship, justice, piety, right political and social perspicacity, prudence, courage, administrative facilities and adequate capability for leadership."[6] In the event they find one of the jurists better versed in Islamic regulations, the subjects of the Fiqh, or in political and social issues, or possessing general popularity or special prominence for any of the qualifications of leadership, they shall elect him as Supreme Leader. Otherwise, in the absence of such a candidate, the Experts shall elect and declare one of themselves as Supreme Leader.[6]

According to Chibli Mallat, a Lebanese lawyer and intellectual, the basis of assembly's election and work is derived from the Shia tradition whereby the shia rank and file, the muqallid, "chose their marja and then the pre-eminent marja emerged by consent among senior clerics."[9]

http://en.wikipedia.org/wiki/Assembly_of_Experts

Som du ser ovan är Expertrådets roll baserat på islam och specifikt på shiaislam.

Citat:
Så som man definierat det i västerländska källor. Men Iranier är Teokrater, inte i den bemärkelsen att folkets makt begränsas, utan mer som en representation av folkets värderingar. Iran var en teokrati även under Shahens tid, du kunde hitta följande meningar under Shahens Bild

Che farmane Yazdan che Farmane Shah

Att en del vi klämma fram en stor lögn om ett Iran där majoriteten är västerlänningar , det står jag emot. Sen ska jag tala om för dig att; saker och ting kan heta något, tex demokrati, men den ser inte ut på samma sätt överallt. Du kan inte begränsa demokrati, du kan inte säga att homosexuella måste bli accepterade för att det ska heta demokrati, nej, det är värderingar,kulturella riktlinjer som avgör det där, om du nu verkligen tror på folkets makt.

Att jag ska betala dig för att du ska skriva något om mig i tidningen är inte yttrandefrihet, det är bedrägeri. Att Bush betalar 400miljoner dollar till Iranier som har olika mediala kanaler för att framställa en revolution är inte en demokrati, det är mot allt mänsklighet står för. Ja den Iranska underrättelsetjänsten agerar just för att det inte är yttrandefrihet, det kallas bedrägeri.

Det är inte bara västerländska källor som anser att Iran är en teokrati. Vem som helst kan se det genom att läsa Irans konstitution. Du har dessutom missförstått vad "demokrati" är. Det handlar inte bara om folkets makt utan det är större än så:

Citat:
While there is no universally accepted definition of 'democracy',[7] equality and freedom have both been identified as important characteristics of democracy since ancient times.[8] These principles are reflected in all citizens being equal before the law and having equal access to legislative processes. For example, in a representative democracy, every vote has equal weight, no unreasonable restrictions can apply to anyone seeking to become a representative, and the freedom of its citizens is secured by legitimized rights and liberties which are generally protected by a constitution.[9][10]

--- Majority rule is often listed as a characteristic of democracy. However, it is also possible for a minority to be oppressed by a "tyranny of the majority" in the absence of governmental or constitutional protections of individual or group rights. An essential part of an "ideal" representative democracy is competitive elections that are fair both substantively[16] and procedurally.[17] Furthermore, freedom of political expression, freedom of speech, and freedom of the press are considered to be essential, so that citizens are adequately informed and able to vote according to their own best interests as they see them.[18][19] It has also been suggested that a basic feature of democracy is the capacity of individuals to participate freely and fully in the life of their society.[20] With its emphasis on notions of social contract and the collective will of the people, democracy can also be characterized as a form of political collectivism because it is defined as a form of government in which all adult citizens have an equal say in the decisions that affect their lives.[1]

http://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

USA har inte rätt att verka för regim change i Iran, nej.

Utveckla din text om "yttrandefrihet" och "bedrägeri". Menar du att den iranska underättelsetjänsten (och alla andra statliga myndigheter i det landet) inte slår mot yttrandefriheten? Att det bara är "bedrägeri" man slår ner mot? Och på vilket sätt skulle det vara "bedrägeri" att betala någon för att skriva något om t.ex. mig? Förstår inte den logiken. På samma sätt skulle t.ex. annonser vara "bedrägeri" enligt dig.
Senast redigerad av TKD_1337 2011-12-08 kl. 02:30.
Citera
2011-12-08, 04:47
Medlem
Citat:
Även om du skulle få för dig att media styr Sverige kan du inte förneka att Sverige är tiotals decennier före Iran bl.a. teknologiskt.

En snabb instickare... Menar du att Iran ligger efter Sveriges teknologiska utveckling, eller Sveriges teknologiska standard? Om du menar det förstnämnda får du gärna komma med några exempel.
Citera
2011-12-08, 12:19
Medlem
Citat:
Att media skulle styra Sverige får du givetvis komma med belägg för. Jag tar dig inte för dina ord. Tillsvidare anser jag att media endast influerar och att Sverige styrs genom folkvalda val. Det lär man sig i lågstadiet.).

http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr...cle3274032.ece det var ett löjligt svar TKD. Att hitta källor som tar upp media som en väsentlig maktfaktor som dirigerar människors val är inte speciellt svårt. Media styrs av gigantiska bolag, folk som känner varandra kan kosta dig en hel del utan att du vet om det. Att västvärlden utvecklade kognitiva modeller för att dirigera befolkningen är inte beviset på mänsklighet eller demokrati.

Citat:
Jag nämnde i mitt förra inlägg din jämförelse mellan Iran och Sverige och jag anser fortfarande det var en konstig jämförelse. Även om du skulle få för dig att media styr Sverige kan du inte förneka att Sverige är tiotals decennier före Iran bl.a. teknologiskt. Samma sak om vi jämför samhället och ekonomin i respektive land (alla dessa punkter har en koppling till varandra).

Jag förstår att du tycker att det är en konstig jämförelse, vet du varför? För dina föreställningar om Iran dirigeras av mediala framställningen. Något som många av er som har växt upp i västvärlden drabbats av, kallas metonymi!

Du skriver teknologi, men vilken teknologi menar du TKD? Teknologi har en innebörd, och nej Iran är inte "tiotals decennier" efter! Detta påstående är beviset på det jag tidigare nämnde. Att Sverige har bra förutsättningar teknologiskt sett, är ingenting som nån förnekar, men Sverige är inte tiotals decennier före.

Ekonomi baserad på vad TKD? På den föreställda lyckan? Eller alla svenska ungdomars skulder hos Kronofogden? Räntor? Hyror? Föreställd ägande av en lägenhet? Skatter? Lägenheter från 50talet, som du knappt kan röra dig i? Skulder livet ut? Tillfälliga landet TKD, där utbudet och alternativen begränsas för att du inte ska känna av fattigdomen. Ska vi jämföra Iran med Sverige, bara i ägande frågan? Ska vi det?

Industri behöver satsningar. Många Iranier satsar inte sina pengar i Iran, just pga osäkerheten som USA bidragit med. Tjuvarnas samfund som du gärna kallar internationella samfundet är skam över mänskligheten, och du skriver att du gärna vill att Iran ska bli en del av samfundet?

Citat:
Vad gäller mänskliga rättigheter så är det "mediestyrda" Sverige inte helt förvånansvärt i topp medan Iran, som du säger har "ett demokratiskt system med sina brister", ligger i botten. .

Nej, det beror på vad det är du utgår ifrån.
Killen mördar en 15åring som är bror till X och kommer ut efter 2år, med den inställningen kan du vara topp om du vill, men det där är inte rättvisa TKD. Jag kanske personligen skulle förlåta många TKD, men det är inte en fråga om det jag tycker. Är det vad du kallar mänskliga rättigheter?

Någon som skär huvudet av sina landsmän, och dagen innan ringer till föräldrarna för att be dessa titta på XTV för att se sin son bli av med huvudet TKD, är ingenting man blundar för ;

http://www.google.se/imgres?q=abdul+...0&tx=193&ty=87

Om du vill kommentera detta genom att berätta hur politisk aktiva dödas och torteras, måste jag tala om för dig att jag inte köper det som sägs om fallen. När du blir arresterad av Iran så har dessa spårat dig i flera månader, om det finns 1% chans att det är fel person så agerar man inte. När du blir arresterad kan du inte förneka dina egna samtal, kan du? Man vet redan allt, och du säger det med egna ord. Dessutom TKD är säkerhetspolisen en separat enhet, med nästan egna lagar, det finns skäl till varför Nader arresteras medan IR5 fortfarande rör sig fri och tom kritiserar saker i ett samhälle, som du inte ser i detta forum.

Resten besvarar jag lite senare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in