2010-01-18, 16:40
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ni måste ju se skillnaden mellan att ha spelare skadade som aldrig tidigare varit helt ordinarie (därav mitt påpekande om drygt tio spelade, eller färre, allsvenska matcher tidigare säsong) och att ha helt ordinarie spelare som sen blir skadade/sålda/whatever.

Jag skulle kunna påstå att vi hade en startspelare i Kalle Svensson småskadad hela säsongen, hade han inte haft sina skavanker och varit i ordentlig form hade han tagit en plats. Men nu var det inte så och då är han knappast en startspelare.

/feldgrau

Skillnaden är väl att alla som jag nämnt har spelat flera matcher för AIK och gjort bra ifrån sig, detsamma under försäsongen som vi alla vet är ganska viktig för att en tränare ska veta var han har laget. Vi utgår ju huvudsakligen från den trupp vi skulle ha haft baserat på försäsongen. Ingen förnekar att IFK haft skadeproblem, men det är löjligt att påstå att AIK har haft det lätt, man blev ju tvungna att köpa in två spelare för att klara sig.
Citera
2010-01-18, 16:50
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Skillnaden är väl att alla som jag nämnt har spelat flera matcher för AIK och gjort bra ifrån sig, detsamma under försäsongen som vi alla vet är ganska viktig för att en tränare ska veta var han har laget. Vi utgår ju huvudsakligen från den trupp vi skulle ha haft baserat på försäsongen. Ingen förnekar att IFK haft skadeproblem, men det är löjligt att påstå att AIK har haft det lätt, man blev ju tvungna att köpa in två spelare för att klara sig.
Försäsongen spelar ingen större roll. David Elm var riktigt bra som innermittfältare förra året under träningsmatcherna, när det väl kom till kritan i Allsvenskan var han helt värdelös.
Citera
2010-01-18, 16:58
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Du fick se oss spela utan Özkan, Maanoja, Walker, Bojan och Burgic stora/större delen av säsongen istället, alla tänkta som startspelare

Vad blir det? tredje året som Özkan gick skadad som "startspelare"

Ang. Walker så gick inte Bengtsson före honom i truppen innan han lämnade aik? och båda var väl efter Ortiz/Tjerna?
Citera
2010-01-18, 17:08
Medlem
Rubarth23s avatar
Intervjuer från Singapore med Bl.a Martin Lorentzon och Admir Catovic finns nu uppe på http://blackbeat.se
Lorentzon beskriver sig själv som en snabb och offensiv ytterback..
Citera
2010-01-18, 17:24
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Ang. Walker så gick inte Bengtsson före honom i truppen innan han lämnade aik? och båda var väl efter Ortiz/Tjerna?
Jo, det är grymt synd om Özkan, han får aldrig riktigt chansen att visa sig.
Sedan har Tjerna varit tänkt som en inhoppande grovjobbare, inte som en startspelare.
Citera
2010-01-18, 17:44
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Som FabioAugusto säger, försäsongen betyder oerhört lite. Niklas Bärkroth, Kalle Svensson och Tobias Sana var tre spelare som fick relativt mycket speltid under försäsongen i Blåvitt. Ingen var ordinarie sen under säsongen.

/feldgrau
Haha, försäsongen betyder lite? Jag vågar påstå att för en ny tränare som anländer till ett lag så är försäsongen oerhört viktig. Var ska han annars få egen erfarenhet utav truppen, skicka brev till föregående tränaren eller?
Den trupp vi byggde upp under försäsongen var tänkt att leda oss i AS 2009, sedan blev flera utav dessa skadade, vad är det som egentligen är oklart? Det går ju inte att motsätta sig att även AIK hade skadeproblem.
Citera
2010-01-18, 18:37
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Som FabioAugusto säger, försäsongen betyder oerhört lite. Niklas Bärkroth, Kalle Svensson och Tobias Sana var tre spelare som fick relativt mycket speltid under försäsongen i Blåvitt. Ingen var ordinarie sen under säsongen.

/feldgrau

Jag håller med Viking här, jag tycker försäsongen betyder ganska mycket och många av våra startelve-spelare fick mycket speltid under våra träningsmatcher vi hade, iaf dom som vi spelade på lördagar mot lite bättre motstånd, på onsdagar brukade/brukar mest junisar och väsbyspelare få speltid.

Precis som Viking säger, vart ska en ny tränaren bestämma på vilka spelare han tycker ska starta när tävlingsmatcherna drar igång? På träning? Efter 4-5 omgångar i Allsvenskan?

Vad tror ni själva försäsongen är till för?

Sen är det självklart från lag till lag hur man vill lägga upp det och hur man ser på försäsongen.

Utan att veta Feldgraud, men du nämnar Niklas Bärkroth, Kalle Svensson och Tobias Sana som fick mycket speltid under försäsongen.
Det spelar väl ingen roll hur mycket man får spela utan hur bra man presterar?
Jag antar att om dessa spelar nu hade vart ruskigt bra under försäsongen(det kanske dom var?) så hade dom även fått chansen i allsvenskan?
Citera
2010-01-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Nej. Walker - Ortiz var tänkt som start.
Citera
2010-01-18, 19:30
Medlem
feldgraus avatar
Ni säger ju emot er själva när ni säger:

1) att tränarna använder försäsongen för att spela lite olika spelare för att kunna ta ut ett bra lag när Allsvenskan börjar
2) att "han och han" var startspelare bara för att de spelade mycket under försäsongen.

Det går liksom inte ihop.

Vad jag påstår är att en spelare som får mycket speltid under försäsongen inte alls behöver vara en startspelare, tränarna kanske bara vill experimentera med en ny uppställning, ett nytt spelsätt, eller ge spelaren lite självförtroende, eller som i erat fall, för att se vilka spelare som duger.

Med andra ord kan man inte alls dra slutsatsen att han och han hade varit startspelare bara för att de spelat mycket i träningsmatcherna.

Angående Bärkroth var han vår kanske allra mest framstående spelare under försäsongsmatcherna, men var ändå inte ordinarie under säsongen. Det säger ganska mycket om hur stor skillnad det är mellan försäsong och Allsvenskan.

/feldgrau
Citera
2010-01-18, 19:36
Medlem
Nu vill inte vara sån, men är det här verkligen en diskusion för en silly season tråd?

För övrigt är det väl ganska logiskt att yngre spelare utmärker sig med under försäsongsmatcher, det har väldigt mycket mer att bevisa än de rutinerade spelarna.
Citera
2010-01-18, 19:41
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:

1) att tränarna använder försäsongen för att spela lite olika spelare för att kunna ta ut ett bra lag när Allsvenskan börjar
2) att "han och han" var startspelare bara för att de spelade mycket under försäsongen.

Vad jag påstår är att en spelare som får mycket speltid under försäsongen inte alls behöver vara en startspelare, tränarna kanske bara vill experimentera med en ny uppställning, ett nytt spelsätt, eller ge spelaren lite självförtroende, eller som i erat fall, för att se vilka spelare som duger.

Med andra ord kan man inte alls dra slutsatsen att han och han hade varit startspelare bara för att de spelat mycket i träningsmatcherna.

Angående Bärkroth var han vår kanske allra mest framstående spelare under försäsongsmatcherna, men var ändå inte ordinarie under säsongen. Det säger ganska mycket om hur stor skillnad det är mellan försäsong och Allsvenskan.

/feldgrau

Jag ser inte vart nån skrev att BARA för att man spelar mycket under försäsongen betyder det att man spelar från start i allsvenskan?

Men det är väl självklart att man måste prestera bra också på försäsongen och inte bara få spela, det säger väl sig självt.

Om det nu är nån som säger emot sig själv så är det väl du? Du säger att försäsongen är oviktig, varför tror du tränaren exprementerar med lag uppställningar,spelsätt osv? För att det är roligt?
Tränaren vill garanterat göra allt detta INNAN allsvenskan drar igång.
Citera
2010-01-18, 19:45
Medlem
Viking-s avatar
Citat:

/feldgrau

Nåja, mitt sista inlägg här för att inte gå alltför offtopic.

Mikael Stahre anländer till AIK. Han har lite koll på spelarna, men har ingen erfarenhet av att träna de, och vill möblera om i laget. Han har endast en försäsong på sig för det.
Det är väl ganska självklart att han använder de som spelar bäst under försäsongen då? Ska han bänka Burgic till förmån för Jagne, trots att Burgic gör mest mål utav alla anfallare, inklusive Obolo? Eller ska han använda sig utav 30+ Tjerna istället för Walker som har gjort bättre ifrån sig?
Du verkar inte inse att det är ett ganska speciellt fall när en ny tränare anländer efter en avslutad säsong, han har inga tidigare erfarenheter att gå på, alltså kan han bara bygga sitt lag på vad han och hans assistenter noterar under försäsongen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in