Var rejäl pessimist innan matchen och hade gladeligen nöjt mig med en pinne nere i Kalmar. Och visst hade Blåvitt hyfsat med flyt när KFF drog en boll i ribban, missade en straff samt att Johannesson tydligen valde att inte blåsa på en ganska klar fällning av Hjalmar Jonsson alldeles innan Blåvitts kontring som resulterade i 1-0. Men Tobbe är klinisk där framme och när Blåvitt omgående gör 2-0 i början av andra halvlek kändes det rätt klart.
Och det är väl som det har sagts ovan: det är svårt att dra några säkra slutsatser av den här matchen annat än att det är mycket värt att göra första målet. Hur bra IFK egentligen är kan vi nog uttala oss om först efter ytterligare några omgångar. En sak kan man dock slå fast redan nu och det är att Tobbe har konserverat 2009 års hysteriska målform.
För övrigt kan man konstatera att KFF redan är borta ur guldstriden, i alla fall rent statistiskt. Det gäller att ta poäng i premiärmatchen annars är det kört. Något att tänka på AIK, MFF och Elfsborg.
http://www.sportsday.se/nyheter/fotboll/den-har-fajten-far-inte-selakovic-co-forlora
För övrigt är jag väldigt glad att få se Kalle Svensson vara tillbaka och göra 90 minuter i en match där Blåvitt håller nollan. Jag trodde nog inte att han någonsin skulle komma tillbaka efter att ha varit i någon sorts dvala under typ hela 2009. Hatten av för Kalle.