2025-04-26, 17:00
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja jag hoppades att själv få avgöra hur pass dina hieroglyf ”fakta” översättningar skiljer sig från Smith’s översättning,

Så om jag ger dig den riktiga översättningen och den skiljer sig från Book of Abraham så kommer du erkänna att Smith är en bluffmakare?

Annars lägger jag inte en sekund på det här tramset.
Citera
2025-04-27, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så om jag ger dig den riktiga översättningen och den skiljer sig från Book of Abraham så kommer du erkänna att Smith är en bluffmakare?

Annars lägger jag inte en sekund på det här tramset.
Det är bara att lägga upp det så får vi se hur det står sig, hoppas det förtäljer nåt bättre än -
Citat:
Fiffiniffi
bullshit, Clown, luder, fanskapet, Bitch, tröga, fula skalle,
Citera
2025-04-27, 06:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är bara att lägga upp det så får vi se hur det står sig

Nej, det blir inget "får se". Kommer du erkänna erkänna Smith är en bluffmakare, Ja eller Nej?
Citera
2025-04-27, 06:47
Medlem
Citat:
Nej, det blir inget "får se". Kommer du erkänna erkänna Smith är en bluffmakare, Ja eller Nej?
Fram med dina fakta källor så vi kan bilda oss en ärlig uppfattning
Citera
2025-04-27, 06:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nope. Besked först.
Citera
2025-04-27, 07:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

OCH som jag redan förklarat: T o m Mormonkyrkan erkänner officiellt att hieroglyferna inte innehåller något av det som Smith påstod

"None of the characters on the papyrus fragments mentioned Abraham’s name or any of the events recorded in the book of Abraham. Latter-day Saint and non-Latter-day Saint Egyptologists agree that the characters on the fragments do not match the translation given in the book of Abraham"

Så grattis, du är mer patetisk än Mormonkyrkan
Senast redigerad av Fiffiniffi 2025-04-27 kl. 07:11.
Citera
2025-04-27, 10:04
Medlem
Citat:
OCH som jag redan förklarat: T o m Mormonkyrkan erkänner officiellt att hieroglyferna inte innehåller något av det som Smith påstod

"None of the characters on the papyrus fragments mentioned Abraham’s name or any of the events recorded in the book of Abraham. Latter-day Saint and non-Latter-day Saint Egyptologists agree that the characters on the fragments do not match the translation given in the book of Abraham"

Så grattis, du är mer patetisk än Mormonkyrkan
Visst är det så, jag vet inget ingående om LDS/JS’s skrifter mer än vad jag snabb googlat.

Här är en kritiker från Oxford , Archibald Sayce, han skriver -
It is difficult to deal seriously with Joseph Smith’s impudent fraud …. Smith has turned the goddess [Isis in Facsimile No. 3] into a king and Osiris into Abraham.”

Att Smith så tidigt(innan Sayce var född) översätter Isis som en Kung behöver inte alls vara helt tokigt, egyptiska(hieroglyfen) som grekiskan kallar Isis sägs hålla meningen för“tron”(som engelskans ”throne”), alltså en sån som kungar(och dtrottningar) sitter på.

”Experterna” säger också att Smith’s papyrus är vanligt historiskt egyptiskt begravningsdokument som bla talar om balsamering och mumifiering av den avlidna.
Utefter den enkla förklaringen kan man ju då undra, hur vanligt var det med att utfärda sådana dokument om avlidna och dessutom balsamera och mumifiera, var det en procedur för alla eller bara för vissa klasser?

Utöver ”experternas ” kritik som bara talar om för andra att Smith’s översättning är fel tycks dessa experter inte presentera egen full översättning av Smith’s papyrus utan bara säga att man ska tro dom när dom säger att något är rätt eller fel, ingen tillstymmelse om att allmänheten ska få göra sin egen uppfattning.

Rosetta stenen förstods på 1820-talet England/Frankrike, Smith’s översättning sägs ha gjorts i slutet av 1830-talet USA, det var ju inte direkt internettider, Smith’s översättning kan ur den tidens förståelse varit korrekt ?

Också tänkvärd tillsynes fakta om Rosettastenen sägs vara att den är från grekiska till hieroglyfer och inte tvärtom.

Angående - Abraham/Egypten kom Google/Bing upp med något intressant som jag inte läst igenom än
Citera
2025-04-27, 10:17
Medlem
Citat:
Nope. Besked först.
Helt inverterat, som att man skulle recensera en bok innan man läst.
Du är ateist, men du för dig med satanist karaktäristiska att vilja uppochnervända . invertera och slänga glåpord och smädelser, destabilisera och tysta…….men vad hjäper det ?
Citera
2025-04-27, 10:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Visst är det så,

Så vad fan är ditt problem??

Citat:
jag vet inget ingående om LDS/JS’s skrifter mer än vad jag snabb googlat.

Det är inte mitt problem.

Citat:
Utöver ”experternas ” kritik som bara talar om för andra att Smith’s översättning är fel tycks dessa experter inte presentera egen full översättning av Smith’s papyrus utan bara säga att man ska tro dom när dom säger att något är rätt eller fel, ingen tillstymmelse om att allmänheten ska få göra sin egen uppfattning.

Är du intresserad på riktigt kan du köpa en bok:
https://www.signaturebooks.com/books...gyptian-papyri

Men det är du inte.

Citat:
Smith’s översättning kan ur den tidens förståelse varit korrekt ?

Nej. Det fanns ingen förståelse. Smith hittade på det.

Citat:
Också tänkvärd tillsynes fakta om Rosettastenen sägs vara att den är från grekiska till hieroglyfer och inte tvärtom.

Och E4 går mellan Norrköping Och Stockholm och inte tvärtom.
Citera
2025-04-27, 13:42
Medlem
Citat:

Är du intresserad på riktigt kan du köpa en bok:

Men det är du inte.

Nej. Det fanns ingen förståelse. Smith hittade på det.

Här är intressant info från LDS angående Abraham/Egypten, det verkar inte alls vara så att de tar avstånd från Smth’s papyrus skrifter(som du tidigare skrev)snarare tvärt om verkar dom har letat upp faktiska historiska källor som pekar åt att Smith inte alls var ute och reste i det blå med sina skrifter.

Thus, the Book of Abraham fits comfortably with the literature about Abraham that was circulating in Egypt during the general time period of the Joseph Smith Papyri.”

https://rsc.byu.edu/introduction-boo...n-view-abraham

Det kommer såklart inte övertyga dig och det är inte heller meningen, det är för allmänt intresse för tråden
Citera
2025-04-27, 13:55
Medlem
Citat:

Tack för länken, den satt långt inne för dig att lämna ut, kanske har du febrilt letat runt på nätet efter något att backa upp dig, därav ditt argsinta sinnelag, var inte arg, det är bättre att ta sin tid än att förhasta.

Tillägg tips för intresserade ang länken - det verkar som en del av boken kan läsas på Amazon via dess Kindle länk.
Senast redigerad av Kirev 2025-04-27 kl. 14:06.
Citera
2025-04-27, 14:33
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Tack för länken

Så.... är Smith en bluffmakare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto