2011-06-13, 20:44
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
En kvinna ska väl inte behöva dela sin karl med en annan kvinna bara för att hon älskar barn väl?

Men "profeten" föreskrev väl månggifte? Samt t.ex. Brigham Young?

Folk säger givetvis en sak när media frågar, en annan när mikrofonen är av.
Citera
2011-06-13, 21:17
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men "profeten" föreskrev väl månggifte? Samt t.ex. Brigham Young?

Folk säger givetvis en sak när media frågar, en annan när mikrofonen är av.

Nej, polygami får inte finnas i Mormonkyrkan, LDS Church. De slutade med det 1890. Men visst, polygami existerade ett kort tag i kyrkans historia. Men det var då det, inte nu. Det snabbaste sättet att bli utesluten på är att hålla på med polygami eller att förespråka det.
Citera
2011-06-14, 20:29
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Nej, polygami får inte finnas i Mormonkyrkan, LDS Church. De slutade med det 1890. Men visst, polygami existerade ett kort tag i kyrkans historia. Men det var då det, inte nu. Det snabbaste sättet att bli utesluten på är att hålla på med polygami eller att förespråka det.

Så man anser således nuförtiden att Joseph Smith hade fel uppfattning gällande månggifte?

För det är ju tämligen glasklart att han för för det på sin tid.
Citera
2011-06-14, 21:35
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Så man anser således nuförtiden att Joseph Smith hade fel uppfattning gällande månggifte?

För det är ju tämligen glasklart att han för för det på sin tid.

Månggifte gällde under en tid då kyrkan var under stor press. Många kvinnor var änkor eller ogifta. På den tiden så var det inte socialt accepterat i det amerikanska samhället (ja inte heller i Sverige) att vara ogift.

Inte alla beslut som sker är för evigt. En del är för vissa tidsperioder. Kyrkan anser att det var rätt med månggifte då på den tiden då det skedde, men nu är det fel med månggifte. Om det nu kommer att finnas människor i himlen som är gifta (som bla mormoner och ortodoxa tror), då blir det ju månggifte där för en del personer kanske. Fast det skulle ju även kunna ske med vanliga svenska män som råkar vara änklingar och som gifter sig igen. Då har de två fruar i himlen fastän de bara har haft en i taget här på jorden.

Men som sagt... vi får väl se hur det blir. För jag vet inte om du vet detta, men allting som inte är korrekt när det gäller sådana här saker som giftemål och annat, det kommer att rättas till i Tusenårsriket. Bara för att ett himmelskt giftemål har skett här på jorden, innebär inte detta att det måste ske i himlen. Det är inte skrivet i sten, utan om något har blivit fel så kommer det att rättas till.

Luther ansåg att månggifte var bibliskt, dvs han fann inga motargument.
Senast redigerad av Mormonlady 2011-06-14 kl. 21:37.
Citera
2011-06-14, 21:41
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Om det nu kommer att finnas människor i himlen som är gifta (som bla mormoner och ortodoxa tror), då blir det ju månggifte där för en del personer kanske. Fast det skulle ju även kunna ske med vanliga svenska män som råkar vara änklingar och som gifter sig igen. Då har de två fruar i himlen fastän de bara har haft en i taget här på jorden.

.

Hur går detta ihop med Jesu ord om att människor inte tar sig hustrur i himlen utan är såsom änglarna?
Citera
2011-06-14, 21:54
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Hur går detta ihop med Jesu ord om att människor inte tar sig hustrur i himlen utan är såsom änglarna?

Det kan ju betyda att man måste taga sin hustru på jorden för att det ska kunna fungera, dvs att ceremonin måste ske då. Det fungerar förmodligen inte med att försöka att börja att dejta någon i himlen. De ortodoxa tror ju också på eviga äktenskap.
Citera
2011-06-15, 01:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Det kan ju betyda att man måste taga sin hustru på jorden för att det ska kunna fungera, dvs att ceremonin måste ske då. Det fungerar förmodligen inte med att försöka att börja att dejta någon i himlen. De ortodoxa tror ju också på eviga äktenskap.

Det är väl inte frågan om att dejta någon i himlen, att det måste ingås på jorden låter rimligt.

Jag vet inte vad de Ortodoxa tror så det kan jag inte svara på, jag tänkte på detta bibelord från
Matt 22:

23Samma dag kom det fram några saddukeer och sade att det inte finns någon uppståndelse, och de frågade honom:
24"Mästare, Mose har sagt: Om någon dör barnlös, skall hans bror gifta sig med änkan och skaffa efterkommande åt brodern.
25Det fanns här hos oss sju bröder. Den förste gifte sig och dog, och då han inte hade några barn fick hans bror överta hustrun.
26På samma sätt gick det med den andre och den tredje och med alla sju.
27Sist av alla dog kvinnan.
28Vem av de sju blir hon hustru till vid uppståndelsen? Alla har ju varit gifta med henne."
29Jesus svarade: "Ni tänker fel därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt.
30Vid uppståndelsen gifter man sig inte eller blir bortgift, utan alla är som änglarna i himlen.

31Och vad de dödas uppståndelse beträffar, så har ni väl läst vad Gud har sagt till er:
32Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte en gud för döda utan för levande." 33När folket hörde detta häpnade de över hans undervisning.

Ovanstående betyder ju att alla dessa hade äktat denna kvinna så då kan ju eviga äktenskap inte stämma in med detta, hur förklarar Mormonerna detta?
Citera
2011-06-15, 13:35
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Det är väl inte frågan om att dejta någon i himlen, att det måste ingås på jorden låter rimligt.

Jag vet inte vad de Ortodoxa tror så det kan jag inte svara på, jag tänkte på detta bibelord från
Matt 22:

23Samma dag kom det fram några saddukeer och sade att det inte finns någon uppståndelse, och de frågade honom:
24"Mästare, Mose har sagt: Om någon dör barnlös, skall hans bror gifta sig med änkan och skaffa efterkommande åt brodern.
25Det fanns här hos oss sju bröder. Den förste gifte sig och dog, och då han inte hade några barn fick hans bror överta hustrun.
26På samma sätt gick det med den andre och den tredje och med alla sju.
27Sist av alla dog kvinnan.
28Vem av de sju blir hon hustru till vid uppståndelsen? Alla har ju varit gifta med henne."
29Jesus svarade: "Ni tänker fel därför att ni varken kan skriften eller vet något om Guds makt.
30Vid uppståndelsen gifter man sig inte eller blir bortgift, utan alla är som änglarna i himlen.

31Och vad de dödas uppståndelse beträffar, så har ni väl läst vad Gud har sagt till er:
32Jag är Abrahams Gud och Isaks Gud och Jakobs Gud. Gud är inte en gud för döda utan för levande." 33När folket hörde detta häpnade de över hans undervisning.

Ovanstående betyder ju att alla dessa hade äktat denna kvinna så då kan ju eviga äktenskap inte stämma in med detta, hur förklarar Mormonerna detta?

När det gäller alla dessa män som var gift med samma kvinna, då måste detta redas ut. Jag vet att Mormonkyrkan talar om att sådant kommer att redas ut i Tusenårsriket. I slutändan så är det en av männen som får lov att vara gift med kvinnan. I ett äktenskap så ska ju båda parter vara överens, så det handlar nog mycket om vad kvinnan vill. Vem vill hon helst vara gift med? Hon får välja en av alla männen, för hon kan inte ta en helt ny man, utan det måste vara en av alla dem som hon var gift med under sin tid på jorden. Det kan alltså inte skapas några nya äktenskap vid uppståndelsen och i Tusenårsriket, utan ceremonierna måste ha skett redan här under våra jordeliv.
Citera
2011-07-27, 22:03
Medlem
Hej Mormonlady!

Jag vill att du svarar mig ärligt om en fråga jag har.
Det gäller LDS tiondeprinciper. Om man inte betalar, vad händer då? Blir man inte välkommen till Templet då?
Har hört att man blir kallad av biskopen och denne undrar varför man inte betalar , osv. Erbjuder sig att göra en budget över ens ekonomi och annat.
Man blir också inte uppskattad av de andra medlemmarna.
Citera
2011-07-28, 17:42
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappdanko
Hej Mormonlady!

Jag vill att du svarar mig ärligt om en fråga jag har.
Det gäller LDS tiondeprinciper. Om man inte betalar, vad händer då? Blir man inte välkommen till Templet då?
Har hört att man blir kallad av biskopen och denne undrar varför man inte betalar , osv. Erbjuder sig att göra en budget över ens ekonomi och annat.
Man blir också inte uppskattad av de andra medlemmarna.

Hej,

Jag svarar alltid ärligt på allting, även dig :-)

Det svaret som de flesta ger, det är att om man inte ger tionde (oavsett om det är på nettolönen eller på bruttolönen) gör att man inte kan få en tempelrekommendation. Det är det snabba och förenklade svaret. Men det är inte hela sanningen.

Tempelrekommendationen gäller i två år, och måste förnyas. Då blir man kallad till biskopen eller för en intervju. De frågor som ställdes när man ville bli medlem i kyrkan ställs igen, plus några få till. De extra frågorna handlar om ifall man betalat fullt tionde (man bestämmer själv om det är på nettolönen eller bruttolönen). Biskopen kollar inte vilken lön man ha hos Skatteverket, så det är upp till medlemmen att svara.

Ca 10-15 procent av alla medlemmar har en tempelrekommendation i Sverige, i USA är det fler, ca 25-40%.

Så... om man är en medlem som väldigt gärna vill ha en tempelrekommendation, men pengarna räcker inte till (enligt vad man själv anser)... vad gör man då? Det är lite för sent att gå till biskopen och prata om det vid tempelintervjun, utan sådant måste planeras.

Man går till biskopen och säger att man gärna vill betala fullt tionde, men att man inte klarar av det pga att inkomsten är för liten. Då har man några träffar med biskopen, typ sånt som man har med handläggarna på socialen för ekonomiskt bistånd. Man visar vad man har för inkomst och utgifter, och allt ska styrkas med papper. Sen så hjälper biskopen till att göra en budget, typ liknande som tv-programmet Lyxfällan i TV3. Sen så ska man hålla budgeten också förstås. Om man vågar att vara helt öppen och faktiskt kommer med underlaget, dvs de ska kunna se lönespecifikationen, bankutdrag, kvitton mm. Om man gör så, och följer budgeten, då har man gjort vad man kan, eller hur?

Medlemmarna får rapporter om deras inbetalning av tionde, för det visar att kyrkan har bokfört det hela, en sk tiondeavräkning. Detta sker två gånger per år, och det är helt frivilligt. Man bör starta med att betala tionde senast vid förra tiondeavräkningen så att man kan säga "ja" vid nästa tiondeavräkning. När man har en hel sådan period, då kan man gå till biskopen och be om en tempelintervju. Men man behöver ha kommit ibland till kyrkan på sakramentsmötena, för annars så räknas man inte som en aktiv medlem. Det är bara aktiva medlemmar som kan få en tempelrekommendation. I princip räcker det med att ha gått på ett sakramentsmöte under jan-mars, eller apr-jun, eller jul-sept, eller okt-dec, för att man ska räknas som aktiv.

Sen, vid intervjun som man har för att få en tempelrekommendation, då behöver man lyssna ordentligt på vad som biskopen frågar när det handlar om tionde. Han frågar inte om man har gett fullt tionde. Många tror det, men det är det inte riktigt. Han frågar om man har gjort allt vad man kan för att betala fullt tionde. Då, om man har följt budgeten som biskopen gav, då kan man säga "ja" fastän man man inte i pengar räknat har betalat fullt tionde. Man har betalat det som man kan enligt budgeten, men det är ibland ingenting alls, ibland är det lite mer och ibland är det kanske nästan fullt tionde. Men man kan ändå svara ja på frågan, för man har haft öppna kort med biskopen och den egna ekonomin.

Och... som en liten positiv överraskning, så kan det hända då man går igenom hushållsbudgeten med biskopen, att biskopen säger att kyrkan kan tänka sig att hjälpa medlemmen lite ekonomiskt under ett kort tag. Det kan hända katastrofer i en människas liv som man inte har kontroll över, och livet kraschar. Så, istället för en krasch, så går man till biskopen och ber om hjälp.

De medlemmar som inte har en tempelrekommendation kan ju inte göra tempelceremonier. Dessa ceremonier utförs av andra medlemmar när personen har avlidit, sk ställföreträdande (proxy) ceremonier. Det innebär att alla medlemmar, oavsett om man har haft en tempelrekommendation eller ej, ändå har alla ceremonier gjorda efter sin död. Frågan är bara om man ska göra dem själv, eller om någon annan ska göra det istället.
Senast redigerad av Mormonlady 2011-07-28 kl. 17:50.
Citera
2011-07-28, 17:52
Medlem
fotsvetts avatar
Jag tycker personligen att det känns lite konstigt att man ska behöva gå igenom sin privatekonomi med någon biskop eller präst om man är med i ett samfund eller kyrka. Men valet är ju fritt förstås.
Citera
2011-07-28, 19:28
Medlem
Mormonlady!

All kärlek och respekt till dig för att du besvarade min fråga så heltäckande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in