2025-04-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så.... är Smith en bluffmakare?
Ja och därtill rasist och sexmissbrukare. Han skulle dock blivit en bra scififörfattare.
Citera
2025-04-28, 11:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
historiska källor som pekar åt att Smith inte alls var ute och reste i det blå med sina skrifter.

Så låt oss sammanfatta.

Joseph Smith köper 4 mumier och papyrusrullar med hieroglyfer och påstår att papyrusen är ett original skrivet av självaste Abraham när han var i Egypten. Analys visar detta inte stämmer, papyrusen är bara ca 2200 år gammal.

Smith påstår sig översätta hieroglyferna och ritar även en faksimil som är närmast identisk med en bild från papyrusen, förutom att Smith ritat dit ett par delar som saknades. En enig forskarkår slår fast att det är en fullständig felöversättning (här har du en del korrekta översättningar sida vid sida, förresten https://en.wikipedia.org/wiki/Breath...it_of_H%C3%B4r) och de bitar han la till på bilden är helt felaktiga, vilket forskarna vet eftersom det är en vanligt förekommande illustration.

Men inget av detta tyder enligt dig på att mannen, som därutöver bl.a. påstått sig hittat nedgrävda guldplåtar som han översatte i en hatt, kanske inte är helt tillförlitlig?

Clown
Citera
2025-04-28, 12:56
Medlem
Citat:
Så låt oss sammanfatta.

Joseph Smith köper 4 mumier och papyrusrullar med hieroglyfer och påstår att papyrusen är ett original skrivet av självaste Abraham när han var i Egypten. Analys visar detta inte stämmer, papyrusen är bara ca 2200 år gammal.

Smith påstår sig översätta hieroglyferna och ritar även en faksimil som är närmast identisk med en bild från papyrusen, förutom att Smith ritat dit ett par delar som saknades. En enig forskarkår slår fast att det är en fullständig felöversättning (här har du en del korrekta översättningar sida vid sida, förresten https://en.wikipedia.org/wiki/Breath...it_of_H%C3%B4r) och de bitar han la till på bilden är helt felaktiga, vilket forskarna vet eftersom det är en vanligt förekommande illustration.

Men inget av detta tyder enligt dig på att mannen, som därutöver bl.a. påstått sig hittat nedgrävda guldplåtar som han översatte i en hatt, kanske inte är helt tillförlitlig?

Clown

Att Smith har påstått att Abraham direkt författade just de papyrusen har inte jag uppfattat det som, den kritik jag hittat verkar bara nämna att Smith hävdade att papyrusen nämner Abraham vid namn. Mumierna och tillhörande papyrus härstammar från Thebes, ett område med judiska bosättningar och ”tempel” vid tiden mumierna och papyrusen är daterade.
Jag tycker nog att där finns indicier till att Smith faktisk hade kött på benen om detta…….och det retar upp den ”enade” wikipedia forskarkåren
Citera
2025-04-28, 13:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att Smith har påstått att Abraham direkt författade just de papyrusen har inte jag uppfattat det som,

Smith skrev själv: "Translation of the Book of Abraham written by his own hand upon papyrus and found in the catacombs of Egypt"

Frågor på det?

Citat:
Jag tycker nog att där finns indicier till att Smith faktisk hade kött på benen om detta

Kan du ange topp tre saker som talar FÖR att Smith "hade kött på benen"?

Citat:
…….och det retar upp den ”enade” wikipedia forskarkåren

Så först lipar du i inlägg efter inlägg för att du inte får den riktiga översättningen från de som säger att Smith har fel. Då länkar jag till en bok som du inte tänker köpa. Då länkar jag till en Wikipedia artikel som anger 3-4 översättningar av olika experter, sida vid sida och du börjar lipa över att det är Wikipedia?

Hur i hela friden ska man göra dig nöjd egentligen? Ska jag betala böckerna själv och skicka dem hem till dig eller? Jävla clown
Citera
2025-04-28, 16:24
Medlem
Citat:

Smith skrev själv: "Translation of the Book of Abraham written by his own hand upon papyrus and found in the catacombs of Egypt"

Frågor på det?

Ja, var skrev han det, kan du länka till en icke wikipedia länk ?

Citat:
Kan du ange topp tre saker som talar FÖR att Smith "hade kött på benen"?
Jag tog upp några stycken i tidigare kommentar till dig, gav dig dessutom en länk som fick mig att tycka att Smith verkar ha ”kött på benen” i papyrus frågan

Citat:
Så först lipar du i inlägg efter inlägg för att du inte får den riktiga översättningen från de som säger att Smith har fel. Då länkar jag till en bok som du inte tänker köpa. Då länkar jag till en Wikipedia artikel som anger 3-4 översättningar av olika experter, sida vid sida och du börjar lipa över att det är Wikipedia?

Hur i hela friden ska man göra dig nöjd egentligen? Ska jag betala böckerna själv och skicka dem hem till dig eller? Jävla clown
Nja, wikipedia är jag tveksam till, du gick ut väldigt hårt om den ”enade” Egyptologi forskarvärlden som du lutar dig mot och så länkar du till Wikipedia, det tog ju liksom luften ur ditt stoltserande….Ja jag hade förväntat mig mer, men jag tror du förstår det eftersom du erbjuder att skicka mig böcker i ämnet, de tar jag tacksamt emot.
Citera
2025-04-28, 17:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
var skrev han det, kan du länka till en icke wikipedia länk ?

Ja, det kan jag och kyrkan har erkänt även detta. Du kan t o m få en mormonvänlig länk.
https://www.fairlatterdaysaints.org/...y_his_own_hand

Citat:
Jag tog upp några stycken i tidigare kommentar till dig

Har du gett mig dina topp tre? Jag vill ha dina bästa, inget annat.

Citat:
Nja, wikipedia är jag tveksam till,

Så vad vill du att jag ska göra? Göra research i timmar i förhoppning att hitta olika översättningar och servera dem på silverfat till dig? Fastän du är för trög för att först de enklaste saker?
Citera
2025-04-28, 20:06
Medlem
Redivivuss avatar
Sedan internet blev allmänt tillgängligt och alltmer kritiskt faktamaterial om mormonismen blev tillgängligt för allmänheten så har en del tidigare mormoner lämnat mormonismen då de fått kännedom om saker och ting som inte stod till som de lärt sig. Det har blivit svårare för sekter och villfarelser att hävda sina osanningar och make believe då det blivit lättare för sanningssökare att själva få reda på saker och ting. Detta gäller inte bara mormonismen utan även andra företeelser och grupperingar.
Citera
2025-04-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ja, det kan jag och kyrkan har erkänt även detta. Du kan t o m få en mormonvänlig länk.
https://www.fairlatterdaysaints.org/...y_his_own_hand

Tack, där var några tänkvärda förklaringar som t.e.x denna som är precis så som jag själv tänkt om detta -

according to Egyptian and Hebrew thinking any copy of a book originally written by Abraham would be regarded and designated as the very work of his hand”

För som i länken jag gav dig, förklaras med stöd av faktiska källor att under perioden år 500-0 fanns i Egypten åtskilliga judiska bosättningar, och att egyptiska icke bibliska texter från den tiden omnämner Abraham som en lärd man som kom till Egypten och undervisade i bla astronomi.
Så både bibliska och icke sådana texter om Abraham florerade i Egypten samtida med Smith’s papyrus.
Slutsatsen som jag känner är att Smith inte var inte helt ute och reste med sina texter.

Citat:
Har du gett mig dina topp tre? Jag vill ha dina bästa, inget annat.
Citat:
Så vad vill du att jag ska göra? Göra research i timmar i förhoppning att hitta olika översättningar och servera dem på silverfat till dig? Fastän du är för trög för att först de enklaste saker?

Med tanke att jag är till den grad nybörjare ang Mormonismen/LDS att jag inte ägnat någon tanke om denna rörelse innan jag upptäckte denna tråden för ett par tre dagar sedan så kan jag såklart inte ge dig något som jag hoppas övertyga dig om, det skulle aldrig vara min tanke att försöka övertyga någon annan ang denna rörelse. Men vår lilla diskussion har väckt i mig om än förmodligen tillfälligt intresse för fenomenet eller kanske jag ska säga profeten Joseph Smith. Tack att du gjorde mig lyhörd om denna intressanta person och organisation.

Herrens vägar äro outgrundliga
Citera
2025-04-29, 00:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tack, där var några tänkvärda förklaringar

Du förvånar ingen.

Citat:
under perioden år 500-0 fanns i Egypten åtskilliga judiska bosättningar, och att egyptiska icke bibliska texter från den tiden omnämner Abraham som en lärd man som kom till Egypten och undervisade i bla astronomi.
Så både bibliska och icke sådana texter om Abraham florerade i Egypten samtida med Smith’s papyrus.
Slutsatsen som jag känner är att Smith inte var inte helt ute och reste med sina texter.

Så ditt argument är: "Judar existerar och texter existerar, alltså är även uppenbart felaktiga översättningar korrekta"

Starkt jobbat

Jävla nöt

Citat:
Tack att du gjorde mig lyhörd om denna intressanta person och organisation.

Eller så är du ett troll.
Citera
2025-04-29, 01:04
Medlem
Citat:
Du förvånar ingen.

Så ditt argument är: "Judar existerar och texter existerar, alltså är även uppenbart felaktiga översättningar korrekta"

Starkt jobbat

Jävla nöt

Eller så är du ett troll.
Inte bara existerat utan tom florerat i Egypten , detta verkar Smith ha varit kunnig om.
Känns lite som Smith var i framkant som autodidakt egyptolog och så var en nagel i ögat för de som ansåg sig vara det egyptologiska etablissemanget
Citera
2025-05-05, 20:07
Medlem
Blir helt nedspammad av mormonreklam från ingenstans op facebook

"come unto christ"=mormoner?

ungdomar pratar om att rädda mig med amerikansk brytning och verkar stå någonstans i stockholm

ai eller äkta?
Citera
2025-05-07, 19:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Blir helt nedspammad av mormonreklam från ingenstans op facebook

"come unto christ"=mormoner?

ungdomar pratar om att rädda mig med amerikansk brytning och verkar stå någonstans i stockholm

ai eller äkta?

Det är äkta. Det är inte säkert att det är just i Stockholm, utan det kan vara på andra platser i landet också.

Kyrkan vill ju att fler ska veta mer om Jesus Kristus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in