2013-03-02, 04:55
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Egentligen borde man väl inte kalla mormoner för kristna eftersom deras mormons bok är lika viktig för dem som koranen är för muslimer och talmud är för judar. Jesus är ju för mormonerna bara en mindre profet precis som Jesus är en mindre profet för muslimerna. För muslimerna är Muhammed den riktiga profeten och för mormonerna är Moroni eller Jakob Smith den riktiga profeten. För en kristen ska väl Jesus vara den riktiga och viktigaste profeten vilken han är varken för muslimer eller mormoner.

Dessutom är väl mormoners kunskap i Bibeln lika bra som muslimers kunskap i denna bok. De mormoner jag har talat med har aldrig kunnat hitta i Bibeln eller ens vetat så speciellt mycket om vad Bibeln talar om. De kallar sig säkert kristna för att inte bli utstötta i det amerikanska samhället och använder kanske även ett kors, men med tanke på det ovan skrivna och att även de har en klädkod för kvinnor så har de nog större likheter med muslimerna än med kristna.

Intressant att du tror så. Fast det är ju skillnad på att tro och att veta.

För en mormon så är Mormons bok lika viktig som Apokryfer är för katoliker. Bibeln är lika viktig som Mormons bok.

http://www.pewforum.org/u-s-religiou...ge-survey.aspx

Om Jesus bara vore en profet, ja då vore det illa. Mormoner tror att han är 100% Gud och 100% människa. Han är Abrahams, Isaks och Jakobs Gud. Jesus är Guds enfödde son i köttet och GUds förstfödde son i anden. Jesus Kristus skapade universum under överinseende av Gud Fadern. Jesus är enda vägen till Gud. Jesus var född syndfri, har aldrig syndat. Jesus dog för alla människors synder. Mormoner tror på social trinitarism osv.

Klädkoden som mormoner strävar mot är ungefär övre medelklass. Modest och proper.
Citera
2013-03-02, 05:03
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
"The FBI and CIA, drawn by a seemingly incorruptible rectitude, have instituted Mormon-recruitment plans."
http://www.time.com/time/magazine/ar...138108,00.html[/quote]

Den dar artikeln ar lite gammal. Skulle vara intressant att fa veta om dessa planer blev verklighet.

Citat:
"The National Security Agency and Department of Homeland Security has designated BYU as a National Center for Academic Excellence in Information Assurance Education (CAE/IAE), a designation that honors schools excelling in the development of professionals who help protect national security information systems."

Knappast nagon unik utmarkelse.

http://www.nsa.gov/ia/academic_outre...itutions.shtml

Citat:
[i]"REXBURG - The U.S. Central Intelligence Agency will have recruiters at Brigham Young University-Idaho in Rexburg Jan. 23 from 5-6:30 p.m.

http://www.uvsj.com/news/article_6e8...#axzz26q8igpWx

CIA och FBI brukar dyka upp vid de flesta nagarlunda anstandiga universiteten. Det ar knappast forvanande att lokalblaskan i Rexburg forsoker fa det att verka vara mer markvardigt an det ar. Dock far jag daliga vibbar av att CIA skulle rekrytera vid BYU-I. Det universitetet har inte overdrivit bra rykte (samre an BYU). En av mina kompisar har en dotter som gar pa BYU-I. Dottern vill byta skola men kan inte gora det da de flesta av hennes studiepoang inte kan overforas till andra universitet (mojligen BYU).
Citera
2013-03-02, 05:08
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Egentligen borde man väl inte kalla mormoner för kristna eftersom deras mormons bok är lika viktig för dem som koranen är för muslimer och talmud är för judar. Jesus är ju för mormonerna bara en mindre profet precis som Jesus är en mindre profet för muslimerna. För muslimerna är Muhammed den riktiga profeten och för mormonerna är Moroni eller Jakob Smith den riktiga profeten. För en kristen ska väl Jesus vara den riktiga och viktigaste profeten vilken han är varken för muslimer eller mormoner.

Mormonerna tror att Jesus var guds son och att dog for manniskornas synder. Jesus ar atminstonde enligt doktrinen viktigare an Joseph Smith. Dock har man i praktiken satt Joseph Smith tamligen hogt upp pa pedistalen. Man kan inte vara en Mormon i god stallning om man inte tror att Joseph Smith var Guds profet.
Citera
2013-03-02, 05:12
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Klädkoden som mormoner strävar mot är ungefär övre medelklass. Modest och proper.

Det kan jag inte halla med pa. Kladkoden ar snarare en kvarleva fran 50-talet.
Citera
2013-03-02, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Det kan jag inte halla med pa. Kladkoden ar snarare en kvarleva fran 50-talet.
Intressant! Jag har några frågor:
  • Trodde du någonsin på Joseph Smith och historierna om honom? Eller gick du med i kyrkan enbart pga ditt äktenskap?
  • Vad tycker din fru om att du slutat? Säger inte mormonismen att kvinnorna skall komma in i himlen genom sin make? I så fall så borde ju hon vara helt förkrossad över ditt avfälle?
  • Är du fortfarande kristen eller har du förlorat all din tro?
  • Stämmer det att mormonerna är i princip ueslutande republikaner?
När det gäller att skriva svenska så har jag en liknande situation som du. Det är bara att hålla igång den genom att svamla på Flashback, det är precis vad jag gör, Sen fick min svenska lite nytt liv genom att jag faktiskt tillbringade 7 månader i Sverige förra året. Ojojoj. Jag lade fort benen på ryggen är allt jag säger. Skärgårn är fin, vintrarna coola och landsbygden är bra. Men Stockholm (där jobben finns), värderingarna och välfärdsstartens död, för att inte tala om den tvångsimplementerade "mångkulturen". Inget för mig.
Citera
2013-03-02, 19:09
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjarnglans
Trodde du någonsin på Joseph Smith och historierna om honom? Eller gick du med i kyrkan enbart pga ditt äktenskap?

Jag trodde alltid han hade hittat pa det, men jag visste inte hela den smutsiga historian. Jag hade inga problem med att han hittade pa lite saker for att skapa en battre och trevligare kyrka. Dock hade jag ingen aning om detaljerna. Josses! Hade jag vetat om detaljerna sa hade jag aldrig gatt med.

Det korta svaret ar att jag i huvudsakligen gick jag med i kyrkan pga aktenskapet.

Citat:
Vad tycker din fru om att du slutat? Säger inte mormonismen att kvinnorna skall komma in i himlen genom sin make? I så fall så borde ju hon vara helt förkrossad över ditt avfälle?

Hon var inte glad over detta. Hon var besviken och tillfalligt argsint men har nu lugnat ner sig och verkar ha accepterat mitt beslut. Hon var tursamt nog en tamligen frisinnad mormon som aldrig varit djupt insyltat i kyrkan.

Det ar en mycket svar situation for bada makarna nar en av dom beslutar sig for att lamna kyrkan. Det ar oftast sa att den troende maken/makan anser sig forradd av den som tappat tron. Det forekommer oftast att den troende maken/maken och ovriga familjen forsoker tvinga den som tappade tron att stanna kvar i kyrkan och deltaga i alla aktiviteter mot sin egen fria vilja. Det blir en krisperiod i aktenskapet och skiljsmassa ar inte ovanligt.

Mormonkyrkan talar garna om hur familjen ar det viktigaste, men i verkligheten sa ar kyrkan viktigare an nagon annat.

Citat:
Är du fortfarande kristen eller har du förlorat all din tro?

Jag ar inte kristen. Jag anser mig vara en pantheist och ar medlem i en UU kyrka. De flesta mormoner som forlorar tron pa mormonismen forlorar aven tron pa kristendomen. Det ar svart att kritiskt granska mormonismen och sedan inte granska kristendomen pa samma satt.

Citat:
Stämmer det att mormonerna är i princip ueslutande republikaner?

Ja, det stammer. Runt 75% av mormonerna sympatiserar med det republikanska partiet. Elva av de femton toppledarna i kyrkan ar officiellt registrerade som republikaner. De ovriga fyra ar registerade som neutrala.

http://www.sltrib.com/sltrib/politic...ormon.html.csp

Om du ar liberal i kyrkan sa lar du nog forsoka halla tyst om dina asikter om du inte vill riskera att bli utfrysen. Manga traditionella liberala varderingar (gay rights, feminism, m m) som finns gar direkt emot kyrkans varderingar. Det verkar som de som lamnar kyrkan oftast ocksa blir mer liberala i sina politiska asikter och mer toleranta mot minoriteter.
Citera
2013-03-02, 19:13
Medlem
Palpatines avatar
Jag rekommenderar att du tittar pa dessa presentationer:

1. Why People Leave the LDS Church
http://www.youtube.com/watch?v=uZQJc5SxnVs

2. Why Mormons Question
http://www.youtube.com/watch?v=7gVUuWd2gP0

3. Top 5 Myths and Truths about Why Committed Mormons Leave the Church
http://www.youtube.com/watch?v=EP3GJeYIN3s
Citera
2013-03-02, 22:58
Medlem
Palpatines avatar
Apologisterna har slappt ut en ny video som behandlar folks tvivel om "Book of Abraham".

http://www.youtube.com/watch?v=nR3uxbxRUz8

Sammanfattningen ar att fragan om "Book of Abraham" ar for komplex for vanliga mormoner att forsta och att det battre att inte bekymra sig over det.
Citera
2013-03-02, 23:38
Bannlyst
Det låter ju som om du har något personligt groll till mormonkyrkan.
Det är väl en sak att säga att man förlorat tron och lämna kyrkan. Punkt slut.

Men här verkar det vara mer som att din tidigare ljumma tro har vänts till ordentlig ovilja eller avsky.
Varför? Vad hände?
Citera
2013-03-03, 01:41
Medlem
AnitaFransiscos avatar
Blir rätt äcklad bara av dina inlägg. Mormonismen är fake och en satanist sekt. Desutom rasistiskt. Mormonismen lockar väll mest rasister och nazister att bli medlemmar,.
Citera
2013-03-03, 03:18
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnitaFransisco
Blir rätt äcklad bara av dina inlägg. Mormonismen är fake och en satanist sekt. Desutom rasistiskt. Mormonismen lockar väll mest rasister och nazister att bli medlemmar,.

Pa vilket satt ar dom satanistiska? Vad far dig att tro att nazister skulle vilja bli medlemmar?
Citera
2013-03-03, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
... ett bevisat faktum som evolution är.
Gammalt inlägg, nytt svar. Evolutionen är inget bevisat faktum. Den är lika mycket en religiös tro som alla annan religiös tro utan direkta bevis.

Några benbitar utspridda över ett visst område och fossiler bevisar bara att det under lång tid har funnits mikroorganismer, fiskar, ödlor och andra djur på jorden, inte att de har utvecklats genom varandra från en encellig organism till människan.
Senast redigerad av pethom 2013-03-03 kl. 04:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in