• 4
  • 5
2011-11-21, 08:57
Medlem
aptangos avatar
Jag är en idiot, lagen ovan är ersatt med följande:
http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...&bet=2010:1622

(där har dom även rättat till den lustiga texten angående sprit).

Här kommer lite lämpliga paragrafer:

5 § Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. Alkoholdrycker delas i denna lag in i spritdrycker, vin, öl och andra jästa alkoholdrycker.

7 § Med vin avses en alkoholdryck som framställts genom jäsning av druvor eller druvsaft. Till vin ska även räknas sådant vin som i framställningen har tillsatts sprit framställd av vinprodukter och som har en alkoholhalt som inte överstiger 22 volymprocent.

9 § Med annan jäst alkoholdryck avses en alkoholdryck som framställts genom jäsning av frukt, bär eller andra växtdelar och som inte är vin eller öl.

3 § Vin, folköl, starköl och andra jästa alkoholdrycker får tillverkas endast av den som har godkänts som upplagshavare för tillverkning eller bearbetning av sådana drycker enligt 9 § lagen (1994:1564) om alkoholskatt eller som skattebefriad förbrukare enligt 31 e § samma lag.

Vad som föreskrivs i första stycket gäller inte tillverkning i hemmet för eget behov.

(således samma slutsats.)
Citera
2011-11-21, 21:09
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantrat
Än så länge har vi egentligen inte kommit fram till att glöggen är laglig eller olaglig.
Spekulationer om frukter hit och dit och alkholstyrka är inga konkreta svar om glöggen är laglig eller inte, ingen har heller fördjupat sig i lagboken och hänvisat dit.
När jag mailade polisen.se kunde inte heller dem ge mig ett svar om det var laglig eller inte.

Jag tolkar det som att det inte är någon som vet, lagen är lite otydlig och glögg är en mysfaktor till jul och inte en huligan dricka till bandy.
Att tillverka glögg kan ses som att köra lite för fort helt enkelt,
gör det när ingen ser, det så är det inte olagligt!

MVH
Kantrat

Tvärtom. Det har framkommit att det är lagligt att göra sin egen glögg.
Citera
2011-11-21, 23:30
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Absintist
Fan vad ös den där sörjan verkade, hade gärna blandat ihop mig en egen sats... men var fan skall man få tag på svagdricka i Kina?

Gör egen.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12434
Citera
2011-11-22, 23:46
Medlem
Gör egen glögg lagom till jul

Hej!

För tre veckor sedan slängde jag ihop nedstående recept och idag var det dags att smaka, riktigt god var den!
En "mognare" smak en de glögg sorter du köper i affären.
Har dock inte mätt alkohol halten ännu men på smak och doft så höftar jag 10-17%.

Så släng ihop din nu lagom till julhelgen!

Allt ner i en 10 liters dunk, dra plastfolie över och gör ett par småsmå hål.
5 LITER SVAGDRICKA
2,5 KG SOCKER
1 PKT. JÄST (50 GR.)
5 ST. MEDELSTORA SKIVADE RÅA POTATIS
500 GR. RUSSIN
2 PÅSAR KARDEMUMMA KÄRNOR
2 PÅSAR HELA NEJLIKOR
1 HEL BIT INGEFÄRA (CA 5 CM. SKALAD)
1 PÅSE KANELSTÅNG
4 POMMERANSKAL
Citera
2011-11-23, 01:08
Medlem
Låter gott. Men var köpte du svagdrickan? Köpte du den i 1,5 litersflaskor?
Testar kanske receptet men jag tänker inte köpa så mycket svagdricka i 33 cl flaskor.

Sorry. Några snabba klick på google så upptäckte jag att det fanns svagdricka på både dunk och flaska att köpa. Det är bara i min kvartersbutik som det bara finns i 33r.
Senast redigerad av HasseOrm 2011-11-23 kl. 01:13.
Citera
2011-11-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseOrm
Låter gott. Men var köpte du svagdrickan? Köpte du den i 1,5 litersflaskor?
Testar kanske receptet men jag tänker inte köpa så mycket svagdricka i 33 cl flaskor.

Sorry. Några snabba klick på google så upptäckte jag att det fanns svagdricka på både dunk och flaska att köpa. Det är bara i min kvartersbutik som det bara finns i 33r.

Ah det var i 1,5l flaskor. Du får skrinna i väg till ett mer välsorterat varuhus! å andra sidan kan väl inte 33cl va så dyrt?
Citera
2011-11-24, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitythefool
Hej!

För tre veckor sedan slängde jag ihop nedstående recept och idag var det dags att smaka, riktigt god var den!
En "mognare" smak en de glögg sorter du köper i affären.
Har dock inte mätt alkohol halten ännu men på smak och doft så höftar jag 10-17%.

Så släng ihop din nu lagom till julhelgen!

Allt ner i en 10 liters dunk, dra plastfolie över och gör ett par småsmå hål.
5 LITER SVAGDRICKA
2,5 KG SOCKER
1 PKT. JÄST (50 GR.)
5 ST. MEDELSTORA SKIVADE RÅA POTATIS
500 GR. RUSSIN
2 PÅSAR KARDEMUMMA KÄRNOR
2 PÅSAR HELA NEJLIKOR
1 HEL BIT INGEFÄRA (CA 5 CM. SKALAD)
1 PÅSE KANELSTÅNG
4 POMMERANSKAL

Jag har gjort en liten samlingstråd om dunderglöggen, skriv gärna i den om erfarenheter och hur detta recept går.

https://www.flashback.org/t1716820

MVH
Kantrat
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in