2017-06-13, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är väl ingen högoddsare att Maxwell pratar varmt om Zlatan då han är Zlatans bäste vän:-)

Här har vi ett uppmärksammat bråk i Milan.. rena brottningen.. motståndaren lämnade snabbt Milan..
http://www.expressen.se/sport/fotboll/serie-a/bilden-pa-zlatans-brak-med-onyewu/

Jag hoppas att det OK att jag väljer att citera ett av dina sju svar (du vet att man kan länka till flera artiklar i samma inlägg va?).

Så Maxwell är diskvalificerad.

Då borde väl Onyewu också vara det eftersom han förmodligen står rätt långt ut på andra sidan kompisskalan?

Bråk inträffar ofta på fotbollsplanen. Det vittnar flera spelare om, och detta kan omöjligt ses som något extraordinärt av någon insatt. Sen kan man kanske diskutera huruvida Zlatan är den värsta i den situationen då han först blev tacklad, därefter gav han igen, och efter det blev inledde Onyewu slagsmålet.

Zlatans humor är märklig kan jag erkänna. När Zlatan själv säger att sparken var ett skämt har jag svårt att tro det, men när Strasser själv har sagt det blir det lite tydligare.

Att Zlatan och Ljungberg inte kom överens är väl ingen nyhet? Jag kan, objektivt, köpa hur Zlatan förklarar situationen (läs din länk). Sen är det märkligt att Ljungberg är OK i dina ögon. Han startade ju slagsmål på träningar...

VdV-situationen, för vadå 13-14 år sedan, kan jag hålla med dig om. Zlatans ego krockade med VdVs ego och det var dåligt för de båda och givetvis för laget.

Läs Mido-incidenten. Att Mido betedde sig är väl knappast Zlatans fel?

Yes. Zlatan skickades hem, tillsammans med Chippen och Mellberg, på grund av en sen kväll. Oproffsigt och korkat.

Sista där, med Pep och Zlatan, nämnde jag snabbt i förra inlägget. Zlatan var frustrerad på grund av hans spelmässiga situation och hamnade i en rutten situation med tränaren som slutade med att tränaren inte pratade med honom. Jag förstår inte heller här vad den stora grejen är? Att Zlatan har en enorm vinnarskalle och är brysk, och aningen korkad (även om vi inte vet i vilket stadie av den minst sagt frostiga relationen detta var), i sitt sätt att lägga fram det?

Edit: Oj, det kom ytterligare tre svar under tiden jag skrev. Jag förstår att du försöker boosta mängden inlägg, men snälla, skriv ett långt inlägg i framtiden.

Barcelona-grejen är, som sagt, avhandlad.

Rabiot: Det hettade till lite mellan mig och ”Ibra” på planen. Vi pratade om det i omklädningsrummet efter matchen. Allt är som vanligt nu igen, det är inga problem. Det här är saker som händer på planen. Vi skrattade åt det, sa Rabiot till PSG:s hemsida.

Juventus: Dumt agerande som han straffades för.
Senast redigerad av J.G.R 2017-06-13 kl. 14:03.
Citera
2017-06-13, 15:53
Medlem
Kontrafaktiskt 2000: Zlatan Ibrahimović sparkar boll för Kroatien

Kontrafaktisk sporthistoria. Året är 2000 och någonstans på en alternativ Jord säger Zlatan Ibrahimović nej till spel för Sverige. Han nobbar samtidigt spel för Bosnien och Hercegovina, och väljer att spela för Kroatien. Han har ännu inte spelat några senior-eller juniorlandskamper (vilket han i vår tidslinje kom att göra i mars-april 2001).

Tillbaka till kontrafaktiskt. Vi skriver början av april 2000, och Superettan skall sparka igång om bara några dagar. Vårsolen stiger fram mellan molnen från en klar aprilhimmel över Malmö stadion. Malmö FF skall försöka ta sig tillbaka till Fotbollsallsvenskan. Zlatan Ibrahimović har debuterat i A-laget föregående säsong, 1999. För bara några dagar sedan stod det klart att han som kroatisk medborgare skall spela för Kroatien.

Vilka konsekvenser får detta för främst svensk och kroatisk fotboll fram till 2017? Några av frågorna blir:

*Vilka turneringar kommer Sverige kvalificera sig till?
*Vilken roll får han i kroatiska landslaget? Hade han platsat där? Om han platsar där, vilka resultat når Kroatien?
*När lämnar han Sverige? Hade han spelat för samma klubbar utanför Sverige som i vår tidslinje?
*Kommer fotbollsboomen i Sverige under 2000-talet bli lika stark? (från mitten av 1970-talet och fram till cirka 2000-talets början fick ju ishockeyn mest uppmärksamhet)
Citera
2017-06-13, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är väl knappast alla som pratat sig positivt om Zlatan. En lagkamrat i PSG sade spm sent att " Zlatan pissade på laget"

Janne Andersson har indirekt sagt att Zlatan inte kommer att spela under Janne Andersson. Andersson bygger nu ett lag med andra hierarkier.. och det går hur bra som helst. Janne Andersson skulle ALDRIG släppa in en självupptagen diva i laget som bryter ner det de byggt upp. Fattar du inte det själv??
Nej, jag skrev brukar. Undantag finns givetvis med alla människor och spelare, det borde inte behöva påpekas...

Jag har inte ens nämnt Janne Andersson, tråden handlar inte om honom. "Fattar du inte det själv??"
Citera
2017-06-13, 17:51
Medlem
QCMAGs avatar
Nu vet inte jag hur länge Mamic har styrt det kroatiska landslaget/förbundet. Men jag undrar verkligen hur det hade sett ut om Zlatan hade valt Kroatien. Då hade han säkerligen dragit ett par år till Kroatien och sålts vidare.
Citera
2017-06-13, 17:52
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Kontrafaktisk sporthistoria. Året är 2000 och någonstans på en alternativ Jord säger Zlatan Ibrahimović nej till spel för Sverige. Han nobbar samtidigt spel för Bosnien och Hercegovina, och väljer att spela för Kroatien. Han har ännu inte spelat några senior-eller juniorlandskamper (vilket han i vår tidslinje kom att göra i mars-april 2001).

Tillbaka till kontrafaktiskt. Vi skriver början av april 2000, och Superettan skall sparka igång om bara några dagar. Vårsolen stiger fram mellan molnen från en klar aprilhimmel över Malmö stadion. Malmö FF skall försöka ta sig tillbaka till Fotbollsallsvenskan. Zlatan Ibrahimović har debuterat i A-laget föregående säsong, 1999. För bara några dagar sedan stod det klart att han som kroatisk medborgare skall spela för Kroatien.

Vilka konsekvenser får detta för främst svensk och kroatisk fotboll fram till 2017? Några av frågorna blir:

*Vilka turneringar kommer Sverige kvalificera sig till?
*Vilken roll får han i kroatiska landslaget? Hade han platsat där? Om han platsar där, vilka resultat når Kroatien?
*När lämnar han Sverige? Hade han spelat för samma klubbar utanför Sverige som i vår tidslinje?
*Kommer fotbollsboomen i Sverige under 2000-talet bli lika stark? (från mitten av 1970-talet och fram till cirka 2000-talets början fick ju ishockeyn mest uppmärksamhet)

Rolig trådstart! Dock blir det svårt att svara exakt då framtida scenarion från år 2000 och framåt är så beroende av att Zlatan är svensk.

*Vilka turneringar kommer Sverige kvalificera sig till? Blir otroligt svårt att svara på vad som hade hänt efter Lars-Tommy-eran. 2002-2006 tror jag att man gått till mästerskap då man hade en stark sammansvetsad grupp med spelare på hög nivå. Paradoxalt nog har vi Kroatien i vår kvalgrupp till VM 2006, så vi hade stött på Zlatan där...Kroatien vinner den gruppen ändå, med eller utan Zlatan. 2008 klarade vi oss bra utan Zlatan i nyckelmatcher mot Danmark och Spanien irl, så jag förutsätter att vi grejar EM även utan honom. VM 2010 är Portugal och Danmark för svåra i kvalet, med eller utan Zlatan.

Svårare blir det när Lagerbäck lämnar. Hur pass påverkat blir Hamréns ledarskap när han inte behöver ta hänsyn till Zlatan? Här gör jag bedömningen att Hamrén inte hade varit stark eller smart nog att ratta landslaget. Hamrén får inte ordning på grejerna post Ljungberg och Henke, och vi missar EM 2012 och VM 2014. EM 2016 grejar vi dock tack vare att så många lag kvalificerar sig ändå.

*Vilken roll får han i kroatiska landslaget? Hade han platsat där? Om han platsar där, vilka resultat når Kroatien? Han får samma roll som i landslag och klubblag. Zlatan är en sån som slår sig överst i hierarkin, oavsett nationalitet. Han hade såklart varit tokgiven, givet samma karriärutveckling som i verkligheten. Frågan är hur bra Kroatien blir med Zlatan i laget. Bra lag 2008, men där spelade ju Zlatan halvskadad turneringen igenom, varpå hans inverkan inte blir så fundamental. I övriga turneringar har Kroatien rätt svåra grupper. Jag säger ändå att Kroatien med en Zlatan i laget vinner sin grupp (precis som irl) i EM 2016 och slår ut Portugal i åttondelen tack vare Zlatan. Man slår Polen och Wales på klass i kvart och semi, men går på pumpen mot Frankrike i finalen.

*När lämnar han Sverige? Hade han spelat för samma klubbar utanför Sverige som i vår tidslinje? Samma utveckling som irl. Här tror jag inte landslagstillhörighet har någon större inverkan.

*Kommer fotbollsboomen i Sverige under 2000-talet bli lika stark? (från mitten av 1970-talet och fram till cirka 2000-talets början fick ju ishockeyn mest uppmärksamhet) Mycket intressant. Förmodligen inte. Vi hade dock fått förhålla oss till att Zlatan valt bort oss trots att han vuxit upp här. Den svenska självbilden hade dock inte blivit lika påverkad om Zlatan valt Kroatien; vi hade fortsatt haft en kollektivistisk prägel istället för den individualistiska som Zlatan ändå har varit med och format fram.
Citera
2017-06-13, 19:30
Medlem
Med fördel kan man skapa en tidslinje. Då väljer man ut ett datum där historien ändrar sig.
Citera
2017-06-13, 19:42
Medlem
simonvps avatar
Slog mig att det intressantaste är vilka som potentiellt hade kunnat vinna Guldbollen från år 2007-2016 (väl?), dvs de åren som Zlatan prenumererat på titeln. Nu hinner jag inte slänga upp kandidater för varje år, men det känns ju verkligen inte omöjligt att typ Isaksson eller Källström hade kunnat norpa titeln något/några år.
Citera
2017-06-13, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Slog mig att det intressantaste är vilka som potentiellt hade kunnat vinna Guldbollen från år 2007-2016 (väl?), dvs de åren som Zlatan prenumererat på titeln. Nu hinner jag inte slänga upp kandidater för varje år, men det känns ju verkligen inte omöjligt att typ Isaksson eller Källström hade kunnat norpa titeln något/några år.

Han vann även 2005. Det hade garanterat varit mycket mer olika vinnare olika år, precis som innan. Grejen är att svenska landslaget utan Zlatan Ibrahimović sett ut på ett annat sätt, andra spelare hade varit mer samspelta med helt andra, och Sverige hade haft helt andra toppspelare som trätt fram (frånsett de äldre som redan etablerat sig under tidigt 2000-tal).
Citera
2017-06-13, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Jag hoppas att det OK att jag väljer att citera ett av dina sju svar (du vet att man kan länka till flera artiklar i samma inlägg va?).

Då borde väl Onyewu också vara det eftersom han förmodligen står rätt långt ut på andra sidan kompisskalan?

Bråk inträffar ofta på fotbollsplanen. Det vittnar flera spelare om, och detta kan omöjligt ses som något extraordinärt av någon insatt. Sen kan man kanske diskutera huruvida Zlatan är den värsta i den situationen då han först blev tacklad, därefter gav han igen, och efter det blev inledde Onyewu slagsmålet.

Zlatans humor är märklig kan jag erkänna. När Zlatan själv säger att sparken var ett skämt har jag svårt att tro det, men när Strasser själv har sagt det blir det lite tydligare.

Att Zlatan och Ljungberg inte kom överens är väl ingen nyhet? Jag kan, objektivt, köpa hur Zlatan förklarar situationen (läs din länk). Sen är det märkligt att Ljungberg är OK i dina ögon. Han startade ju slagsmål på träningar...

VdV-situationen, för vadå 13-14 år sedan, kan jag hålla med dig om. Zlatans ego krockade med VdVs ego och det var dåligt för de båda och givetvis för laget.

Yes. Zlatan skickades hem, tillsammans med Chippen och Mellberg, på grund av en sen kväll. Oproffsigt och korkat.

Sista där, med Pep och Zlatan, nämnde jag snabbt i förra inlägget. Zlatan var frustrerad på grund av hans spelmässiga situation och hamnade i en rutten situation med tränaren som slutade med att tränaren inte pratade med honom. Jag förstår inte heller här vad den stora grejen är? Att Zlatan har en enorm vinnarskalle och är brysk, och aningen korkad (även om vi inte vet i vilket stadie av den minst sagt frostiga relationen detta var), i sitt sätt att lägga fram det?

Edit: Oj, det kom ytterligare tre svar under tiden jag skrev. Jag förstår att du försöker boosta mängden inlägg, men snälla, skriv ett långt inlägg i framtiden.

Rabiot: Det hettade till lite mellan mig och ”Ibra” på planen. Vi pratade om det i omklädningsrummet efter matchen. Allt är som vanligt nu igen, det är inga problem. Det här är saker som händer på planen. Vi skrattade åt det, sa Rabiot till PSG:s hemsida.

Det kanske bästa beviset på att Zlatan inte skall spela någon landslagsfotboll något mer är att Sveriges meste landslagsman ( som spelat med Zlatan i landslaget i mer än 10 år) säger att Zlatan kan vara en fullständig idiot.. och då ffa mot de yngre spelarna.

https://www.vetlandaposten.se/article/landslagsprofilen-zlatan-kan-vara-en-fullstandig-idiot/
Citera
2017-06-13, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R

Van der Wiehl tröttnade.. och Zlatan var inblandad i ännu ett bråk..

http://www.expressen.se/sport/fotboll/ligue-1/kan-straffas--efter-braket-med-zlatan/
Citera
2017-06-13, 23:19
Medlem
TimTebows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Sverige hade haft helt andra toppspelare som trätt fram (frånsett de äldre som redan etablerat sig under tidigt 2000-tal).
Det tror jag är ytterst tveksamt, spelares karriärer formas i en stor majoritet av fallen i klubblagen snarare än i landslagen. Tror inte Sverige får någon annan storstjärna bara för att inte Zlatan är med.
Citera
2017-06-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimTebow
Det tror jag är ytterst tveksamt, spelares karriärer formas i en stor majoritet av fallen i klubblagen snarare än i landslagen. Tror inte Sverige får någon annan storstjärna bara för att inte Zlatan är med.

Klubblagsprestationerna blir samma ja, men hela Sveriges landslag var ju uppbyggt kring Zlatan Ibrahimović, och för utespelarna handlade allt om att vara samspelt med honom. Guldbollen får ju de som spelat bra både i sitt klubblag och i Sveriges landslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in