Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
OCH som jag redan förklarat:
T o m Mormonkyrkan erkänner officiellt att hieroglyferna inte innehåller något av det som Smith påstod
"
None of the characters on the papyrus fragments mentioned Abraham’s name or any of the events recorded in the book of Abraham. Latter-day Saint and non-Latter-day Saint Egyptologists agree that the characters on the fragments do not match the translation given in the book of Abraham"
Så grattis, du är mer patetisk än Mormonkyrkan

Visst är det så, jag vet inget ingående om LDS/JS’s skrifter mer än vad jag snabb googlat.
Här är en kritiker från Oxford , Archibald Sayce, han skriver -
”
It is difficult to deal seriously with Joseph Smith’s impudent fraud …. Smith has turned the goddess [Isis in Facsimile No. 3] into a king and Osiris into Abraham.”
Att Smith så tidigt(innan Sayce var född) översätter Isis som en Kung behöver inte alls vara helt tokigt, egyptiska(hieroglyfen) som grekiskan kallar Isis sägs hålla meningen för“tron”(som engelskans ”throne”), alltså en sån som kungar(och dtrottningar) sitter på.
”Experterna” säger också att Smith’s papyrus är vanligt historiskt egyptiskt begravningsdokument som bla talar om balsamering och mumifiering av den avlidna.
Utefter den enkla förklaringen kan man ju då undra, hur vanligt var det med att utfärda sådana dokument om avlidna och dessutom balsamera och mumifiera, var det en procedur för alla eller bara för vissa klasser?
Utöver ”experternas ” kritik som bara talar om för andra att Smith’s översättning är fel tycks dessa experter inte presentera egen full översättning av Smith’s papyrus utan bara säga att man ska tro dom när dom säger att något är rätt eller fel, ingen tillstymmelse om att allmänheten ska få göra sin egen uppfattning.
Rosetta stenen förstods på 1820-talet England/Frankrike, Smith’s översättning sägs ha gjorts i slutet av 1830-talet USA, det var ju inte direkt internettider, Smith’s översättning kan ur den tidens förståelse varit korrekt ?
Också tänkvärd tillsynes fakta om Rosettastenen sägs vara att den är från grekiska till hieroglyfer och inte tvärtom.
—
Angående - Abraham/Egypten kom Google/Bing upp med något intressant som jag inte läst igenom än