2016-07-21, 20:22
  #745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Oavsett vem som har högre eller lägre intelligens, håller du med om att det inte går att resonera att bara för en subgrupp inom en större grupp har lägre intelligens så har hela gruppen lägre intelligens?



Frågan vi har debatterat: Röstar smartare generellt mer vänster eller höger?
Som svar på denna fråga spelar ju "subgrupper" inte ett skit roll. Varken som sagt "subgruppen" män
eller subgruppen religiösa.





Citat:
Eftersom jag jobbar vid ett universitet har jag tillgång till hela studien, citerar ur metoddelen:

Så ja, ett representativt urval svarar på frågan vilket parti de röstar på och sedan körs detta emot deras verbala intelligens (det enda som fanns men fungerar bra som ett mått på g). Här är svaret på frågan, svart på vitt. Svenska studien visar, baserat på ett representativt urval, att intelligenta män tenderar att rösta höger. Här är vi helt överens hoppas jag? Du kan argumentera för ståndpunkten att det inte är helt säkert att smarta och framgångsrika tjejer i Sverige röstar mer till höger. Jag är dock tveksam och det ligger inte i linje med den internationella forskningen. Baserat på den data vi har så är den rimligaste tolkningen att högerväljare generellt har lite högre snittintelligens. Inte för att det spelar någon större roll (det är så små skillnader att det saknar all praktiskt betydelse) men rätt skall vara rätt.

Och alltså ungefär samma typ av method som de 2 första i min lista. Och återigen din amerikanska studie visar att mer intelligenta röstar "liberalt" ( alltså inte konservativt).

Och ja, din studie visar att män med högre IQ röstar mer höger, överens. Men, eftersom män bara utgör halva andelen av befolkningen så går det alltså inte ta den "subgruppen" som mall för hela befolkningen, speciellt inte som man vet sedan innan att kvinnor faktiskt har ett annat röstningsmönster än män. Överens?

Sen ska absolut rätt vara rätt och då skulle jag vilja påstå detta.

Det man verkar ha klara och tydliga evidens på, och som jag också tror stämmer.
1) Lägre IQ korrelerar med religiositet, socialt konservativa ståndpunkter, homofobi, sexism och rasism etc. Kort sagt ett negativt, räddhågat synsätt på världen, där "nytt" och främmande ses som hot först och främst och där individens naturliga reaktion blir att backa mentalt in i "säkerhet" i form av traditioner.
Överens?

2) Högre IQ korrelerar med ett mer öppet synsätt, förmåga lägga ihop 1 + 1 och få ett resultat som mer bygger på självständigt tänkande och agerande. Ett mer frimodigt positivt och progressivt synsätt på främmande och nyheter där man ser möjligheter och utveckling mer än hot.
Korrelerar med socialt liberala åsikter; ex. fri sexualitet, rättigheter för kvinnor, yttrandefrihet, ateism, icke rasism, ny vetenskap etc.


Allt enligt Savanna IQ teorin
http://www.sicotests.com/psyarticle.asp?id=331


Överens?

Sen kan vi gå till politiken. Om vi bortser från lilla plutt Sverige, som i stort globlat jämfört faktiskt enbart har vänster + liberalism i våra maktkorridorrer. Extremhögern och ultra konservativa á la amerikanska republikaner, fascister, religiösa fundamentalister ex. är relativt få och osynliga. Och istället tittar på höger/ vänster i världen
så finner du att personligheten 1) överväger hos högern och personlighet 2) hos liberala (mitten) och vänstern.

Men som sagt, detta gör inte att du inte även kan finna högt IQ, liberala åsikter hos högern (som hos svenska moderater ex.) eller lågt IQ och konservativa idéer hos vänstern. Eller för den delen nationer där vänstern står för förtryck och högern för frihet etc.
Utan just den generella bilden i världen.

Med andra ord:
Dina smarta svenska värnpliktiga killar hade högst sannolikt röstat Democratic party OM de gjort sin värnplikt i USA och inte i liberal-socialistiska lilla Sverige.

Nå? Kan vi vara överens nu och droppa denna diskussion?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2016-07-21 kl. 20:31.
Citera
2016-07-21, 20:23
  #746
Medlem
storatoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Ett uselt försök till avledande manöver. Calvar talar om inbördeskrig och det är vad jag också gör. Sen kan du ju alltid pröva med att i sak bemöta det jag skrev tidigare. Berätta för mig varför vi inte har en terapeutisk kvinnlig omhändertagandestat byggd på kvinnligt godhetstänk. En överempatisk skapelse som dränker landet med taharrushtroll.
Men det är så svårt att ta dig på allvar. Jag tror inte du förstår hur skrattretande dina teorier och hela ditt språkbruk är för någon som för det mesta vistas ute i verkligheten - snarare än på flashback, ivrigt läsandes likasinnades paranoida och förvirrade inlägg och tittande på märkliga män utan verklighetsförankring på Youtube såsa på om västvärldens undergång.
Citera
2016-07-21, 20:24
  #747
Medlem
Mooons avatar
Ja och? Gör dessa inlägg att du kan fortsätta att vara så extremt svart-vit i ditt tänkande?




Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Då får du väl skrolla upp till inlägget jag svarade på så ser du omedelbart att du har fel. Hade du något faktiskt bidrag till diskussionen?

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
... Kan vi enas om det faktum att både män och kvinnor tillsammans byggt upp civilisationer?
Citera
2016-07-21, 20:33
  #748
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storatora
Men det är så svårt att ta dig på allvar. Jag tror inte du förstår hur skrattretande dina teorier och hela ditt språkbruk är för någon som för det mesta vistas ute i verkligheten - snarare än på flashback, ivrigt läsandes likasinnades paranoida och förvirrade inlägg och tittande på märkliga män utan verklighetsförankring på Youtube såsa på om västvärldens undergång.


Snarare är det väl dig man inte kan ta på allvar. Du skämmer bara ut dig när du, en random anonym vänstermupp på Flashback, förkastar analyser från ledande underrättelsetjänster. Det hela kanske säger mer om dig? Att den enkla förklaringen är att du är för svagt begåvad för att ta till dig mer ett tankeled som du dessutom fått dig serverat av DN.
Citera
2016-07-21, 20:34
  #749
Medlem
adolf512s avatar
Både män och kvinnor tjänar på att landet styrs på ett bra sätt. Kön är knappast något bra urvalskriterie för rösträtt(iq är mycket bättre) men båda könen skulle tjäna på om bara män hade rösträtt kvinnor är av naturen undergivna och känslostyrda. Det finns gott om kvinnor i detta landet som jag tycker borde ha rösträtt men överlag är män mer lämpade att ha makt. Kvinnor tenderar att i större utsträckning rösta för mer makt åt staten och prioritera trygghet framför frihet.

När man ger rösträtt till alla, även kvinnor, så hamnar makten i medias händer https://www.youtube.com/watch?v=ViN7rzPuXq8

Jag ser för övrigt gärna att kvinnor blir bortgifta vid 13 års ålder, även om det blir jag själv som blir bortgift nästs liv(reincarnation).
Citera
2016-07-21, 20:47
  #750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Både män och kvinnor tjänar på att landet styrs på ett bra sätt. Kön är knappast något bra urvalskriterie för rösträtt(iq är mycket bättre) men båda könen skulle tjäna på om bara män hade rösträtt kvinnor är av naturen undergivna och känslostyrda. Det finns gott om kvinnor i detta landet som jag tycker borde ha rösträtt men överlag är män mer lämpade att ha makt. Kvinnor tenderar att i större utsträckning rösta för mer makt åt staten och prioritera trygghet framför frihet.

När man ger rösträtt till alla, även kvinnor, så hamnar makten i medias händer https://www.youtube.com/watch?v=ViN7rzPuXq8

Jag ser för övrigt gärna att kvinnor blir bortgifta vid 13 års ålder, även om det blir jag själv som blir bortgift nästs liv(reincarnation).

På vilket sätt är kvinnor mer känslostyrda än män?

Vilket kön tar till våld oftare pga känslan aggressivitet? hmm?
Vilket kön begår de mest idiotiska saker pga känslan eufori?
Vilket kön tar oftare livet av sig pga känslan depressivitet?
Vilket kön gör så gott som vad som helt för känslan kåthet?

Vilket kön är alltså egentligen det mer känslostryda i världen?
hmm?
Citera
2016-07-21, 21:27
  #751
Medlem
storatoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Snarare är det väl dig man inte kan ta på allvar. Du skämmer bara ut dig när du, en random anonym vänstermupp på Flashback, förkastar analyser från ledande underrättelsetjänster. Det hela kanske säger mer om dig? Att den enkla förklaringen är att du är för svagt begåvad för att ta till dig mer ett tankeled som du dessutom fått dig serverat av DN.
Ja, du verkar verkligen ha genomskådat mig. Förutom att du helt har missat att jag inte alls har "förkastat analyser från ledande underrättelsetjänster". Det är faktiskt bara din analys jag har förkastat... Grundläggande läsförståelse kan hjälpa när livet känns svårt vet du.
Citera
2016-07-21, 21:49
  #752
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storatora
Ja, du verkar verkligen ha genomskådat mig. Förutom att du helt har missat att jag inte alls har "förkastat analyser från ledande underrättelsetjänster". Det är faktiskt bara din analys jag har förkastat... Grundläggande läsförståelse kan hjälpa när livet känns svårt vet du.


Fast nu råkade ju slutsatsen i min analys vara mer eller mindre densamma som den från chefen för franska underrättelsetjänsten. Så felet ligger nog i din kognition.
__________________
Senast redigerad av Iradeorum 2016-07-21 kl. 22:01.
Citera
2016-07-21, 21:56
  #753
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Hur det var med de övriga civilsationerna vet jag inte, men det var p.g.a att kvinnor fick för mycket makt som Rom föll. Du kan själv googla "feminism destroyed rome" men händelseförloppat var i stora drag

Kvinnor fick för mycket make vilket ledde till införandet av Nofaultdivorce vilket ledde till ett stort antal hushåll med singelmammor vilket ökade statens makt och urholkade familjen. Inflationen och korruptionen ökade och många män ansåg att det inte fanns något att kämpa för. Många la helt enkelt ner vapenen och välkomnade erövrarna vid Roms slutskede då inget kunde vara värre än det nuvarande styret.
Varför inte hellre googla "causes of rome's downfall"? Då får du upp många seriösa träffar, t ex http://www.history.com/news/history-lists/8-reasons-why-rome-fell.
Citera
2016-07-21, 22:16
  #754
Medlem
storatoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Fast nu råkade ju slutsatsen i min analys vara mer eller mindre densamma som den från chefen för franska underrättelsetjänsten. Så felet ligger nog i din kognition.
Nja, tro det eller ej men hur man når en slutsats spelar faktiskt en viss roll för trovärdigheten. Om jag till exempel skulle påstå att situationen i Turkiet är oroande och kan leda till en avdemokratisering och ökad fundamentalism i landet men samtidigt hävdar att orsaken är att ett gäng trädgårdstomtar från yttre rymden utövar svart magi under Erdogans säng kan det eventuellt få min omgivning att tvivla på mina mentala förmågor.
Citera
2016-07-21, 23:08
  #755
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storatora
Nja, tro det eller ej men hur man når en slutsats spelar faktiskt en viss roll för trovärdigheten. Om jag till exempel skulle påstå att situationen i Turkiet är oroande och kan leda till en avdemokratisering och ökad fundamentalism i landet men samtidigt hävdar att orsaken är att ett gäng trädgårdstomtar från yttre rymden utövar svart magi under Erdogans säng kan det eventuellt få min omgivning att tvivla på mina mentala förmågor.


Eftersom du inte i ett enda inlägg klarat av att konkret bemöta det jag lagt fram så bör man tvivla på dina mentala förmågor. Det kan ju också vara så att det är dina psykologiska försvarsmekanismer som ställer till det för dig. Många vill ju bara höra att allt är bra och att det blir än bättre imorgon.
Citera
2016-07-21, 23:25
  #756
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Det är ju ditt hjärnspöke så det är snarare underhållande att du medger det. "Nazist" är ett begrepp som vänstern och agendajudar skapat.

Fast du har ju möjligheten att bevisa att du är Trofim Lysenkos värdige efterträdare genom att gästspela i det rasbiologiska forumet. Dessutom lovade du att göra det så vad fick dig på andra tankar? Kan det möjligen vara så att du innerst inne vet att vi har de vetenskapliga bevisen på vår sida? Att raser/underarter av människor numer benämns genetiska populationskluster är blott en fråga om semantik. Biologin är till skillnad mot sociologin mycket lättare att leda i bevis genom robust empiri.
Det finns mängder av seriös forskning, från t ex Human Genome Project och flera av världens mest framstående genetiker, som stödjer min ståndpunkt. Det är alltså vi som har de vetenskapliga bevisen på vår sida. Rasbiologi är pseudovetenskap som finns i akademins skräphög och förtjänar inte ens att avhandlas i något forum.

Jag droppar all diskussion med dig från och med nu, eftersom det är slöseri med tid att tjafsa med en faktaresistent och ignorant nazistidiot som du. Sådana som du borde fråntas er rösträtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in