2019-03-04, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Guldbollen som Granqvist vann delades ut 2017, dvs. innan VM-framgångarna förra sommaren.

Håller dock med om att Granqvist eller eventuellt Emil Forsberg vara mer värdiga vinnare än Zlatan under 2017. Landslagsspel bör väga tungt.

Jag vet, men kvartsfinalen i VM var ett kvitto på att det var rätt beslut.

Tror inte Sverige hade slagit Italien med Zlatan heller. Där krävdes det 11 hårt arbetande spelare och inte 10.
Citera
2019-03-04, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Det har blivit så jävla tråkigt rent ut sagt att följa Zlatan. Från att ha konstant ignorerat media och att svara otrevligt till att sitta med ett fett dollargrin i en välbesökt studio och tala om sina affärer.

Zlatan må vara ”street-smart” men förr eller senare kommer han att bli blåst/överkörd av diverse ekonomer/jurister. Var så säkra.

Håller med. Lite lustigt också att jag gillade honom på den tiden han bojkottade media i stor grad. Jag gillar den typen av personligheter eftersom jag generellt sett avskyr journalister och mainstream media.

Synd att Zlatan har ett för stort ego. Annars väldigt duktig och sevärd fotbollsspelare.
Citera
2019-03-04, 20:10
Medlem
Citat:
Zlatan och hans LA Galaxy inledde på bästa möjliga sätt med tre poäng mot Chicago Fire i helgen. Zlatan satte det avgörande målet men den som fick de största rubrikerna var Galaxys 16-årige (!) inhoppare Efrain Alvarez som låg bakom det första målet och sedan gjorde en hockeyassist till Zlatans 2-1-mål. Alvarez är född och uppvuxen i Kalifornien men representerar för tillfället det mexikanska U17-landslaget.

Kul med en bra start för Zlatan och hans Galaxy.

Z hade dock bra lägen att sätta 2 mål till. Ett friläge där han snubblar på sig själv o så ett öppet mål där han inte får ordning på kroppen.
Citera
2019-03-23, 03:08
Medlem
popparens avatar
Osäker om folk tycker detta fortfarande, men jag vill minnas att folk tyckte att han mest var överskattat i Sverige.

Kollar man på amerikanska youtubers och läser på diverse communities numera så omnämns han ofta i samma andetag som Ronaldo, Messi, Neymar, osv. Jag antar att hans spektakulära mål, att han är så memeable och personligheten har förvandlat honom till en stor ikon i mångas ögon. Om han dessutom stannar i L.A och eventuellt satsar på den där skådespelarkarriären, så kan jag tänka mig att hans kändisskap kommer växa ytterligare.

Säga vad man vill om honom, men jag tycker det är kul i alla fall.
Citera
2019-04-01, 09:16
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Svenska landslaget har som helhet gjort fler mål före och efter Zlatans strypgrepp på landslaget, samt nått bättre resultat.

Det var för att precis varje framspelning skulle gå till Zlatan som hans målsiffror ser bra ut på ytan. Landslaget var bara ”Zlatan & hans små stjärtgossar” i 10 år under 2006-2016 och fick inte mycket för det.

Det hjälpte inte att Zlatan var som sämst när det gällde. Zlatan gjorde som bekant 0 utslagsmål för Sverige under hela sin karriär. Kvalmålen då? Här är motståndarna för samtliga av hans kvalmål under hela hans landslagskarriär:

San Marino
San Marino
Malta
Malta
Malta
Malta
Malta
Bulgarien
Ungern
Island
Malta
Ungern
San Marino
San Marino
Finland
Finland
Finland
Färöarna
Tyskland
Färöarna
Färöarna
Kazakhstan
Österrike
Montenegro
Moldavien
Moldavien
Montenegro
Montenegro
Österrike
Liechtenstein
Moldavien
Danmark

Sedan gjorde han ett par playoff-mål och några snygga mål i träningskamper.

Ovanstående summerar cirka 90% av hans landslagskarriär.
Någon anledning till att du utelämnar EM-målen som kom mot:

Bulgarien
Italien
Grekland
Spanien
Ukraina
Frankrike[/indent]
Edit:

Zlatan med två straffmål när hans LA Galaxy igår vann mot Portland Timbers: https://www.youtube.com/watch?v=BvT8UuYJI4M

Är nog karriärens första Panenka-straff för Zlatan. Kan inte minnas att han skjutit någon sådan tidigare. Rätta mig gärna om jag har fel. 3 mål på 2 matcher nu för Ibrahimovic vars Galaxy har 3 vinster och 1 förlust den här säsongen.
Senast redigerad av BarryHero 2019-04-01 kl. 09:19.
Citera
2019-04-01, 09:32
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Zlatan med två straffmål när hans LA Galaxy igår vann mot Portland Timbers: https://www.youtube.com/watch?v=BvT8UuYJI4M

Är nog karriärens första Panenka-straff för Zlatan. Kan inte minnas att han skjutit någon sådan tidigare. Rätta mig gärna om jag har fel. 3 mål på 2 matcher nu för Ibrahimovic vars Galaxy har 3 vinster och 1 förlust den här säsongen.
Har för mig att han har gjort ett par mål i PSG på liknande straffar, och även en missad (som han slog in returen på).

Kul att se Zlatan tillbaka, gjorde en rätt hygglig.match och kunde/borde haft något mål till i ett par lägen om han hade fått bättre inlägg av medspelare. Annars fortfarande sådär orörlig som han alltid är i LA, men så länge han kan utnyttja slarviga försvarare och vinna straffar sådär duger ju det.
Citera
2019-04-01, 10:21
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Någon anledning till att du utelämnar EM-målen som kom mot:

Bulgarien
Italien
Grekland
Spanien
Ukraina
Frankrike

Finns inget i mitt inlägg som ens antyder att han inte gjort vissa gruppspelsmål, men nu när du listar dem slår det mig hur föga imponerande även den listan är. Grekland, Ukraina och Bulgarien? Och ett Frankrike i en betydelselös match – Sverige var redan utslagna och Frankrike var redan vidare. Väldigt typiskt av Zlatan att passa på att glänsa lite då när det inte finns någon press kvar alls.

Målet mot Italien var en av ytterst få höjdpunkter i hans landslagskarriär, det förnekar jag inte. Men antalet tävlingsmatcher där han gjort betydelsefulla mål mot kvalificerat motstånd kan nog räknas på ena handens fingrar. Vilket är rätt anmärkningsvärt på 116 landskamper under 15 år av en spelare med så hög status.

Bara en sån sak som att Zlatan gjort 0 VM-mål under hela karriären. Nämn en enda pensionerad anfallarstjärna av jämförbar status som det stämmer in på förutom Zlatan. Och som inte spelade i ett jättedåligt landslag, för så dåligt är faktiskt inte Sverige.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-04-01 kl. 11:10.
Citera
2019-04-01, 12:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Finns inget i mitt inlägg som ens antyder att han inte gjort vissa gruppspelsmål, men nu när du listar dem slår det mig hur föga imponerande även den listan är. Grekland, Ukraina och Bulgarien? Och ett Frankrike i en betydelselös match – Sverige var redan utslagna och Frankrike var redan vidare. Väldigt typiskt av Zlatan att passa på att glänsa lite då när det inte finns någon press kvar alls.

Målet mot Italien var en av ytterst få höjdpunkter i hans landslagskarriär, det förnekar jag inte. Men antalet tävlingsmatcher där han gjort betydelsefulla mål mot kvalificerat motstånd kan nog räknas på ena handens fingrar. Vilket är rätt anmärkningsvärt på 116 landskamper under 15 år av en spelare med så hög status.

Bara en sån sak som att Zlatan gjort 0 VM-mål under hela karriären. Nämn en enda pensionerad anfallarstjärna av jämförbar status som det stämmer in på förutom Zlatan. Och som inte spelade i ett jättedåligt landslag, för så dåligt är faktiskt inte Sverige.
I Zlatans fall så stämmer faktiskt statistiken väldigt väl med sanningen. Fantastiskt bra i ligan, rekorddålig i de största internationella matcherna på vissa håll.

Några punkter man kan ta ut.
Inte ett vm mål.
Inte ett slutspelsmål i varken em eller vm
Gjorde sitt första slutspelsmål i Champions league som 28 åring för Barcelona. Misslyckades alltså att göra mål i grymma Ajax,Juventus och och Inter.
Spelat flest matcher i historien i Champions league utan att vinna den.

Lewandovski har inte gjort något vm-mål. Och många har bara gjort 1. Rooney,Totti, Falcao, Inzaghi, Trezeguet.

För mig är Zlatan en av de spelarna som har tydligast viktning åt en tävling, ligaspel i det här fallet. James är en spelare som har vm/copa america viktning och Inzaghi champions league för att nämna andra tydliga exempel.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-04-01 kl. 12:19.
Citera
2019-04-01, 12:41
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Inte ett vm mål.
Zlatans VM-facit:

VM 2002:
England (0 minuters speltid)
Nigera (0 min)
Argentina (2 min)
Senegal (28 min)
Totalt: 30 minuters speltid, 0 mål

VM 2006:
Trinidad & Tobago (90 min)
Paraguay (45 min)
England (0 min)
Tyskland (72 min)
Totalt: 207 minuters speltid, 0 mål

Att inte göra mål på 237 minuters VM-speltid är inte obscent uselt.
Citera
2019-04-01, 13:41
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Zlatans VM-facit:

VM 2002:
England (0 minuters speltid)
Nigera (0 min)
Argentina (2 min)
Senegal (28 min)
Totalt: 30 minuters speltid, 0 mål

VM 2006:
Trinidad & Tobago (90 min)
Paraguay (45 min)
England (0 min)
Tyskland (72 min)
Totalt: 207 minuters speltid, 0 mål

Att inte göra mål på 237 minuters VM-speltid är inte obscent uselt.
Nej. Allting är beroende på i vilket fack man vill placera Zlatan. Det är en väldigt stor negativ faktor att inte göra ett enda mål som anfallare i världens främsta fotbollstävling om man ska anses som en av de stora i sin generation. Med tanke på hur bra han var så blir det ganska mycket att visa på vad han inte har gjort för att koka ner hans placering i hierarkin.
Citera
2019-04-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
I Zlatans fall så stämmer faktiskt statistiken väldigt väl med sanningen. Fantastiskt bra i ligan, rekorddålig i de största internationella matcherna på vissa håll.

Några punkter man kan ta ut.
Inte ett vm mål.
Inte ett slutspelsmål i varken em eller vm
Gjorde sitt första slutspelsmål i Champions league som 28 åring för Barcelona. Misslyckades alltså att göra mål i grymma Ajax,Juventus och och Inter.
Spelat flest matcher i historien i Champions league utan att vinna den.

Jo han var onekligen inte bäst när det gällde. Sen har han väl hattat mellan för många lag också kanske är oundvikligt när det kommer till en storstjärna som han.
Citera
2019-04-03, 02:23
Avslutad
Citat:

Hur man än vänder och vrider på det, är det ett stort underbetyg till fotbollsspelaren Zlatan att inte ha tagit sina lag längre i CL och varit den avgörande kraften. När det gällt som mest har han aldrig levererat, faktiskt. Vi hade ju inte sett på Ronaldo eller Messi på samma sätt som vi gör i dag om de misslyckats i Europa, så titlar och att vara arkitekten bakom titlarna spelar roll i hur spelaren ska bedömas i sin helhet. Zlatan är inget undantag bara för att svensk media har mångkultursfrenzy runt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in