2011-11-17, 16:03
Medlem
DunderGlögg
* 5 liter svagdricka
* 50 g vanlig jäst
* 2,5 kg socker
* 1 påse kardemummakärnor
* 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
* 1 påse hel kryddnejlika
* 500 g russin
* 1 kanelstång
* 5 skalade och skivade råa potatisar

Instruktioner
1. Häll alla ingredienserna i en väl rengjord hink och rör om.
2. Täck med plastfolie som du gör små hål i.
3. Låt stå 3-6 veckor.
4. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hävert – undvik den grumliga bottensatsen.
5. Går att lagra några år.

Tidsåtgång
Cirka 20 minuter + jäsning 3-6 veckor + upptappning på flaskor.
Citera
2011-11-17, 16:07
Medlem
Jag har gjort den här glöggen och tycker den verkligen håller måttet, det roliga är ju att man tillverkat den själv och inte bara använt mig av essenser.
Jag skulle vilja att folk som själv tillverkat glöggen delar med sig av sina erfarenheter.

Min glögg står redan och puttrar i år, men kan man göra något annorlunda till nästa år?

Något ni gjort för att glöggen ska bli bättre?
Något som ni vet gjort fel så glöggen blivit sämre?
Vad har ni för erfarenheter?

MVH
Kantrat
Citera
2011-11-17, 17:06
Medlem
P-irrans avatar
1 st torkat pomeransskal skulle kanske tillföra något positivt, likaså lite farin-/vaniljsocker. Förövrigt undrar jag om det inte skulle bli bättre utan potatisen...
Citera
2011-11-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-irran
1 st torkat pomeransskal skulle kanske tillföra något positivt, likaså lite farin-/vaniljsocker. Förövrigt undrar jag om det inte skulle bli bättre utan potatisen...

Varför skulle det bli bättre utan potatisen? Jag är inte insatt i hemmatillverkade drycker. Men potatisen hjälper väl till i jäsningsprocessen och är inte där för smaken?

farin/vanilj socker tror jag inte skulle kompletera något.
Pomerensskal har jag aldrig hört talas om.

MVH
Kantrat
Citera
2011-11-21, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kantrat
DunderGlögg
* 5 liter svagdricka
* 50 g vanlig jäst
* 2,5 kg socker
* 1 påse kardemummakärnor
* 1 bit färsk ingefära (ca 5 cm)
* 1 påse hel kryddnejlika
* 500 g russin
* 1 kanelstång
* 5 skalade och skivade råa potatisar

Instruktioner
1. Häll alla ingredienserna i en väl rengjord hink och rör om.
2. Täck med plastfolie som du gör små hål i.
3. Låt stå 3-6 veckor.
4. Tappa upp på väl rengjorda flaskor med hävert – undvik den grumliga bottensatsen.
5. Går att lagra några år.

Tidsåtgång
Cirka 20 minuter + jäsning 3-6 veckor + upptappning på flaskor.

Lite expert utlåtande om dunderglöggen.
http://www.gp.se/matdryck/mat/1.220364-tio-fragor-om-dundergloggen
För er som inteorkar läsa länken kan istället trycka här.
Citera
2011-11-22, 19:48
Medlem
Svagdricka köper jag varje år på ICA MAXI men fungerar även på mindre ICA butiker.
Då borde det även finnas på andra stora matbutiker, men för er som vill vara mer hardcore än att köpa svagdricka finns det recept för att tillverka egen.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12434

För er som inte vill öppna sidan
Citera
2011-11-29, 01:31
Medlem
Hmm det här med att göra allt själv måste provas. Själv har jag kört på följande några år:

3 Flaskor Starkvinsglögg
70cl Vodka (Kosken)
3 ½ dl Disaronno (Gick väl tidigare under namnet Amaretto?)
1-1½ dl Punsch

Ingefäraspad kmr inte ihåg mängden men av förklarliga skäl brukar det sällan prioriteras

Det är väl ungefär så den brukar se ut.. kryddar lite efter smak men det fina är att det blir ruskigt välbalanserat fast d kanske ser ut som massa skit

Testa vettja å hojta m kommentarer
Citera
2011-11-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pharr
Hmm det här med att göra allt själv måste provas. Själv har jag kört på följande några år:

3 Flaskor Starkvinsglögg
70cl Vodka (Kosken)
3 ½ dl Disaronno (Gick väl tidigare under namnet Amaretto?)
1-1½ dl Punsch

Ingefäraspad kmr inte ihåg mängden men av förklarliga skäl brukar det sällan prioriteras

Det är väl ungefär så den brukar se ut.. kryddar lite efter smak men det fina är att det blir ruskigt välbalanserat fast d kanske ser ut som massa skit

Testa vettja å hojta m kommentarer

Det dar ar ju en uppvarmd grogg! Som att kalla en Harley Davidson for moppe
Dock brukar min farbror kora samma, runt midnatt pa julafton, da han fatt ett par for mycket. hehe

OnT:
Ar for tillfallet i Kina, sa har bestallt alla ingredienser, bade for svagdricka och glogg, da bada ar svara att fa tag pa. Far se hur det gar, blir nog klart en bit efter jul dock.
Kommer forsoka uppdatera lite, sa ni vet hure gar. Och fuckas det sa kor jag en fuling
Senast redigerad av Palleqling 2011-11-29 kl. 11:22.
Citera
2011-11-29, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palleqling
Det dar ar ju en uppvarmd grogg! Som att kalla en Harley Davidson for moppe
Dock brukar min farbror kora samma, runt midnatt pa julafton, da han fatt ett par for mycket. hehe

OnT:
Ar for tillfallet i Kina, sa har bestallt alla ingredienser, bade for svagdricka och glogg, da bada ar svara att fa tag pa. Far se hur det gar, blir nog klart en bit efter jul dock.
Kommer forsoka uppdatera lite, sa ni vet hure gar. Och fuckas det sa kor jag en fuling

Haha jag förstår vad du menar inte direkt som att göra allt från scratch! Tänkte bara delge er ngt som iaf förgyller min vinter. Kändes som bäst lämpade tråden :/
Citera
2011-12-02, 21:11
Medlem
sobshaks avatar
Imorgon blir det avtappning på årets glögg, i år med extra mycket ingefära ca 15cm i stället för 5cm som i receptet.

Moderator kanske dags att sammanfoga dessa trådar med denna
https://www.flashback.org/t774289
https://www.flashback.org/t1324022
Senast redigerad av sobshak 2011-12-02 kl. 21:12. Anledning: stavnings kontroll
Citera
2011-12-09, 17:59
Medlem
Gjorde den som TS delat med sig av, fast tillsatte 4 pommeranskal. Glöggen blev riktigt god, dock något av det brunare slaget och mkt grumlig. lösning? ja säg det.

Alkoholen i min hamnade på 14-17. Mätaren är lite oexakt.
Citera
2011-12-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pitythefool
Gjorde den som TS delat med sig av, fast tillsatte 4 pommeranskal. Glöggen blev riktigt god, dock något av det brunare slaget och mkt grumlig. lösning? ja säg det.

Alkoholen i min hamnade på 14-17. Mätaren är lite oexakt.

Jag får göra med pommeranskal nästa år, ger det någonsmak då? blir det rikligt med smak eller blir det bara en "touch off"?

Att det är brun gör väl inget utan visar snarare att den inte är gjort av ett dåligt rödvin, utan att det här är en källarglögg utan dess like.
Att den blev grumlig, använde du en silduk eller hur tappade du den?

MVH
Kantrat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in