Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-09, 17:37
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flemming.Jensen
I vilket skick är han allmänt?Det stämmer att han tog examen i biofysik på Stockholms universitet 2004. Därefter antogs han som doktorand. Vissa problem ska ha uppstått pga. svag handledarkontakt. Rätta mig om jag har fel.
Ett par frågor till dig sedan, du verkar ha lite koll.
Vad gör han nuförtiden? Bor han kvar på samma ställe i Södertälje, eller någon annanstans?
Hade han inte blivit "kryssad" idag 2018 för det han dömdes för 2005, tror du? Eller kan du utveckla resonemanget du har om kryssad och den här mannen?

Du borde rimligen känna till att har en fil mag i kemi, och inte biofysik. Biofysik har han studerat som en del i tidigare kurser, men han är kemist och inte biofysiker. Bara att knalla ner till Stadsarkivet och gräva lite.
Citera
2018-12-09, 19:01
  #182
Medlem
Flemming.Jensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Du borde rimligen känna till att har en fil mag i kemi, och inte biofysik. Biofysik har han studerat som en del i tidigare kurser, men han är kemist och inte biofysiker. Bara att knalla ner till Stadsarkivet och gräva lite.
Det jag känner till är den uppgift som finns i ett av förvaltningsrättens mål under senare år. I en ansökan gällande fortsatt öppen rättspsykiatrisk vård för mannen uppges:
Citat:
(...) Han tog examen i biofysik vid Stockholms universitet år 2004. Han antogs därefter som doktorand men det uppstod problem i handledarkontakten.
Är denna information hos förvaltningsrätten fel?

När är fil mag i kemi daterad?

Vad säger du om de andra frågor jag ställt?

I övrigt kan nämnas att det i en dom hos förvaltningsrätten för två månader sedan beslutades att mannens rättspsykiatriska vård inte ska upphöra. Det beslutades då att vården ska (fortsätta att) ges som öppen rättspsykiatrisk vård.
__________________
Senast redigerad av Flemming.Jensen 2018-12-09 kl. 19:18.
Citera
2018-12-09, 19:42
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flemming.Jensen
Det jag känner till är den uppgift som finns i ett av förvaltningsrättens mål under senare år. I en ansökan gällande fortsatt öppen rättspsykiatrisk vård för mannen uppges:Är denna information hos förvaltningsrätten fel?

När är fil mag i kemi daterad?

Vad säger du om de andra frågor jag ställt?

I övrigt kan nämnas att det i en dom hos förvaltningsrätten för två månader sedan beslutades att mannens rättspsykiatriska vård inte ska upphöra. Det beslutades då att vården ska (fortsätta att) ges som öppen rättspsykiatrisk vård.

Det kan lätt smyga sig in felaktigheter i en handling som sedan fortplantar sig. Det är en fil mag i kemi och inget annat. Om en domstol säger att Jorden är platt så beryder inte det att det stämmer. Att personen i fråga har öppenvård är i praktiken frihet. Dock finns säkert några villkor som begränsar friheten till en viss grad.
Citera
2018-12-09, 19:46
  #184
Medlem
15 januari 2004 fick han en fil mag i kemi. Ring gärna de som utfärdar examen eller bara växeln så inser Du att detta fel smugit sig in via psykiatrin och den spetskompetens den läkare som skrev undersökningen måste ha haft som blandat samman kemi och biofysik.
Citera
2018-12-09, 19:49
  #185
Medlem
Sedan har Stockholms universitet felstavningar i hans kursförteckning där de felstavat en av kurserna. Du får till uppgift att kontrollera vilken.
Citera
2018-12-09, 20:06
  #186
Medlem
Flemming.Jensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Det kan lätt smyga sig in felaktigheter i en handling som sedan fortplantar sig. Det är en fil mag i kemi och inget annat. Om en domstol säger att Jorden är platt så beryder inte det att det stämmer. Att personen i fråga har öppenvård är i praktiken frihet. Dock finns säkert några villkor som begränsar friheten till en viss grad.
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
15 januari 2004 fick han en fil mag i kemi. Ring gärna de som utfärdar examen eller bara växeln så inser Du att detta fel smugit sig in via psykiatrin och den spetskompetens den läkare som skrev undersökningen måste ha haft som blandat samman kemi och biofysik.
Domstolar kan ha fel information ibland, det stämmer.
Läkarna angående uppgiften är Kjell Björniden och Anna-Karin Svensson, överläkare med CHÖL-uppdrag.

Angående villkoren i vården tillfogade chefsöverläkaren en samordnad vårdplan och begärde att få besluta om särskilda villkor. Mannen medgav anmälan och anförde att han är nöjd med den vård han får och accepterar förutsättningar för denna. I senaste domen nämndes inget om de särskilda vilkoren, i den näst senaste domen (mars 2018) var det dessa:
följa boendets regler och rutiner,
sköta medicinering,
upprätthålla alkohol- och drogfrihet,
avhålla sig från hot och våld,
sköta sina vårdkontakter,
följa behandlingsplanen, och
sköta sin dagliga sysselsättning.
Tack för datumet.
Citera
2018-12-09, 20:15
  #187
Medlem
Ingen orsak. Du behöver inte tacka mig för datumet. Det hade Du lätt kunnat ta reda på oavsett.
Citera
2018-12-09, 22:00
  #188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Ingen orsak. Du behöver inte tacka mig för datumet. Det hade Du lätt kunnat ta reda på oavsett.

Men det var ändå snällt av dig! 🙂
Citera
2018-12-09, 23:39
  #189
Medlem
Blev lite fel

Tack själv. Sedan kan man ju undra hur den handledare han hade fungerade? Jag menar mannen blev helt upp åt väggarna galen. Är man sån som person att man blir utsatt för mordförsök så har man förmodligen haft problem med andra ”misslyckade” studenter genom åren. Någon som kan luska ut vem denna person är? Vore tacksamt! Är den personen kvar?
__________________
Senast redigerad av Henindrich 2018-12-09 kl. 23:45. Anledning: Felstavning och grammatik
Citera
2018-12-10, 04:52
  #190
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Tack själv. Sedan kan man ju undra hur den handledare han hade fungerade? Jag menar mannen blev helt upp åt väggarna galen. Är man sån som person att man blir utsatt för mordförsök så har man förmodligen haft problem med andra ”misslyckade” studenter genom åren. Någon som kan luska ut vem denna person är? Vore tacksamt! Är den personen kvar?

Hur vet du att han blev "uppåt väggarna galen" om du inte vet vem han är?
Oklart hur länge handledaren haft sin tjänst, men är det något antal år så är det väl sannolikt att han råkat på några misslyckade studenter. Psykisk ohälsa drabbar väl någon andel studenter som så att säga klappar ihop av stress, man kanske inte lever så sunt med oregelbunden sömn och slarvar med mat. Schizofreni debuterar väl typiskt mellan 18 - 25 års ålder.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-12-10 kl. 05:15.
Citera
2018-12-14, 14:56
  #191
Medlem
Flemming.Jensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
15 januari 2004 fick han en fil mag i kemi. Ring gärna de som utfärdar examen eller bara växeln så inser Du att detta fel smugit sig in via psykiatrin och den spetskompetens den läkare som skrev undersökningen måste ha haft som blandat samman kemi och biofysik.
I januari 2004 erhöll DB även filosofie magisterexamen i biofysik med biologisk inriktning. Under våren 2004 kom han sedan, som ett led i en doktorandutbildning, att delta i ett projekt i biokemisk toxikologi, detta knutet till Stockholms universitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Tack själv. Sedan kan man ju undra hur den handledare han hade fungerade? Jag menar mannen blev helt upp åt väggarna galen. Är man sån som person att man blir utsatt för mordförsök så har man förmodligen haft problem med andra ”misslyckade” studenter genom åren. Någon som kan luska ut vem denna person är? Vore tacksamt! Är den personen kvar?
Enligt källa uppstod det problem både med handledare och lärare vid Stockholms universitet. I samband med detta ska det ha uppstått diskussioner och meningsskiljaktigheter vilka ledde till det som utvecklades till att DB utförde de handlingar han blev dömd för.

Ja, handledaren - vem var det? Och vem/vilka var läraren/lärarna?
Citera
2018-12-14, 16:59
  #192
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henindrich
Tack själv. Sedan kan man ju undra hur den handledare han hade fungerade? Jag menar mannen blev helt upp åt väggarna galen. Är man sån som person att man blir utsatt för mordförsök så har man förmodligen haft problem med andra ”misslyckade” studenter genom åren. Någon som kan luska ut vem denna person är? Vore tacksamt! Är den personen kvar?


Är tanken att om man utsätts för ett mordförsök så är det ens eget fel?

Ytterst bisarr diskussion i den här tråden atm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback