Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Ja, det kan jag och kyrkan har erkänt även detta. Du kan t o m få en mormonvänlig länk.
https://www.fairlatterdaysaints.org/...y_his_own_hand
Tack, där var några tänkvärda förklaringar som t.e.x denna som är precis så som jag själv tänkt om detta -
”
according to Egyptian and Hebrew thinking any copy of a book originally written by Abraham would be regarded and designated as the very work of his hand”
För som i länken jag gav dig, förklaras med stöd av faktiska källor att under perioden år 500-0 fanns i Egypten åtskilliga judiska bosättningar, och att egyptiska icke bibliska texter från den tiden omnämner Abraham som en lärd man som kom till Egypten och undervisade i bla astronomi.
Så både bibliska och icke sådana texter om Abraham florerade i Egypten samtida med Smith’s papyrus.
Slutsatsen som jag känner är att Smith inte var inte helt ute och reste med sina texter.
Citat:
Har du gett mig dina topp tre? Jag vill ha dina bästa, inget annat.
Citat:
Så vad vill du att jag ska göra? Göra research i timmar i förhoppning att hitta olika översättningar och servera dem på silverfat till dig? Fastän du är för trög för att först de enklaste saker?
Med tanke att jag är till den grad nybörjare ang Mormonismen/LDS att jag inte ägnat någon tanke om denna rörelse innan jag upptäckte denna tråden för ett par tre dagar sedan så kan jag såklart inte ge dig något som jag hoppas övertyga dig om, det skulle aldrig vara min tanke att försöka övertyga någon annan ang denna rörelse. Men vår lilla diskussion har väckt i mig om än förmodligen tillfälligt intresse för fenomenet eller kanske jag ska säga profeten Joseph Smith. Tack att du gjorde mig lyhörd om denna intressanta person och organisation.
Herrens vägar äro outgrundliga