Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Zlatan är en av de främsta fotbollspelarna i världen, utan att vara i den absoluta toppen enligt mig. Och han är en av Sveriges främsta genom tiderna, utan att vara bland de absolut främsta enligt mig.
Poängen är att han har varit Sveriges bästa fotbollsspelare under en lång tid och på så vis förtjänar sin plats i solen. Han har varit en fantastisk fotbollspelare under lång tid.
Håller med, Zlatan blir väl inte en sämre fotbollsspelare pga. att vi har haft världsklasspelare längre tillbaka i historien också..
Däremot rubbas kanske "mediabilden" och många yngres bild av att Zlatan = svensk fotboll.. Har hela tiden själv hävdat att "Ibra" är en världsklasspelare, det ska man komma ihåg, grejen är att Gre-No-Li, Hamrin & "Nacka" också var världsklasspelare, att jag håller flera av dem (kanske alla) högre än Z, innebär ju inte något påhopp mot "Ibra".. Snarare blir det väl en känga mot "mediakåren" som inte har koll alt. inte lyfter fram det tillräckligt, att "Ibra" vet vilka dessa svenska storspelare är och deras status känns givet, då han lirat i både Milan & Inter, där dessa spelare är legender..
När Zlatan presenterades i Milan, så nämndes detta också från klubbens sida att det finns en stark koppling till Sverige i deras historia..
I den franska tv-intervjun med Z, så säger han faktiskt först, som jag uppfattar det på ett ärligt sätt, "att han kanske är den bäste svenske spelaren i fotbollshistorien", vilket visar att han har respekt för andra svenska spelare historiskt och då tror jag han tänker på de "äldre spelarna" för även om "Henke" & Brolin varit vassare i landslaget (min åsikt), så är hans karriär bättre totalt sett än dessa..
Sedan ändrar sig Z dock rätt snabbt och påpekar att han har flest guldbollar och därmed är "den störste", haha..
Tror det handlar om den mentala biten, att han behöver ha den tron på sig själv helt enkelt.. Skulle Z börja jämföra sina meriter med t.ex. CR7 och sitta å säga att C. Ronaldo är en bättre spelare än honom själv, så skulle han inte lira med samma självförtroende eller auktoritet..