Citat:
Ursprungligen postat av
Tintin.i.Kongo
Finns inget i mitt inlägg som ens antyder att han inte gjort vissa gruppspelsmål, men nu när du listar dem slår det mig hur föga imponerande även den listan är. Grekland, Ukraina och Bulgarien? Och ett Frankrike i en betydelselös match – Sverige var redan utslagna och Frankrike var redan vidare. Väldigt typiskt av Zlatan att passa på att glänsa lite då när det inte finns någon press kvar alls.
Målet mot Italien var en av ytterst få höjdpunkter i hans landslagskarriär, det förnekar jag inte. Men antalet tävlingsmatcher där han gjort betydelsefulla mål mot kvalificerat motstånd kan nog räknas på ena handens fingrar. Vilket är rätt anmärkningsvärt på 116 landskamper under 15 år av en spelare med så hög status.
Bara en sån sak som att Zlatan gjort 0 VM-mål under hela karriären. Nämn en enda pensionerad anfallarstjärna av jämförbar status som det stämmer in på förutom Zlatan. Och som inte spelade i ett jättedåligt landslag, för så dåligt är faktiskt inte Sverige.
I Zlatans fall så stämmer faktiskt statistiken väldigt väl med sanningen. Fantastiskt bra i ligan, rekorddålig i de största internationella matcherna på vissa håll.
Några punkter man kan ta ut.
Inte ett vm mål.
Inte ett slutspelsmål i varken em eller vm
Gjorde sitt första slutspelsmål i Champions league som 28 åring för Barcelona. Misslyckades alltså att göra mål i grymma Ajax,Juventus och och Inter.
Spelat flest matcher i historien i Champions league utan att vinna den.
Lewandovski har inte gjort något vm-mål. Och många har bara gjort 1. Rooney,Totti, Falcao, Inzaghi, Trezeguet.
För mig är Zlatan en av de spelarna som har tydligast viktning åt en tävling, ligaspel i det här fallet. James är en spelare som har vm/copa america viktning och Inzaghi champions league för att nämna andra tydliga exempel.