2012-11-02, 15:50
Bannlyst
Är det vanligt att mormoner tror på precis allt som står i deras skrifter? Jag får ge Richard Dawkins en stor eloge som satte den lille gossen på plats.
http://www.youtube.com/watch?v=xjwsG36XTZ8
Citera
2012-11-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BertilGyllenhake
Är det vanligt att mormoner tror på precis allt som står i deras skrifter? Jag får ge Richard Dawkins en stor eloge som satte den lille gossen på plats.

Det ända ni verka vara ute efter är att sätta andra på plats och visa så bra ni är.

Acceptera att det finns olika tro, du vljer vad du vill tro på, eller hur.
Citera
2012-11-02, 18:53
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertilGyllenhake
Att spotta på någons tro menar du?

Tycker mer det är tragiskt att du bygger din livsupplevelse kring en person som Richard Dawkins.
Citera
2012-11-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Jag har svårt att relatera ditt svar till mitt inlägg, men det var i vilket fall intressant läsning.
Citera
2012-11-02, 19:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Jag har svårt att relatera ditt svar till mitt inlägg, men det var i vilket fall intressant läsning.
Grejen med mormonerna är ju att religionen är helt ur-spaecad. Som en sorts symbios mellan kristendom och sciencelogi.

Har svårt att hitta några angreppspunkter i denna religion då dom vill "rädda alla människor". Även oss oförstående.
Citera
2012-11-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Grejen med mormonerna är ju att religionen är helt ur-spaecad. Som en sorts symbios mellan kristendom och sciencelogi.

Har svårt att hitta några angreppspunkter i denna religion då dom vill "rädda alla människor". Även oss oförstående.
Jo, jag har en rätt positiv uppfattning om mormoner. Till skillnad från en försäljare hade jag gladeligen bjudit in två missionerande ungdomar på en kopp kaffe, te eller vad de nu önskar. Inte för att höra om Joseph Smith, utan för att höra på om deras livsberättelse och personliga världsbild.

Jag kan allt för lite om denna tro för att kunna uttala mig om den, men baserat på Mormonlady's första svar till mig gällande eskatologin så tror de att alla människor får både en och två chanser. Det är, så att säga, inte kört bara för att du råkar haft "fel" tro, utan de vill innerligen hela mänskligheten väl. Det tycks inte finnas den klassiska "du har helt enkelt fel och är därmed dömd"-tanken utan snarare "snälla, tänk om och bli mormon så får du hela kakan med en gång istället för om väldigt många år".

Att riktigt onda människor inte ens har en chans önskar jag innerligen, även om det vore svårt att dra en sådan gräns.
Citera
2012-11-02, 19:36
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Att riktigt onda människor inte ens har en chans önskar jag innerligen, även om det vore svårt att dra en sådan gräns.
Men vad handlar ondska om egentligen?
En svaghet inför drifterna för vissa människor.
Citera
2012-11-02, 19:46
Medlem
Citat:
Mycket svårt att svara på.

Det är lätt att se ondska i handlingar hos människor som, till exempel, själva haft en svår uppväxt. Men när man får veta kontexten - den "plats/person" varigenom denna ondska utstrålar från - är det svårt att fortfarande hävda ondska. Låt oss säga pedofilen som dömts för sexuella övergrepp mot barn. Om det visar sig att denne själv råkat ut för detta öppnas ett helt nytt fönster av förståelse.

Men så tycks det finnas människor med självinsikt som likväl begår onda handlingar. Antingen genom att de avhumaniserar alla andra subjekt eller att de helt enkelt njuter av deras lidande. Jag tror detta är en mycket ovanlig inställning till andra, men att den existerar. Dessa subjekt behöver utrotas eftersom de lever på snälla och godtrogna människor som vill alla väl. Dessa behöver vi fler av och därmed är deras fiender godhetens fiender.

Hur som helst, det är omöjligt att veta "hur det egentligen ligger till". Och av denna anledning är jag principiellt emot dödsstraff. Hur kan vi objektivt avgöra om vi har att göra med en mycket ond människa, eller någon som skapats ond genom andras handlingar? Det går inte. Vi kan inte tränga in i medvetanden.

Jag får väl ändå påpeka att alla människor är kapabla till ondska, inte minst jag. Skillnaden ligger i den känsla du får efter du utfört det onda. Leder, till exempel, gammeltestamentlig rättvisa till inre frid? Ah, men jag babblar för mycket.

Din fråga är bra, DenLede.
Citera
2012-11-02, 20:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det ända ni verka vara ute efter är att sätta andra på plats och visa så bra ni är.

Acceptera att det finns olika tro, du vljer vad du vill tro på, eller hur.
Ja men det är väl uppenbart att Mormons bok är en stor lögn rakt igenom. Jag tror nog att Joseph Smith sneglade både en och två gånger i Bibeln och andra samtida böcker när han letade inspiration till sin bok.
Citat:
Att spotta på någons tro menar du?

Tycker mer det är tragiskt att du bygger din livsupplevelse kring en person som Richard Dawkins.
Det handlar inte om att spotta på utan att ifrågasätta denna högst aktuella religion som är en het potatis inte minst med andledning av det stundande presidentvalet i USA.

Mycket av texten i Mormons bok är även skriven så att den ska låta mycket gammal. Inte helt olik denna meningen nedan:

Såningsmannen gick ut för att så sin säd. Och när han sådde, föll han somt vid vägen,
och förtrampades, och himmelens fåglar åto upp det. (Lukas 8:5, NT)

Vidare står det även om att Nephiterna hade ett mycket väl utvecklat skriftspråk och handlade som många andra folk på den tiden med mynt. Det är konstigt att man funnit kvarlämningar från andra civilisationer men inte ett enda dammkorn av dessa nybyggare från Jerusalem.

Nephi gör plåtar av metall och upptecknar sitt folks historia. Israels Gud skall komma sex hundra år från det att Lehi lämmnade Jerusalem. Nephi berättar om hans lidande och korsfästelse. Judarna skall bli föraktade och kringspridda till de sista dagarna, då skall de återvända till Herren. (1 Nephi 19)

Nephiternas myntsystem förklaras. Amulek tvistar med Zeezrom.
Kristus kommer inte att frälsa människor i deras synder. Endast de som ärver himmelriket är frälsta. Alla människor kommer att uppstå till odödlighet. Det finns ingen död efter uppståndelsen. (Almas bok 11)

http://www.youtube.com/watch?v=dFUMnCpI-sA

Edit: Det är inte meningen att låta ond nu men Mormons bok passar bättre att läsas som en ren sagobok än som att se den som en historisk skildring som saknar förankring annat än som rent påhitt.

http://www.youtube.com/watch?v=TzTZA5AXsdQ
http://www.youtube.com/watch?v=a_5xc50wKl8
Senast redigerad av BertilGyllenhake 2012-11-02 kl. 20:50.
Citera
2012-11-02, 20:38
Medlem
Citat:

Att lyda våra drifter är väl det naturliga? Kan man anklaga en chimpanshane som dödar en annan chimpanshane i kamp om en hona för att vara ond?

Finns det andra däggdjur som kan känna empati? Att medvetet åsidosätta empatiska känslor och fokusera på egoism tycker jag är ondska! Men det är som sagt en jäkligt svår fråga och jag saknar bra svar.
Citera
2012-11-02, 20:48
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Att lyda våra drifter är väl det naturliga? Kan man anklaga en chimpanshane som dödar en annan chimpanshane i kamp om en hona för att vara ond?

Finns det andra däggdjur som kan känna empati? Att medvetet åsidosätta empatiska känslor och fokusera på egoism tycker jag är ondska! Men det är som sagt en jäkligt svår fråga och jag saknar bra svar.
Lär dig känna skillnaden mellan djur och människa.
Citera
2012-11-02, 20:58
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vi vet skillnaderna mellan oss och schimpanserna.

Jag anser att man ska ta fasta på det när man ser sig själv som människa.
Vi kan ju iallafall se och reflektera över våra djuriska drifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in