2010-01-18, 19:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Om det nu är nån som säger emot sig själv så är det väl du? Du säger att försäsongen är oviktig, varför tror du tränaren exprementerar med lag uppställningar,spelsätt osv? För att det är roligt?
Tränaren vill garanterat göra allt detta INNAN allsvenskan drar igång.

Jag säger att det är oviktigt för vilka som blir startspelare att kolla vilka som spelat mycket under försäsongen. Inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Du verkar inte inse att det är ett ganska speciellt fall när en ny tränare anländer efter en avslutad säsong, han har inga tidigare erfarenheter att gå på, alltså kan han bara bygga sitt lag på vad han och hans assistenter noterar under försäsongen.

Eh, du kanske glömt att vi fick nya tränare efter säsongen 2006, som hette Rehn och Olsson? Och det är delvis därifrån jag drar mina slutsatser om att många spelade matcher under försäsongen är en ytterst svag indikator på en startspelare. Ranégie spelade till exempel oerhört många träningsmatcher våren 2007. Han var inte i närheten av en startplats sett till hela säsongen.

/feldgrau
Citera
2010-01-18, 20:00
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag säger att det är oviktigt för vilka som blir startspelare att kolla vilka som spelat mycket under försäsongen. Inget annat.

Eh, du kanske glömt att vi fick nya tränare efter säsongen 2006, som hette Rehn och Olsson? Och det är delvis därifrån jag drar mina slutsatser om att många spelade matcher under försäsongen är en ytterst svag indikator på en startspelare. Ranégie spelade till exempel oerhört många träningsmatcher våren 2007. Han var inte i närheten av en startplats sett till hela säsongen.

/feldgrau
Om era tränare har gjort på sitt sätt så får de stå för det.
Jag tror att det mest självklara och generellt använda är att tränare som bara har en försäsong på sig att lära känna truppen går efter vad de har fått se där. Tränare som haft samma trupp längre än så är en annan sak.

Tar det verkligen i så mycket att helt enkelt erkänna att vi hade skador på viktiga spelare?
Citera
2010-01-18, 20:11
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

/feldgrau

Men ingen har sagt någonting annat heller.
Citera
2010-01-18, 20:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Tar det verkligen i så mycket att helt enkelt erkänna att vi hade skador på viktiga spelare?
Problemet med alla AIK:s skadade stjärnor och startspelare är att dom inte har visat någonting mer än på träningar/försäsongsmatcher. Lite svårt för oss andra att ta till oss det ni säger då. Speciellt med tanke på [underdrift] vissa AIK:ares tendens att tro lite väl gott om sina egna spelare. [/underdrift]
Citera
2010-01-18, 20:21
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Problemet med alla AIK:s skadade stjärnor och startspelare är att dom inte har visat någonting mer än på träningar/försäsongsmatcher. Lite svårt för oss andra att ta till oss det ni säger då. Speciellt med tanke på [underdrift] vissa AIK:ares tendens att tro lite väl gott om sina egna spelare. [/underdrift]
Alltså, om vi tar Burgic som exempel. Landslagsman och målkung borta i hemlandet. Kommer till Sverige och AIK där han gör några mål men blir skadad. När han äntligen är skadefri inför 2009 gör han en mycket lovande försäsong där han nätar mest av alla i AIK, och sedan går han och blir skadad igen, vad kan man säga egentligen, maximal otur. Han har helt enkelt inte fått ett tillfälle att visa upp sig under den riktiga säsongen.
Citera
2010-01-18, 20:32
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Alltså, om vi tar Burgic som exempel. Landslagsman och målkung borta i hemlandet. Kommer till Sverige och AIK där han gör några mål men blir skadad. När han äntligen är skadefri inför 2009 gör han en mycket lovande försäsong där han nätar mest av alla i AIK, och sedan går han och blir skadad igen, vad kan man säga egentligen, maximal otur. Han har helt enkelt inte fått ett tillfälle att visa upp sig under den riktiga säsongen.
Japp. Det säger jag inte emot. Men det enda vi har att gå på är gamla uppgifter från utlandet och en försäsong som ingen i hela Sverige förutom några AIK:are har koll på. Och jag tror ju faktiskt du förstår att vi har väldigt svårt att bara lita på vad ni säger, det är inte speciellt ovanligt att träffa på AIK:are som ser varenda bänkspelare som världsstjärna.. Kolla bara på spåkulan-tråden, den är ju inte precis full av AIK:are med nykter syn på omvärlden..
Citera
2010-01-18, 20:33
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Japp. Det säger jag inte emot. Men det enda vi har att gå på är gamla uppgifter från utlandet och en försäsong som ingen i hela Sverige förutom några AIK:are har koll på. Och jag tror ju faktiskt du förstår att vi har väldigt svårt att bara lita på vad ni säger, det är inte speciellt ovanligt att träffa på AIK:are som ser varenda bänkspelare som världsstjärna.. Kolla bara på spåkulan-tråden, den är ju inte precis full av AIK:are med nykter syn på omvärlden..
Men jag tvingar verkligen ingen att buga inför Burgic, det enda jag säger är att han var tänkt som startspelare inför allsvenskan 2009.
Citera
2010-01-18, 21:04
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobEngström
Men ingen har sagt någonting annat heller.

Jo, annars hade jag väl inte argumenterat för det? Det var ju så diskussionen började.

/feldgrau
Citera
2010-01-18, 21:28
Medlem
funerals avatar
Citat:
Nu trollar du bara, Bojan går in i AIK:s startelva vilken dag som helst. Du kanske inte har så mycket koll, men Bojan har vart skadebenägen sedan han kom tillbaks, vilket ofta resulterat i att han inte kunnat spela fullt ut. När han väl vart frisk så har han alltid varit en spelare för startelvan.
Kenny Walker var tänkt att vara ett alternativ till Dulee Johnons plats och hade stort förtroende hos våra tränare. Ang Burgic så syns det hur lite du egentligen vet om AIK, killen var vår bästa målskytt under försäsongen och var given i startelvan, han skadade sig dock precis innan säsongen startade.
Det enda AIK hade tur med under 2009 var att de inte fick fler skador än de redan hade i början av säsongen.
Lär dig en sak till att börja med.....Försäsong och vanlig säsong är 2 helt skilda saker. Även om burgic haft skadebekymmer så har han knappast visat framfötterna när han fått chansen. Han var ju inte direkt Norlings förstaval om man säger så. 11 mål på 51 allsvenska matcher är inget som imponerar om man är värvad som en målskytt.
Walker är ett löfte helt klart, men att han skulle vara given i en startelva med endast ett fåtal allsvenska matcher på meritlistan är att ta i. Speciellt med den syn aik har haft på att låta unga talanger spela från start.
Citera
2010-01-18, 21:32
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
Lär dig en sak till att börja med.....Försäsong och vanlig säsong är 2 helt skilda saker. Även om burgic haft skadebekymmer så har han knappast visat framfötterna när han fått chansen. Han var ju inte direkt Norlings förstaval om man säger så. 11 mål på 51 allsvenska matcher är inget som imponerar om man är värvad som en målskytt.
Walker är ett löfte helt klart, men att han skulle vara given i en startelva med endast ett fåtal allsvenska matcher på meritlistan är att ta i. Speciellt med den syn aik har haft på att låta unga talanger spela från start.

Du verkar inte fatta att Burgic har haft skadebekymmer konstant sedan han kom till AIK? Han är vår andra Özkan. Han har helt enkelt inte haft möjlighet att visa upp sig efter den ofta obligatoriska anpassningen.
Nästa sak du inte verkar förstå är att Stahre endast har haft en försäsong på sig att lära känna truppen, därav min slutsats att han till stor del baserar den slutgiltiga truppen på det han sett under försäsongen, vilket är ganska logiskt.
Sist men inte minst kanske du borde ta och förstå att en inbiten gnagare antagligen har lite bättre koll på Walkers och Burgics position i laget än någon vars enda källa är wikipedia.
Citera
2010-01-18, 22:17
Medlem
funerals avatar
Citat:

Du verkar inte fatta att Burgic har haft skadebekymmer konstant sedan han kom till AIK? Han är vår andra Özkan. Han har helt enkelt inte haft möjlighet att visa upp sig efter den ofta obligatoriska anpassningen.
Nästa sak du inte verkar förstå är att Stahre endast har haft en försäsong på sig att lära känna truppen, därav min slutsats att han till stor del baserar den slutgiltiga truppen på det han sett under försäsongen, vilket är ganska logiskt.
Sist men inte minst kanske du borde ta och förstå att en inbiten gnagare antagligen har lite bättre koll på Walkers och Burgics position i laget än någon vars enda källa är wikipedia.
I burgic fall är skadebekymmer bara en dålig ursäkt.....han har trots allt gjort mängder med inhopp och även en hel del matcher från start. Dom matcher jag såg honom 08 var han fullständigt usel. Inte heller så konstigt att Norling valde att ha honom som just inhoppare. Vet även att massor med aikåare svor över att han ens fick hoppa in. Sen så gör killen en bra försäsong och vips så är han given i startelvan. En sak har jag dock förstått, och det är att ingen spelare i aiks trupp är dålig så länge han är kvar enligt dig med flera....antingen är han en av allsvenskans bästa, eller så är han en av sveriges mest lovande talanger, eller så har han haft otur med skador.
Wikipedia kan du glömma, kunskap om aiks trupp hämtas från aik fotbolls hemsida, men om inte den stämmer så säg till.
Citera
2010-01-18, 22:39
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funeral
I burgic fall är skadebekymmer bara en dålig ursäkt.....han har trots allt gjort mängder med inhopp och även en hel del matcher från start. Dom matcher jag såg honom 08 var han fullständigt usel. Inte heller så konstigt att Norling valde att ha honom som just inhoppare. Vet även att massor med aikåare svor över att han ens fick hoppa in. Sen så gör killen en bra försäsong och vips så är han given i startelvan. En sak har jag dock förstått, och det är att ingen spelare i aiks trupp är dålig så länge han är kvar enligt dig med flera....antingen är han en av allsvenskans bästa, eller så är han en av sveriges mest lovande talanger, eller så har han haft otur med skador.
Wikipedia kan du glömma, kunskap om aiks trupp hämtas från aik fotbolls hemsida, men om inte den stämmer så säg till.

Lite lustigt att du tar info från AIK:s hemsida men endå inte vet att han konkurrerade med spelare som Wilton och Obolo, båda i storform. Hur kan skador vara en dålig ursäkt förresten? Jag undrar hur bra du förväntar dig att man ska vara om man åker på skada efter skada för att sedan få spela i 7 minuter per match. Man antog att han äntligen var i samma form som han var i hemlandet då han inte bara gjorde mål, utan var väldigt bra under försäsongen.
Du beter dig allt mer som ett troll, jag kan nämna flera spelare för dig som jag anser överflödiga i AIK; Jagne, Saleh, Bergh är några. Anledningen till att jag försvarar vissa spelare är kanske för att jag följt de på bra mycket närmare håll än vad du har, och sett de blixtra till, hur många matcher med AIK har du ens sett? 10 som mest, varav 8,5 var denna säsong?
När det gäller hemsidan får du skärpa dig, man baserar fotbollskunskap på vad man ser i första hand, är man sedan Erik Niva kan man koncentrera sig på statistik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in