2011-11-19, 00:00
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Far min har gjort en glögg på 30% otroligt god faktiskt.

Hur gjorde han för att jäsa starkare än 18-20%? Trollade? Blandade med sprit?
Citera
2011-11-19, 00:12
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Hur gjorde han för att jäsa starkare än 18-20%? Trollade? Blandade med sprit?

Vet att det finns jäst som klarar upp till 25%, men 30% låter som sagt i princip omöjligt.
Citera
2011-11-19, 02:09
Medlem
r0starNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Vet att det finns jäst som klarar upp till 25%, men 30% låter som sagt i princip omöjligt.

Som sagt så vet jag inte än efter som jag inte har pratar med honom om det än...

Edit: Hur svårt är det att få en hemmagjord glögg till 30%? Precis...
Senast redigerad av r0starN 2011-11-19 kl. 02:12.
Citera
2011-11-20, 00:08
Medlem
Morgonrodnads avatar
Kan man bara kultivera en jäststam till att jäsa starkt nog är det inte olagligt att jäsa vare sig till 15 eller 45%. Det enda av betydelse här är "lagstadgad mängd frukt".
Citera
2011-11-20, 10:59
Medlem
Hur många kilo är "lagstadgad mängd frukt"?
Citera
2011-11-20, 11:17
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Kan man bara kultivera en jäststam till att jäsa starkt nog är det inte olagligt att jäsa vare sig till 15 eller 45%. Det enda av betydelse här är "lagstadgad mängd frukt".

Nu vill jag inte vara dryg eller så, är bara nyfiken på saken. Finns det någon som har lyckats med något liknande någonsin? Känns lite som att försöka tillverka guld Kom att tänka på den där ölen som var på 40%, men den hade man väl blandat med vodka eller nåt sånt har jag för mig. Kul tanke iaf.
Citera
2011-11-20, 11:22
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycopa
Hur många kilo är "lagstadgad mängd frukt"?
Skall inte bry dig för mycket om vad som gäller vid mäsk jäsningen för finns ingen
direkt anvisning hur mycket eller lite eller ingen alls frukt i jäsningen.

Men efter att börja destillera så är det helt olagligt och därmed förbjudet.
Citera
2011-11-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0starN
Ska fråga nästa gång jag pratar med honom, kan säga att det är smak av kanel osv osv. Ingen stark alkoholsmak alls

Me gusta
Citera
2011-11-20, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuicedUp
Fråga ang. receptet;
Ska det bara stå, sila sen klart?
Behöver man inte bränna och ha sig?

Ja det ska bara stå =)
Citera
2011-11-20, 13:01
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Nu vill jag inte vara dryg eller så, är bara nyfiken på saken. Finns det någon som har lyckats med något liknande någonsin? Känns lite som att försöka tillverka guld Kom att tänka på den där ölen som var på 40%, men den hade man väl blandat med vodka eller nåt sånt har jag för mig. Kul tanke iaf.

Nej, att jäsa upp till 40% är i dagsläget bara en teoretisk möjlighet, ingen jäststam idag klarar det.

De där ölsorterna är f.ö. frysdestillerade.
Citera
2011-11-21, 08:03
Medlem
Än så länge har vi egentligen inte kommit fram till att glöggen är laglig eller olaglig.
Spekulationer om frukter hit och dit och alkholstyrka är inga konkreta svar om glöggen är laglig eller inte, ingen har heller fördjupat sig i lagboken och hänvisat dit.
När jag mailade polisen.se kunde inte heller dem ge mig ett svar om det var laglig eller inte.

Jag tolkar det som att det inte är någon som vet, lagen är lite otydlig och glögg är en mysfaktor till jul och inte en huligan dricka till bandy.
Att tillverka glögg kan ses som att köra lite för fort helt enkelt,
gör det när ingen ser, det så är det inte olagligt!

MVH
Kantrat
Citera
2011-11-21, 08:33
Medlem
aptangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kantrat
Än så länge har vi egentligen inte kommit fram till att glöggen är laglig eller olaglig.
Spekulationer om frukter hit och dit och alkholstyrka är inga konkreta svar om glöggen är laglig eller inte, ingen har heller fördjupat sig i lagboken och hänvisat dit.
När jag mailade polisen.se kunde inte heller dem ge mig ett svar om det var laglig eller inte.

Jag tolkar det som att det inte är någon som vet, lagen är lite otydlig och glögg är en mysfaktor till jul och inte en huligan dricka till bandy.
Att tillverka glögg kan ses som att köra lite för fort helt enkelt,
gör det när ingen ser, det så är det inte olagligt!

MVH
Kantrat

När jag letar får jag följande resultat:

Alkohollag (1994:1738) : http://www.riksdagen.se/webbnav/inde...&bet=1994:1738

(står dock lite flummiga saker i den, t ex "Med mäsk förstås en jäsande vätska som blir sprit om den får fortsätta att jäsa" vilket jag tycker låter lustigt)

Mer gottigheter:

2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning i hemmet för eget behov.

5 § Med vin förstås en alkoholdryck som är framställd genom jäsning av druvor eller druvmust eller av bär, frukt eller andra växtdelar samt andra alkoholdrycker som innehåller högst 22 volymprocent alkohol och som inte är spritdryck, starköl eller öl.

Alkohollagen behandlar ju mest försäljning, men det ovan borde väl bevisa att man lagligt får tillverka sin egen glögg?
Senast redigerad av aptango 2011-11-21 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in