2010-03-11, 19:16
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Btw, håller Toronen verkligen hög allsvensk klass? Av det jag har sett så var han högst medioker.

Den stora frågan är då: vad har du sett av honom? I Allsvenskan har han spelat 23 minuter som defensiv mittfältare (ganska bortkommen) och 30 minuter som vänsterback (riktigt bra) mot Elfsborg samt 45 minuter som vänsterback (anonym) mot Halmstad. Dessutom 90 minuter som mittback (bortkommen i ett helt nytt lag) mot Hapoel Tel Aviv. Sen har du möjligen sett honom i Finlands U 21-landslag som gjorde en helt ok insats i förra sommarens EM (och där han blev vald till bästa finska spelare i kvalet). Men det är ju helt jävla omöjligt att dra någon slutsats om hans kvaliteter som mittback då han knappt spelat en minut där (under normala förhållanden) i Blåvitt. Elmar Bjarnason var också helt bortkommen i sin första match men var en av de bästa yttrarna under avslutningen.

/feldgrau
Citera
2010-03-11, 19:39
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Det är bara att erkänna att man är jävligt bitter för att AIK vann, med i mitt tycket en betydligt sämre trupp. I år känns vår trupp ännu bättre, nu när skadeläget är ljusare. Lite jobbigt dock att vi verkar vara favoriter till titeln i år. Det är liksom bara vinst som gäller.

Jag tänker ibland tillbaka 5-6 år och minns vilken obehagligt dålig trupp vi hade då. Sandklef, Rosenqvist, Jonas Henriksson, Marino Rahmberg osv.

Alltså jag förstår inte hur ni orkar älta det här längre, men okej..

Jag undrar ändå hur du tänker när du menar att IFK:s trupp 2009 är betydligt bättre än AIK:s 2009? Hur mäter man? Hur görs jämförelsen? Vi möttes 3 gånger och vi vann mot er 3 gånger. Bl.a. i eran hemmaborg där ni hade ett omänskligt bra facit. Och nu i Supercupfinalen, när våran trupp försvagats jmf. m. 2009 och eran förstärkts, tog vi er också. Utöver det tog vi totalt sett fler poäng än IFK under säsongen.

Eran bitterhet är så enorm att den tagit överhanden i förmågan att föra logiska resonemang
Citera
2010-03-11, 19:50
Medlem
Ratzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaNff
Lilla Eghoren stod och tittade ner i marken som en liten skamsen hund när hjältarna klev in på planen. Klart att övriga inte kände sig det minsta hotade. De var bara ute efter Eghoren. Härligt karriärsval han gjorde. Kul för hans gravida fru Cecilia att inte kunna känna sig trygg utan ett koppel livvakter med sig. Det här var bara en markering, det kommer mer

vem fan är du din lilla snorunge? KGB? BY? Vilket jävla skämt, 10 sekunders ligan....
Citera
2010-03-11, 19:51
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Den stora frågan är då: vad har du sett av honom? I Allsvenskan har han spelat 23 minuter som defensiv mittfältare (ganska bortkommen) och 30 minuter som vänsterback (riktigt bra) mot Elfsborg samt 45 minuter som vänsterback (anonym) mot Halmstad. Dessutom 90 minuter som mittback (bortkommen i ett helt nytt lag) mot Hapoel Tel Aviv. Sen har du möjligen sett honom i Finlands U 21-landslag som gjorde en helt ok insats i förra sommarens EM (och där han blev vald till bästa finska spelare i kvalet). Men det är ju helt jävla omöjligt att dra någon slutsats om hans kvaliteter som mittback då han knappt spelat en minut där (under normala förhållanden) i Blåvitt. Elmar Bjarnason var också helt bortkommen i sin första match men var en av de bästa yttrarna under avslutningen.

/feldgrau
Jag har sett honom under de få inhopp han gjorde i IFK förra året, kan inte påstå att jag lade motståndet på minnet då det knappast är av någon vikt för mig. Det jag däremot kommer ihåg var att han inte gjorde någon större intryck på mig, och jag bryr mig inte ifall han spelade på fel position då jag inte heller har skrivit något om det. Kort sagt, där jag såg honom imponerade han inte alls, inte så komplicerat väl?

Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Alltså jag förstår inte hur ni orkar älta det här längre, men okej..

Jag undrar ändå hur du tänker när du menar att IFK:s trupp 2009 är betydligt bättre än AIK:s 2009? Hur mäter man? Hur görs jämförelsen? Vi möttes 3 gånger och vi vann mot er 3 gånger. Bl.a. i eran hemmaborg där ni hade ett omänskligt bra facit. Och nu i Supercupfinalen, när våran trupp försvagats jmf. m. 2009 och eran förstärkts, tog vi er också. Utöver det tog vi totalt sett fler poäng än IFK under säsongen.

Eran bitterhet är så enorm att den tagit överhanden i förmågan att föra logiska resonemang

Hee, jag som trodde han menade årets trupp. Nu blev det bara ännu löjligare att påstå att IFK hade betydligt bättre lag.
Citera
2010-03-11, 20:05
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Majestyk
Tja, definitionsfråga. Alla drömmer inte om proffssejourer i Danmark när man är 30 år och har en akademisk examen i bagaget. Johan Mårtensson spelar U21. Och Pär Ericsson gjorde det innan han gick till er. Sedan finns det ett par i de yngre landslagen.

Gais-talang sänker sig själv och ådrar sig en hjärnskakning genom att springa rätt in i en stolpe: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/gais/article6759819.ab

Bara i Gais...

IFK - Stolpfusk

GAIS - Stolpnick
Citera
2010-03-11, 20:09
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Gais-talang sänker sig själv och ådrar sig en hjärnskakning genom att springa rätt in i en stolpe: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/gais/article6759819.ab

Bara i Gais...

IFK - Stolpfusk

GAIS - Stolpnick
Jag är ändå förvånad över att det inte blir fler stolpskador. Borde inte vara så svårt hänt att slå i någon kroppsdel i hög fart.
Citera
2010-03-11, 20:13
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Jag delar inte erikbes uppfattning om att vi hade en betydligt bättre trupp, men jag delar inte heller din uppfattning om att man kan mäta truppens styrka genom att bara kolla på inbördes möten eller genom att kolla på antalet poäng i serien. Motbevis: är det alltid laget med den bästa truppen som vinner Allsvenskan och vinner alltid laget med den bättre truppen matcherna? Nej, naturligtvis inte. (Vi hade långt ifrån den bästa truppen 2007.) Ni har och hade ett övertag på oss och det räckte till era segrar. Så enkelt är det. Det säger inte så mycket om trupperna överlag. Jag tycker att vi hade en bättre trupp än er 2009 men uppenbarligen inte tillräckligt mycket bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Jag har sett honom under de få inhopp han gjorde i IFK förra året, kan inte påstå att jag lade motståndet på minnet då det knappast är av någon vikt för mig. Det jag däremot kommer ihåg var att han inte gjorde någon större intryck på mig, och jag bryr mig inte ifall han spelade på fel position då jag inte heller har skrivit något om det. Kort sagt, där jag såg honom imponerade han inte alls, inte så komplicerat väl?

Eh, fast det är ju ganska relevant att få se en spelare på rätt position om man ska kunna bedömma om han håller allsvensk klass eller ej. Så i korthet är det helt meningslöst när du säger att han inte imponerade, eller hur?

/feldgrau
Citera
2010-03-11, 20:19
Medlem
Viking-s avatar
Citat:
Eh, fast det är ju ganska relevant att få se en spelare på rätt position om man ska kunna bedömma om han håller allsvensk klass eller ej. Så i korthet är det helt meningslöst när du säger att han inte imponerade, eller hur?

/feldgrau
Eguren spelade på fel position i senaste matchen mot IFK, det har varken stoppat mig eller media från att såga honom för sin insats, så helt orelevant är det uppenbarligen inte.
Dessutom sa jag aldrig att "Turunen är dålig på sin position", utan mer att "Turunen har inte imponerat på mig", om du tycker att det är en meningslös åsikt så är det mer ditt problem än mitt.
Citera
2010-03-11, 20:33
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Jag delar inte erikbes uppfattning om att vi hade en betydligt bättre trupp, men jag delar inte heller din uppfattning om att man kan mäta truppens styrka genom att bara kolla på inbördes möten eller genom att kolla på antalet poäng i serien. Motbevis: är det alltid laget med den bästa truppen som vinner Allsvenskan och vinner alltid laget med den bättre truppen matcherna? Nej, naturligtvis inte. (Vi hade långt ifrån den bästa truppen 2007.) Ni har och hade ett övertag på oss och det räckte till era segrar. Så enkelt är det. Det säger inte så mycket om trupperna överlag. Jag tycker att vi hade en bättre trupp än er 2009 men uppenbarligen inte tillräckligt mycket bättre.

/feldgrau

Men alltså jag förstår fortfarande inte vad som avgör om en trupp är bättre än en annan? Om det i slutändan visar sig att den ena truppen tar alla titlar så måste den väl rimligtvis vara den bästa truppen under den aktuella säsongen? Sett över en match, visst, men sett över en hel säsong?
Citera
2010-03-11, 20:38
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Men alltså jag förstår fortfarande inte vad som avgör om en trupp är bättre än en annan?

Uppenbarligen sitter vi och avgör det hela tiden i och med att det sågas och hyllas fram och tillbaka här inne.

/feldgrau
Citera
2010-03-11, 21:25
Medlem
Bornets avatar
Citat:

Bara i Gais...

IFK - Stolpfusk

GAIS - Stolpnick
Bättre en stolpe en en galge...

Bara i böggnaget.
Citera
2010-03-12, 06:13
Medlem
Ratzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Bättre en stolpe en en galge...