2010-04-22, 23:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hekter
Men det betyder i så fall att du bortser från säsongerna 2007-08 och halva 2009 där de lyckades få bra resultat med en relativt orutinerad trupp. Att bara döma dem för de senaste 20 är väl det med kortsiktigt.
Visst var den orutinerad men ingen kan väl påstå att det var en dålig trupp?

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Att säga att Rehn/Olsson är överhajpade känns lite konstigt. Alla vet vad de är duktiga på och alla vet vad de har för svagheter. Och att säga att Rehn/Olsson gjorde det dåligt förra hösten känns lite konstigt, Blåvitt hade en löjligt tunn trupp och att lyckas vara med till slutet var en prestation som inte endast hade med Hannes Stiller att göra.

Om någon tränare varit överhajpad de senaste åren så är det väl Rikard Norling, han hade två bra säsonger med AIK men sedan lyckades han inte med mycket och nu tränar han ett superettanlag.
Jag påstår inte att dom gjorde det dåligt förra hösten. Det jag påstår är att det rätt så länge nu har funnits ett problem i spelet och att Rehn/Olsson har ett väldigt begränsat sätt att försöka lösa det på. När en spelare inte funkar i rollen så kastar dom in nästa som inte heller har dom egenskaperna som krävs, något som jag bara kan kalla en vild förhoppning att det ska lösa sig.. Har jag fel i det?

Och Norling var ett av mina exempel också..

Poängen i mina exempel är till väldigt stor del en ovilja eller oförmåga till förändring. Det går bra så länge ett recept fungerar men när det inte fungerar längre av någon anledning så låser det sig. Det hände med Norling, det hände med Haglund, det hände med Rehn/Olsson och det finns tecken på att Stahre kan gå den vägen..
Är det verkligen rätt att så förbehållslöst hylla en ung tränare på grund av att han har lyckats en gång?
Citera
2010-04-22, 23:16
Medlem
feldgraus avatar
Även om spelet nu låste sig för Blåvitt efter premiären (det återstå att se om 5–1 mot IFE låste upp de mentala spärrarna) kanske det är lite tidigt att fråga sig om Rehn/Olsson är för låsta vid sin spelmodell. Speciellt som de hösten 2008 vågade gå ifrån Blåvitts grundmurade 4-4-2 och började spela 4-1-4-1/4-2-3-1 istället för att det passade materialet bättre. Det kanske inte låter så revolutionerande men med tanke på att IFK konsekvent spelat 4-4-2 sedan 1970-talets början (även om det i praktiken var 4-5-1 ute i Europa på 90-talet) var det ett ganska stort steg att ta.

/feldgrau
Citera
2010-04-23, 08:26
Medlem
RuterKungs avatar
AIK-häcken imorgon, Atta saknas som bekant, tungt, han har gjort det riktigt, riktigt bra. Återstår att se om Backman kan fylla luckan till fullo. Annars bör ju startelvan likna den mot kff, förutom Bojan som måste bänkas nu, han behöver sitta ett par matcher och tänka efter lite. Häcken har ju tappat lite här på slutet, så helt hopplöst känns det inte, jag tror faktiskt på seger, man får ju tyvär säga faktiskt om segrar hittills i år.
Citera
2010-04-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Visst var den orutinerad men ingen kan väl påstå att det var en dålig trupp?

Jag påstår inte att dom gjorde det dåligt förra hösten. Det jag påstår är att det rätt så länge nu har funnits ett problem i spelet och att Rehn/Olsson har ett väldigt begränsat sätt att försöka lösa det på. När en spelare inte funkar i rollen så kastar dom in nästa som inte heller har dom egenskaperna som krävs, något som jag bara kan kalla en vild förhoppning att det ska lösa sig.. Har jag fel i det?

Och Norling var ett av mina exempel också..

Poängen i mina exempel är till väldigt stor del en ovilja eller oförmåga till förändring. Det går bra så länge ett recept fungerar men när det inte fungerar längre av någon anledning så låser det sig. Det hände med Norling, det hände med Haglund, det hände med Rehn/Olsson och det finns tecken på att Stahre kan gå den vägen..
Är det verkligen rätt att så förbehållslöst hylla en ung tränare på grund av att han har lyckats en gång?

Du har en poäng, dock så var väl Autist-Norlings problem snarare att han inte kunde låsa sig vid någonting utan ändrade på starelva och spelsystem hela tiden?

Haglund däremot, där har vi en bubbla stor som en Zeppelinare.
Citera
2010-04-23, 15:39
Medlem
Citat:

De Allsvenska tränare du ifrågasätter var de som hamnade topp-3 förra säsongen, därför kunde det kanske tyckas som att du grundade din frågeställning på årets första futtiga sju omgångar. Samma tålamod som en ledning i ÅFF kan tänkas besitta? Rehn är väl dessutom medelålders vid det här laget, typ som Pelle Olsson och Peter Swärdh i ålder (den senare även i rutin om det var det du syftade på) - så han torde väl inte ens falla innanför ramen i det som var ditt kriterium, nämligen åldern, för frågeställningen?

Stahre visade i senaste matchen prov på förändringsbenägenhet då han nyttjade fem mittfältare. En förändring som visade sig lyckosam, så han verkar kapabel till att sätta lag och taktik efter förväntad matchbild. Men det kan ju ha varit en engångsföretéelse vars upprinnelse var i 'turliga' frånfällen i form av skador (läs: Flavio). Han behövde ju inte visa prov på någon större flexibilitet förra säsongen då det rullade på rätt fint ändå. . ., hursom tycker jag att det är alldeles för tidigt att säga.
Citera
2010-04-23, 18:01
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Även om spelet nu låste sig för Blåvitt efter premiären (det återstå att se om 5–1 mot IFE låste upp de mentala spärrarna) kanske det är lite tidigt att fråga sig om Rehn/Olsson är för låsta vid sin spelmodell. Speciellt som de hösten 2008 vågade gå ifrån Blåvitts grundmurade 4-4-2 och började spela 4-1-4-1/4-2-3-1 istället för att det passade materialet bättre. Det kanske inte låter så revolutionerande men med tanke på att IFK konsekvent spelat 4-4-2 sedan 1970-talets början (även om det i praktiken var 4-5-1 ute i Europa på 90-talet) var det ett ganska stort steg att ta.

/feldgrau
Njaaa.. Dom hade ju problemet redan under andra halvan av förra säsongen även fast nödlösningen i det fallet lyckades stänka in mål så dom klarade hålla skutan flytande ändå. Och för föreningen IFK var det kanske en stor förändring men det är inte föreningen IFK som står ute på/vid planen. Och Rehn hade ju praktiserat 4-3-3 rätt länge vilket är ett väldigt litet steg från 4-5-1..

Citat:
Ursprungligen postat av larsmattias
Du har en poäng, dock så var väl Autist-Norlings problem snarare att han inte kunde låsa sig vid någonting utan ändrade på starelva och spelsystem hela tiden?
Jo precis. I hans fall var ju spelsystemet förändring och det kunde kunde han inte gå ifrån. Snarare så accelererade det bortom kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av Matchvärd
De Allsvenska tränare du ifrågasätter var de som hamnade topp-3 förra säsongen, därför kunde det kanske tyckas som att du grundade din frågeställning på årets första futtiga sju omgångar. Samma tålamod som en ledning i ÅFF kan tänkas besitta? Rehn är väl dessutom medelålders vid det här laget, typ som Pelle Olsson och Peter Swärdh i ålder (den senare även i rutin om det var det du syftade på) - så han torde väl inte ens falla innanför ramen i det som var ditt kriterium, nämligen åldern, för frågeställningen?

Stahre visade i senaste matchen prov på förändringsbenägenhet då han nyttjade fem mittfältare. En förändring som visade sig lyckosam, så han verkar kapabel till att sätta lag och taktik efter förväntad matchbild. Men det kan ju ha varit en engångsföretéelse vars upprinnelse var i 'turliga' frånfällen i form av skador (läs: Flavio). Han behövde ju inte visa prov på någon större flexibilitet förra säsongen då det rullade på rätt fint ändå. . ., hursom tycker jag att det är alldeles för tidigt att säga.
Nja. Som jag förklarat redan så grundar jag det jag sagt om Stahre på så lite tid men där finns det bara det lilla och det är som sagt inget sågande jag gör. Bara ifrågasättande av hyllandet..
Och ja. Dom gick kanske väldigt bra förra året men Haglund har år efter år haft en trupp av allra högsta kvalitet och hur han kan hyllas med så (relativt) magra resultat som dom haft kan jag bara inte förstå. Det var ju till och röster som höjdes för att han skulle bli vår förbundskapten. Även en hel del röster härifrån..
I fallen Rehn och Stahre har jag redan förklarat hur jag resonerar hur många gånger som helst nu känns det som. Tilläggas kan ju dessutom om Stahre att det kan ju dröja väldigt länge innan vi får vårt svar. Om han bestämmer sig för att ändra systemet nu, är det på grund av att han hade tur med frånfällena och beslöt sig för att fortsätta eller ett egentligt medvetet beslut? Det kan vi inte veta.. Och som sagt så försöker jag inte såga. Dom kan säkert bli tränare i absoluta toppklass men jag (vi) har inte sett i närheten av tillräckligt mycket för att utse dom till det redan nu. Som jag ser det så hyllas dom så mycket mest för att dom är unga (i "tränarår", inte ålder). På samma sätt som folk ropar efter Rajalakso i landslaget så ropar dom efter nya spännande tränare utan att tänka på att dom inte har sett mer än en sida av dom..
Som du själv säger i sista meningen där. Det är alldeles för tidigt att säga.
Citera
2010-04-23, 18:26
Medlem
Jag håller med dig om Haglund. Även om Elfsborg är stabila i toppen tycker jag ändå att han underpresterar något (inte mycket, men något) med det material han har att tillgå. Att hylla Stahre som något monumentalt tränargeni efter en säsong på högsta (Allsvenska) nivå gör jag inte, vet inte om andra gör det heller (?) Däremot så kan han gott hyllas för det han presterade anno 2009.

Men att rutin är nyttigt; det betvistar jag icke.
Citera
2010-04-23, 18:32
Medlem
Vuxenkos avatar
Imorgon mot häcken vill jag se:

maanoja
lorentzon-pertan-backman-nisse
pavey-dulee-ortiz-mutumba
burgic-flavio (för att sedan byta in Clecio)

Citera
2010-04-23, 18:41
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Njaaa.. Dom hade ju problemet redan under andra halvan av förra säsongen även fast nödlösningen i det fallet lyckades stänka in mål så dom klarade hålla skutan flytande ändå.

Fast då kanske man ska tänka på att vi under svackan saknade en av våra mittbackar (Bjärsmyr), vår landslagsytterback (Adam) vårt hjärta och murbräcka (PW) och vår trollgubbe (Söder), samt att skyttekungen (Hysén) tidvis var skadad. Det var knappast så att spelet låste sig för att spelsystemet var fel eller för att IFK blivit sönderlästa, det var snarare en följd av att vi behövde spela in för många spelare samtidigt. Det hade inte hjälpt att ändra spelsystem i det läget. Så att jämföra den svackan med vårens (där det i princip är samma spelare som spelade bra under försäsongen) tycker jag inte är rättvist.

Citat:
Och för föreningen IFK var det kanske en stor förändring men det är inte föreningen IFK som står ute på/vid planen. Och Rehn hade ju praktiserat 4-3-3 rätt länge vilket är ett väldigt litet steg från 4-5-1..

Du förstår kanske inte hur starka banden mellan 4-4-2 och IFK Göteborg är. Det finns en anledning till att Roger Gustafsson som tränade Blåvitt under första halvan av 90-talet har sagt att "i realiteten spelade vi 4-3-3, även om vi inte pratade om det". Det finns en anledning till att IFK Göteborgs officiella medlemstidning heter "4 4 2". Och det finns en anledning till att varenda Blåvit tränare, oavsett lagets tabelläge och form, haft 4-4-2 som grunduppställning sedan 1970-talet.

Tillsammans med vissa andra attribut (till exempel "sossestämpeln", kämparandan och pyttipannan) är 4-4-2 ett av dem som starkast förknippas med IFK Göteborg. Den enda anledningen till att Rehn/Olsson kunde/vågade byta till 4-5-1 var att de året innan tagit vårt första SM-guld på över ett decennium och därmed hade supportrarnas fulla förtroende i det beslutet. Hade de gått in våren 2007 som nya tränare och sagt att det skulle spelas 4-5-1 hade det mött enormt motstånd.

/feldgrau
Citera
2010-04-23, 19:16
Medlem
Rubarth23s avatar
AIK startar med:

Tomi Maanoja
-------------------
Kenny Pavey
Per Karlsson
Niklas Backman
Nils-Eric Johansson
-------------------
Bojan Djordjic
Dulee Johnson
Jorge Ortiz
Martin Mutumba
-----------------
Sebastián Eguren
------------------------
Miran Burgic

Enligt Expressen. Stahre måste bänka Bojan! Han har inte presterat och då måste man våga sätta honom på bänken.
Citera
2010-04-23, 19:20
Medlem
Lesras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
AIK startar med:

Tomi Maanoja
-------------------
Kenny Pavey
Per Karlsson
Niklas Backman
Nils-Eric Johansson
-------------------
Bojan Djordjic
Dulee Johnson
Jorge Ortiz
Martin Mutumba
-----------------
Sebastián Eguren
------------------------
Miran Burgic

Enligt Expressen. Stahre måste bänka Bojan! Han har inte presterat och då måste man våga sätta honom på bänken.

Varför inte använda Lorentz som högerback, flytta upp Pavey och ut med Bojan? Vi hade fått en snabb spelare som jobbar hårt istället för Bojan som verkligen inte är i form. Kan dock vara bra med Bojan om Stahre vill ha många inlägg till Miran...
Citera
2010-04-23, 19:20
Medlem
whus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
AIK startar med:

Tomi Maanoja
-------------------
Kenny Pavey
Per Karlsson
Niklas Backman
Nils-Eric Johansson
-------------------
Bojan Djordjic
Dulee Johnson
Jorge Ortiz
Martin Mutumba
-----------------
Sebastián Eguren
------------------------
Miran Burgic

Nu kan de säkert starta så, men allvarligt, hur kan du ens länka in en expressenelva? Dem sitter ju fan och gissar uppe på red. baserat på senaste elva..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in