[quote=Oantastlig|57939698]
Citat:
Yes, när man tar stora representativa urval av de som faktiskt röstar (och de som uppger parti de skulle rösta på) får republikaner högre snittintelligens i USA. Detta gäller för både män och kvinnor. I Sverige visar ett representativt urval av män att intelligenta män röstar mer höger. Om vi är överens om att vi inte skall titta på subgrupper så kan du sluta hänvisa till socialt konservativa utan bara på de som röstar på republikanerna (höger) jämfört med demokraterna (vänster).
Vilken studie säger detta?
För nej din gör det inte
vi kan ju gå igenom abstracten här
Abstract
Research has consistently shown that intelligence is positively correlated with socially liberal beliefs and negatively correlated with religious beliefs. This should lead one to expect that Republicans are less intelligent than Democrats. However, I find that individuals who identify as Republican have slightly higher verbal intelligence than those who identify as Democrat (2–5 IQ points), and that individuals who supported the Republican Party in elections have slightly higher verbal intelligence than those who supported the Democratic Party (2 IQ points). I reconcile these findings with the previous literature by showing that verbal intelligence is correlated with both socially and economically liberal beliefs (β = .10–.32). My findings suggest that higher intelligence among classically liberal Republicans compensates for lower intelligence among socially conservative Republicans.
Nå? VAR någonstans står ditt påstående att smartare människor röstar republikanskt i denna?
Citera detta tack.
Citat:
Vad jag sagt till dig är att du skall titta på hur de definierat "liberal" i studien och vilken urvalsgrupp de har. Vi vet redan hur det ser ut när man tittar på stora nationellt representativa urval därför behöver vi inte titta på subgrupper ex. studenter (detta var vi ju överens om).
Men herregud vad trött jag blir..
Liberal beliefs definieras i stort som
1) Åsikter kring människans rätt till frihet…rör sexualitet, religion, kön, ekonomi etc.
2) Liberalernas politiska ideologi/ politik är i USA democrat party och inte republikanernas.
Liberalerna i Sverige är gamla FP och inte SD, moderaterna eller KD som alla är mer till höger.
Och L:s ekonomiska politik i Sverige är inte ta bort alla skatter och insätta helt fri handel, inte heller är democraternas ekonomiska politik sådan, dock finner du dessa idéer hos en del republikaner.
allright?
Citat:
Bra att vi är överens om att ett representativt urval av män visar att de som röstar höger har en högre snittintelligens. Detta är ändå halva populationen. Nu skall vi försöka bedöma om vi tror att kvinnor är systematiskt olika i den meningen att intelligenta och framgångsrika kvinnor inte skulle rösta höger i högre utsträckning än de som inte är det. Tittar vi på amerikansk data så verkar det inte så även om vi såklart inte kan säga något säkert om förhållandena för kvinnor i Sverige så måste du i så fall förklara att kvinnor, till skillnad från män, i Sverige röstar annorlunda än i USA.
nej vi är överens om att det kan gälla Sverige, att män röstar "svensk höger", att det skulle gälla överallt kring högern annars anser jag inte är bevisat för fem öre, snarare motsatsen.
och som sagt svensk höger är närmare democratic party än de är republikanerna.
Citat:
Ja, i stora drag. Dock skulle jag vilja veta hur du definierar rasism innan jag godtar den korrelationen. I dess korrekta mening visst, i den mening den vanligen används i Sverige idag. Inte.
Gällande politiken är skillnaden mellan snittintelligensen hos vänster och höger så marginell så det saknar all praktiskt betydelse. Liberal kan användas som marknadsliberal (mer höger), socialt liberal (mer vänster beroende på hur man definierar det).
Givet den data vi har så är vi nog överens om att högerväljare i Sverige och USA generellt har lite högre snittintelligens men skillnaden är så marginell att det inte gör någon praktiskt skillnad. Det finns idioter och genier på båda sidor.
Nej givet all den data som vi båda presenterat i denna tråd, skulle jag våga påstå att vänsterväljare i
USA och så även Sverige (eftersom alla partier i Sverige i stort definieras som vänstern av USA)
har något högre snittintelligens än "högern".
Allt handlar om hur man definierar höger/ vänster…Kör vi enbart förhållningen "fri marknad" kontra
betald välfärdsstat via skatter i olika grad, dvs ekonomiska ståndpunkter så stämmer min slutsats ovan överlag.
Lägger vi dessutom till socialt liberala tankar kontra konservativa tankar gällande religion, traditioner, sexuella normer etc etc. så stämmer det ännu bättre.
Nu får du fan ge dig…