2018-06-09, 23:10
Medlem
Det där målrekordet i landslaget är ju ganska ointressant. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare rekordinnehavaren (Sven Rydell) innan snacket började om Zlatans jakt på rekordet. Jag hade inte ens reflekterat över att det fanns ett sådant rekord. Det var inget jag brydde mig om överhuvudtaget. Jag kan på rak arm inte säga vem som är mitt favoritlags bästa målskytt (gissar på Kurre Hamrin).

Om Zlatan är Sveriges bästa spelare någonsin p.g.a. detta rekord, då antar jag att Sven Rydell är den näst bästa spelaren, eller vad säger ni? Wayne Rooney kanske är Englands bästa spelare genom tiderna?
Citera
2018-06-09, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso
Jag borde veta bättre än att försöka diskutera med en nostalgiker som för samtal med sig själv, men det här var för korkat formulerat för att jag skulle kunna stoppa mig själv.

Snacka om att förringa Zlatans prestation. Okej om du hade påtalat att en stor mängd av hans landslagsmål kommit mot blåbärsnationer i oviktiga matcher eller så, men här får du det att låta som att han är helt oförtjänt av rekordet. Ni kritiker älskar att skifta fokuset på det här sättet, det går inte att bädda in att jo fan, Zlatan har ju trots allt gjort målen och tagit sig längst upp på listan. I stället är det enbart för att någon annan inte har gjort fler mål som Zlatan har rekordet.

Det blir samma grej som när Zlatan enbart vunnit titlar med klubblag för att han spelat i landets bästa lag. Det kan ju omöjligt vara så att han förbättrat lagen han spelat i och faktiskt spelat en ganska stor roll i succéerna.

För övrigt måste det väl finnas en Nordahl/Gre-No-Li-tråd här på forumet där dina inlägg om dem (har ju blivit en del i den här tråden...) passar bättre?

Konstaterar ju bara fakta, när det gäller Zlatans klubblagskarriär har jag hela tiden sagt att den är fantastisk.. Bryr mig inte alls mycket om något målrekord, men tycker Nordahl är bättre än Z på det mesta.. Vet inte hur det förringar Z prestation, att EN forward (enligt mig) i den svenska fotbollshistorien varit bättre än Z, tycker ju fortfarande att han är näst bäst totalt sett..

Nostalgiker? Ser väl bara att jag lyfter fram de som levererat titlar och medaljer i landslagströjan, bara för att det hände längre bak i tiden ska det väl inte ses som mindre värt? Varför skulle jag fokusera på en dålig landslagsperiod som "Zlatan-eran", när vi har varit bäst i världen (1948)? Ungefär som att fokusera på början av 80-talet i hockey när vi blev krossade av Sovjet, istället för att minnas när vi var bäst i världen (2006)?

Kanske borde finnas, men förmodligen inte, då vi är otroligt dåliga i Sverige på att uppmärksamma gamla hjältar..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-06-09 kl. 23:16.
Citera
2018-06-09, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Precis, prioriteringarna var ju likadant i landslaget, att sätta sig själv i centrum med ett evinnerligt tjat om sitt egna målrekord och antal guldbollar, delvis påhejad av Aftonbladet i det senare snacket..

Hur många gånger har Granqvist yttrat att han vunnit Guldbollen sedan han fick den? Han är förstås stolt och glad över utmärkelsen, men prioriterar laget och vet vad som är viktigt, ännu mer nu när han är lagkapten för landslaget..

Det är fortfarande samma sak, när Z ska förklara sin storhet i landslaget, "jag har målrekordet" och "jag har flest guldbollar"..

Svenska folket vill se ett "vinnande lag" och de som lyckas skapa det blir hjältar, oavsett om man är defensiv mittfältare, mittback, ytterback eller målvakt osv..

Dessutom var Z forward, vars uppgift är att göra mål, så han konkurrerar egentligen bara med dessa om målrekordet.. Där håller jag Nordahl högre med 43 mål på 33 landskamper, dessutom har Gunnar gjort 5 mål i en match mot Zlatans 4 mål.. Men framför allt vann Nordahl något med landslaget (OS-guld 1948) och levererade då även i mästerskapet, genom att bli skyttekung..

Trött på zlatans prat. "jag har vunnit allt" bla bla. "Att bara vara i wm är inget, bara guld som räknas" yeah right. Vunnit inhemska ligor för att han spelat i relativt överlägsna lag. Allt spel har länkats att gå genom honom annars har det inte funkat som i barca och med cavani. Mest riggade av allt är ändå att han de facto fick guldbollen så många år i rad.
Citera
2018-06-10, 01:29
Medlem
Skullknights avatar
Sverige mållöst igen. Mot Peru dessutom.

"Sverige är bättre utan Zlatan".
Citera
2018-06-10, 01:36
Medlem
Zlatan är en av de främsta fotbollspelarna i världen, utan att vara i den absoluta toppen enligt mig. Och han är en av Sveriges främsta genom tiderna, utan att vara bland de absolut främsta enligt mig.

Poängen är att han har varit Sveriges bästa fotbollsspelare under en lång tid och på så vis förtjänar sin plats i solen. Han har varit en fantastisk fotbollspelare under lång tid.
Citera
2018-06-10, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Trött på zlatans prat. "jag har vunnit allt" bla bla. "Att bara vara i wm är inget, bara guld som räknas" yeah right. Vunnit inhemska ligor för att han spelat i relativt överlägsna lag. Allt spel har länkats att gå genom honom annars har det inte funkat som i barca och med cavani. Mest riggade av allt är ändå att han de facto fick guldbollen så många år i rad.

Politiskt.
Citera
2018-06-10, 08:25
Medlem
BarryHeros avatar
Två mål i natt för Galaxy i 3-0-segern mot Real Salt Lake. Någon som såg matchen? Hur var han i övrigt?
Citera
2018-06-10, 10:24
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Två mål i natt för Galaxy i 3-0-segern mot Real Salt Lake. Någon som såg matchen? Hur var han i övrigt?
Slarvig med passningar och ganska anonym i första halvlek. I andra tog Galaxy över mer, Zlatan hade en tilltrasslad situation som rensades på mållinjen, två lysande framspelningar som kunde ha lett till mål och ja, han spelade allmänt betydligt bättre.
Citera
2018-06-10, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Zlatan är en av de främsta fotbollspelarna i världen, utan att vara i den absoluta toppen enligt mig. Och han är en av Sveriges främsta genom tiderna, utan att vara bland de absolut främsta enligt mig.

Poängen är att han har varit Sveriges bästa fotbollsspelare under en lång tid och på så vis förtjänar sin plats i solen. Han har varit en fantastisk fotbollspelare under lång tid.

Håller med, Zlatan blir väl inte en sämre fotbollsspelare pga. att vi har haft världsklasspelare längre tillbaka i historien också..

Däremot rubbas kanske "mediabilden" och många yngres bild av att Zlatan = svensk fotboll.. Har hela tiden själv hävdat att "Ibra" är en världsklasspelare, det ska man komma ihåg, grejen är att Gre-No-Li, Hamrin & "Nacka" också var världsklasspelare, att jag håller flera av dem (kanske alla) högre än Z, innebär ju inte något påhopp mot "Ibra".. Snarare blir det väl en känga mot "mediakåren" som inte har koll alt. inte lyfter fram det tillräckligt, att "Ibra" vet vilka dessa svenska storspelare är och deras status känns givet, då han lirat i både Milan & Inter, där dessa spelare är legender..

När Zlatan presenterades i Milan, så nämndes detta också från klubbens sida att det finns en stark koppling till Sverige i deras historia..

I den franska tv-intervjun med Z, så säger han faktiskt först, som jag uppfattar det på ett ärligt sätt, "att han kanske är den bäste svenske spelaren i fotbollshistorien", vilket visar att han har respekt för andra svenska spelare historiskt och då tror jag han tänker på de "äldre spelarna" för även om "Henke" & Brolin varit vassare i landslaget (min åsikt), så är hans karriär bättre totalt sett än dessa..

Sedan ändrar sig Z dock rätt snabbt och påpekar att han har flest guldbollar och därmed är "den störste", haha..

Tror det handlar om den mentala biten, att han behöver ha den tron på sig själv helt enkelt.. Skulle Z börja jämföra sina meriter med t.ex. CR7 och sitta å säga att C. Ronaldo är en bättre spelare än honom själv, så skulle han inte lira med samma självförtroende eller auktoritet..
Citera
2018-06-10, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Mycket av aversionen gentemot Zlatan handlar ju faktiskt i första hand om kritik mot media, en mycket välförtjänt sådan.

Håller med, det är inte Z fel att media förstorar upp allt kring honom, det är inte direkt "Ibra" som väljer att skriva en hel artikel om honom själv och ägna en mening åt Nordahl, när "FourFourTwo" presenterade sin lista över top-100 genom tiderna..

Många tycker att det är oförklarligt hur Z kritiserar svensk media, men tänk dig själv in i hans situation.. De bygger upp honom dag efter dag, år efter år, sedan direkt när vi nu går till VM, så lägger man upp en frågeställning "Vill du ha med Zlatan till VM? vid en sådan tidpunkt.. Sedan när majoriteten svarar nej, så smäller man upp artiklar om att "svenska folket vill inte ha med Zlatan", det är jäkligt hårt faktiskt..

Nu handlar ju media mest om klick och Z säljer, men med tanke på vad "Ibra" sagt förut om att han inte gillar folk som åker snålskjuts på honom, samt den här "falskheten" att bygga upp för att sedan bryta ner, kan jag förstå det..

När man är så högt uppe på toppen, så blåser det också väldigt mycket mer, då behöver man ha stabila och balanserade personer kring sig som man kan lita på, media står egentligen för det precis motsatta..
Citera
2018-06-10, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Mest riggade av allt är ändå att han de facto fick guldbollen så många år i rad.

Om Guldbollen ska delas ut till Sveriges bäste fotbollsspelare och inte som förr i tiden att man var diskvalificerad efter att man redan fått den en eller ett par ggr, så har jag svårt att se några direkta andra alternativ under de här åren..
Citera
2018-06-10, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Politiskt.

Vem skulle annars ha fått den och vilka år? För mig är individuella utmärkelser inte viktiga inom en lagsport som fotboll, men det är inte "politiskt" att Zlatan fick Guldbollen så många ggr..

När "Ibra" var på topp, så var han rätt överlägsen individuellt sett, ungefär som att inte C. Ronaldo skulle få priset som Portugals bäste spelare, år efter år..

Sedan har jag haft kritik mot att det inte blivit några framgångar med landslaget, men då jämför jag också med våra största spelare i historien, inte med spelare i samma generation..

För mig kan de absolut största spelarna lyfta även i mästerskapen, göra sina lagkamrater bättre och dra med sig laget, men då jämför jag med världsklasspelare..

Att Zlatan inte förtjänade alla dessa guldbollar är rent nonsens, jösses..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in