2010-03-13, 22:17
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokey.the.bear
Offtopic: Vafan gör rubarth i melodifestivalen

Kalmar kommer dock bli årets flopp, deras backlinje är ju sämre en blåhagens BK i division 17
Mats Mats Rubarth!
Citera
2010-03-13, 22:19
Medlem
Rubarth23s avatar
Jag säger inte att GBG inte var värda poängen, bara det att förra året spelade vi inte särskilt fin fotboll i början av året, och då var det ett jävla gnäll.
Citera
2010-03-13, 22:20
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Jag riktade mig till dem som kände sig träffade. Du får avgöra själv om det inkluderar dig eller ej.

"Problemet" är väl att 3–0 i dag speglade matchbilden ungefär lika bra som 1–0 för er förra helgen speglade den matchbilden, men att vissa har en oerhörd oförmåga att se det. Blåvitt hade, tro det eller ej, ett par farliga lägen i supercupfinalen om än inte riktigt lika vassa som Kalmars i dag—fast så många hade de knappast heller, Blåvitt hade 5–1 på skott mot mål i dag till exempel (enligt SvFF)—men eftersom det var AIK som stod på andra sidan då har många gnagare svårt att se att 1–1 kanske hade varit ett rättvist resultat. När det istället är IFK som står på den "tursamma" sidan är tongångarna helt andra.

Jag är inte heller felfri, helt objektiv eller någon neutral åskådare, men någon måtta får det ändå vara på hur enögd man kan vara.

/feldgrau

Jag tror inte det är många AIK:are (jag hoppas det iaf) som anser att AIKs vinst i supercupen var helt rättvis, oavgjort hade antagligen speglad matchbilden bättre, men som sagt, fotboll är sällan rättvist.
Dock tycker jag att KFF hade lite mer chanser än IFK i sin match, två ribbträffar och en bränd straff är alltid något.
Citera
2010-03-13, 22:20
Medlem
FinalTwelves avatar
Citat:
Men ge er.

En massa jävla snack från diverse håll om att Blåvitt spelade dåligt, inte imponerade, blaha, blaha, och så vidare. Den här matchen var väl så gott som en kopia på supercupfinalen. IFK lyckas trycka dit första bollen (som AIK lyckades för en vecka sedan). Då kan man dra fördel av planens usla skick och ligga på defensiven och bara sticka upp när man får läge. När det egna laget spelar så heter det att "men hallå, det är klart att vi spelar taktiskt", när andra lag spelar så heter det att "öhhh, tråkigt spel som inte imponerar". Lite självkritik kanske? Första målet kommer bli avgörande i väldigt många matcher på väldigt många leråkrar i vår.

Blåvitt gjorde en taktiskt väl genomförd match i dag precis som AIK gjorde i supercupen. Blåvitts spel i dag imponerade ungefär lika mycket (lite) som AIK:s då. Det går inte direkt att dra några slutsatser av det. Än mindre går det att dra några slutsatser av hur Blåvitt spelar när det går att spela längs marken. Tro det eller ej, men Blåvitt har gått från att vara Arne Erlandsens långbollsspelande lag av årgång 2004 och 2005 och spelade både hösten 2008 och våren 2009 en väldigt fin passningsfotboll som tyvärr inte höll hösten 2009 när det blev stort spelartapp. På en ordentlig fotbollsplan kommer det spelet återigen att komma fram.

Angående Hysén då. Jag tror inte han flyttar utomlands i sommar om budet inte är snuskigt bra. Han är 28 år, har haft en vända i England, har stadgat sig här i stan. Han kommer inte dra till Nederländerna, Schweiz, Belgien, Österrike eller Rumänien på första bästa bud (oavsett hur lukrativt det är). Ska han sticka ska det dels vara något riktigt lockande, dels ett lag som han har nästan garanterad speltid i, dels ett lag i en stad som passar familjen. Och när ett sådant bud kommer får IFK ordentligt med betalt. Att vi är så jävla beroende av Hysén är också lite av en faktoid. Vi gjorde 53 mål i fjol varav Tobbe stod för 17. Det finns andra som kan träda fram om det är nödvändigt.

Fy fan vad gött att Allsvenskan är igång igen.

/feldgrau

Du som är IFK:are tycker så ja och vill att det ska vara så men jag tror inte det. Håller hans målform i sig så kan han säkert tredubbla sin lön i nåt av dem länderna du nämnde och då är det nog svårt att tacka nej till ett sånt erbjudande. Och nu när han spelar i landslaget så sitter han i en bra sits till att bli utlandsproffs igen, trots han ålder. Vi får se hur det ser ut när fönstret öppnar i sommar.
Citera
2010-03-13, 22:26
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubarth23
Jag säger inte att GBG inte var värda poängen, bara det att förra året spelade vi inte särskilt fin fotboll i början av året, och då var det ett jävla gnäll.

Gammalt groll och så vidare, men jämförelsen haltar lite i och med att vi inte kommer att få se någon fin fotboll någonstans om planerna ser ut som Fredriksskans eller Råsunda.

Citat:
Ursprungligen postat av FinalTwelve
Du som är IFK:are tycker så ja och vill att det ska vara så men jag tror inte det. Håller hans målform i sig så kan han säkert tredubbla sin lön i nåt av dem länderna du nämnde och då är det nog svårt att tacka nej till ett sånt erbjudande. Och nu när han spelar i landslaget så sitter han i en bra sits till att bli utlandsproffs igen, trots han ålder. Vi får se hur det ser ut när fönstret öppnar i sommar.

Jag tror faktiskt inte att han är så pengakåt att han kommer dra till någon medelmåttig liga bara för att få en dubblad eller tredubblad lön. Ska han ut igen ska det vara bra familjemässigt, ekonomiskt och sportsligt. Samtidigt är det många som glömmer att IFK har sista ordet. Hans kontrakt går inte ut förrän efter säsongen 2011, vi har en ganska sund ekonomi och är inte i behov av att sälja någon spelare. Får vi inget riktigt lukrativt bud kommer vi inte sälja.

/feldgrau
Citera
2010-03-13, 22:31
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Var rejäl pessimist innan matchen och hade gladeligen nöjt mig med en pinne nere i Kalmar. Och visst hade Blåvitt hyfsat med flyt när KFF drog en boll i ribban, missade en straff samt att Johannesson tydligen valde att inte blåsa på en ganska klar fällning av Hjalmar Jonsson alldeles innan Blåvitts kontring som resulterade i 1-0. Men Tobbe är klinisk där framme och när Blåvitt omgående gör 2-0 i början av andra halvlek kändes det rätt klart.

Och det är väl som det har sagts ovan: det är svårt att dra några säkra slutsatser av den här matchen annat än att det är mycket värt att göra första målet. Hur bra IFK egentligen är kan vi nog uttala oss om först efter ytterligare några omgångar. En sak kan man dock slå fast redan nu och det är att Tobbe har konserverat 2009 års hysteriska målform.

För övrigt kan man konstatera att KFF redan är borta ur guldstriden, i alla fall rent statistiskt. Det gäller att ta poäng i premiärmatchen annars är det kört. Något att tänka på AIK, MFF och Elfsborg.

http://www.sportsday.se/nyheter/fotboll/den-har-fajten-far-inte-selakovic-co-forlora

För övrigt är jag väldigt glad att få se Kalle Svensson vara tillbaka och göra 90 minuter i en match där Blåvitt håller nollan. Jag trodde nog inte att han någonsin skulle komma tillbaka efter att ha varit i någon sorts dvala under typ hela 2009. Hatten av för Kalle.
Citera
2010-03-13, 22:34
Medlem
Rubarth23s avatar
Jos Hooiveld har nu landat i huvudstaden och är redo att tackas av imorgon.

Mindre än 16 timmar kvar nu, fan vad man längtar!
Citera
2010-03-13, 22:42
Medlem
FinalTwelves avatar
Citat:
Gammalt groll och så vidare, men jämförelsen haltar lite i och med att vi inte kommer att få se någon fin fotboll någonstans om planerna ser ut som Fredriksskans eller Råsunda.

Jag tror faktiskt inte att han är så pengakåt att han kommer dra till någon medelmåttig liga bara för att få en dubblad eller tredubblad lön. Ska han ut igen ska det vara bra familjemässigt, ekonomiskt och sportsligt. Samtidigt är det många som glömmer att IFK har sista ordet. Hans kontrakt går inte ut förrän efter säsongen 2011, vi har en ganska sund ekonomi och är inte i behov av att sälja någon spelare. Får vi inget riktigt lukrativt bud kommer vi inte sälja.

/feldgrau

Jag hade också tyckt så om jag hade Hysen i mitt lag med denna målform men pengar lockar alltid och familjen kan bo bra i andra länder, till och med bättre. Som du säger IFK har sista ordet men dyker det upp ett minst UEFAcuplag som vill ha Hysen så vet man aldrig. Som sagt vi får se nu i sommar vad som händer.
Citera
2010-03-13, 23:30
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinalTwelve

Hysen är ju lika mycket IFK:are som de flesta av oss på läktaren. Tror som Feldgrau att han inte drar om det är ett väldigt bra bud, om det ens kommer något.

Matchen är väl en sådan match som man vill spela på bortaplan? Spela defensivt och kontra med effektivitet. Kan väl bara hoppas att vi kommer va samma lag hemma i år också.
Citera
2010-03-14, 02:24
Medlem
Utländska går med på att betala 20-40 miljoner för svenska talanger för de vet att det är en investering om man sedan säljer vidare. Hysen är 28 och inget investeringsobjekt. Han kan inte betala tillbaka på något sätt annat än sportsligt, och frågan är om han är så dominant utomlands.
Citera
2010-03-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Utländska går med på att betala 20-40 miljoner för svenska talanger för de vet att det är en investering om man sedan säljer vidare. Hysen är 28 och inget investeringsobjekt. Han kan inte betala tillbaka på något sätt annat än sportsligt, och frågan är om han är så dominant utomlands.

Ändå slantade en utländsk klubb upp 23 miljoner för en 25-årig mittback som hyllades otroligt här i Sverige, men har misslyckats med att göra ett intryck i klubben så här långt. Sen ser i alla fall jag en viss skillnad på att göra 18 mål i AS och att vara delaktig som en av kuggarna i ett av seriens bästa försvar.
Citera
2010-03-14, 09:38
Medlem
RuterKungs avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/ifkgoteborg/article6774750.ab

Blir ingen bossman i alla fall, säger han själv. För övrigt, Nr. 18= Rasmus Elm, Finnen=Palus Arajuuri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in