Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-11-22, 11:16
  #1
Medlem
k1ng3ns avatar
Glömmer varje jul bort hur mycket jag vill göra egen glögg tills det är försent.
Är det försent och om inte så undrar jag om någon har något bra recept att dela med sig av.
Citera
2006-11-22, 11:23
  #2
Medlem
sedrisss avatar
3 veckor enligt den här länken

http://prat.privataaffarer.se/viewtopic.php?t=250914
Citera
2006-11-22, 18:32
  #3
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Annars kan du köra halving om du inte hinner jäsa från start tills i år. (gör en iaf så har du en lagrad till nästa år)

http://bryggforum.com/modules.php?na...ewtopic&t=4084
Citera
2007-11-16, 15:41
  #4
Avstängd
Konfuciuss avatar
Årets hemmagjorda Glögg ?

Tänkte fråga efter lite recept på glögg.

Finns säkert redan någon liknande tråd, men varje år ger ju erfarenhet.
Det är väl ganska lagom att sätta juleglöggen vid denna tidpunkt och att
egengjord glögg kan smaka väl så god som den köpta, vet väl de flesta.

Vilken glögg fick ni fin förra året och vilken blev en besvikelse ?
Seså dela med er av fina och misslyckade recept nu
Citera
2007-11-16, 18:00
  #5
Medlem
redbull72s avatar
Mitt Glöggtips såhärdags, 17.59, 2 groggar o en näve chilinötter senare är: en halv kopp rykande blossaglögg, fyll upp med sprit! O ja justja glöm imte o lämna plats för russin o nötter, så minska ner glöggmängden lite, skål på er, nu ska jag på fest! vafalls nu e hon ju 18! o myndig, haha!
Citera
2007-11-16, 18:14
  #6
Medlem
Quorthons avatar
Har en flaska hemgjord lingonglögg som stått i matkällaren i 2-3 år. Vågar man dricka av den? Jävligt god hursomhelst.
Citera
2007-11-16, 18:19
  #7
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Har en flaska hemgjord lingonglögg som stått i matkällaren i 2-3 år. Vågar man dricka av den? Jävligt god hursomhelst.

Precis som med allt annat man kan äta. Luktar och smakar den bra, så är den bra.

Jag brukar sätta GP's dunderglögg varje år. Enkelt och smakar riktigt bra. Speciellt om den fått stå ett år eller två.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=239&a=243092
Citera
2007-11-17, 17:30
  #8
Medlem
klybans avatar
Tyvärr är vi alldeles för sent ute för att få ihop en färdig glögg för säsongen.
Men det går att dricka den för det men blir godast till nästa år när den har klarnat klart och så.

Kom ihåg jästen är mycket VIKTIG ingen jäkla bakjäst eller någon noname starkvins jäst.
Utan man köper en bra jäst stam så man vet vad man får efter det har jäst klart.
Citera
2009-08-24, 15:10
  #9
Medlem
Göra egen glögg-hjälp!

Ni som gjort egen alkoholhaltig glögg, har någon av er provat att göra den på annan vätska än svagdricka eller julmust? har det blivit bra? jag funderar på om det måste vara kolsyrad vätska eller om det går att göra på t.ex vanlig saft och ändå få fram alkohol i den. Och blir det någon skillnad om man använder vanlig köks-jäst eller om man anväder öl eller vinjäst? jag har läst att man inte ska använda turbojäst, varför?
Citera
2009-08-24, 15:46
  #10
Medlem
klybans avatar
Turbojäst smakar skit helt enkelt.
Man kan göra glögg på någon billig rödvinssats.
Citera
2009-08-24, 16:16
  #11
Medlem
MaZtoRs avatar
Köp en sats rödvin och följ instruktionerna och sen blanda rödvin med någon glöggextrakt.
Citera
2009-08-24, 17:00
  #12
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lellisen
jag har läst att man inte ska använda turbojäst, varför?

Turbojäst är enbart för att skapa alkohol så högt och snabbt som möjligt.
Turbojästen innehåller ämnen som gör så saften du jäser kommer smaka dåligt.
Turbojäst är enbart bra till mäsk som man bränner sen.

Vinjäst är till för att finjäsa med kvalité - inte snabbt eller högt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback